Antispinn mm, för eller mot?

Elektroniska hjälpmedel, för eller mot?

• Antal röstningar
    0
sandstream skrev:
2572605 Du tror inte att de skulle köra lite snabbare de också med antispinn?

Menade alltså att jag som ligger längre ifrån gränserna (är feg som fan för att tala klarspråk) skulle vinna mer på traktion control än förarna i täten som redan med manuell traktion control (finkänslig gashand) ligger på gränsen i varje böj!

sandstream skrev:
2573084
Risken att köra på en nästintill stillastående förare har ju försvunnit vilket kan orsaka värre olyckor än de normala trycka-ut-någon-i-grusfållan-i-första-kurvan olyckorna.

Visst risken att någon verkligen misslyckas är liten men hur ofta krockas det på startplattan i VM?
Hur många gånger har det spelats bowling i första kurvan i år?

Någon som vet hur det funkar med antispinnet då? kan de slå på och av det?
Händer ju ofta att förarna får bra med breställ ut ur kurvorna borde la inte funka me as (iaf inte extrema ställ som t.ex. melandris i sista kurvan under racet på phillis island(?) )

Boris JR skrev:
2573788 Visst risken att någon verkligen misslyckas är liten men hur ofta krockas det på startplattan i VM?
Hur många gånger har det spelats bowling i första kurvan i år?

T.ex. när Capirex klotade tillsammans med Gibbers och någon till. Det var någon som gjorde en Butter-torpedering bakifrån har jag för mig.. Capirex slogs sig ganska illa om jag minns rätt.

Det är ofta trångt in i första böjen.

Don Quixote skrev:
2573667 Menade alltså att jag som ligger längre ifrån gränserna (är feg som fan för att tala klarspråk) skulle vinna mer på traktion control än förarna i täten som redan med manuell traktion control (finkänslig gashand) ligger på gränsen i varje böj!
Förstår hur du menar men du tror inte att de snabbaste förarna vågar gasa ännu mer så att det jämnas ut?
Svårt att svara på såklart och vi lär väl inte få veta förrän alla kör med antispinn om några år.
Boris JR skrev:
2573788 Visst risken att någon verkligen misslyckas är liten men hur ofta krockas det på startplattan i VM?
Inte ofta vad jag vet men det känns som sagt som att en stillstående förare kan orsaka värre olyckor men jag håller med om att de kanske gör olyckorna i första kurvan vanligare.
kajlyl skrev:
2573798 Någon som vet hur det funkar med antispinnet då? kan de slå på och av det?
Händer ju ofta att förarna får bra med breställ ut ur kurvorna borde la inte funka me as (iaf inte extrema ställ som t.ex. melandris i sista kurvan under racet på phillis island(?) )
Läser man hela tråden så får man svar men jag ska var snäll :)
Ja, en del kan slå av och på det, tex Suzuki-förarna, enligt tidigare inlägg från Axxexs.

Antispinn är säkert bra ur trafiksäkerhetssynpunkt och passar dom som använder hojen som nyttofordon och till touring mm.
Jag som många andra har köpt sporthoj för att använda den som leksak, annars hade jag köpt en annan mindre extrem modell.
Kör gärna touring och bana och skulle då gärna ha antispinn för att inte vurpa och förstöra hojen, men då ska man kunna stänga av den.
Enligt min åsikt så är det många som köper sporthoj som vill kunna leka och testa gränserna för att få sköna adrenalinkickar.

Bara att kolla in filmerna som finns här på sporthoj.com

stefur skrev:
2573868 Antispinn är säkert bra ur trafiksäkerhetssynpunkt och passar dom som använder hojen som nyttofordon och till touring mm....
Pssst, du är i racingforumet.

sandstream skrev:
2573822 Förstår hur du menar men du tror inte att de snabbaste förarna vågar gasa ännu mer så att det jämnas ut?

Nej, inte alls. För dom har mindre potential av hoj och däck kvar att utnyttja. Större skillnad från 90%->100% än från 98%->100% för att förenkla väldigt!

sandstream skrev:
2573822
Inte ofta vad jag vet men det känns som sagt som att en stillstående förare kan orsaka värre olyckor men jag håller med om att de kanske gör olyckorna i första kurvan vanligare.

Har ju vart ett och annat tillfälle där launch-controlen faktiskt krånglat och varit själva orsaken till stillastående hojar i starten.
Vill minnas kawa och ducati?
Så det är ju ingen garanti för att alla kommer iväg heller.

jag svarade för launch control och emot antispinn......

jag tänkte att launch control användes för att ha maximal starteffekt på lägre varv, på samma sätt som dragrace åkarna.

sen kom jag på en sak.

i moto-GP är traction control och launch control samma sak (i princip)
båda systemen hindrar bakhjulet att spinna trots fullgas.

alltså inte alls en frän motorstyrning utan en tråkig,
jaja... man får väl väga in att den är säker iaf.

hursom helst så har jag nog ändrat min åsikt

Launch-control för att kunna hålla stumt utan att bakhjulet spinner = nej tack!

Launch-control för att ha maximal effekt i starten = ja tack!

Syss skrev:
2572545 Hm, inom MotoGP eller på landsvägshojar?? :va
Ett litet tips bara... läs första inlägget ;)

Zee skrev:
2572537 Kan du lägga till en "jag vet inte vad jag tycker än, jag är von virrat"?
Nä det kan jag inte :mad:

Måste nog vara moderator för det

sandstream skrev:
2572550 Den hade jag också valt.
Kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.
Ska fundera och återkommer efter ett besök hos riktiga hästkrafter :)
Jag är lite kluven själv. Det som talar för (för min del) är att den tekniska utvecklingen går framåt och på så sätt gör det ganska naturligt att dessa hjälpmedel finns och att det gör racingen säkrare.
Det som talar mot är det sportsliga. För min del känns det mer sportsligt utan då det blir mer upp till förararna att göra upp om guldpengen.

Dominator-Rocks skrev:
2572874 Jag röstade för! Men jag vill med en enkel knapptryckning kunna koppla ur alla dessa hjälpbredor, abs antispinn mm!
Har du fått styrning i någon av VM-cirkusarna?

Last edited:
Känner mig kluven.

Å ena sidan ska en kungaklass föra tekniken framåt, och leda den.
Å andra sidan inte heller ledas av tekniken...

Man kan se det som att ta bort en del av förarnas ansvar, dvs två olika duktiga förare är med hjälp av elektronik lika snabba.
Känns som att det är tekniken som krigar då, inte förarna.

Man kan hävda kostnadsskäl oxå, och att "fattiga" stall inte skulle ha råd. Om det nu FINNS några fattiga stall i GP cirkusen.

Men jag röstade ja, för teknik kapar varvtider, och i en kungaklass vill man ju ser hur långt man kan gå, så ja till teknisk utveckling.

Edit: Ser att alla experter är emot. :)

Last edited:
Don Quixote skrev:
2573923 Nej, inte alls. För dom har mindre potential av hoj och däck kvar att utnyttja. Större skillnad från 90%->100% än från 98%->100% för att förenkla väldigt!

Kan det inte vara så att 90%-killarna endast höjer sig 2% precis som 98%-killarna? Dvs en jämn offset i nivå för alla?

Igen, avser jag med avseende påvarvtider och inte antal klotningar.

Dr.Bike skrev:
2574233
Edit: Ser att alla experter är emot. :)

Du menar [händernailuftengörfnuttecken]experter[/händernailuftengörfnuttecken]. :hihi

Last edited:
Zee skrev:
2574433 Kan det inte vara så att 90%-killarna endast höjer sig 2% precis som 98%-killarna? Dvs en jämn offset i nivå för alla?

Igen, avser jag med avseende påvarvtider och inte antal klotningar.

Du menar [händernailuftengörfnuttecken]experter[/händernailuftengörfnuttecken]. :hihi

Min upplevelse av sporten, som en rätt medioker förare, är att ju lättare exempelvis en bana är, ju närmre är jag de vassare killarna. Ju mer tekniskt svårare tappar jag mer. Så fort man får en hoj som är mer lättkörd åker man fortare. Exempelvis är det så att det tog ett bra tag innan ett par svenska topp-killar åkte fortare med sin supervärsting-aprilior än sina "standard-yammor", just för att aprilians motorkaraktär/chassi inte var lika lättbemästrat.
Gas/sladd-kontroll i hög fart på asfalt skulle jag säga är det svåraste inom rr att bemästra, tar man bort det steget kommer de som inte är lika duktiga på det som de vassare lirarna ikapp..

oFFkeFF skrev:
2574461 Min upplevelse av sporten, som en rätt medioker förare, är att ju lättare exempelvis en bana är, ju närmre är jag de vassare killarna. Ju mer tekniskt svårare tappar jag mer. Så fort man får en hoj som är mer lättkörd åker man fortare. Exempelvis är det så att det tog ett bra tag innan ett par svenska topp-killar åkte fortare med sin supervärsting-aprilior än sina "standard-yammor", just för att aprilians motorkaraktär/chassi inte var lika lättbemästrat.
Gas/sladd-kontroll i hög fart på asfalt skulle jag säga är det svåraste inom rr att bemästra, tar man bort det steget kommer de som inte är lika duktiga på det som de vassare lirarna ikapp..

Tack för ett riktigt bra svar! :tummenupp Då känns det som man kan ställa sig närmare antiantispinnfolket. Alltså spinnfolket.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back