Anlagda bränder, skadegörelse och ungdomsbrottslighet och organiserad brottslighet

Status
Ej öppen för fler svar.
Jo, antagligen. Men jag har inte mer förtroende för rektorn än för lärarna.
Befogenheten borde i princip bestå i att skicka den störiga eleven till någon speciell studiearea för just störiga elever där man sitter och läser i någon oerhört tråkig bok i ett rum på 1x 1,5 meter tills man kan svara på lite frågor om boken. Inget farligt mao, bara att dels ta bort det störande momentet för de elever som faktiskt försöker lära sig skolans oförvitliga och konstanta strävan att kväva all nyfikenhet, och dels få den störiga eleven att faktiskt lära sig något.
Bör självfallet finnas en lärare med viss pondus som håller ordning vid de störiga ungarnas studieholkar med.

Jag har större förtroende för kompetensen bland gruppen människor bakom systemet än dom flesta lärare vi hade i skolan.

Många av dom är för övrigt kvar i skolväsendet.

Att mörka sanningen för att "försöka hålla nere skadeverkningarna" är inte speciellt hederligt, nyhetsrapportering ska vara korrekt och neutral, du ser inga omskrivningar av skinheads som firar Karl den 12e som "historieintresserade välklippta unga män" för att hålla nere några skadeverkningar, du ser inte fotbollshuliganer beskrivas som "unga idrottsintresserade kvinnor och män"

Du ser inte att det finns en skillnad på grupper som man väljer att gå med i och grupper som man placeras i utan att själv välja det? Inte heller ser du några omskrivningar av t.ex. MC-gäng eller andra gangsters men det är ju rätt sällan man ser att det står "gärningsmannen är etnisk svensk med blont hår och blå ögon".

Jag tror snarare att dina åsikter frodas bäst i anonymitens komfortabla töcken.

19:30.
Inga samtal registrerade.
Det är uppenbarligen skillnad på att för mig personligen förklara dina tankar om tex min påstådda partitillhörighet.

Nej, jag har fortfarande inte tänkt ringa.
Nu ska jag göra som dig: Vart har jag påstått att du har någon speciell partitillhörighet? Källa?

Jag väntar fortfarande på ursäkten.

Tveksamma medlemsländer i EU samt Schengensammarbetet lär i vilket fall som helst inte motverka inflödet av organiserad brottslighet...

Kanske är du bara bitter över hur vårt land utvecklats med massimmigrationen. Jag vet inte.

Personligen tycker jag det är skandal om man inte är bitter över det. Visst, man kan känna sig lugn för stunden när man bor i kommunens trevliga område, men jag tror inte detta kan vara för evigt. Möjligtvis våra folkvaldas egna bostadsområden förblir som de alltid varit.

Ja så illa borde det ju inte vara, men med tanke på den kompetensen den genomsnittlige läraren innehar borde det stanna vid att ringa in rektor eller motsvarande så fort det behövs.

Vilka studier finns på lärares genomsnittliga kompetens och var står det att elever inte får kastas ut från undervissningen?

Nej, jag har fortfarande inte tänkt ringa.
Nu ska jag göra som dig: Vart har jag påstått att du har någon speciell partitillhörighet? Källa?

Jag väntar fortfarande på ursäkten.

Inlägget nedan tolkar iaf jag som att du anser mig dels självgod och arrogant. Dels att jag är medlem i ngt parti, vars partiorgan jag bildar mina åsikter på.
Inlägget nedan tror jag dessutom fler än jag skulle anse vara personangrepp, dvs att du lämnar sakfrågan och ägnar dig åt personlig smutskastning i syfte att reta upp din motpart istället för att diskutera. Det var det här jag önskade höra förklaringar på. Bla eftersom det säkerligen inte intresserar trådens övriga läsare att läsa om frågor som bara är oss två emellan.

Fick man stopp på den här typen av argumentationsteknik, så skulle också SH vara ett mycket roligare forum att delta i tror jag.

Jag blev så förbannad på din självgoda arrogans "har inte JAG läst om det i MITT partiorgan så har det inte hänt" så jag letade upp en länk åt dig.

Du brukar ju annars vara jävligt petig, men kan du förneka något som inte är PK så är du jävligt villig att blunda.

www.skanskan.se/article/20120120/MALMO/120129991/1004/-/elvaaring-forhors-om-serieran-i-malmo

Det här känns som en alltmer pinsam dialog Guw.
Jag tror att det är ngt annat som tynger dig, det är inte rimligt med all den här grälssjukan.

Last edited:
Du ser inte att det finns en skillnad på grupper som man väljer att gå med i och grupper som man placeras i utan att själv välja det? Inte heller ser du några omskrivningar av t.ex. MC-gäng eller andra gangsters men det är ju rätt sällan man ser att det står "gärningsmannen är etnisk svensk med blont hår och blå ögon".

Fast i fallet organiserad brottslighet så går man väl i högsta grad med i organisationen? Rubriken slagsmål bland fotbollshuliganer är betydligt vanligare än " Knivslagsmål mellan K och M falangen" troligtvis inte därför att de förstnämnda slåss oftare utan det sistnämnda beskrivs såsom "Knivslagsmål i Malmö".
Och bland de senaste skjutningarna i Malmö som beskrevs ha försiggått på ett café, i verkligheten är caféet en kulturklubb för en viss etnisk minoritet aka svartklubb för yrkeskriminella och det vet alla journalister.

Att på Danskt maner hela tiden peka finger åt vilken etnisk minoritet som råkar vara trolig förövare är osmakligt och kontraproduktivt men svensk mainstream-media borde ibland slut skönmåla. Där finns ett samhällsintresse av att folk inte tror att de riskerar att bli skjutna bara för de går på café i Malmö.

Vilka studier finns på lärares genomsnittliga kompetens och var står det att elever inte får kastas ut från undervissningen?

Att alla har rätt till undervisning tolkas (eller tolkades iaf för några år sedan) som att även om man inte ville ha del av undervisningen så fick man inte bli utkastad från lektionen, och upp till högstadiet är inte utbildningen frivillig så man måste vara med på den.
Och på gymnasiet blir man (eller ska man iaf) bli av med studiestöd om man uteblir från för mycket lektioner, så skitungarna vill inte utebli.

Vad gäller kompetensen på lärarna hänger jag upp min åsikt om de lärarstudenter jag träffade på min genomresa genom högskoleväsendet. De som läste till lärare var nästan ofelbart de som inte hade något bättre för sig, det var det enda de kom in på, och de ville inte vara arbetslösa. Plus att kurserna de gick var ökänt lätta.

Grundskoleförordning (1994:1194)
6:9

9 § Om en elev uppträder olämpligt eller gör sig skyldig till
en mindre förseelse, skall läraren uppmana eleven att ändra
sitt uppförande. Om detta inte hjälper skall läraren kontakta
elevens vårdnadshavare.

Läraren får visa ut en elev från undervisningslokalen för högst
återstoden av pågående undervisningspass eller låta eleven
under uppsikt stanna i skolan högst en timme efter skoldagens
slut.

Inlägget nedan tror jag fler än mig tolkar som att du anser mig dels självgod och arrogant. Dels att jag är partimedlem i ngt parti, vars partiorgan jag tillika bildar mina åsikter på.
Inlägget nedan tror jag dessutom fler än jag skulle anse vara personangrepp, dvs att du lämnar sakfrågan och ägnar dig åt personlig smutskastning i syfte att reta upp din motpart istället för att diskutera. Det var det här jag önskade höra förklaringar på. Bla eftersom det säkerligen inte intresserar trådens övriga läsare att läsa om frågor som bara är oss två emellan.

Fick man stopp på den här typen av argumentationsteknik, så skulle också SH vara ett mycket roligare forum att delta i tror jag.

Det här känns som en alltmer pinsam dialog Guw.
Jag tror att det är ngt annat som tynger dig, det är inte rimligt med all den här grälssjukan.

Nå Jörgen, vad är det som tynger mig eftersom du skjuter över det till att det är jag som har något odefinierat problem kanske du kan ge mig rådgivning?

Ja, jag ansåg dig självgod och arrogant som avfärdade det jag sa för att jag inte direkt (från mobiltelefonen) backade upp det med en massa länkar till oberoende tidningar.

Du hade minsann inte läst något sådant och alltså var det jag sa inte sant.
Det baserade du på att just dom nyhetskanaler du följer inte hade rapporterat det jag skrev, vilket senare har kommit att bli poängen, svensk media tystar ner "for the greater good", man lämmnar ofullständiga signalementen medvetet för att inte "orsaka skada" den gröna jackan med pälskrage nämndes i nästan alla media, en sak som är föränderligt, men i övrigt utelämmnades medvetet resten av signalementet.

Sen att du tycker att jag har påstått att du är medlem i något parti kan jag inte begripa, framförallt inte i något särskilt parti, man kan sympatisera med träbåtspartiet och läsa dess tidning Träbåtsnytt utan att vara medlem i träbåtspartiet.

Fick man stopp på argumentationsteknik där man försöker få alla frågor att bottna i att en åsiktsmotståndare "har problem och är grälsjuk" så skulle det också bli mera nyanserat.

Grundskoleförordning (1994:1194)
6:9

9 § Om en elev uppträder olämpligt eller gör sig skyldig till
en mindre förseelse, skall läraren uppmana eleven att ändra
sitt uppförande. Om detta inte hjälper skall läraren kontakta
elevens vårdnadshavare.

Läraren får visa ut en elev från undervisningslokalen för högst
återstoden av pågående undervisningspass eller låta eleven
under uppsikt stanna i skolan högst en timme efter skoldagens
slut.

Vilken tur jag inte brytit mot grundskoleförordningen då ;).

Har extra knäckt lite som vikarie och slängt ut en elev från en lektionen ;).

Tv-nasare, vart har du fått det ifrån? :va
Det är ju en yrkeskategori jag själv hade velat avskaffa.

Den här tråden är ju nästan like kul och engagerande som på Markus-tiden.

Men här i slutet på tråden, bland alla personangrepp, känns det lite svårt att hitta
det ursprungliga ämnet. Som var vad? Huruvida utlänningar är mer brottsbenägna
än svenskar?

Det är väl rätt klart att de är.

Om man bara inte är så inskränkt utan lyfter blicken från ankdammen Sverige och ser på
hur det ser ut i resten av världen så upptäcker man ju rätt kvickt att det nästan uteslutande
är en massa utlänningar som begår brotten.

Om man bara inte är så inskränkt utan lyfter blicken från ankdammen Sverige och ser på
hur det ser ut i resten av världen så upptäcker man ju rätt kvickt att det nästan uteslutande
är en massa utlänningar som begår brotten.

Ja, fastän vi har svenskar som åker omkring och lierar sig med allehanda terrororganisationer ute i världen.
Det är ju konstigt vad vi engagerar oss i ute i världen.

Så var det då dags igen, visst, det kan räknas som självsanering i dom kriminella kretsarna (som det lär vara fråga om), men det ser ut som skottlossningen har skett inne mellan hyreshusen och det faktum att fem skott avlossats tyder ju på fyra kulor som inte har träffat offret, utan spridits bland husen.

Det kommer att stryka med någon av misstag när som helst.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1602896/Man-skottskadad-pa-Kroksback.html

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...