Antispinn mm, för eller mot?

Elektroniska hjälpmedel, för eller mot?

• Antal röstningar
    0
sandstream skrev:
2572685 Jag har funderat lite på det där och det känns som att de själva kan välja med gasen hur mycket eller lite det ska spinna. Är det först vid en viss gräns av spinn som systemet går in och stryper?

Jag gissar att det är en regulator som "tillåter" ett visst spinn beroende på hur mycket man gasar, hur mycket vridet är för tillfället (blir i stort sett noll när det spinner fritt väl?) m.m.

Det är nog inte en av/på-effekt iaf, utan snarare nivåer av "mjukhet." Gissar jag.

Någon som vet?

Zee skrev:
2572684 Visst, det skriver jag under på. Men det gör ju inte rejsingen bättre för att de skadar sig när de kör av (t.ex. highsiders). Isf ska vi kanske dra ner på avåkningszoner m.m. också? ;)

:flejm

Nej, säkra banor ska det alltid finnas, d.v.s småfel ska inte straffas för hårt.
Riskerna går aldrig att bygga bort helt i 300km/h.
Men tycker ändå kontrollen av hojen ska styras av föraren.

På en del hojar kan man slå av antispinn på. Suzuki har det så iaf. Mitt i racet använder dom oftast inte antispinn. I slutet slår dom på den igen för att få däcken att hålla längre. Hopkins hade en gång på nått race förra året som när han skulle slå över till antispinn så flippade hela elsystemet ur och började misstända i motorn i 2 varv.

Zee skrev:
2572694 Jag gissar att det är en regulator som "tillåter" ett visst spinn beroende på hur mycket man gasar, hur mycket vridet är för tillfället (blir i stort sett noll när det spinner fritt väl?) m.m.

Det är nog inte en av/på-effekt iaf, utan snarare nivåer av "mjukhet." Gissar jag.

Någon som vet?

Tillverkarna har ju lite olika system, de flesta kan justera med knapp/vred hur mycket spinn som ska tillåtas. Första året med fyrtakt kunde man se på rossi's m.fl ombordkameror att de var betydligt försiktigare på gasen, och att den sällan vreds i botten. Numer ser det ut som de fläskar på mer eller mindre allt som finns i apex, sen spinner det perfekt ut genom böjen.

oFFkeFF skrev:
2572713 ...sen spinner det perfekt ut genom böjen.

Vilket i sin tur resulterar i att dem snabbare kan rikta nosen rätt och således gasa mer (för att bemöta Sandstreams undran tidigare i tråden).

Detta står att läsa i boken av Andy Ibbot som avhandlas i annan tråd och jag tycker det verkar rimligt. Mycket bra bok f.ö. Rekommenderas!

/ Johan

Edit: Själv är jag inte särskilt förtjust i dessa elektroniska hängslen. Föredrar att köra analogt. Men, då har jag heller inte grenslat någon prototypracer från kungaklassen...

Kommentera gärna att jag har en Ducati och således inte behöver oroa mig för att bakhjulet skulle spinna av ren kraft!

Last edited:
newstead skrev:
2572516 Kanske redan finns men... är du för eller mot de elektroniska hjälpmedlen i MotoGP (och i viss mån även WSBK)?

Någon vänlig själ som orkar (kortfattat) reda ut begreppen? :va

Launch control har jag aldrig tidigare hört. Kom det från NASA eller?

Jag tycker både antispinn och launch control är av ondo...

Launch control har gjort starterna både tristare och farligare, nu är det ytterst sällan polemannen gör en sopstart eller någon från tredje led gör en kanonstart och tjänar ett led. Detta leder ju dessutom till att det blir trängre i första sväng något som leder till mer vurpor.

Antispinn har iof gjort racingen säkrare och snabbare något som i sig är eftersträvnandsvärt men en del av skicklighetsmomentet har också utgått. Det handlar inte om hurvida det är macho med benknäckarhighsiders utan om att föraren skall vara förare och inte maskinoperatör.
Som offeknuff säger så har det blivit väldigt mycket åk till apex och sen slå på fullt och låt elektroniken sköta jobbet något som gör att skillnader i åkstil/kurvtagningsätt har minskat.

Enklaste sättet vore att förbjuda hastighetsensorer på hjulen, iof kan man ändå ha avancerad motorstyrning men det har ju F1 visat att det är svårt att undvika.

TukTuk skrev:
2572761 Någon vänlig själ som orkar (kortfattat) reda ut begreppen? :va

Launch control har jag aldrig tidigare hört. Kom det från NASA eller?

Launch control är för att optimera starten, föraren håller fullt och släpper kopplingen pang när starten går, sedan sköter elektroniken resten. Lite som F1 där de släpper en knapp mär starten går.

Antispinn är eg en spinnbegränsare då en del spinn är av godo, hur systemet sedan fungerar är lite olika.

Last edited:
Fakkverk skrev:
2572740 Vilket i sin tur resulterar i att dem snabbare kan rikta nosen rätt och således gasa mer (för att bemöta Sandstreams undran tidigare i tråden).

Detta står att läsa i boken av Andy Ibbot som avhandlas i annan tråd och jag tycker det verkar rimligt. Mycket bra bok f.ö. Rekommenderas!

/ Johan

Edit: Själv är jag inte särskilt förtjust i dessa elektroniska hängslen. Föredrar att köra analogt. Men, då har jag heller inte grenslat någon prototypracer från kungaklassen...

Kommentera gärna att jag har en Ducati och således inte behöver oroa mig för att bakhjulet skulle spinna av ren kraft!

Det man dock kan se är att "rookiesarna" som kommer in i klassen numer är jäkligt snabba och med från början. Något man väldigt sällan såg under 500-tiden. Då var det läro-år med mycket vurpor, de som inte blev skraja blev snabba.
Även om jag ser Pedrosa som en väldigt stor talang, tror jag inte han hade vart på hjulen lika ofta sin första säsong, stoner går inte ens att gissa hur många ggr han hade vart omkull med en 500 :D

Så jag tror fortfarande att de ger den sämre föraren mer än det ger den vassaste föraren. Vilket iofs ger rätt jämn racing att titta på..

sandstream skrev:
2572663 Och med traction control menar man samma sak som antispinn?
Jag gjorde det nu iaf. De mer insatta kan säkert berätta om det finns distinktioner :)

oFFkeFF skrev:
2572771
Även om jag ser Pedrosa som en väldigt stor talang, tror jag inte han hade vart på hjulen lika ofta sin första säsong, stoner går inte ens att gissa hur många ggr han hade vart omkull med en 500 :D

Håller med till 100%.

oFFkeFF skrev:
2572771
Så jag tror fortfarande att de ger den sämre föraren mer än det ger den vassaste föraren.

Det är det som är 10.000-kronorsfrågan. Är det verkligen så?

Jag är FÖR att den skickligaste föraren ska vinna.

Jag är också för teknisk utveckling. Det är definitivt ett måste för prototyp-racing. Antispinn är för lätt att få till när det finns insprutning och elektronisk tändning. Det är lika bra att tillåta det. Det kan komma landsvägshojar tillgodo. Jag skulle själv inte tveka att ha det på min hoj.

Jag är emot olyckor.

Zee skrev:
2572812 Håller med till 100%.

Det är det som är 10.000-kronorsfrågan. Är det verkligen så?

Om du håller med till 100% i första påståendet är det ju ganska enkelt svar, ja på din andra fråga.
Pedrosa hade vurpat fler gånger=färre poäng och inte vart nära en titel i år..

Jag röstade för! Men jag vill med en enkel knapptryckning kunna koppla ur alla dessa hjälpbredor, abs antispinn mm!

Gustav O skrev:
2572827 Vad är enklast att köra snabbt med? En svårkörd hoj eller en mer lättkörd?

oFFkeFF skrev:
Om du håller med till 100% i första påståendet är det ju ganska enkelt svar, ja på din andra fråga.
Pedrosa hade vurpat fler gånger=färre poäng och inte vart nära en titel i år..

Hm. Det var inte så jag menade. Vad jag menar att fråga är om "de vassaste förarna" tjänar något på alla hjälpmedel, i termer av snabbare varv? Visst, lite. Men hur lite/mycket? Höjer det förmågan för alla förarna lika mycket? Då spelar det ju kvittar.. Detta är ju något som är svårt att mäta.

Självklart är det lättare att köra en stabilare hoj som inte släpper lika lätt.

Jag rensade ut inredningen ur min Ford Scorpio isräser härom veckan, där hittade jag en låda som det stod "Anti brake lock" på, tog en minut av fundering hurvida man fick lös kontakten innan den var borta... :rolleyes:

Jag tycker en stor del av tjusningen är att det är JAG som kontrollerar hurvida cykeln spårar eller inte, det är JAG som kontrollerar varesig framhjulet lyfter eller inte i starten.

Okay att det kanske går fortare med antispin men jag tycker att hojåkningen tappar en del av sin charm då, iaf när det gäller prestanda-åkning. Att det sedan finns på gathojjar tycker jag e helt rätt.

Slirkoppling gör det lättare också men jag tycker inte den gör det mindre roligt att köra.

oFFkeFF skrev:
2572713 Tillverkarna har ju lite olika system, de flesta kan justera med knapp/vred hur mycket spinn som ska tillåtas. Första året med fyrtakt kunde man se på rossi's m.fl ombordkameror att de var betydligt försiktigare på gasen, och att den sällan vreds i botten. Numer ser det ut som de fläskar på mer eller mindre allt som finns i apex, sen spinner det perfekt ut genom böjen.
Det stämmer inte med de jag ser från ombordkamerorna. Tycker de är väldigt mjuka och försiktiga på gasen ut ur kurvorna, något jag noterat sen tidigare just pga diskussionerna om att det bara är att fläska på och att vem som helst kan göra det.
Hoppas de visar lite "gaskontrolls"-bilder i morgon.
Boris JR skrev:
Launch control har gjort starterna både tristare och farligare, nu är det ytterst sällan polemannen gör en sopstart eller någon från tredje led gör en kanonstart och tjänar ett led. Detta leder ju dessutom till att det blir trängre i första sväng något som leder till mer vurpor.
Risken att köra på en nästintill stillastående förare har ju försvunnit vilket kan orsaka värre olyckor än de normala trycka-ut-någon-i-grusfållan-i-första-kurvan olyckorna.

Jag avskyr anti-spinn och launch control. Mycket av njutningen i sporten ligger i fascinationen av hur grymma förarna är. Utan dessa hjälpmedel skulle skillnaden mellan förarna bli större. Även om följden skulle bli ojämnare race skulle jag vara beredd att ta det.

Sån faller under kategori glädjedödande IQ-proteser! Jag har planer på att bygga en regulator som gör att vem som helst kan köra på bakhjulet. Priset 9500kr! Vem vill köpa? Med version 1.2 kommer alla kunna sladda som McCoy!

PS. På min egen hoj kommer den endast att testas, därefter naturligtvis monteras bort.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back