Anlagda bränder, skadegörelse och ungdomsbrottslighet och organiserad brottslighet

Status
Ej öppen för fler svar.
Angående brukade resurser för olika ändamål. Kan man läsa om detta någonstans eller är det en uppfattning du bildat dig?

'Edit: Har känningar på högre ort sen har det nog publicerats lite artiklar angående krafttag mot organiserad brottslighet.

Last edited:
När jag bodde i Stockholm talades det om organiserad brottslighet från öst. Jag kan inte tänka mig att det har minskat på 10 års tid, men man kanske inte ser det lika tydligt. Den organiserade brottsligheten söderut och i väst är nog en mer blandad kompott. Det skapar mer öppna konflikter och ger sken av att allt är mycket värre. Utpressningsverksamhet syns inte i statistiken om den inte anmäls. Det är därför vanligt att folk blir hotade till tystnad. Jag tror personligen att öststatsmaffian är lite mer sofistikerad än mc- gängens "beskyddareverksamhet".

Läste ni den här artikeln som jag postade i ett svar till Korvgubbe hur man planerar att arbeta mot de kriminella? Innehöll en hel del vettiga saker, men frågan är om man har resurserna som krävs.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1602401/Jakten-gar-pa-gangpengarna.html

Last edited:
'Edit: Har känningar på högre ort sen har det nog publicerats lite artiklar angående krafttag mot organiserad brottslighet.

Ok, för på BRÅ hittar jag inget.

Organiserad brottslighet är, för mig, något landstäckande och inget lokaliserat till städer även om du pekade ut de större. Jag trodde sådana insatser skedde mot organisationerna, och inte geografiskt.

Korvgubbe har sagt mycket bra så jag gillar de inläggen bara.

Som tillägg tror jag på en natt i häktet tidigt redan vid låg brottslighet. Har man fått sitta en natt i häktet passar man sig kanske nästa gång man är påväg att hitta på nåt?

Man kanske ska skicka iväg små pojkarna/flickorna till bondgårdar och lite annat långt från civilisationen. Och placera för guds skull inte 5 små gangstrar på samma ställe. Kläm sen åt de grovt kriminella från alla håll tills det vill ha en annan karriär.

Ok, för på BRÅ hittar jag inget.

Organiserad brottslighet är, för mig, något landstäckande och inget lokaliserat till städer även om du pekade ut de större. Jag trodde sådana insatser skedde mot organisationerna, och inte geografiskt.

Svarade fel därför jag editerade. Organiserad brottslighet har vad jag "förstått" är komplicerat eftersom den är rätt bred och inte enbart handlar om maffia och mc-gäng. 2010 gjorde Sveriges största tillslag mot organiserad brottslighet och den handlade om steroider konstigt nog. Vill man få ner brottsligheten börjar man vid fotfästet och tar bit för bit snarare än att sprida ut resurserna. Slöddertälje är ett bra exempel på där det gett resultat

Korvgubbe har sagt mycket bra så jag gillar de inläggen bara.

Som tillägg tror jag på en natt i häktet tidigt redan vid låg brottslighet. Har man fått sitta en natt i häktet passar man sig kanske nästa gång man är påväg att hitta på nåt?

Man kanske ska skicka iväg små pojkarna/flickorna till bondgårdar och lite annat långt från civilisationen. Och placera för guds skull inte 5 små gangstrar på samma ställe. Kläm sen åt de grovt kriminella från alla håll tills det vill ha en annan karriär.

SKrämseltaktik med att låta ungdomar tillbringa tid i en cell har provats. Det funkar inte. Däremot kan det fungera att flytta dem från sin hemmiljö för att bryta den dåliga trenden.

Det som är riktigt illa är horderna av 10-13 åringar som knivrånar (främst) tjejer.

Den senaste efterlysningen var på en mörkhårig pojke med palestinaschal för ansiktet, ca 150-160cm lång och med mammas kökskniv.

Fy fan.

Jag tolkar nog inte den beskrivningen på samma sätt som dig. Min bild av killar med palestinasjal är som regel svenskfödda halvfikusar, med allehanda lustiga politiska ideer.

Mörkhårig kan väl dessutom även betyda brunhårig, blåögd även om jag förstår att din tolkning lite annorlunda.

Jag föredrar nog således att inte ha några slutsatser alls om förövarens ursprungliga nationalitet.

Se på fan, till och med Svenska Pravda har skrivit om saken, och ändå har det aldrig hänt enligt Jörgen.

Man måste ju till och med berömma tidningen för att inte ha satt in en kraftigt vitpixlad bild eller beskrivit gärningsmannen "en pojke i yngre tonåren, vi kan kalla honom Olle" däremot hade man ju valt att helt utelämmna beskrivning, vilket håller på vara det bästa signalement man kan få.

... och ändå har det aldrig hänt enligt Jörgen.

Det är nästan magiskt hur du kan missförstå vad han skriver. Läs det han skrivit en gång till. Hans poäng är oändligt tydlig och det finns inte så mycket som en bokstav i det han skriver som på något sätt bestrider artikeln.

Haha..

Satt på tuben för en massa år sen med en polare. Så kommer det fram en unga och sätter sig mitt emot (typ 14-16 år eller nåt) och säger typ: Hörru, ge mig pengarna - ALLT!

Jag orkar knappt reagera, men stirrar lite på hans 4 kompisar längre bort i väntan på en reaktion (visste liksom innerst inne att killen skulle få en rätt skön smäll av min polare). Varpå min kompis hånler lite, stoppar handen i fickan, får upp en enkrona som han kastar i ansiktet på killen med orden: Slit den med hälsan. Försvinn nu innan jag dödar dig!

Han tittar på honom, tittar på mig, tittar på honom, tittar ner i golvet.. Säger "tack", och går därifrån!

Vansinnigt kul om jag får säga det själv!

Kul, men dom grabbarna skulle nog behövt ett kok stryk istället.

Och andra sidan skulle dom väl inte lärt sig mycket mer än att söka sig till svagare offer i fortsättningen så det var kanske bäst som det blev ändå.

Jag tolkar nog inte den beskrivningen på samma sätt som dig. Min bild av killar med palestinasjal är som regel svenskfödda halvfikusar, med allehanda lustiga politiska ideer.

Mörkhårig kan väl dessutom även betyda brunhårig, blåögd även om jag förstår att din tolkning lite annorlunda.

Jag föredrar nog således att inte ha några slutsatser alls om förövarens ursprungliga nationalitet.

Det finns bättre beskrivningar av gärningsmännen om du vill ha, men notera, jag har ALDRIG sagt något om någon nationalitet i det här fallet, men väldigt många har läst in det alldelens själva, troligtvis för att dom vet likväl som jag att det inte är några lintottar det handlar om.

Det finns bättre beskrivningar av gärningsmännen om du vill ha, men notera, jag har ALDRIG sagt något om någon nationalitet i det här fallet, men väldigt många har läst in det alldelens själva, troligtvis för att dom vet likväl som jag att det inte är några lintottar det handlar om.

Nej tack! Jag bryr mig inte om hans nationalitet. Lintott är han naturligtvis inte oavsett nationalitet.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Jag tycker att du GuW har förvandlats från en man med en balanserad syn på världen till en indoktrinerad stackare. Går man ut i Umeå så inte är det några utlänningar som utgör problem och är odrägliga. nej, det är svenskafödda curlingungar som vant sig med att kunna göra hur dom vill under hela sin 17-åriga livslängd utan att någon satt dom på plats.

Ser du några muslim-ungar sitta på Max och kasta mat på resten av gästerna? Eller mucka gräl bara för nöjes skull?

Se på fan, till och med Svenska Pravda har skrivit om saken, och ändå har det aldrig hänt enligt Jörgen.

Guw... Jag och få andra här vet ju vad du heter i verkligheten.
Jag tycker du gör dig dummare än du är.
Du förstår fortfarande inte vad jag skriver. Du kämpar att med genomskinliga retorik få mig att framstå som att jag inte vet att det är en stor andel icke etniska svenskar bland grupperna av unga som är inblandade i oroligheterna i Mmö.
Vad jag vände mig mot var ditt implicita kryddande med fakta, tex avseende palestinasjal, ngt som fortfarande inte framgått enligt ngn av de artiklar du nu i efterhand gräver fram.
Jag vet att det är problem med barnligor som gett sig in på personrån i Mmö.
Jag vet att det är en stor andel av dessa barn som har invandrarbakgrund.
Min uppmaning till dig syftade till att få dig att reflektera över om du bidrar till att lösa dessa konflikter och motsättninger, eller om du helt enkelt finner det eftersträvansvärt och underhållande att polemisera, generalisera härigenom bidra till att konflikten späs på. Ett sätt att bidra till det sistnämda, är att just implicit adressera problemen till en grupp av människor, så att det blir jobbigt att läsa även för de gruppmedlemmar som varken deltar i eller uppskattar beteendet.

Jag tror att det här börjar bli tjatigt för andra medlemmar att läsa. Därför har jag som du säkert märkt PM.at dig mitt tfnnr och väntar på att du ringer upp mig och redogör för hur du tänker, tex vad du menar med "partiorganet" och hur detta parti är kopplat till mig.

Ring nu
Så slipper alla andra läsa om ditt ältande här.

Last edited:
GuW förstår du verkligen inte vad Jörgen och andra försöker få fram för budskap till dig även om de lindar in det i fint formulerade meningar?

Du förstår ju fortfarande ingenting av det jag försöker säga Guw.
Jag tror att jag ger upp på dig nu. Du är i min ålder och borde vara ett föredöme för yngre här.
/J

Uppgiften om palestinaschalen fanns med på en av tidningslänkarna i morse, men webbtidningar är inte statiska, under dagens lopp har dom ändrats flera gånger, tidigare påstod du att jag hade antytt att dom var palestinier för att jag nämnde schalen, det är DU som läser in saker som jag aldrig har skrivit.

En stor grupp användare av Palestinaschalar är vänsterfolk och miljömuppar, du hade kunnat välja att tolka det som någon av dom grupperna, men det gjorde du inte, det är ditt problem.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP