Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

Om man har möjlighet att värma bromsvätskan (tillgång till spis t.ex.) så räcker det med termoelement thermocouple och en känslig multimeter för att mäta kokpunkten. Och det är ju den som är intressant, kokpunkten.
I många multimetrar ingår termoelement för temperaturmätning, tex i min UNI-T UT58B
Man behöver
Första steget är att kontrollera 0°C i en termos med vatten och isbitar
Andra steget är att kontrollera 100°C i en kastrull med kokande vatten. #
När man verifierat att det hela funkar som tänkt (vid 0°C och 100°C) är det bara värma bromsvätskan tills bromsvätskan börjar koka och se vid vilken temperatur kokning börjar.
Alternativt nöja sig med att bromsvätskan inte börjat koka vid t.ex. + 300C.
# det är nödvänsigt kontrollera funktionen för man får ju i praktiken TRE termoelement i serie. 1:a Ena kontakten i Multimetern, 2:a Mättermolementet och 3:e Andra kontakten i Multimetern. Och multimetern ska vara på en plats med samma temperatur hela tiden av det skälet.
Inte för att dissa din lösning, den funkar säkert utmärkt i teorin, men något får mig ändå att just denna gången välja att istället helt enkelt öppna en ny flaska bromsvätska.

Varför ska man byta en vätska som inte är dålig? Man slipper onödigt arbete om man kan mäta och konstatera att den fortfarande är okej.

Som du säger själv så kan du byta hur många gånger som helst utan att få bort luften om du inte gör rätt men det har ju inget med vätskans beskaffenhet att göra.

Luft i systemet har inte med den där saken att göra, problemet är att vatten kokar vid 100 grader och bromsoken kan bli varmare än så och om oljan kokar bildas gasbubblor i bromssystemet och det blir som med luft i bromsarna, pedalen går i botten.
Och med tanke på att det uppstår vid hög temperatur på oken som kommer felet alltså ofelbart uppstå just när du behöver bromsarna som mest.

Har du inte vatten i oljan, jag då fungerar den precis som den är avsedd att göra och att byta den gör varken till eller från.
Jag hade flera skäl till att vilja ha den bytt och bromsen var ej ok. Du brukar inte missförstå. Jag tror iofs inte de mätt och de har ignorerat att systemet behövde luftas. Tack för det.

Edit;
Jag säger inte alls det du säger att jag säger i andra stycket.

Last edited:
då missuppfattade jag dig
va menar du då med det första du skrev

"Jag har bestämt att jag inte tror på de där grejerna"
Efter de verkstadsfadäser jag sett eller varit med om ser jag det som bättre att göra det ordentligt, även om det skulle vara lite onödigt tidigt. Det blir iaf ordentligt. Så många droppar går det inte åt.
Var bara ett raljant sätt att säga det på. Min åsikt, mitt beslut. Andra får göra precis som de vill.

Inte för att dissa din lösning, den funkar säkert utmärkt i teorin, men något får mig ändå att just denna gången välja att istället helt enkelt öppna en ny flaska bromsvätska.
Det, köpa ny bromsvätska har jag också valt hittils.
Men jag får väl testa kokteorin med termoelement om det finns nån skvätt kvar i garaget av förra årets bromsvätska.

hej
nu kommer den vetenskapliga test av bromsolja
testade 3 st
thumbnail_IMG_20250416_121837_HDR.jpg
den första har legat i minst 6-7 år
thumbnail_IMG_20250416_121933_HDR.jpg
den andra är ny
thumbnail_IMG_20250416_122010_HDR.jpg
den 3 är en burk jag använder när jag lufter, står öppen på bänken o har alltid gjort det, minst 10 år
thumbnail_IMG_20250416_122038_HDR.jpg
resultatet.....
enligt pennan ska man använda den som har ståt öppen på bänken i många år. 2%
ingen skillnad på nya o gamla burken. 3%
blev vi klokare ??????????????????????????
kan berätta att penna lyser som ett flipperspel om man doppar den i vann :lol :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol
så nu ska jag byta bromsolja på HD´n till den i burken :hojharley

hej
testade 3 st
View attachment 513423
View attachment 513424
den andra är ny
View attachment 513425
den 3 är en burk jag använder när jag lufter, står öppen på bänken o har alltid gjort det, minst 10 år
View attachment 513426
resultatet.....
kan berätta att penna lyser som ett flipperspel om man doppar den i vann :lol :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol
Men du gjorde inte experimentet i fullständigt vakuum medan du höll andan, och hade en plugg i röven.
Så...väldigt oventenskapligt anser jag.
Gör om och återkom.... 😘

hej
testade 3 st
View attachment 513423
View attachment 513424
den andra är ny
View attachment 513425
View attachment 513426
resultatet.....

Outbildad med bara tvåårigt gymnasium som bästa merit så jag har dåligt koll är jag ändå nyfiken på en sak. Vad händer om du slår i vatten i bromsoljan?

Enligt din mätare har du under 2% vatten i bromsoljan så det hade ju varit riktigt intressant att mäta upp 2% vatten och blanda i det i bromsoljan för att få verifierat att mätaren visar någorlunda rätt då de. I sånt gall bör visa 3-4%. Annars kan man kanske bara droppa i vatten och blanda runt det och se hur mätaren reagerar?

Innan jag vågar lita på den där biltemamätaren skulle jag vilja se ett kompletterande test för att validera resultatet. Kör ett antal varv på bana i skapligt tempo tills temperaturen på bromsvätskan ligger precis under torra kokpunkten enligt spec och kontrollera att allt fungerar.

Men du gjorde inte experimentet i fullständigt vakuum medan du höll andan, och hade en plugg i röven.
Så...väldigt oventenskapligt anser jag.
Gör om och återkom.... 😘
nu har jag gjort som du sa, resultatet blev det samma förutom att pluggen nock var för stor, för nu har jag så ont i röven att jag inte kan sitta ner :finger:tummenner

Innan jag vågar lita på den där biltemamätaren skulle jag vilja se ett kompletterande test för att validera resultatet. Kör ett antal varv på bana i skapligt tempo tills temperaturen på bromsvätskan ligger precis under torra kokpunkten enligt spec och kontrollera att allt fungerar.
VA tror du det nått fel på mätaren :va:va:va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...