Aprilia SXV

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
tack för hjälpen

Nu har jag fått ihop allt igen efter ventiljusteringen och allt verkar vara som det ska. Har inte varit ute och kört något ännu men har startat den i garaget och den startade så snällt på första försöket.
Vill bara tacka alla så hemskt mycket som har hjälpt till med information att få mina ventiler justerade. Det är tur att det finns genier runt omkring så man slipper lämna in på verkstad för då blir det dyrt.

Mvh Robert
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är tur att det finns genier runt omkring så man slipper lämna in på verkstad för då blir det dyrt.
Och fel, som när jag fick tillbaka min motor från puckona på Starol Racing med ena kammen ett halvt varv fel. Aja, säkert 20:e gången jag skriver det i den här tråden men jag vill verkligen inte att nån ska ha nåt med dem att göra, vilka jävla nötter.. :)
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
har en rxv tänkte byta till sxv men finns det enduro fälgar till sxv då
lr ska man köpa husa lr ktm får att få det att funka????
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
har en rxv tänkte byta till sxv men finns det enduro fälgar till sxv då
lr ska man köpa husa lr ktm får att få det att funka????

Du ska inte behöva sjunka så lågt som KTM/Husaberg för att få endurohjul, fram passar det rakt av från RXV, bak kan du ekra upp ett SXV-nav(SXV-orginalhjul brukar finnas billiga som kan slaktas), tror man kan köpa från Talon också.
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
fasen låter bra ju bara att börja kolla lite då =)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du ska inte behöva sjunka så lågt som KTM/Husaberg för att få endurohjul, fram passar det rakt av från RXV, bak kan du ekra upp ett SXV-nav(SXV-orginalhjul brukar finnas billiga som kan slaktas), tror man kan köpa från Talon också.

*host* ...ja, det går ju verkligen bra för Aprilia inom enduro (apropå sjunka lågt till Husa/KTM)... :rofl ;)

/J
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
*host* ...ja, det går ju verkligen bra för Aprilia inom enduro (apropå sjunka lågt till Husa/KTM)... :rofl ;)

/J
Du måste nog tänka på de lokala endurotävlingarna hemma i Västeråsskogen? ;) För inte är väl 3 segrar, 1 andraplats och 4 tredjeplatser i VM under förra året så dåligt? Det är betydligt bättre än tex Husaberg lyckades med.. :hihi
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du måste nog tänka på de lokala endurotävlingarna hemma i Västeråsskogen? ;) För inte är väl 3 segrar, 1 andraplats och 4 tredjeplatser i VM under förra året så dåligt? Det är betydligt bättre än tex Husaberg lyckades med.. :hihi

Tja, när WEC var här på hemmaplan, där jag kör, i svensk terräng, så var det blågult på toppen, knepigt det där. ;) Nu orkade jag inte googla på't - men sneglar man på Aprilian så är det inte långt till slutsatsen att den borde gå bra i mer öppen terräng, och s.k "cocktailspår" (långcross), ser lång ut...vilket borde göra den stadig, men tämligen klumpig för det vi pysslar med här hemma i skogarna.

...vilket säkerligen är anledningen till att man inte ser en enda av dem i enduroskogarna här. :)

/J
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tja, när WEC var här på hemmaplan, där jag kör, i svensk terräng, så var det blågult på toppen, knepigt det där. ;) Nu orkade jag inte googla på't - men sneglar man på Aprilian så är det inte långt till slutsatsen att den borde gå bra i mer öppen terräng, och s.k "cocktailspår" (långcross), ser lång ut...vilket borde göra den stadig, men tämligen klumpig för det vi pysslar med här hemma i skogarna.

...vilket säkerligen är anledningen till att man inte ser en enda av dem i enduroskogarna här. :)

/J
Den nya borde bli populär (MXV) men visst det krävs ju en riktig kar till förare till skillnad då man åker moppe.:hihi
 

Bifogat

  • echols%20practice500.jpg
    echols%20practice500.jpg
    153.6 KB · Visningar: 111
  • l_c5a0999d6dcc49ab8d49d4b4d813dd75.jpg
    l_c5a0999d6dcc49ab8d49d4b4d813dd75.jpg
    76.1 KB · Visningar: 110

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Nu tjatar jag om att min inte vill stata igen... eftersom jag inte är så kunnig bland hojar så frågar jag igen... vad kan man göra? Den vill helt enkelt inte starta.. det är inte batteriet för det är nytt.. hade ute stiften för en månad sen och dom såg ok ut.. jag tänkte kolla gnistan men fick ingen.. vad jag gjorde för fel vet jag inte... men har sätt gnista innan. jag var ute och körde i söndags förra veckan.. då var den svårstartad.. sen så när den väl var igång så gick han fint.. åkte till den lokala macken och kollade luften i däcken.. då ville han inte starta igen.. det tog ca 7 gånger innan han gick igång.. hade fullgas när den startade. sen körde jag en stund och stannade i 5 sekunder.. då ville han inte starta igen... men då behövde jag inte ge nån gas...
Vad kan jag göra..?
 

Hulkster

Fotpinneskrapare
Gick med
19 May 2004
Ort
N:a Sthlm
Hoj
Husqvarnor
Nu tjatar jag om att min inte vill stata igen... eftersom jag inte är så kunnig bland hojar så frågar jag igen... vad kan man göra? Den vill helt enkelt inte starta.. det är inte batteriet för det är nytt.. hade ute stiften för en månad sen och dom såg ok ut.. jag tänkte kolla gnistan men fick ingen.. vad jag gjorde för fel vet jag inte... men har sätt gnista innan. jag var ute och körde i söndags förra veckan.. då var den svårstartad.. sen så när den väl var igång så gick han fint.. åkte till den lokala macken och kollade luften i däcken.. då ville han inte starta igen.. det tog ca 7 gånger innan han gick igång.. hade fullgas när den startade. sen körde jag en stund och stannade i 5 sekunder.. då ville han inte starta igen... men då behövde jag inte ge nån gas...
Vad kan jag göra..?

Byta bort skiten.
 

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
problem problem.
Efter att ha satt ihop hojen igen och testkört ute i garaget så skulle jag ut och köra en sväng i det fina vädret. Så börjar skiten strula. Den startar fint och går precis som den ska. Efter haft motorn igång i ca 10 min så bara tokdör hojen i fartan. Mystiskt tänkte jag, trycker på start knappen och den hoppar igång så fint. Kör ca 1 min till och samma sak, trycker på knappen direkt igen och den hoppar igång så fint. Detta fenomen bara fortsätter fast med olika intervaller, allt från 20 sek till upp mot ca 3 min kan jag köra innan hojen dör.
Hojen verkar gå precis som den ska förutom att den bara dör hela tiden. Det är ungefär som att den slutar tända. Någon som har något förslag för det känns inte som det är soppa eller luft problem utan något med tändningen. typ jordningsfel eller något.
Vore tacksam för tips.

Mvh Robert
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hmm, jag är inte elit på sånt här:va men kolla stift/stiften, kolla bränsle systemet också för det kan ju vara så att det är klämt någonstans?

Mvh
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Veck på soppaslangen kanske? Kolla så du fått dit alla kablar som du ska, säkert löst nånstans?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du satt på kablarna på tändspolarna rätt? gäller er båda. Kanske är glapp där?

Som marcus säger är det mycket enkelt att klämma bränsleslangen då man fäller ned tanken.

Svårt ge råd via nätet.
 

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Har du satt på kablarna på tändspolarna rätt? gäller er båda. Kanske är glapp där?

Som marcus säger är det mycket enkelt att klämma bränsleslangen då man fäller ned tanken.

Svårt ge råd via nätet.

Förstår att det är svårt att ge tips via internet men hemskt tacksam för det man får.
angående bränsleslangen så har jag idag kollat den och inget konstigt där. likaså om det kunde vara något med luften men hittade inget där heller.
Kablarna på tändspolarna var ett bra tips ska kolla det.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Förstår att det är svårt att ge tips via internet men hemskt tacksam för det man får.
angående bränsleslangen så har jag idag kollat den och inget konstigt där. likaså om det kunde vara något med luften men hittade inget där heller.
Kablarna på tändspolarna var ett bra tips ska kolla det.

Den är ju precis som alla andra cyklar så de är ju de klassiska. Men om den går att starta men stannar när den bli varm, du skulle inte kunna ställt ventilerna fel? (vill inte göra dig orolig dock)

Detta är fin läsning och här finns tips på hur dom skall sitta på spolarna också
http://forums.pstuning.com/blog/jim_hubert/

Gäller andra killen också. Ta ur stiften, är dom blöta eller torra? Torra då kan man ju testa med startgas. Funkar det att starta med startgas kan man ju konstatera att de saknas soppa osv.
 

HaZTuR

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
åkersberga
Hoj
Aprilia sxv 5.5
Den är ju precis som alla andra cyklar så de är ju de klassiska. Men om den går att starta men stannar när den bli varm, du skulle inte kunna ställt ventilerna fel? (vill inte göra dig orolig dock)

Detta är fin läsning och här finns tips på hur dom skall sitta på spolarna också
http://forums.pstuning.com/blog/jim_hubert/

Gäller andra killen också. Ta ur stiften, är dom blöta eller torra? Torra då kan man ju testa med startgas. Funkar det att starta med startgas kan man ju konstatera att de saknas soppa osv.

Känns inte som det är ventilerna men jag är inget proffs. däremot hade jag en väldigt duktig mekaniker med mig när dem ställdes. På vilket sätt menar du att de skulle vara fel ställda, fel spel eller att kammen sitter i fel läge?

Alltså den stannar typ inte. Om jag ska försöka förklara det på bästa sätt så är det ungefär så här. Man har en passagerare som trycker på dödaren när han känner för det. Allt man behöver göra är att trycka på startknappen igen för att få hojen att gå. Så kan han gå i ett par min igen utan att det händer något sen bara dör han som om någon trycker på dödaren igen. Kan väl påpekas att det oftast händer under låga varv.
min känsla säger att det är något tändningsfel.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top