Aprilia rsv mille, Grym cykel, men vaför så få i sverige?

Jag kommer köra Mille i år igen tror jag......... Spelar ingen roll om gixxer eller r1 går lite bättre rakt fram, kan man köra så smiskar man dussinhojjar på landsvägar utan nåra problem.

Sen är det trevligt att sticka ut, det är en spec känsla.

Ungefär som att det är trevligarem ed en ferrari än en trimmad autotech volvo som går bättre på strippen...

:tummenupp

aprilia.jpg

:tummenupp

Jag får väl förmoda att du var o provkörde RSV Mille på Mantorp då -01 tror jag det var när Aprilia Danmark bjöd in nordbor att provköra gratis några pass.

De har gjort några ryck för att försöka lansera millen, men det har inte gått så bra.

//håkan

Chronic skrev:
Hänger inte 999 med? Släng av farsan isf...

Inte för att vara "tyken" men det var ingen vidare effektökning väl? Känns det i ett blindtest ens tror du?

Tjenare, Nä 999:an hänger inte med om du inte har 999S eller R.
Men dom är ruskigt sköna cyklar att åka på, men så är det ju det där med kvaliten. Jag har iof. inte ägt nån 999a själv och jag tror nog att den är rätt bra. jag har ju där emot haft tre olika Monster, Men jag har nog lite för aggresiv kör stil men den ska ju inte klångra om man sköter alla servicar o följt inkörnings prosiduren mm. Men alla Monster har krånglat, men inget så allvarligt så, men dock små problem då och då vilket blir ruskit störande på helt nya cyklar. :huvet
Och så va det ju det där med effekt ökningen, den ser inte stor ut på pappret kanske men tro mig det hade märkts i ett Blindtest :tummenupp Jag blev inte så super nöjd när jag såg pappret häller men när jag prova hojjen igen tyckte jag det var värt varenda öre. Cykeln hade bättre register ända från botten till topp.

Många snackar om topp hastigheten på Aprilia vs Japs hojar.

Jag hade en Mille R förra året. Den gjorde sina 270 i verklig hastighet.
Det räcker länge för min körning.

Något som inte är nämnt tidigare i denna tråd är att Aprilia har stålomspunna broms/kopplings slangar med "Original".
Det tycker jag är ett väldigt stort plus.
Jag kunde köra precis hur som helst med bromsarna utan att det började kännas svampigt i handtagen.

Och vridmomentet är helt underbart. Man får upp hojen på bakhjulet från stillastående utan att först vara upp X antal varv/min. Det tycker i alla fall jag är skit kul.
Och kommer man in på en 50 sträcka som sen blir 90 slipper man växla 100 gånger då man har botten draget.

Andre_A skrev:
Många snackar om topp hastigheten på Aprilia vs Japs hojar.

Jag hade en Mille R förra året. Den gjorde sina 270 i verklig hastighet.
Det räcker länge för min körning.

Något som inte är nämnt tidigare i denna tråd är att Aprilia har stålomspunna broms/kopplings slangar med "Original".
Det tycker jag är ett väldigt stort plus.
Jag kunde köra precis hur som helst med bromsarna utan att det började kännas svampigt i handtagen.

Och vridmomentet är helt underbart. Man får upp hojen på bakhjulet från stillastående utan att först vara upp X antal varv/min. Det tycker i alla fall jag är skit kul.
Och kommer man in på en 50 sträcka som sen blir 90 slipper man växla 100 gånger då man har botten draget.

Ännu en diskussion ang vrid, MILLE har inte mer vrid än vad en Gixxer, R1, Zx10 mfl vid lägre/mellen/topp. Det var så på hedenhögs tid.

Det finns 100 trådar angående detta..Jag har själv lagt upp en bänkning mellan Mille Factory & ZX10R, där det klart visar att ZX10R har bättre vrid genom hela registert.

Kolvhastighet

Lam-Kaka skrev:
Va det en 1000cc o varvade de 16000rpm?eller va det en v-twin som de varvade 10500?(jämför inte en en traktor o en bil lika ska va lika)

En aprilia 1000cc som varvar 10250 rpm har en kolvhastighet på 4527 ft/sek
En GSXR 1000 som varvar 10250 rpm har en kolvhastighet på 3963 ft/sek

För att få samma hastighet på kolvarna i GSXR1000 måste den gå på 11750 rpm där hastigheten är 4543 ft/sek.

Varför måste då GSXR1000 ha 16000 rpm (kolvhastighet på 6283ft/sek) för att matcha? Förklara, är du snäll.

/Alky

Alky skrev:
En aprilia 1000cc som varvar 10250 rpm har en kolvhastighet på 4527 ft/sek
En GSXR 1000 som varvar 10250 rpm har en kolvhastighet på 3963 ft/sek

För att få samma hastighet på kolvarna i GSXR1000 måste den gå på 11750 rpm där hastigheten är 4543 ft/sek.

Varför måste då GSXR1000 ha 16000 rpm (kolvhastighet på 6283ft/sek) för att matcha? Förklara, är du snäll.

/Alky

Jadå du kanske ha rätt jag tog bara det där från någon skrev innan han borde ha mer info varför han skrev så. Då hade han väll tänkt fel eller dylikt.

Zilversurfer skrev:
Ännu en diskussion ang vrid, MILLE har inte mer vrid än vad en Gixxer, R1, Zx10 mfl vid lägre/mellen/topp. Det var så på hedenhögs tid.

Det finns 100 trådar angående detta..Jag har själv lagt upp en bänkning mellan Mille Factory & ZX10R, där det klart visar att ZX10R har bättre vrid genom hela registert.

Det är skumt att paprena vissar en sak och hojarna beter sig på ett annat viss..visiligen så kanske rad4 är mer framtung och därför ej vill vill upp på bakhjulet lika tidigt som en v-twin, skumt att papprena vissar en sak och upplevelsen är en annan ivarjefall tycker jag det som har testat zx10r och millen

Last edited:
Mycket missförstånd om vridmoment och acceleration. Man säger ibland att vridmomentet bestämmer hur snabbt man kan accelerera, och detta är förvisso sant, men då börjar alla genast snacka om motorns vridmoment, vilket är fel. I de flesta fall snackar man faktiskt om TE (tractive effort - mängden överfört vridmoment till gatan vid det drivande hjulet/hjulen) när man snackar acceleration. Hjulets vridmoment kan alltså ändras med hjälp av utväxlingen. Man lånar av topphastigheten för att accelerera snabbare, enkelt uttryckt. Det är på grund av detta det är möjligt för en 600 att hänga med en 1100 i acceleration, men inte i topphastighet.

Aprilian är kanske lägre utväxlad på de lägre växlarna eller kanske rent av totalt (har inte koll på den riktiga topphastigheten pga. många olika bud), och därför har man högre vrid vid hjulet (högre TE) som bidrar till en accelerationsstark hoj?

/Alky

Vridmoment = accerelation

Hästkrafter = toppfart

Förenklat men sant, djupare behöver de flesta inte gräva.

Förövrigt är ju en gammal RF900 fortfarande en av de allra snabbaste i acc, inte pga extrem effekt eller ett jätteperfekt avstämt chassi. Utan pga låg första växel.

Chronic skrev:

Hästkrafter = toppfart

Frågan var ju varför den "vridmomentssvagare" hojen upplevdes piggare och mer bakhjulsbenägen. Tänkte bara försöka förklara.

/Alky

Chronic skrev:
Hästkrafter = toppfart

Då borde alltså en Mille axa bättre än herr Capirossi;s GP6? Millen har ju högre vridmoment än GP6. Nja, man får nog titta lite tydligare än så. :D

Alky skrev:
Mycket missförstånd om vridmoment och acceleration. Man säger ibland att vridmomentet bestämmer hur snabbt man kan accelerera, och detta är förvisso sant, men då börjar alla genast snacka om motorns vridmoment, vilket är fel. I de flesta fall snackar man faktiskt om TE (tractive effort - mängden överfört vridmoment till gatan vid det drivande hjulet/hjulen) när man snackar acceleration. Hjulets vridmoment kan alltså ändras med hjälp av utväxlingen. Man lånar av topphastigheten för att accelerera snabbare, enkelt uttryckt. Det är på grund av detta det är möjligt för en 600 att hänga med en 1100 i acceleration, men inte i topphastighet.

Aprilian är kanske lägre utväxlad på de lägre växlarna eller kanske rent av totalt (har inte koll på den riktiga topphastigheten pga. många olika bud), och därför har man högre vrid vid hjulet (högre TE) som bidrar till en accelerationsstark hoj?

/Alky

Visst har utväxlingen lite med det att göra också, millens låda har ju ändrats lite genom åren i utväxlingen. 98-02 om jag inte missminer mig hade en utväxling, och 03 en, sen tror jag nästan 04-06 har också en annan.

#Olsson# skrev:
Då borde alltså en Mille axa bättre än herr Capirossi;s GP6? Millen har ju högre vridmoment än GP6. Nja, man får nog titta lite tydligare än så. :D

Vill man inte förstå så gör man inte. Självklart finns det massa andra faktorer men ingen kan säga att det är fel som jag skriver.

#Olsson# skrev:

Skulle gärna vilja veta Nm på GP6...Du är nog en av dom få i världen som har den informationen, så dela med dig. Dom 100 Nm som står på Ducatis hemsida är bara en siffra...Det finns inget team som skriver ut verkliga Nm/Hk

Last edited:
Chronic skrev:
Vill man inte förstå så gör man inte.

Sant. Det enda jag tror jag förstått är att fysiska lagar kräver effekt för att nå hög acc-prestanda. Vridmoment kan halveras (och gärna halveras igen) utan förlorad prestanda (så länge effekten finns där). Men det går inte att göra samma sak med effekten - hur mycket vrid du än lägger till.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra