MEN nämns för ALLA förare som går licenskurs. Och om man inte stött på den då stöter man på den från tävlingsledningen-/domarens sida när man gjort fel på en tävling.
2. Om du ritar upp hur det går till för att man ska kunna klippa nåns hjul på det viset utan att den upphinnande har framhjulet, så ser man att spåren i princip måste korsa varandra. Vem körde ett galet spår?
Du förutsätter att den som blir påkörd står still, vilket är fel antagande. Men i själva verket är ju han/hon på väg framåt. Feramåt i ett spår som han/hon valt långt innan den som kör om visar sig. Den som kör om planerar att hinna förbi innan den som valt spår först är på samma plats. Om den omkörande missbedömmer hastigheten på den han kör om och sin egna (dvs. missbedömmer hur snabbt den framförvarande förflyttar sig i sidled (vilket blir resultatet efter att du styrt in ;-)) blir konsekvensen att bara delar av den omkörande hojen hinner förbi framhjulet innan kraschen är et faktum.
Japp, rent tekniskt kan man krångla till det men lek med tanken att det är fotpinnen/växelpedalen på den omkörande hojen som träffar framhjulet/däcket då är det rent tekniskt den omkörande hojen som kör på framhjulet då hastighetsskillnaderna är stora.
För att en omkörning skall anses bra/ok skall man vara om med minst halva hojen innan instyrning. Om man nu är så snabb, vilket denna föraren var i förhållande till dem han körde om, att han NÄSTAN hinner förbi när föraren framför honom har mindre än 5m kvar till apex utan att ha visats sig för den som skall bli omkörd, då har man som omkörande förare INTE tagit hänsyn till att framförvarande förare har valt spår.
3. Givetvis beror det på kurvans utformning. Jag såg ärligt talat en snabbare kurva framför mig, och där säger det inte "swosch" om inte den ena parten kör extremt långsamt och håller ett konstigt spår.
Vet du ens vilken kurva på Falken jag talar om?
4. Hur ska man kunna köra sin egen träning OCH ha avslutat omkörningar innan instyrningen om fartskillnaderna är så stora?
Hur skulle det funka om man körde om innan instyrningarna eller med så stora marginaler att en omkörning i kurvan kan ske utan att man måste ta omkull den man kör om. Är man så mycket snabbare torde det vara lätt som en plätt att köra om. Det handlar inte om att inte köra om utan att göra bra omkörningar. Och en mycket snabbare förare har gott om möjligheter till det på ett säkert sätt.
[/QUOTE]
Jag har blivit stekt av ekliga-A-förare i ingångar ett antal ggr. Ibland blir det trångt, ibland får man bara hålla i, ibland får man justera spår.. Om just den här gången slutade illa så står det fortfarande inte klart vems felet skulle vara i mina ögon. Blir man påkörd bakifrån eller avtryckt däremot, det är en annan sak.[/QUOTE]
Du kanske tycker det kan vara ditt fel om någon kör på dig eller inte visar sig i rimlig tid för att du skall kunna välja om ditt spår men en tävlingsledning eller domare/jury anser INTE det så varför skall du/jag då ta på oss skulden?
Min erfarenhet är dock att detta väldigt sällan är ett problem. I de fall det är det handlar det nästan alltid om oerfarna förare som ställer till det. Jag åker hellre bland mycket erfarna väldigt snabba förare som gör svinaktigt tighta omkörningar än bland väldigt oerfarna förare som är knappt märkbart snabbare. Det är i den senare gruppen olycksriskerna på licensträningar är som störst.