Aprilia rsv mille, Grym cykel, men vaför så få i sverige?

Mad dog

Twin Power
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
Aprilia Rsv Factory, Honda Cr 250
Att Aprilia RSV mille är en riktigt bra cykel borde väll många fattat nu vid det här laget. säskilt dom läs kunniga eller dom som fått äran att köra eller äga en sån cykel. själv kör jag en Factory -04 men har också haft en rsv -01, dock ej R. Men frågan är varför så få som insett detta, ok dom flesta är väll inne på rad4or. Jag har ju haft ett gäng Ducati med, men då Monster. Fast prov kört Ducati modeller motsvarande Millen.
Och ok Ducati är ju alltid Ducati, med charm o känsla fast saknar en hel del kvallite,men har man med Biscaya att göra så ordnar dom ju det. Men med Aprilia får du ju så mycket mer för pengarna. Italiensk anda men Österikisk kvalitet. Jag har fått kännslan att det är dom jävla dryga danskarna som inte ligger på nånting o saknar fullständigt intresse för övriga Skandinavien, det har ju märkts rätt tydligt på Mc mässan i Gbg. 2 år i rad nu. :huvet
Rätta mig om jag har fel eller berätta eran uppfattning. Mvh

Mad dog skrev:
Att Aprilia RSV mille är en riktigt bra cykel borde väll många fattat nu vid det här laget. säskilt dom läs kunniga eller dom som fått äran att köra eller äga en sån cykel. själv kör jag en Factory -04 men har också haft en rsv -01, dock ej R. Men frågan är varför så få som insett detta, ok dom flesta är väll inne på rad4or. Jag har ju haft ett gäng Ducati med, men då Monster. Fast prov kört Ducati modeller motsvarande Millen.
Och ok Ducati är ju alltid Ducati, med charm o känsla fast saknar en hel del kvallite,men har man med Biscaya att göra så ordnar dom ju det. Men med Aprilia får du ju så mycket mer för pengarna. Italiensk anda men Österikisk kvalitet. Jag har fått kännslan att det är dom jävla dryga danskarna som inte ligger på nånting o saknar fullständigt intresse för övriga Skandinavien, det har ju märkts rätt tydligt på Mc mässan i Gbg. 2 år i rad nu. :huvet
Rätta mig om jag har fel eller berätta eran uppfattning. Mvh

Jag tror det beror på att dom skrivkunniga inte lyckas göra nog bra reklam för hojen :hihi

Eller så är det så att den är dyr och inte ger lika mycket "köra" per krona.

Jag förstår inte frågan? Ok att du är entusiastiskt över märket, men det är ett riktigt nischmärke som inte lyckats "branda" sig lika bra som Ducati gjort/gör.

Det är en jättefin hoj men att kvalitén skulle vara så hög tror jag inte ens ägarna själva tycker. Nu jämför jag med japps, som står för 98% av försäljningen.

Den hamnar väl lite mitt imellan Sp2 och Ducati, kvalitet/trygghet och italiensk känsla eller vad det är ni snackar om...

Antingen är man duccedåre och kärleken är ju blind så då lystnar man inte på fakta (vilket Jag tycker dom gör rätt i, Jag är inte heller "smart" i alla lägen)
eller då vil man ha ett säkert köp typ Sp2 men då är man farligt nära att hamna på en radfya...

vad vet Jag. (gillar för övrigt båre RSV och 999...att titta och lystna på...)

blom skrev:
ja du ser ju själv vad du har skrivit

hahaha wehooo!

Ang jämförelsen med ducati. Aprilia uppfattas kanske som dyrare i inköp och dyrare försäkring i kombination med avsaknad av tokmycket tillbehör, kanske? Vad vet jag...

Som föregående talare sa: Kärleken är blind.

Edit: Jag är en av de få som inte tycker den är så snygg dessutom.

Last edited:
Chronic skrev:
Jag förstår inte frågan? Ok att du är entusiastiskt över märket, men det är ett riktigt nischmärke som inte lyckats "branda" sig lika bra som Ducati gjort/gör.

Det är en jättefin hoj men att kvalitén skulle vara så hög tror jag inte ens ägarna själva tycker. Nu jämför jag med japps, som står för 98% av försäljningen.

Har haft Millen i tre år nu ,, bara bytt däck o servat den enl. serviceintervallen.Och dessutom har jag inte krypåkt heller!! :tungan
Funkat hur bra som helst!! :tummenupp

Brzi-Bosanac skrev:
Har haft Millen i tre år nu ,, bara bytt däck o servat den enl. serviceintervallen.Och dessutom har jag inte krypåkt heller!! :tungan
Funkat hur bra som helst!! :tummenupp
Och den har inte rasat? HELT OTROLIGT! Vi måste ju snacka toppkvalite!
sdb41719.gif

Har nog med att vi nordbor är lite fixerade vid antalet hk, så har det varit i minst 30år och kommer säkert hålla i sig, sen kan man ju gilla radfyrans karaktär lika mycket som man gillar en twins egenskaper.

Är själv i valet och kvalet om mille eller gixxer och fördel gixxer är effekten på topp. fördel mille är jämnare körning och 25% av försäkrings kostnaderna

Hästkrafter säljer....punkt slut.

Sedan att Aprilia haft Öhlins på hela hojen i minst 7-8 år eller att slirkoppling varit standard sedan -98(tror jag) verkar inte ha uppmärksammats. Lägg därtill riktiga bromsar från Brembo och racing-fälgar från OZ så andas hojen racing på ett sätt som en japps i standard utförande inte gör.

Kolfiber atteraljerna ska vi inte ens gå in på........... :D

hannez in da house:
Jag tror det beror på att dom skrivkunniga inte lyckas göra nog bra reklam för hojen

Ligger nog lite i det....

Har sålt Aprilia sen 2001 och vilken kvalite det är på alla deras hojar med V990 RR motorerna, Mille, Tuono, Caponord & Falco. Vi har servat många av dessa hojar och har änn så länge inte shimsat ventiler på någon och det är hojar som gått upp emot och över 3.000mil. Det har varit väldigt lite problem under åren, dom första 98-2000 hade en "överkännslig" koppling så slog man i någon annan olja är Agip eller IP så slirade dom (kanske inte helt sant) men dom flesta av dom är bytta under garanti. 00 lyfte man motorn i ramen så att dom blev lite bättre på bana än dom tidigare. 04 kom en helt ny Mille med uppdaterad motor och ny ram. Från 05 har alla Mille R Öhlins fram och Brembo radialbromsar, Factory har även Öhlins bak och smidda OZ fälgar. 2006 fick även Tuono nya ramen & motorn men den har inte Öhlins men Brembo radialbromsar men strippad med crossstyre och 4 års garanti....

En V990 med ett par pipor, ommmappad, K&N filter och ett kugg mindre fram är en buskul hoj....

Lite att skylla är nog TMP (importören) för att inte ha tillräckligt med återförsäljare runt landet men å andra sidan är dom flesta som säljer Aprilia handlare som brinner för märket, vi på Starol Racing tävlar med Aprilia, hyr ut 125Junior Aprilior och har Håkan "Mästaren" Olsson som skruvar i verkstan så vi satsar på Aprilia.....

DP says: Har en Sunset Red 06'a Tuono och vi bara väntar på att snön ska bort....

Själv skulle jag inte köpt en twin för jag gillar radfyrans ljud men där är ju sannerligen smaken som baken... tror twinnen har mer "ljudanhängare"

tror någon var inne på det tidigare...det krävs rätt mycket långsiktigt arbete av en generalagent för att etablera ett högt prissatt nischmärke bland alla andra alternativ. Ducati har varit duktigare på det generellt, dessutom har de ett bredare modellprogram för olika smaker/plånböcker...det är liksom enklare att få en relation till varumärket.

Personligen tycker jag Millen är en underbar hoj körmässigt och kanske den snyggaste sporthojen designmässigt. Vill ha!!

Förstår inte de ovan som påstår att RSVn är dyr. Köpte min 04 Factory i somras för mindre än priset på en R1:a - och då fick jag:

Radial bromsar fram
Superlätta Oz fälgar
Öhlins fram
Öhlins bak
Öhlins styrdämpare
Massor med kolfiber detalj

Javligt billigt tycker jag!

[ok, den har mindre effekt - "bara" 143 hästar - men det är tillräkligt för de flesta av Sveriges vägar faktist, om inte man vill bara stå vid korvkiosken och leka "min hoj har mer hk än din hoj" liksom]

Last edited:
ksann skrev:
Förstår inte de ovan som påstår att RSVn är dyr. Köpte min 04 Factory i somras för mindre än priset på en R1:a - och då fick jag:

Radial bromsar fram
Superlätta Oz fälgar
Öhlins fram
Öhlins bak
Öhlins styrdämpare
Massor med kolfiber detalj

Javligt billigt tycker jag!

Jooo men du fick ju inte en driljard jappeponnys ju..... :tummenupp

Aprilia i all ära. Kör ju en själv. Men TMP (återförsäljaren) har nog mycket kvar att göra för att förbättra reklam, service, tillbehör, information, mm. Där är andra märken att föredra. Kolla bara på Ducce vad avser eftermarknaden.
TMP lär och förbättra er.

Chronic skrev:

Tjenare, Jag tycker du ska läsa nya Begangnatguiden från bike så får du lite mer kött på benen. Första 1000kubikaren kom 99 om jag inte mins helt fel, och saknade helt barn sjukdommar, här finns rikligt kvalite inte som Ducati varav alla mina 3st har krånglat Fast dom 2 senaste var nya från fabrik och Jag varit sten hård med att följa inkörnings kraven o låtit Biscaya göra alla servicar. Det är Rotax(från Österike) som gör motorerna till Aprilia som alltid, och här snackar vi hantverk, inte löpandeband cyklar från japan. Nu ska jag inte dissa japps cyklar här o vara tyken för GSX-R 1000 k5 har faktiskt gett mig en tankeställare :va . Fast jag är inbiten Tvin åkare. Men som sagt kolla in nya Begangnatguiden. så kanske du kan få en bättre inblick i vad jag skötar om. Mvh Ps Vi är tre polare som kör Aprilia nu alla bytt från Ducati för dom bara krånglar, ingen av oss har haft några problem med nån av Apriliorna förutom omkull körningar men det beror ju knappast på cykeln, ok ljudet är inte i när heten lika gött Men för att ha en ducati som Matchar Aprillian Factory får du gå upp till 999s som är minst 75000kr dyrare o den hänger inte med riktigt ändå. men ok japps rad4or tar ju oss på rakorna utan problem. jag har varit uppe i 290km/h med min helt orginal inte ens bytt burkar o slängt på powercommander. och det har ju dugit för mig förra året året, fast burkar ska ju bytas i år iaf för ljudets skull o troligtvis powercommander ds.

Last edited:
En liten fråga bara. Det snackas endel om kolfiberdetaljer. Vilka är dessa och gäller de endast R-modellen?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT