Anlagda bränder, skadegörelse och ungdomsbrottslighet och organiserad brottslighet

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu var det bränder och dylikt jag syftade på.
Det med den organiserade brottsligheten så ligger Göteborg och Malmöregionen närmre kontinenten och kommer således fortsätta vara lite mer utsatta.

Sthlm har sin beskärda del från öst där också om man sätter sig vid fel bord runt stureplan.

Ger mig inte in i debatten, men vilka källor är okej att hänvisa till enligt åsiktseliten?

Rättsprotokoll är väl att anse som en trovärdig källa om man verkligen vill kolla upp en nyhet. Här brukar man även få klarhet i varför det dömts som det gjort och skapats missvisande rubriker i nedanstående media:

SR/SVT har jag stort förtroende för, liksom TT.

Aftonbladet är ofta relaterat till sanningen men kan även vara helt taget ur luften, jag litar mer på DN/SvD.

SD-sympatiserande blaskor har alltid en viss vinkling och kan få vilken nyhet som helst till att det finns ett förtryck mot svenskar.

Det här är mina personliga åsikter och inget faktum. Jag tror det är bra att bilda sig en egen uppfattning genom blandad media.

Ger mig inte in i debatten, men vilka källor är okej att hänvisa till enligt åsiktseliten?

Om någon ber mig att underbygga ett påstående med fakta så kommer jag troligen inte hänvisa till Aftonbladet.
På samma sätt är väl uttalade nazister inte den bästa källan när någon ber om mer "objektiv" och saklig information.
Jag skulle på samma sätt ställa mig tveksam om någon postar artiklar från någon vänsterextrem sajt som vill slakta de rika och privatisera IKEA..

Jag har å andra sidan inte ifrågasatt artikeln utan snarare gjort postaren medveten om var han hämtade informationen.

Du kommer aldrig att få läsa om det i PK media det betyder inte att det inte har hänt.

Jag tror att signalementet är kopierat direkt från polisens egen sida, förutom "mammas kökskniv" polisen beskrev den nog bara som en kökskniv.

Jag sitter dock på mobilen nu och orkar inte leta fram länkar, men känns det jätteviktigt kan jag göra det i kväll.
Orkar inte? Du borde skämmas.
Att jag reagerar är att jag tycker att ditt inlägg är ett skolexempel på hur man med 0 ansträngning och underbyggnad i inlägget, implicit öppnar upp tråden för svepande rasistiska formuleringar som ingen kan kontrollera, vilket sedan lockar in resten av alla haters utan konstruktiva lösningar.

Om du inte orkar leta redan på fakta innan du formulerar svepande inlägg, kryddade med detaljnivå som får en oinvigd att tro på dig, så tycker jag att du ska avhålla dig.

I första meningen i ditt förstainlägg redogör du för ett hot och beteende som få inte kan känna avsmak inför (killgäng som knivrånar unga tjejer). I andra meningen sedan en beskrivning som implicit kopplar minderåriga palestinier till förstainlägget. Det är känd rasistretorik som listigt skär klar från hets mot folkgrupp, men som ändå har samma verkan.
Det här funkar som signal till resten av hetsarna att hoppa in i tråden. Ngt du inser om du tänker efter.

Jag tycker att du som är i 40-årsålder ska tänka efter vad du håller på med, isf att sitta uppe i Umeå och kasta pinnar på elden. Du kan ju emellanåt servera ganska roliga och klarsynta betraktelser. Men i komplexa frågor som dessa tycker jag att du gott kan ställa högra krav på dig själv innan du skriver. Jag tycker att du ska fundera på om dina inlägg bidrar till en lösning eller om de i själva verket bidrar till ökad polemisering och motsättningar.

Och innan ngn kallar mig velourtant. Jag tycker att kriminalitet är oacceptabelt oavsett etnicitet. För 10-15 år sedan var det kriminella mc-gäng som sköt varann i Skåne, lika illa det.

Ett exempel till de som fortfarande inte förstår vad jag säger:
Här på SH finns många omtyckta medlemmar med invandrarbakgrund. Utan vilka vi tex inte hade sett tidningen Highsider skapas och växa, bara för att nämna ett exempel.
Jag vill helst slippa skämmas inför alla de sympatiska, populära och bidragande medlemmar med invandrarbakgrund vi har här på SH. Klarar man inte av att diskutera problemen i en del invandrartäta områden, utan att vara så trubbig att det blir otrevligt för icke inblandade personer av samma etnicitet, ja då ska man avstå. I synnerhet på ett forum som läses av tusentals Det är bla därför reglerna finns på SH.
Så enkelt är det.

Nu har den här tråden fått alldeles för mycket av min tid, men jag tvingades till det.

Last edited:
Jag betvivlar inte att det är problem i Malmö, och att finns kopplingar till olika etniska grupper. Var själv i Malmö senast för ett par veckor sedan.

Men jag skulle vilja läsa om det exemplet som Guw nämnde. Den efterlyste mörkhårige pojken med palestinaschal för ansiktet, som är ca 150-160cm lång. Och enligt Guws källor lånat/tillgripit sin mors kökskniv.
Jag tycker det är viktigt att det finns transparens i inlägg av den här typen. Annars kommer den här tråden raskt att balla ur, liksom den förra.

Jag blev så förbannad på din självgoda arrogans "har inte JAG läst om det i MITT partiorgan så har det inte hänt" så jag letade upp en länk åt dig.

Du brukar ju annars vara jävligt petig, men kan du förneka något som inte är PK så är du jävligt villig att blunda.

www.skanskan.se/article/20120120/MALMO/120129991/1004/-/elvaaring-forhors-om-serieran-i-malmo

En kompis till mig blev rånad i förra veckan, hon sa att hon inte visste om hon skulle bli rädd eller krama om killen. Det slutade med att hon gav honom nåt utan värde och sjasade iväg honom.

Haha..

Satt på tuben för en massa år sen med en polare. Så kommer det fram en unga och sätter sig mitt emot (typ 14-16 år eller nåt) och säger typ: Hörru, ge mig pengarna - ALLT!

Jag orkar knappt reagera, men stirrar lite på hans 4 kompisar längre bort i väntan på en reaktion (visste liksom innerst inne att killen skulle få en rätt skön smäll av min polare). Varpå min kompis hånler lite, stoppar handen i fickan, får upp en enkrona som han kastar i ansiktet på killen med orden: Slit den med hälsan. Försvinn nu innan jag dödar dig!

Han tittar på honom, tittar på mig, tittar på honom, tittar ner i golvet.. Säger "tack", och går därifrån!

Vansinnigt kul om jag får säga det själv!

Sthlm har sin beskärda del från öst där också om man sätter sig vid fel bord runt stureplan.

Absolut, och det finns säkerligen maffiarepresentation i Västerås också... men faktum kvarstår att GBG och Malmö har större representation när det kommer till organiserad brottslighet än Sthlm och vad man kommit fram till är att det beror på närheten till kontinenten.
I alla fall sist jag läste någon sammanfattning om läget.

Absolut, och det finns säkerligen maffiarepresentation i Västerås också... men faktum kvarstår att GBG och Malmö har större representation när det kommer till organiserad brottslighet än Sthlm och vad man kommit fram till är att det beror på närheten till kontinenten.
I alla fall sist jag läste någon sammanfattning om läget.

Jag ska inte säga emot, jag har inte ens tron att du har fel. Men jag satt med en person ur länspolisstyrelsen i (xxx län) senast i förrgår och pratade om sådant och lite statistik runt det. Och problemet verkar på intet sätt isolerat till söder-städerna.

Även om Malmö & Gbg är "portarna" till Sverige, så finns den största marknaden i Sthlm och frågan är då om problemen verkligen är större där nere, eller om det bara är lättare att hålla koll på iom gränsbevakningen?

Skulle man sträcka ut näsan och konstatera att det bor mer PACK / Invånare i Skåneland än Stockholm?

Angående organiserad brottslighet Stockholm kontra GBG och Malmö så har man satt in betydligt mer resurser i huvudstaden därav större problem i väst och syd.

Skulle man sträcka ut näsan och konstatera att det bor mer PACK / Invånare i Skåneland än Stockholm?

Angående organiserad brottslighet Stockholm kontra GBG och Malmö så har man satt in betydligt mer resurser i huvudstaden därav större problem i väst och syd.

Då får du definiera "pack". Men nej, jag tror inte det.

Då får du definiera "pack". Men nej, jag tror inte det.

PeterNorth skrev:
Stockholmare är min packiga än skåningar!?

Jag håller halvt med Carnivore här. Stockholm har begåvats med något som för oss vanliga människor är alldeles fantastiskt, nämligen grov segregation.

Segretion är positivt, det betyder att vi som är fina, vackra, högutbildade och bemedlade människor slipper beblanda oss med "packet". Vi har tom byggt hela orter åt dem, Södertälje, Rinkeby, Tensta, Fisksätra, Skärholmen osv i vidare. Det är tom så fint förskaffat att man för säkerhets skull byggt hela södra stor-stockholm som en gråzon mellan pack & "vanlig svensson" för att inte riskera att avarter lyckas nästla sig in i "vårt" samhälle.

:tummenupp

(Obs! Inlägget kan innehålla spår av ironi)

Jag håller halvt med Carnivore här. Stockholm har begåvats med något som för oss vanliga människor är alldeles fantastiskt, nämligen grov segregation.

Segretion är positivt, det betyder att vi som är fina, vackra, högutbildade och bemedlade människor slipper beblanda oss med "packet". Vi har tom byggt hela orter åt dem, Södertälje, Rinkeby, Tensta, Fisksätra, Skärholmen osv i vidare. Det är tom så fint förskaffat att man för säkerhets skull byggt hela södra stor-stockholm som en gråzon mellan pack & "vanlig svensson" för att inte riskera att avarter lyckas nästla sig in i "vårt" samhälle.

:tummenupp

(Obs! Inlägget kan innehålla spår av ironi)

Enligt BRÅ så är det "mer" brottslighet per 100.000 inv i Stockholm jämfört med Skåneland. Skillnaden är inte speciellt stor men en parentes i det hela är att i Stockholm är det betydligt mer personer i rörelse som slussas in och ut. Social status är en annan parentes som man inte tar hänsyn till och eftersom vi har en stor segregation som du själv påpekade så blir man nog aldrig nöjd med siffrorna.

Angående brukade resurser för olika ändamål. Kan man läsa om detta någonstans eller är det en uppfattning du bildat dig?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP