Ansvarsfråga

Att köra på någons framhjul är fel!

Hur kör man ens på någons framhjul? Backar man inte då?

Rent tekniskt är det ju den andre som kör på någon bakhjul, men det är å andra sidan också fel.

Så sent i omkörningen, om det dessutom är vid apex så ser jag inte felet. Hade det varit i utgången och han blivit avtryckt för att banan inte räckte till så hade jag kunnat hålla med, då ska man lämna plats. Men vid apex?

Vad skulle han ha gjort då?
 
Förstår vad du menar och det låter som en riktigt dålig omkörning/stort risktagande. Men "ansvarsbiten"/den skyldige är ju faktiskt svår att fastställa om det var licens. Han som kör om hinner så långt fram i omkörningen så den killen som blir omkörd touchar bakhjulet på han som kör om? Då är det kanske en dum omkörning men han är ju faktiskt om.
Eller missuppfattar jag dig?

Om är man om man lyckats utan att ställa till det för sig själv eller den man körde om. Först in i kurvan väljer spår (låter det bekant?). Dvs. den som styr in först har "rätten" till spåret. Är man inte förbi INNAN detta och orsakar en vurpa har man gjort en dålig omkörning och således gjort "fel".

På tävling och i synnerhet i slutet om man fightas om en placering som betyder något för serien/mästerskapet är det väl inte konstigt om man råkar göra en missbedömning. Men på en träning...icke!

I det här fallet hade föraren som kraschade styrt in långt innan den omkörande var förbi. Den som kraschade hade endast ett fåtal meter (1-2) till curbsen på insidan (sitt apex) när föraren som kör om "visar sig" (mer korrekt uttryck är väl blixtrar förbi) och touchar framdäcket på den han körde om.

Inte så mycket att orda om att det var en dåligt planerad omkörning kan jag tycka. Och hänt har hänt, det går inte att göra ogjort. Vad jag reagerar på var reaktionen från föraren som orsakade kraschen.
 
Hur kör man ens på någons framhjul? Backar man inte då?

Rent tekniskt är det ju den andre som kör på någon bakhjul, men det är å andra sidan också fel.

Så sent i omkörningen, om det dessutom är vid apex så ser jag inte felet. Hade det varit i utgången och han blivit avtryckt för att banan inte räckte till så hade jag kunnat hålla med, då ska man lämna plats. Men vid apex?

Vad skulle han ha gjort då?

Ibland får jag känslan av att du inte VILL förstå!
Menar du att du inte förstår hur det är möjligt att köra på någons framhjul när någon svänger och därmed vinklar upp halva sidan på sin hoj framför dig?

Han skulle ha planerat sin omkörning bättre och följt regeln (den är visserligen oskriven men VÄL KÄND inom rr-kretsar) först in väljer spår och anpassat sig efter det så hade allt gått bra! Skitenkelt!
 
...den som styr in först har "rätten" till spåret. Är man inte förbi INNAN detta och orsakar en vurpa har man gjort en dålig omkörning och således gjort "fel"..

Det där är bara halva sanningen. Det finns också regler som säger att man måste hålla konsekventa spår. Och gör man konstiga spårbyten så kan man vara den skyldige även om man ligger först.
 
Jag tycker det låter som att ni blandar bantänk med gattänk kör man med GAThojjar på en kvällskörning får man ju tänka till lite och inte ligga på gränsen bland andra gathojjar. Vill jag testa mina yttersta gränser köper jag nog en banhoj skaffar licens.

Du vet ju också hur denna händelse gick till, och i det aktuella fallet handlade det inte om att testa gränser. Han gick omkull långt bakom dig, i en vattenpöl, och glider ikapp dig. En olycka, helt enkelt.
 
Det där är bara halva sanningen. Det finns också regler som säger att man måste hålla konsekventa spår. Och gör man konstiga spårbyten så kan man vara den skyldige även om man ligger först.

Japp, visst är det så. I just detta fallet var det den omkörande som inte var spårtrogen då han sick-sackade. Du har helt rätt! Tack!
 
Japp, visst är det så. I just detta fallet var det den omkörande som inte var spårtrogen då han sick-sackade. Du har helt rätt! Tack!

Ja alltså jag håller med dig i sak! Onödig och för tight omkörning som aldrig borde ha skett!
MEN om det är en oskriven regel på licensträning att den som är först in väljer spår är det inte också en regel att den som är om med mer än halva cykeln har kört om dvs räknas som framförvarande? Jag var som sagt inte på plats så jag vill inte uttala mig om precis denna händelsen så du har säkert rätt men det låter som det inte var klockrent vem som "bar ansvaret".
Jag brukar vara extremt snäll vid omkörningarna (för snäll på race) så jag håller med dig i sak!
Men problemet när det inte är långsam/snabb licensgrupp eller vad man nu kallar det för är ju att vissa kommer köra 45or på falken och vissa kör ett varv på minuten...

Att inte sick-sacka mellan dessa minuten förare är ju helt omöjligt. Ibland kör man ju om 7 förare (i klunga) in i snabbhögern över krönet och ner i inbromsningen efter svackan på baksidan. Dvs på extremt kort avstånd (2 kurvor).
Så länge dom framför håller sitt spår så går det ok! Men dom får gärna lämna 1-1½ meter tillgodo på innern och yttern så snabbare förare kan ta sig om. Som sagt ingen regel men underlättar extremt mycket!

Jag själv gjorde alltid så och gör det fortfarande när jag kommer på ny bana.
 
Du vet ju också hur denna händelse gick till, och i det aktuella fallet handlade det inte om att testa gränser. Han gick omkull långt bakom dig, i en vattenpöl, och glider ikapp dig. En olycka, helt enkelt.

Nu blandar du allt ihop olika nick, Goffen och Goffe är olika personer... :7peta ;)
 
Japp, visst är det så. I just detta fallet var det den omkörande som inte var spårtrogen då han sick-sackade. Du har helt rätt! Tack!

Ingen betydelse i detta fall då det innebär att När du visat ditt spår så behåller du det, byter du då är det inte lika säkert att det är den som kör på som gör fel.
Den krashande killen hade kanske inte visat sitt innan den anklagade hade bestämt sig och redan påbörjat sin körning.

Sen tycker jag det hör till god ton på bana, lic. grupp eller ej, att man lämnar lite plats på bägge sidor och är beredd på att bli passerad om man kör avsevärt lugnare än gruppen, underlättar inte minst för sig själv.

Jag hade förmodligen inte gjort den omkörningen där men kan se att det händer och vet att det inte alltid är som det ser ut när man tittar på saken efteråt.
Hade han verkligen hunnit in och hade han ett tempo som indikerade att han skulle hela vägen dit han kom med den instyrningen han hade?

Mycket små detaljer som helt vänder på ansvarsbiten och de enda som kan svara på vad som hände är de som körde, vem är det då som ska bestämma skuld?
Den med störst käft och muskler?

Eller kanske var och en står för sina egna skador istället......
 
Ibland får jag känslan av att du inte VILL förstå!
Menar du att du inte förstår hur det är möjligt att köra på någons framhjul när någon svänger och därmed vinklar upp halva sidan på sin hoj framför dig?

Han skulle ha planerat sin omkörning bättre och följt regeln (den är visserligen oskriven men VÄL KÄND inom rr-kretsar) först in väljer spår och anpassat sig efter det så hade allt gått bra! Skitenkelt!

1. Ja den är oskriven

2. Om du ritar upp hur det går till för att man ska kunna klippa nåns hjul på det viset utan att den upphinnande har framhjulet, så ser man att spåren i princip måste korsa varandra. Vem körde ett galet spår?

3. Givetvis beror det på kurvans utformning. Jag såg ärligt talat en snabbare kurva framför mig, och där säger det inte "swosch" om inte den ena parten kör extremt långsamt och håller ett konstigt spår.

4. Hur ska man kunna köra sin egen träning OCH ha avslutat omkörningar innan instyrningen om fartskillnaderna är så stora?

Jag har blivit stekt av ekliga-A-förare i ingångar ett antal ggr. Ibland blir det trångt, ibland får man bara hålla i, ibland får man justera spår.. Om just den här gången slutade illa så står det fortfarande inte klart vems felet skulle vara i mina ögon. Blir man påkörd bakifrån eller avtryckt däremot, det är en annan sak.
 
Ja alltså jag håller med dig i sak! Onödig och för tight omkörning som aldrig borde ha skett!
MEN om det är en oskriven regel på licensträning att den som är först in väljer spår är det inte också en regel att den som är om med mer än halva cykeln har kört om dvs räknas som framförvarande? Jag var som sagt inte på plats så jag vill inte uttala mig om precis denna händelsen så du har säkert rätt men det låter som det inte var klockrent vem som "bar ansvaret".
Jag brukar vara extremt snäll vid omkörningarna (för snäll på race) så jag håller med dig i sak!
Men problemet när det inte är långsam/snabb licensgrupp eller vad man nu kallar det för är ju att vissa kommer köra 45or på falken och vissa kör ett varv på minuten...

Att inte sick-sacka mellan dessa minuten förare är ju helt omöjligt. Ibland kör man ju om 7 förare (i klunga) in i snabbhögern över krönet och ner i inbromsningen efter svackan på baksidan. Dvs på extremt kort avstånd (2 kurvor).
Så länge dom framför håller sitt spår så går det ok! Men dom får gärna lämna 1-1½ meter tillgodo på innern och yttern så snabbare förare kan ta sig om. Som sagt ingen regel men underlättar extremt mycket!

Jag själv gjorde alltid så och gör det fortfarande när jag kommer på ny bana.

Klart att du är om om du innan instyrningen har mer än halva hojen förbi. I detta fallet var halva hojen förbi (i meter) lååååångt efter att föraren som kraschade hade styrt in).

Det är till stor hjälp och jättebra tips du ger att, om man vet att man är långsammare, lämna 1-1,5m åt alla håll i sidled om man kör bland mycket snabbare förare. Men hur gör du om du skall visa spår?

Det blir ju inte mer accepterat att köra på någon bara för att de INTE lämnar 1-1,5m lucka i sidled. Men så skriver du ju inte heller.

Nåväl, olyckan var et tfaktum och skall man analysera in i detalj så ville självklart inte föraren som orsakde vurpan köra på eller krascha varken sin egna eller någon annans hoj. Dvs. manövern var ju inte planerad att få den utgången den fick. Ett dåligt beslut från en förare som var oerfaren alt. bristande koncentration.

En någon mer ödmjukt bemötande efter olyckan hade dock varit på sin plats kan jag tycka men om man inte VET att man gjort ett dåligt beslut kan man ju tro att det är så det skall vara och att detta är ett ok sätt att köra på.
 
MEN om det är en oskriven regel på licensträning att den som är först in väljer spår är det inte också en regel att den som är om med mer än halva cykeln har kört om dvs räknas som framförvarande? J

Så länge dom framför håller sitt spår så går det ok! Men dom får gärna lämna 1-1½ meter tillgodo på innern och yttern så snabbare förare kan ta sig om. Som sagt ingen regel men underlättar extremt mycket!

Precis min bild också. Är framhjulet om, då är man om!

Och som du beskriver det en ömsesidig respekt där man som långsammare förare faktiskt kan lämna lite plats när det kommer nån bakifrån så att man undviker tighta situationer. Det är ju för allas skull. Håller man sin "rätt" så får man också "ta" att snabbare förare kommer ta det lilla utrymme som finns.
 
En någon mer ödmjukt bemötande efter olyckan hade dock varit på sin plats kan jag tycka men om man inte VET att man gjort ett dåligt beslut kan man ju tro att det är så det skall vara och att detta är ett ok sätt att köra på.

Ord.. Verkar skumt att inte ha dåligt samvete åtminstone :(
 
1. Ja den är oskriven

MEN nämns för ALLA förare som går licenskurs. Och om man inte stött på den då stöter man på den från tävlingsledningen-/domarens sida när man gjort fel på en tävling.

2. Om du ritar upp hur det går till för att man ska kunna klippa nåns hjul på det viset utan att den upphinnande har framhjulet, så ser man att spåren i princip måste korsa varandra. Vem körde ett galet spår?

Du förutsätter att den som blir påkörd står still, vilket är fel antagande. Men i själva verket är ju han/hon på väg framåt. Feramåt i ett spår som han/hon valt långt innan den som kör om visar sig. Den som kör om planerar att hinna förbi innan den som valt spår först är på samma plats. Om den omkörande missbedömmer hastigheten på den han kör om och sin egna (dvs. missbedömmer hur snabbt den framförvarande förflyttar sig i sidled (vilket blir resultatet efter att du styrt in ;-)) blir konsekvensen att bara delar av den omkörande hojen hinner förbi framhjulet innan kraschen är et faktum.

Japp, rent tekniskt kan man krångla till det men lek med tanken att det är fotpinnen/växelpedalen på den omkörande hojen som träffar framhjulet/däcket då är det rent tekniskt den omkörande hojen som kör på framhjulet då hastighetsskillnaderna är stora.

För att en omkörning skall anses bra/ok skall man vara om med minst halva hojen innan instyrning. Om man nu är så snabb, vilket denna föraren var i förhållande till dem han körde om, att han NÄSTAN hinner förbi när föraren framför honom har mindre än 5m kvar till apex utan att ha visats sig för den som skall bli omkörd, då har man som omkörande förare INTE tagit hänsyn till att framförvarande förare har valt spår.

3. Givetvis beror det på kurvans utformning. Jag såg ärligt talat en snabbare kurva framför mig, och där säger det inte "swosch" om inte den ena parten kör extremt långsamt och håller ett konstigt spår.

Vet du ens vilken kurva på Falken jag talar om?

4. Hur ska man kunna köra sin egen träning OCH ha avslutat omkörningar innan instyrningen om fartskillnaderna är så stora?

Hur skulle det funka om man körde om innan instyrningarna eller med så stora marginaler att en omkörning i kurvan kan ske utan att man måste ta omkull den man kör om. Är man så mycket snabbare torde det vara lätt som en plätt att köra om. Det handlar inte om att inte köra om utan att göra bra omkörningar. Och en mycket snabbare förare har gott om möjligheter till det på ett säkert sätt.

[/QUOTE]
Jag har blivit stekt av ekliga-A-förare i ingångar ett antal ggr. Ibland blir det trångt, ibland får man bara hålla i, ibland får man justera spår.. Om just den här gången slutade illa så står det fortfarande inte klart vems felet skulle vara i mina ögon. Blir man påkörd bakifrån eller avtryckt däremot, det är en annan sak.[/QUOTE]

Du kanske tycker det kan vara ditt fel om någon kör på dig eller inte visar sig i rimlig tid för att du skall kunna välja om ditt spår men en tävlingsledning eller domare/jury anser INTE det så varför skall du/jag då ta på oss skulden?

Min erfarenhet är dock att detta väldigt sällan är ett problem. I de fall det är det handlar det nästan alltid om oerfarna förare som ställer till det. Jag åker hellre bland mycket erfarna väldigt snabba förare som gör svinaktigt tighta omkörningar än bland väldigt oerfarna förare som är knappt märkbart snabbare. Det är i den senare gruppen olycksriskerna på licensträningar är som störst.
 
Precis min bild också. Är framhjulet om, då är man om!

Förstår inte hur du menar? Är det ok att visa sitt framhjul, som är förbi ditt, 0,5m från ditt apex när du har en riktning som korsar mitt spår och jag följdaktligen en annan riktning. Är det då DU som korsar mitt spår elle rjag som korsar ditt?
 
Vill inte diskutera detta mer men Avarage om det hade varit race hade inte killen som kört om fått skit. Om man är om med mer än halva hojen så räknas man som framförvarande.
Nu var det som sagt träning och då är det en annan sak!
Riktigt onödigt som sagt.
(Du skriver inte detta och menar det säkert inte heller) Men om man inte kan köra om någon som börjar svänga in i kurvan då kommer du aldrig köra om någon under ett race! Den regeln finns inte i raceboken!

Jag tror att många förare hade blivit livrädda om dom varit med om en "vanlig omkörning" i våra race. När det är tight då är det tight kan jag lova! :)
Ibland när man är 50 cm från curbsen och ska precis sätta sitt apex, då slinker någon upp under kraftig inbromsning och knäskrap på insidan halvt uppe på curbsen. Thats racing :)
 
Last edited:
Förstår inte hur du menar? Är det ok att visa sitt framhjul, som är förbi ditt, 0,5m från ditt apex när du har en riktning som korsar mitt spår och jag följdaktligen en annan riktning. Är det då DU som korsar mitt spår elle rjag som korsar ditt?

nej
..
 
Du vet ju också
Goffen skrev:
Jag tycker det låter som att ni blandar bantänk med gattänk kör man med GAThojjar på en kvällskörning får man ju tänka till lite och inte ligga på gränsen bland andra gathojjar. Vill jag testa mina yttersta gränser köper jag nog en banhoj skaffar licens.
hur denna händelse gick till, och i det aktuella fallet handlade det inte om att testa gränser. Han gick omkull långt bakom dig, i en vattenpöl, och glider ikapp dig. En olycka, helt enkelt.

Jag är med på händelsen, han som körde på mej har bett om ursäkt & sagt 'jag gjorde fel'.
Jag förstår hur Goffen resonerar.
Nu vet jag vad som gäller på bana.
Jag hoppas jag inte kör på någon framöver.

Om jag gör det, påminn mej om att vara mot denne så som jag vill att folk ska vara mot mej.

Jag förstår att alla inte kan/vill (samt vad som gäller på bana ang försäkring/ansvar) ersätta, men lite goodwill uppskattas av mej iaf. Exempel: det är mitt fel att jag körde på dej, genom min hemförs/plånbok får du en ny hjälm/utr och här är ett gott vin/whiskey.

I detta fall blev det en trasig axel och hoj (liknande för den andre), skulle det blivit mkt värre skador på kroppen hade man haft annat att göra än skriva på sh.

Tack för svaren, nu vet jag vad som gäller på bana och försäkringar. Och även vetandes detta kör jag gärna i fortsättningen på bana, jag har roligare på bana!
 
Vill inte diskutera detta mer men Avarage om det hade varit race hade inte killen som kört om fått skit. Om man är om med mer än halva hojen så räknas man som framförvarande.
Nu var det som sagt träning och då är det en annan sak!
Riktigt onödigt som sagt.
(Du skriver inte detta och menar det säkert inte heller) Men om man inte kan köra om någon som börjar svänga in i kurvan då kommer du aldrig köra om någon under ett race! Den regeln finns inte i raceboken!

Jag tror att många förare hade blivit livrädda om dom varit med om en "vanlig omkörning" i våra race. När det är tight då är det tight kan jag lova! :)
Ibland när man är 50 cm från curbsen och ska precis sätta sitt apex, då slinker någon upp under kraftig inbromsning och knäskrap på insidan halvt uppe på curbsen. Thats racing :)

Jag har heller ingen egenintresse av att diskutera något som under alla år jag varit involverad rr på ett eller annat sätt varit en självklarhet. Det var en självklarhet under åren jag tävlade aktivt och det var en självklarhet när jag satt i tävlingsledningen lika väl som det är en självklarhet när jag är med och utbldar på licenskurser.

Situationen jag beskriver inträffar aldrig på ett race av den enkla anledningen att du har ALDRIG så stora hastighetsskillnader som i detta fallet. OM så är fallet med en/flera väldigt långsammare förare så kommer de aldrig till start alt. tas av banan innan varvningarna börjar.

I detta fallet osm jag beskriver visade sig den omkörande föraren mindre än 0,5 sek innan den som blev omkörd var vid sitt apex. Om det var 0,2 sek kvar eller 0,3 sek är ointressant för den som blev omkörd han aldrig uppfatta att den höll på att bli omkörd innan omkörningen var över och föraren låg på backen och sprattlade.

Det ÄR tigtare på race, vilket jag aldrig ifrågasatt, men om du kör om en annan förare så här sent som i detta fallet och orsakar hans/hennes vurpa kommer du få höra det om inte annat av den andra föraren du tog omkull. Handlar det om poäng och föraren du tog omkull lämnar in en protest kommer du även få höra det av domaren. Gör du en lika tight omkörning och du INTE tar omkull någon är allt frid och fröjd.

Jag tror vi helt enkelt pratar förbi varandra vad gäller incidenten jag försökte beskriva.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top