Antisladd och andra hjälpmedel

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sökte men hittade ingen tråd om detta.
Min hoj har ABS men nästa ska även ha antisladd. Anti-wheelie som option. Har testat hojjar där man kan ställa in hur stark kontrollen ska vara, praktiskt på olika underlag (ibland kallas systemen för Traction Control och Wheelie Control)

Något annat som höjer säkeheten?
 
Sökte men hittade ingen tråd om detta.
Min hoj har ABS men nästa ska även ha antisladd. Anti-wheelie som option. Har testat hojjar där man kan ställa in hur stark kontrollen ska vara, praktiskt på olika underlag (ibland kallas systemen för Traction Control och Wheelie Control)

Något annat som höjer säkeheten?

Höjer dom säkerheten?

Eller upplever du att säkerheten höjs?

Eller gör dom det möjligt att höja hastigheten?
 
Är inne på tredje hojen med ABS sedan 2016, andra med tc och första med kurv-abs.

Ingen av de elektroniska kryckorna har fått jobba i trafik. Provokation av ABS har skett på bana för att känna på. Ingen av gångerna jag varit i asfalten tror jag att något annat än annorlunda beteende av mig eller torpederande part skulle kunna räddat mig.

Tror att jag inte kommer vara varken snabbare eller säkrare på bana eller i trafiken tack vare elektroniken. Men å andra sidan är jag litet feg, något talanglös och tämligen obildbar med A-behörighet sedan 1995 och på två motoriserade hjul sedan 1982. Så jag är inte skolad med annat än egen fingertoppskänsla, så att säga.
 
Jag uppskattar min abs väldigt mycket, den en bra speciellt om man börjar köra tidigt på året och kör sent på året.
Och min tc är lika uppskattad när det e lite halt ute under samma period.
Jag är inte lika rutinerad som de flesta gamla rävarna här på forumet. Men det e iaf min input i ämnet.
 
TC (traction control) har orsakat minst tre ikullläggningar för min del. Hojen slutar dra när man som bäst behöver det. Hänt med både BMW GS800 och KTM 690. Givetvis är det upp till föraren att koppla ur funktionen, men ibland glömmer man eller som på den lånade KTM:en fattade inte hur. Som jag ser det en värdelös och rent farlig funktion på en offroadhoj.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
TC har räddat mig 2ggr. Den ena gången på dieselspill i rondell i under 15km/h!!!
Den andra gången på grusig väg gren.
 
Kört hoj i ganska precis halva mitt liv vid det här laget. Lite över det facto.
Har alltid haft, och kört, hojar utan några som helst hjälpmedel. De flesta har varit förgasarhojar och därmed mer eller mindre helt mekaniska. (Kanske provkört någon med abs? :va tror inte det.....)
Jag har haft ett par vurpor, ingen av dem situationerna skulle elektronik har räddat.

Jag är inte emot hjälpmedel som sådant, men jag är emot folk som påstår att de är på något sätt nödvändiga. (utan abs kör man ju ihjäl sig DirekCt! Alla nybörjare dör utan tc! Osv l
De är som väglag, väder, utrustning, trafik... Allting annat. Man kör efter vad man har. Eller som det så vackert heter, man kan bara pinka med kuken man är välsignad med.
De är heller inget (bra) alternativ till att lära sig hantera maskinen korrekt.

I verkligheten på gatan bör det vara trafiken som den största riskfaktorn som kommer emot innan tc behövs. Laddar du på mycket nog att riskera en highside utanför korvmojjen utan att ha hojkontroll att hantera ett bakhjulssläpp så har du andra bekymmer. Och bör nog sätta upp dig som donator vid närmsta tillfälle.
 
Jag har haft hjälp av systemen några gånger. Det är ju inte så att jag förväntar mig att de ska finnas där och skiter i hur jag kör utan ibland klantar jag mig och då kan det vara bra att det inte går åt helvete.

Det händer att lampan blinkar till och jag inte har noterat gruset på vägen.
 
TC har räddat mig 2ggr. Den ena gången på dieselspill i rondell i under 15km/h!!!
Den andra gången på grusig väg gren.
Hur vet du det? Jag har fått släpp massvis med gånger med gamla hojar utan tc eller and och aldrig kraschat genom bakhjulssläpp. Jo en gång kom jag på, blöta löv i parkeringsfart för 24 år sedan ? Men man hade inte automatiskt dött direkt när tc börjar blinka om man kört en analog hoj! Jag har även låst framhjul när jag försökte mig på en stoppie på ny hoj med sketna Avon däck, när jag vart ouppmärksam vid kökörning och det var grus där jag bromsade osv.... Lever fortfarande. Sladda på grus i kurvor var vardagsmat några säsonger innan jag passerade 40 ? Nåt hände där. Feg/halvmogen och långsam numera.

Nu kör jag med massa teknik men vågar inte pressa lika mkt som innan ändå ?
 
Moderna bilar har ABS. Förekommer diskussioner i bilforum om nyttan med det?
Säkerligen.

Jag vidhåller också att folk som inte kan bromsa bilen utan abs, borde investera i ett par vandringskängor istället. Såååå svårt är det liksom inte.

Men det finns ju tyvärr lite för många av dom....
Och beslutsfattarna manderar hellre dyra, komplexa, halvledartunga systemlösningar, än att ställa krav på individen.
Antagligen på grund av att de är fullständigt talanglösa själva.
Rant over.
 
Skulle inte vilja vara utan mina system.
Bytte tom från förra hojen till nuvarande pga av alla nya system.
 
Abs är ju ingen nackdel att ha vid asfaltskörning men det är bra om man kan stänga av den när man ska ut på gruset leka, där är det helt värdelöst och förlänger bromssträckan avsevärt, i alla fall för min del


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Rent spontant känns det lite som att folk som har problem med ABS och antispinn i TRAFIKEN borde ta om sitt körkort eller byta till fyrhjuling.
 
Det finns ju en anledning till att ABS är lagkrav.

Det spelar ingen roll hur mycket världsmästare man är på att förberedd bromsa på ett känt underlag.

När man blir överraskad i en situation så är det första bromsningen som gäller, underlaget är kanske okänt med löv, grus, brunnslock, vita linjer etc.

Där och då är ABS helt överlägset när det gäller såväl bromssträcka som stabilitet och att faktiskt hålla sig på hjulen.

Och det var många år sedan som ABS funkade dåligt på grus. Nuförtiden är det fanimig magiskt. Särskilt om det är en äventyrshoj med offroadläge men även väghojar har snuskigt bra ABS idag.

Med det sagt så måste man likt förbannat öva bromsteknik så att det sitter hyfsat när man behöver det, men tro inte att första inbromsningen blir bättre än med ABS, för det blir den inte.
 
Ja det gjorde det då det kom för 20+ år sedan.

Det kom 1981 på MB S-klass. 1986 fick Ford Scorpio det som första standardbil med ABS på alla versioner.

Jag tog körkort 1988 i en 87-as Scorpio och körde rätt mycket vinter med den innan, isbana på sjön hemma osv. Visst fanns det sådana som menade att ABS var en onödig nymodighet och att de minsann bromsade bättre och yadda yadda, men då som nu handlar det oftast om okunskap när man är emot moderna påfund. ABS kunde ge marginellt längre bromssträcka på vissa underlag men alltid med stabilitet och styrförmåga. Och de flesta gånger väsentligt kortare bromssträcka.

Sedan är det ju så att i princip alla dylika system utvecklats i rallyskogen och racingbanor men där utnyttjas det för att kunna köra ännu lite fortare, bromsa senare, svänga snabbare osv.

Visst, det gick att genom nollpunktsgeometri konstruera stabilitet under inbromsning typ Citroën DS/SM/GS/CX men det blir dyrare och svårare än ett billigt elektroniskt system som kan appliceras på alla fordon. Och nu med gyron osv går det ännu bättre.
 
Många verkar uttala sig med ringa eller ingen erfarenhet av moderna elektroniska hjälpsystem. Utvecklingen har gått mycket snabbt de senaste åren. Ett ABS -system på en 8-10 år gammal hoj går inte att jämföra med de som finns idag. Rätt inställt är ABS även på grus, extremt väl fungerande med de senaste systemen numera
 
Back
Top