AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Världen är större än Sverige.

Det som redan har hänt är att nybilsförsäljningen gått över till ”laddbart” (hybrider eller rena elbilar).

Utbudet på begagnade bilar har dessutom minskat och efterfrågan ökat eftersom det är ekonomiskt gynnsamt att köpa beg och det har i praktiken skett en rejäl prishöjning på begagnade bilar där handlare står med tomma beghallar och annonserar land och rike kring för att få tag i begbilar överhuvudtaget.

Min tjugo år gamla Landcruiser är nu värd lika mycket som vad jag gav för den för elva år sedan och priset är i stigande.

Så det där med att konventionella bilar skulle bli värdelösa över en natt tror jag inte alls på. Det kommer att finnas efterfrågan på dem under rätt många år även om bränslet blir allt dyrare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Världen är större än Sverige.

Det som redan har hänt är att nybilsförsäljningen gått över till ”laddbart” (hybrider eller rena elbilar).

Utbudet på begagnade bilar har dessutom minskat och efterfrågan ökat eftersom det är ekonomiskt gynnsamt att köpa beg och det har i praktiken skett en rejäl prishöjning på begagnade bilar där handlare står med tomma beghallar och annonserar land och rike kring för att få tag i begbilar överhuvudtaget.

Min tjugo år gamla Landcruiser är nu värd lika mycket som vad jag gav för den för elva år sedan och priset är i stigande.

Så det där med att konventionella bilar skulle bli värdelösa över en natt tror jag inte alls på. Det kommer att finnas efterfrågan på dem under rätt många år även om bränslet blir allt dyrare.

Det var inte konventionella bilar jag hade i åtanke utan andra typ av bränsledrivna maskiner och liknande, dvs att när övergången till eldrift för bilar gått så pass långt (och i det avseendet går elbilar före i utvecklingen) att bensinstationer i större utsträckning läggs ner kommer inte efterfrågan på bensin från övriga motordrivna saker (inklusive motorcyklar) att vara tillräckligt hög för att det på marknadsmässiga grunder skall gå att upprätthålla den typ av distribution vi har idag. Bensin blir snarare en nischprodukt som man handlar på liknande sätt som dagens alkylatbensin och detta kommer ske före att dessa motordrivna prylar hade nått end-of-life av naturliga skäl. Utan tillräckligt bra eldrivna alternativ kommer det leda till en krympande marknad för motorcyklar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den spaningen kan jag nog delvis skriva under på. Bensinmackar kommer att försvinna och HVO100 eller alkylatbensin (eller vad man nu tankar med om tio år) får man köpa på specifika ställen, typ som man köper gasol idag…
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den spaningen kan jag nog delvis skriva under på. Bensinmackar kommer att försvinna och HVO100 eller alkylatbensin (eller vad man nu tankar med om tio år) får man köpa på specifika ställen, typ som man köper gasol idag…


Full cirkel:

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det låter som en rimlig (del)förklaring.

Läste någonstans att byggandet av publika laddstationer har börjat sakta in sett till hela landet. Orsaken var just att många främst laddar elbilen hemma. Konsekvensen av detta bör rimligtvis mycket riktigt slå mot i sammanhanget billigare pendelfordon, såsom elscooter.

Å andra sidan är världen större än Sverige. Jag har verkligen inte stenkoll, men tillverkas det ens eldrivna pendelhojar hos någon av de fyra japanerna? Saknas även internationellt?
Pratade med en mackägare i inlandet för några veckor sen som hade funderat på att sätta upp laddstationer men backat på grund av priset, ca 200 000 per station...
Jag har ingen annan källa på detta men han pratade om licenser för att sälja el, inte själva anläggningen.
Annars kan ju göra som LIDL och satsa på solceller för att driva deras gratisladdare, de har nog fått ganska många nya kunder tack vare den satsningen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man skulle förstås kunna tänka sig att man genom bl.a. politiska beslut skapar förutsättningar för att det även fortsättningsvis skall finnas vettiga möjligheter att tanka drivmedel till förbränningsmotorer, antingen genom satsning på förnybara sådana och/eller att det inom överskådlig framtid finns kvar möjligheten att tanka bensin, inte minst för att kunna tanka vissa maskiner osv där det inte finns realistiska eldrivna alternativ.

För att politiker ska ta sådana beslut så krävs det nyktra politiker som kan se lite längre än näsan räcker OCH att miljöpartiets ledning med bland annat Bolund i spetsen hittar nya jobb som inte innefattar något som har med miljö att göra...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Världen är större än Sverige.

Det som redan har hänt är att nybilsförsäljningen gått över till ”laddbart” (hybrider eller rena elbilar).

Utbudet på begagnade bilar har dessutom minskat och efterfrågan ökat eftersom det är ekonomiskt gynnsamt att köpa beg och det har i praktiken skett en rejäl prishöjning på begagnade bilar där handlare står med tomma beghallar och annonserar land och rike kring för att få tag i begbilar överhuvudtaget.

Min tjugo år gamla Landcruiser är nu värd lika mycket som vad jag gav för den för elva år sedan och priset är i stigande.

Så det där med att konventionella bilar skulle bli värdelösa över en natt tror jag inte alls på. Det kommer att finnas efterfrågan på dem under rätt många år även om bränslet blir allt dyrare.
Möjligtvis har laddbara bilar ökat kraftigt i Sverige, Norge och typ Nederländerna men knappast tagit över ens här(Norge möjligvis) och ute i vida världen är bilar med konventionell drift fortfarande det som säljer...via svensk media så får man dock lätt intrycket om att det skett en elbilsrevolution men försäljningssiffrorna globalt talar emot. Att det är brist på begagnat och därmed högre priser är väl mest för att det är svårt att leverera nytt just nu.

Dock är börsvärdena för vissa elbilsmärken astronomiska och det är nog det som skaparna av elhojen helst vill åt :)
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
I Europa var den mest sålda bilen Tesla Model 3 i september. Så vare sig vi gillar det eller inte sker omställningen nu rasade fort i Europa/USA. https://www.jato.com/ev-revolution-hits-new-milestone-as-tesla-model-3-becomes-europes-best-selling-car-in-september/
I Europa var den mest sålda bilen Tesla Model 3 i september. Så vare sig vi gillar det eller inte sker omställningen nu rasade fort i Europa/USA. https://www.jato.com/ev-revolution-hits-new-milestone-as-tesla-model-3-becomes-europes-best-selling-car-in-september/
Fast det står ju i artikeln att Tesla klämde iväg 74% av de sålda bilarna i Europa q3 nu i september så det blir väl typ cherry picking?
2% av den amerikanska marknaden är hybrider och EV och 4,6% av den globala är hybrider och EV…vet inte om det är en revolution och hur stor är revolutionen utanför storstadsregioner och skulle den stå sig utan statliga intiativ? Hur länge kommer landsbygden vilja subventionera storstadsbor
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag såg knappt några elbilar alls när jag var i Tyskland i oktober. Det var verkligen anmärkningsvärt tomt på annat än diesel och bensin, så pass att både jag och polaren reagerade. Ja menar jag kör ju inte på hojsemester för att räkna batterivagnar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
9f608d2cfa0e95c195e36a4809e3fca1.jpg


Typiskt…
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tycker man inte om motorcyklar så har jag svårt tänka mig att det blir bra. Oavsett hur bra idéen är så skulle jag inte investera i den personen.
Ligger fullt i linje med att byta ut motorcyklister och motorcyklar som vi känner dem. Lägg till lite geofencing bara så är Cake Trafikverkets våta dröm om hur man skulle kunna skapa en ny motorcykel och motorcyklist samtidigt som man gör det så svårt som möjligt för dagens motorcyklar och motorcyklister att existera att de i praktiken elimineras.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Utan att sia om den eventuella framtiden för motorcykelns framtida existens baserat på en enskild tillverkares inställning så låter den här Stefan som en rätt trist typ. Känns som ett helt meningslöst uttalande också (som inte lär påverka hans kundkrets åt något håll), men antar att han bara försöker provocera.

Med det sagt så har jag sett en cake som rullar runt här i Malmö som typ budhoj så någon verkar ju gilla det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top