Aprilia rsv mille, Grym cykel, men vaför så få i sverige?

yonsson skrev:
En liten fråga bara. Det snackas endel om kolfiberdetaljer. Vilka är dessa och gäller de endast R-modellen?

I stort sätt ja.

Sen om vissa i denna tråden(ej dig jag kvotar nu) att kvaliten är bättre i japs hojarna än i millen så undrar jag då vad grundar du/ni det på :hihi (Syftar mest på "Chronic") . Jag tycker det är lite synd att många har skapat sig en påhittat bild om ett märke, och den bilden säger kvaliten är dålig när den i själva värket är mycket bättre än alla japs hojar även honda. Jag har ägt Honda och nu har jag aprilia visst hondan gick o gick men aprilian går o går och endast behöver bytas olja i lite då o då runt 750mil+ o filter inga problem alls. Hondan däremot visst det gick o gick men fick ett litet fel där kamkedjesträkaren vart lite dålig som jag fixade till själv. Hondan körde jag ca 800mil aprilia har jag hittils kört 2400 mil.

Last edited:
yonsson skrev:
En liten fråga bara. Det snackas endel om kolfiberdetaljer. Vilka är dessa och gäller de endast R-modellen?
Exclusive components on the RSV 1000 R Factory:

- Öhlins Racing rear monoshock, set up and optimised for solo riding, adjustable in length (as well as spring preload, compression and rebound)
- Öhlins Racing two chamber steering damper
- Fully adjustable Ohlins forks
- Carbon fibre front mudguard
- Carbon fibre rear mudguard
- Carbon fibre fairing air vents
- Carbon fibre cockpit fairing spoilers
- Carbon fibre fairing cover

- Rider's seat with non-slip racing upholstery
- Pirelli SuperCorsa Pro 120/70 – 190/55 ZR 17 tyres

The Factory’s exclusive forged wheels deserve special mention. These are one of the most distinctive features of the bike, not just in appearance, but in technical specifications too. They are forged in Anticorodal 6061 aluminium using an 8,000 ton hydraulic press.
This manufacturing technique produces wheels that are totally free from the defects and porosity that can always occur in conventional casting processes, and gives exceptional mechanical characteristics. Each wheel weighs about 25% less than the lightest available wheels made using conventional aluminium casting techniques.

yonsson skrev:

Det beror på årsmodell fram till -03 hade R:en lite extra kolfiber o Öhlinare. Men När 04:an kom så blev ju R:en standard modellen o Factoryn R-modellen eller hur man ska säga, men nu år så har snikvarianten alltså R:en Öhlinare fram iaf o radial monterade bromsar. Medans Factoryn har ställbara Öhlinare fram bak o styredämpare. Hur det är med kolfiber på snikvarianten vet jag ej på R-en i år Men factoryn skärmar fram o bak i kolfiber plus endel lull lull här o var i kolfiber, Hoppas du fått ut nått vettigt av mitt babblande här. Mvh

Mille

Det är en fantastisk hoj...Jag har haft gsxr 750 gsxr 1000 yamaha r1..
mfl...Men det ska bli riktigt skoj att åka på den...
Har precis köpt...Har aldrig kört en aprillia ens....
Sedan är kvaliten allra bäst på japan...Inget snack...
Detta är en 05 mille r..Köpte den i tyskland så priset blev bra..

För övrigt tror jag nog att Aprillia i sverige är det sämmsta företag på att presentera maskiner...
Har även ringt och pratat med dom om lite info...
Kan bara önska dom lite lycka till och hoppas att dom får lite rutin och kunskap..För det saknas kan jag lova.. :tummenupp

Jerry#1 skrev:
Det är en fantastisk hoj...Jag har haft gsxr 750 gsxr 1000 yamaha r1..
mfl...Men det ska bli riktigt skoj att åka på den...
Har precis köpt...Har aldrig kört en aprillia ens....
Sedan är kvaliten allra bäst på japan...Inget snack...
Detta är en 05 mille r..Köpte den i tyskland så priset blev bra..

För övrigt tror jag nog att Aprillia i sverige är det sämmsta företag på att presentera maskiner...
Har även ringt och pratat med dom om lite info...
Kan bara önska dom lite lycka till och hoppas att dom får lite rutin och kunskap..För det saknas kan jag lova.. :tummenupp

Hur tänker du när du säger att kvaliten är bäst på japs hojarna?då vill jag helst att du jämför med 98-03 på millarna, vad är det som har gått sönder på millarna?är det mycket service o så? går allt sönder?, eller gissar du bara?

Mad dog skrev:
Första 1000kubikaren kom 99 om jag inte mins helt fel, och saknade helt barn sjukdommar

Första 1000 cc:aren kom -98 i Europa och -99 i USA (samma hoj, därför kallas Europas Mille -00 för -00.5 i USA).

Vad gäller kvaliteten så har jag endast hört från handlare och mekaniker att de är förjävla driftsäkra, hojar har gått sen -98 och knappt mer än oljebyte. Personligen har jag inte haft några problem utom lite skit bakom styret, rent maskinellt är den ju ett under. Det största problemet är att reservdelarna är snordyra. Ett kopplingshandtag (Brembo) till <03 kostar 1300 kr, exakt samma handtag från Ducati (exakt in i minsta detalj samma) kostar 500 kr. En helförsäkrad Mille som går i diket lagas inte, försäkringsbolagen har inte råd med det, det kostar mer att laga upp en kraschad Mille än att köpa en ny.

Och nu blev jag deppad för jag fick syn på att snön som smälte bort idag redan faller igen... :(

EDIT: Skulle även säga att visst fanns det barnsjukdomar även på Millen (se quoten), kopplingen bland annat, och sen var det ytterligare nånting som jag inte minns nu.

yonsson skrev:
Ang jämförelsen med ducati. Aprilia uppfattas kanske som dyrare i inköp och dyrare försäkring i kombination med avsaknad av tokmycket tillbehör, kanske? Vad vet jag...

Som föregående talare sa: Kärleken är blind.

Edit: Jag är en av de få som inte tycker den är så snygg dessutom.
Tycker du inte omnågra kåp cyklar eller är det bara Apriliorna som du inte gillar utsendet på. Tycker du inte ens dom Apriliorna efter 04 o framåt är snygga? Gå in på www.biscaya.com/rsv_galleri.htm o kolla årets nya färgsättning. kolla in den svarta med guld färgade fälgar o ram, Tycker du inte ens den är snygg? Kan ju till lägga att jag föredrog nakna hojjar innan men det är för jobbigt iom. att Jag gillar o gasa lite och då är den för långsam. om det inte är riktigt krokiga vägar för då är den ju underbar. Men jag måste ju till lägga att 1000kubikaren jag hade var fruktansvärt under hållande särskilt med kolfiber burkar o powercommander vilket jag värkligen rekomenderar, jag fick bättre vrid från 84,04 nm till 88,67nm och från 84hp till 87,07hp plus lägre bensin förbrukning o vetskapen om att allt var optimerat efter just den cykeln :) Ps. den sluta vara sådär ryckig vid krypkörning också. förresten finns den nog kvar på Biscayas begangnat sida TRT 343, om nån skulle vara sugen. Mvh

imaster skrev:
Första 1000 cc:aren kom -98 i Europa och -99 i USA (samma hoj, därför kallas Europas Mille -00 för -00.5 i USA).

Vad gäller kvaliteten så har jag endast hört från handlare och mekaniker att de är förjävla driftsäkra, hojar har gått sen -98 och knappt mer än oljebyte. Personligen har jag inte haft några problem utom lite skit bakom styret, rent maskinellt är den ju ett under. Det största problemet är att reservdelarna är snordyra. Ett kopplingshandtag (Brembo) till <03 kostar 1300 kr, exakt samma handtag från Ducati (exakt in i minsta detalj samma) kostar 500 kr. En helförsäkrad Mille som går i diket lagas inte, försäkringsbolagen har inte råd med det, det kostar mer att laga upp en kraschad Mille än att köpa en ny.

Och nu blev jag deppad för jag fick syn på att snön som smälte bort idag redan faller igen... :(

EDIT: Skulle även säga att visst fanns det barnsjukdomar även på Millen (se quoten), kopplingen bland annat, och sen var det ytterligare nånting som jag inte minns nu.

Jasså, det vore ju konstigt om det inte fanns en enda barnsjukdom, men jag har faktiskt inte hört tallas om nån för än nu då. och i Begangnatguiden bike 06 står det iaf. att när den kom så verka den sakna barnsjukdommar. :tummenupp

imaster skrev:
Det största problemet är att reservdelarna är snordyra. Ett kopplingshandtag (Brembo) till <03 kostar 1300 kr, exakt samma handtag från Ducati (exakt in i minsta detalj samma) kostar 500 kr.
Fast man köper ju alla reservdelar från
AF1 racing i USA eller RSVR.net i UK så då får man rimliga priser.
Själv har jag köpt Evoluzione broms- och kopplingshandtag i svart:
EV90076.jpg

Jag är inte riktigt med på den där "effekthysterin" som råder. Jag har ca 130 hk i min mille och jag drar jämnt med gsxr 1000 ut på start- och mål-rakan på åtminstone falkenberg och karlskogas motorbana. Fråga mig inte vad det beror på, men så är det i alla fall.

För övrigt så tror jag tyvärr att det är krånglande Ducatisar (och till viss del även Alfa Romeo och Fiat från 80-talet) som har gett Aprilia dess oförtjänta dåliga kvalitétsrykte. Italienare som italienare liksom.

Att det inte finns fler beror på dålig marknadsföring, som i sin tur beror en del på att Aprilia har en helt annan typ av ekonomi än sina japanska konkurenter.

PS Min mille -01 har gått över 4000 mil utan problem (peppar peppar). DS

Lite roligt det har med kvalitét snacket.

Tittar man närmare på Aprilia så ser man följande märken representerade:
(Fyll i fler om ni kommer på.)

OZ = Fälgar
Brembo = Bromsar
Öhlins = Fjädring runt om + styrdämparen
Siemens = Insprut+ECU
Rotax = Motor
MagnetiMarelli = mätartavlor etc

Detta är märken som marknadsförs som "original" på en Aprilia inte licenstillverkat eller liknande. Skulle dom märkena vilja synas/jämställas med dålig kvalitét........tror inte jag iaf.

VR-8 skrev:
Lite roligt det har med kvalitét snacket.

Tittar man närmare på Aprilia så ser man följande märken representerade:
(Fyll i fler om ni kommer på.)

OZ = Fälgar
Brembo = Bromsar
Öhlins = Fjädring runt om + styrdämparen
Siemens = Insprut+ECU
Rotax = Motor
MagnetiMarelli = mätartavlor etc

Detta är märken som marknadsförs som "original" på en Aprilia inte licenstillverkat eller liknande. Skulle dom märkena vilja synas/jämställas med dålig kvalitét........tror inte jag iaf.
Såg du inte hur de gick för Kanada i OS? Ett lag fullt med stjärnor men inget samspel, då kvittar det vad det står på ryggen/dekalen.

ksann skrev:
Fast man köper ju alla reservdelar från
AF1 racing i USA eller RSVR.net i UK så då får man rimliga priser.
Själv har jag köpt Evoluzione broms- och kopplingshandtag i svart:

Ja, det kan man göra... :) Men orginaldelar i Sverige brukar fortfarande röra sig inom rimliga priser tycker jag men t.ex. en ny tank till Millen går på 16' kr, vilket är lite i överkant måste jag säga... ;)

EDIT: Dumt att quota bilden...

HanneZ skrev:
Såg du inte hur de gick för Kanada i OS? Ett lag fullt med stjärnor men inget samspel, då kvittar det vad det står på ryggen/dekalen.

Hur gick det för Sverige i OS-finalen i hockey? :va

Där spelade väl inga stjärnor va!!?? :hihi

HanneZ skrev:

Oj oj oj.........här stänker vi in liknelser som inte ens går att bemöta.

Mad dog skrev:
Tjenare, Jag tycker du ska läsa nya Begangnatguiden från bike så får du lite mer kött på benen. Första 1000kubikaren kom 99 om jag inte mins helt fel, och saknade helt barn sjukdommar, här finns rikligt kvalite inte som Ducati varav alla mina 3st har krånglat Fast dom 2 senaste var nya från fabrik och Jag varit sten hård med att följa inkörnings kraven o låtit Biscaya göra alla servicar. Det är Rotax(från Österike) som gör motorerna till Aprilia som alltid, och här snackar vi hantverk, inte löpandeband cyklar från japan. Nu ska jag inte dissa japps cyklar här o vara tyken för GSX-R 1000 k5 har faktiskt gett mig en tankeställare :va . Fast jag är inbiten Tvin åkare. Men som sagt kolla in nya Begangnatguiden. så kanske du kan få en bättre inblick i vad jag skötar om. Mvh Ps Vi är tre polare som kör Aprilia nu alla bytt från Ducati för dom bara krånglar, ingen av oss har haft några problem med nån av Apriliorna förutom omkull körningar men det beror ju knappast på cykeln, ok ljudet är inte i när heten lika gött Men för att ha en ducati som Matchar Aprillian Factory får du gå upp till 999s som är minst 75000kr dyrare o den hänger inte med riktigt ändå. men ok japps rad4or tar ju oss på rakorna utan problem. jag har varit uppe i 290km/h med min helt orginal inte ens bytt burkar o slängt på powercommander. och det har ju dugit för mig förra året året, fast burkar ska ju bytas i år iaf för ljudets skull o troligtvis powercommander ds.

Hänger inte 999 med? Släng av farsan isf...

Mad dog skrev:
Tycker du inte omnågra kåp cyklar eller är det bara Apriliorna som du inte gillar utsendet på. Tycker du inte ens dom Apriliorna efter 04 o framåt är snygga? Gå in på www.biscaya.com/rsv_galleri.htm o kolla årets nya färgsättning. kolla in den svarta med guld färgade fälgar o ram, Tycker du inte ens den är snygg? Kan ju till lägga att jag föredrog nakna hojjar innan men det är för jobbigt iom. att Jag gillar o gasa lite och då är den för långsam. om det inte är riktigt krokiga vägar för då är den ju underbar. Men jag måste ju till lägga att 1000kubikaren jag hade var fruktansvärt under hållande särskilt med kolfiber burkar o powercommander vilket jag värkligen rekomenderar, jag fick bättre vrid från 84,04 nm till 88,67nm och från 84hp till 87,07hp plus lägre bensin förbrukning o vetskapen om att allt var optimerat efter just den cykeln :) Ps. den sluta vara sådär ryckig vid krypkörning också. förresten finns den nog kvar på Biscayas begangnat sida TRT 343, om nån skulle vara sugen. Mvh

Jasså, det vore ju konstigt om det inte fanns en enda barnsjukdom, men jag har faktiskt inte hört tallas om nån för än nu då. och i Begangnatguiden bike 06 står det iaf. att när den kom så verka den sakna barnsjukdommar. :tummenupp

Inte för att vara "tyken" men det var ingen vidare effektökning väl? Känns det i ett blindtest ens tror du?

Hör och häpna nu....Gottis har alltigt vart killen som har hatat V-twinnar...är något fel har han tyckt :3freak...men sen mässan så har lilla gottis funderat på om han ska köra någon gata i år och va då nere och snokade lite i ovannämts mäkes monter.Där hittade han en motard som fick det att vattnas i munnen men även Millen ser ju fin ut :)..

så vem vet kanske Gottis kommer med en Aprilla på gatkörningarna i sommar :tungan :tungan

Min Mille motor har "skurit" :7peta

vfr orre skrev:
Min Mille motor har "skurit" :7peta

Det va inte du som va till finland med din hoj va? , Kör man en v-twin i varvstopet i 10 minuter så borde man ha :fatta! , har du räknat ut vad en rad4 måste varva för att komma upp i samma slag hastighet som en mille i 10500rpm?

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...