Anlagda bränder, skadegörelse och ungdomsbrottslighet och organiserad brottslighet

Status
Ej öppen för fler svar.
Nä skriv det rakt ur istället?

Jörgen har ju skrivit rakt ut vad han menar i två långa och välformulerade inlägg.

Om du inte förstår vad Jörgen menar i sina två inlägg så är mitt förslag att du tar ditt första inlägg tillsammans med Jörgens två förklarade inlägg, går till en förståndig, påläst, "objektiv" person och ber honom läsa det som skrivits och därefter förklara Jörgens poäng för dig.
Välj inte någon av dina skyttegravskollegor utan ta en "neutral" men objektiv person (detta exkluderar även PK-moralkärringar till akademiker). Du skulle iofs kunna välja en opartisk kollega här på forumet som inte brukar delta i OT-forumens diskussioner. Någon som kan läsa "mellan raderna" och som kan uppfatta nyanser och förhålla sig distanserad till vad han läser.

Be honom läsa ditt första och Jörgens båda inlägg och se om han förstår och kan förklara Jörgens poäng för dig.

Guw... Jag och få andra här vet ju vad du heter i verkligheten.
Jag tycker du gör dig dummare än du är.

Vad jag vände mig mot var ditt implicita kryddande med fakta, tex avseende palestinasjal, ngt som fortfarande inte framgått enligt ngn av de artiklar du nu i efterhand gräver fram.

TADAAAAAAA!!!!! Polisens egna sida beskriver palestinaschalen: http://www.polisen.se/Skane/sv/Aktuellt/Handelser/Skane/2012-01-19-1807-Ran-forsok-Malmo/

Vem är det nu som har gjort sig dum?
Vilken fakta är det nu som är kryddad?

Nu avkräver jag dig en ursäkt för att du har antytt att jag medvetet har ljugit/kryddat i mina inlägg.

Last edited:
TADAAAAAAA!!!!! Polisens egna sida beskriver palestinaschalen: http://www.polisen.se/Skane/sv/Aktuellt/Handelser/Skane/2012-01-19-1807-Ran-forsok-Malmo/

Nu avkräver jag dig en ursäkt för att du har antytt att jag medvetet har ljugit/kryddat i mina inlägg.

Nu blir jag orolig för dig, förstår du på riktigt inte att dina inlägg lockar folk som är mindre diplomatiska än du?

Du vidhåller alltså fortfarande att du inte förstår Jörgens poäng?!

F.ö. står det att det var en man i 18-årsåldern som hade palestinasjal och beige jacka.

Däremot verkar två personrån vara genomförda av en "pojke" i 10-13 årsåldern med grön jacka med pälskrage.

Edit:
18:07 Gärningsmannen beskrivs vara en man i 18-årsåldern med beige vinterjacka och en ”palestinasjal” över ansiktet.

18:09 En pojke ska där ha hotat henne med en kniv...Gärningsmannen uppges ha varit iklädd en grön vinterjacka med pälskrage.

18:11 Gärningsmannen beskrivs vara en pojke med svart hår i 11-12 årsåldern, iklädd grön vinterjacka med pälskrage.

Last edited:

Grattis, Nu har du lyckats hitta en uppgift på en händelse med en gärningsman iförd palestinasjal.
Var det den här 18-åringen som var 150-160cm lång och hade mammas kökskniv.
Eller var det bara passligt för att passa in i "horderna av 10-13 åringar"?

Det som är riktigt illa är horderna av 10-13 åringar som knivrånar (främst) tjejer.

Den senaste efterlysningen var på en mörkhårig pojke med palestinaschal för ansiktet, ca 150-160cm lång och med mammas kökskniv.

Fy fan.

Jag väntar till 19:30 på att du ringer upp och förklarar det jag nämde ovan.
Sen är telefontiden med JK slut, jag måste ringa samtal sen.

Nä skriv det rakt ur istället?

Jag tror de allra flesta på forumet anser att man inte måste skriva målande beskrivningar varje gång vi är inne och berör områden med stor segregation. Du har ofta kommit med den typen av beskrivningar så fort tillfälle givits och hänvisat till mindre rumsrena källor som ofta varit kraftigt vinklade åt andra hållet. Det är minst lika illa som traditionell media lindar in beskrivningar åt andra hållet i försök att hålla nere skadeverkningarna av olika händelser. Vi går alltså från en extrem till en annan. Det skapar bara ytterligare motsättningar. Jag har faktiskt ingen större koll på varifrån olika medlemmar kommer från på det här på forumet. Det finns säkert representerat folk från alla möjliga bakgrunder, politisk åskådning och religioner. Om vi ska kunna ha en någorlunda vettig debatt om känsliga ämnen måste vi tänka lite på hur vi skriver. Vem är mottagaren och läser detta?

Jag har sett att du tänker till i andra ämnen som inte berör flyktingpolitik och kommer med genomtänkte svar som jag tror många medlemmar uppskattar. Nog tror jag du kan nyansera lite mer än vad du gör även i dessa frågor. Det förefaller ibland som du läst lite för mycket på mindre rumsrena sidor hur verkligheten uppfattas av dessa och kanske smittats av deras åsikter. Kanske är du bara bitter över hur vårt land utvecklats med massimmigrationen. Jag vet inte.

Nu blir jag orolig för dig, förstår du på riktigt inte att dina inlägg lockar folk som är mindre diplomatiska än du?

Hittils har dom bara lockat PK folk, och även OM mina inlägg skulle locka folk som är mindre diplomatiska så får ni väl klaga på dom i såna fall.

Jörgen har erbjudit mig att ringa honom, men själva vitsen med att diskutera saker offentligt är ju att ge offentlighet till diskutionen?

Det var tydligen inte lika roligt när jag satte mig ner och leta reda på länkarna och signalementet, men så länge man fick beslå mig med lögn och att "krydda" i syfte att röra upp känslor var det roligt att bemöta offentligt.

Är säkert en bra ide om familjen som får betalt för att ta hand om undomarna verkligen gör det

Och får göra det.
En del ungar behöver väldigt strikta regler och översyn. Ibland verkar det inte falla helt väl ut bland socialkontoren.
Men jag tror att det enda sättet att få ordning på ungarna som är på glid är att skicka ut dem som arbetskraft på landsbygden. Inte flera till samma ställe heller eftersom att det bara blir samma skit som ungdomsanstalter då, och inte i småstäder utan verkligen små skitbyar flera mil från närmaste större tätort.
Låt dem jobba 4 timmar per dygn, och skola 4 timmar.

Hittils har dom bara lockat PK folk, och även OM mina inlägg skulle locka folk som är mindre diplomatiska så får ni väl klaga på dom i såna fall.

Jörgen har erbjudit mig att ringa honom, men själva vitsen med att diskutera saker offentligt är ju att ge offentlighet till diskutionen?

Det var tydligen inte lika roligt när jag satte mig ner och leta reda på länkarna och signalementet, men så länge man fick beslå mig med lögn och att "krydda" i syfte att röra upp känslor var det roligt att bemöta offentligt.

Ingen bestrider att det du skrev var sant, några ville se en källa, men dom flesta ansåg nog att den typen av inlägg leder till att tråden urartar och låses.

Svårt att klaga när tråden väl är låst.

Jag vet inte om du är medveten om det men du har en offensiv ton i dina inlägg, något som antagligen gör att många reagerar på dem och kanske förbiser det du försöker säga och går i försvarsposition direkt istället.

Och får göra det.
En del ungar behöver väldigt strikta regler och översyn. Ibland verkar det inte falla helt väl ut bland socialkontoren.
Men jag tror att det enda sättet att få ordning på ungarna som är på glid är att skicka ut dem som arbetskraft på landsbygden. Inte flera till samma ställe heller eftersom att det bara blir samma skit som ungdomsanstalter då, och inte i småstäder utan verkligen små skitbyar flera mil från närmaste större tätort.
Låt dem jobba 4 timmar per dygn, och skola 4 timmar.
Jo precis som lärare bör få större befogenheter

Jag tror snarare att dina åsikter frodas bäst i anonymitens komfortabla töcken.

19:30.
Inga samtal registrerade.
Det är uppenbarligen skillnad på att för mig personligen förklara dina tankar om tex min påstådda partitillhörighet.

Med tanke på att lärare inte ens får kasta ut störiga elever från lektionen så tror jag att det är allvarligt.

Ja så illa borde det ju inte vara, men med tanke på den kompetensen den genomsnittlige läraren innehar borde det stanna vid att ringa in rektor eller motsvarande så fort det behövs.

Du har ofta kommit med den typen av beskrivningar så fort tillfälle givits och hänvisat till mindre rumsrena källor som ofta varit kraftigt vinklade åt andra hållet. Det är minst lika illa som traditionell media lindar in beskrivningar åt andra hållet i försök att hålla nere skadeverkningarna av olika händelser. Vi går alltså från en extrem till en annan. Det skapar bara ytterligare motsättningar. Jag har faktiskt ingen större koll på varifrån olika medlemmar kommer från på det här på forumet. Det finns säkert representerat folk från alla möjliga bakgrunder, politisk åskådning och religioner. Om vi ska kunna ha en någorlunda vettig debatt om känsliga ämnen måste vi tänka lite på hur vi skriver. Vem är mottagaren och läser detta?

Jag har sett att du tänker till i andra ämnen som inte berör flyktingpolitik och kommer med genomtänkte svar som jag tror många medlemmar uppskattar. Nog tror jag du kan nyansera lite mer än vad du gör även i dessa frågor. Det förefaller ibland som du läst lite för mycket på mindre rumsrena sidor hur verkligheten uppfattas av dessa och kanske smittats av deras åsikter. Kanske är du bara bitter över hur vårt land utvecklats med massimmigrationen. Jag vet inte.

Det är ju bra att jag får medhåll om att det är illa ställt med traditionella media, jag tycker att det är förbannat illa ställt, men vilka mindre rumsrena källor jag har hänvisatt till vet inte jag, tidigare någon gång har jag hänvisat till Politiskt Inkorrekt, i dag RÅKADE jag få med en länk till något som tydligen är en högerextrem sida (vilket jag inte visste) men jag anser att jag har kompenserat det med ett antal länkar till traditionella media samt till Polisen själva.
EDIT: Det var inte ens jag som hade länkat till någon högerextrem sida tydligen

Att mörka sanningen för att "försöka hålla nere skadeverkningarna" är inte speciellt hederligt, nyhetsrapportering ska vara korrekt och neutral, du ser inga omskrivningar av skinheads som firar Karl den 12e som "historieintresserade välklippta unga män" för att hålla nere några skadeverkningar, du ser inte fotbollshuliganer beskrivas som "unga idrottsintresserade kvinnor och män"

Jag har inte heller någon koll på vart folk på forumet kommer ifrån, faktum är att det intresserar mig inte det minsta, en bra människa är en bra människa och en dålig människa är en dålig människa oavsett vart dom kommer ifrån.

Last edited:
Ja så illa borde det ju inte vara, men med tanke på den kompetensen den genomsnittlige läraren innehar borde det stanna vid att ringa in rektor eller motsvarande så fort det behövs.

Jo, antagligen. Men jag har inte mer förtroende för rektorn än för lärarna.
Befogenheten borde i princip bestå i att skicka den störiga eleven till någon speciell studiearea för just störiga elever där man sitter och läser i någon oerhört tråkig bok i ett rum på 1x 1,5 meter tills man kan svara på lite frågor om boken. Inget farligt mao, bara att dels ta bort det störande momentet för de elever som faktiskt försöker lära sig skolans oförvitliga och konstanta strävan att kväva all nyfikenhet, och dels få den störiga eleven att faktiskt lära sig något.
Bör självfallet finnas en lärare med viss pondus som håller ordning vid de störiga ungarnas studieholkar med.

Det är ju bra att jag får medhåll om att det är illa ställt med traditionella media, jag tycker att det är förbannat illa ställt, men vilka mindre rumsrena källor jag har hänvisatt till vet inte jag, tidigare någon gång har jag hänvisat till Politiskt Inkorrekt, i dag RÅKADE jag få med en länk till något som tydligen är en högerextrem sida (vilket jag inte visste) men jag anser att jag har kompenserat det med ett antal länkar till traditionella media samt till Polisen själva.

Att mörka sanningen för att "försöka hålla nere skadeverkningarna" är inte speciellt hederligt, nyhetsrapportering ska vara korrekt och neutral, du ser inga omskrivningar av skinheads som firar Karl den 12e som "historieintresserade välklippta unga män" för att hålla nere några skadeverkningar, du ser inte fotbollshuliganer beskrivas som "unga idrottsintresserade kvinnor och män"

Jag har inte heller någon koll på vart folk på forumet kommer ifrån, faktum är att det intresserar mig inte det minsta, en bra människa är en bra människa och en dålig människa är en dålig människa oavsett vart dom kommer ifrån.

Jag håller med om att det är skamligt att mörka statistik för att det ser illa ut.
Statistik ska vara så sanningsenlig som möjligt så att man kan fatta sunda beslut om åtgärder utifrån den.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP