AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag jobbar ju inte i cirkusen så jag googlade? På FIMs hemsida finns en två år gammal presentation där vikten antyds till 160-180 kg. Enligt de Angelis i denna länk vägde den ca 260 kg när den anlände: https://www.gpone.com/en/2018/11/26...-great-but-the-weight-remains-an-unknown.html . Ni som minns - visst blev det en rejäl viktskillnad när tvåtaktsfemhundrorna ersattes med fyrtakts litermotorer i MotoGP? Är det någon som minns hur mycket vikten höjdes när det begav sig? 10-20 kg?

Och visst är MC en större utmaning än bilar när batterier är energibärare, helt enkelt för att fordonet/chassit väger så lite i f t föraren. Plattformen blir därför mer känslig för varje kilo vikt som tillförs, sannolikt är det en rejäl utmaning att komma ned i vikt. Och frågan är vad som prioriteras i nuläget - lägre vikt eller längre räckvidd? 1 500 kg fyrhjulig bil är helt enkelt bättre på att dölja den extra vikten av batterierna.

Därför är det väl rimligt att tro att den första tvåhjuliga satsningen blir pendlarfordon för storstäder, där har vi ju också den i världen dominerande marknaden. Jag hoppas däremot att det inte dröjer alltför länge tills vi får möjlighet att prova någon streethoj eller halvkåpeförsedd maskin med elektrisk drivlina. Det kan säkert vara ett riktigt kul koncept för kvälls- och helgturer till att börja med, särskilt om de lyckas hålla tyngdpunkten vettigt långt ned ?

Ah, ja, 180 kg låter ju som rena fantasisiffror när man ser vad produktionsmodellen väger.

Ang vikt från 500 2t till 990 4t så har jag för mig att viktbegränsningen för tvåcylindriga 500or var minst 130 kg och 135 kg för fyrcylindriga. Inledningsvis har jag också för mig att man behöll viktklassning efter antal cylindrar, från tre till fem cylindrar. _Tror_ att fyrcylindriga fick en begränsning på 145 kg, så ett rejält hopp upp var det ju. Samtidigt så fick ju fyrtaktshojatna betydligt mindre tankvolym, en 2t 500 hade en tank på maximalt 32 liter ?

-Edit- 145 kg för fyrcylindriga och uppåt i 990-klassen inledningsvis, sedan har det gradvis höjts.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
För racing borde man ganska enkelt kunna få längre körtid och acceptabel vikt genom att ha flera hanterbara batterier att byta mellan vid depåstopp, tänker jag. För längre gatkörning måste man gärna ha ett större batteri som leder till högre vikt så man tar sig 10-15 mil mellan laddstationerna. Tror de flesta kan leva med mer vikt vid gatkörning medans många behöver längre räckvidd än vad som finns idag.

Så länge det finns bensin att få tag på längst vägarna så är det väl oavsett mest miljövänligt att köra redan producerade motorcyklar så länge som bara möjligt istället för att köpa ny MC . Bilar rullar ju en del mer och slits mer så där blir det en naturlig utskiftning snabbare. Med det sagt så kunde jag tänkt mig en EMC eftersom jag nästan bara kör korta turer nu för tiden.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Elbilar var ju i många år enbart ett nischfordon för entusiaster som kunde acceptera dess begränsningar. Sen kom framför allt Tesla och lyckades förändra spelplanen genom prestanda, egenskaper och marknadsföring som förvandlade elbilen till en attraktiv produkt som väldigt många skulle kunna tänka sig hellre än en bensinbil.

Frågan är vad som krävs för att göra motsvarande speplansförändring för motorcyklars del? Här räcker det ju inte att jämföra med elbilar rakt av. De begränsningar som blir svårare att lösa på MC tillsammans med att en MC används på ett annat sätt än en bil och man prioriterar andra egenskaper gör motsvarande förändring inte bara potentiellt svårare utan också att förändringen kanske också behöver se helt annorlunda ut.

Den uppenbara förändring som krävs är förstås att kunna skapa en eldriven MC med tillräckligt låg vikt och tillräckligt lång räckvidd till ett konkurrenskraftigt pris. Men vad skulle krävas för att skapa en lika attraktiv MC som elbilarnas Tesla? Vilka egenskaper skulle kunna göra elhojen betydligt mer attraktiv än en bensindriven motsvarighet, med tanke på att dessa egenskaper kanske också måste kompensera för att man samtidigt måste leva med begränsningarna vad gäller vikt och räckvidd?

Jag har själv svårt att se något sådant som gör elhoj till en "killer app" i tillräckligt bred bemärkelse.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När blev ”räckvidd” ett så viktigt argument för MC egentligen?

Det finns och har funnits hojar med räckvidd på 7-8 mil upp till ca 50-60 för touringhojar. De flesta ligger väl kring 25-30 mil och nästan alla jag känner kör inte längre än så per dygn ens.

Elhojar blir intressanta när de levererar nöje och prestanda i tillräcklig mängd och det största hindret är att få folk att prova. Jag har själv aldrig provat elhoj men ALLA jag känner som gjort det är imponerade vilket i min bok betyder något.

Motsvarande gäller för elbilar och det är väl precis som där att de som är mest emot är de som saknar egen erfarenhet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
När blev ”räckvidd” ett så viktigt argument för MC egentligen?

Det finns och har funnits hojar med räckvidd på 7-8 mil upp till ca 50-60 för touringhojar. De flesta ligger väl kring 25-30 mil och nästan alla jag känner kör inte längre än så per dygn ens.

Elhojar blir intressanta när de levererar nöje och prestanda i tillräcklig mängd och det största hindret är att få folk att prova. Jag har själv aldrig provat elhoj men ALLA jag känner som gjort det är imponerade vilket i min bok betyder något.

Motsvarande gäller för elbilar och det är väl precis som där att de som är mest emot är de som saknar egen erfarenhet.
Jag utgår från att om man provkör en elhoj ett par mil hos en handlare kommer man antagligen bli förvånad och tycka att den är jättekul.

Jag kan bara tala för mig själv, men för mig ÄR räckvidd väldigt viktigt. Då inte i bemärkelsen av hur långt man kommer på en tankning/laddning. Där har jag en hojtyp idag som inte direkt glänser i det avseendet. Men det handlar om hur kombinationen av fyra faktorer påverkar hur flexibel jag kan vara vid val av rutt - om jag kan välja rutten utifrån de bästa/roligaste hojvägarna eller måste tänka på var jag kan tanka/ladda. Dessa faktorer är:

  • Räckvidden på en laddning/tankning
  • Tillgången till tanknings-/laddningsställen längs rutten och generellt i området jag kör
  • Tiden det tar att tanka/ladda, inklusive eventuell väntetid om pumpen/laddstationen är upptagen.
  • Sannolikheten att det fungerar att tanka/ladda på det ställe man tänkt och hur lång ytterligare sträcka man behöver köra för att ta sig till ett reservalternativ.
Dessa faktorer balanserar varandra. En kortare räckvidd kan exempelvis kompenseras av att det finns många potentiella ställen att tanka/ladda och att det går fort att ladda eller omvänt. Däremot blir det ganska rejäla effekter om man kombinerar flera försämringar, om än relativt små, i flera av faktorerna.

En typisk dagstur för mig kan vara att köra till norra Dalsland. Med 25 mils räckvidd och vetskapen om att det ibland kan vara 5 mil mellan tankställena längs rutten, men oftast går att hitta ett ställe att tanka om man tar en omväg på max två mil ger redan idag begränsningar.

En relativt liten försämring i räckvidd, i kombination med att behöva köra så lite som 1-2 mil extra för att ladda skulle förändra hela ekvationen rejält. Jag skulle behöva korta ned rutten rejält för att ha marginal att ta mig hem och välja bort vissa vägar helt. Särkilt om man lägger till att det tar betydligt längre tid att ladda än att tanka, att man kan behöva vänta för att få ladda och att eventuella reservställen att ladda på kan finnas ännu längre bort. Ytterligare en faktor kan vara om man kanske är en grupp på 5 personer som kör och det t ex enbart finns en eller två tillgängliga ladduttag. Det handlar om relativt små förändringar av dessa faktorer, men som sammantaget gör att man får helt andra begränsningar i sin ruttplanering. Utrymmet för spontana ändringar av rutten blir också betydligt mindre.

Siffror om räckvidd osv är en sak, men i slutändan handlar det om att veta att man kan lita på systemet - så att man har flexibiliteten att välja den bästa rutten och tillåts att vara spontan, så att man vet att man tar sig hem även den där dagen man råkat köra fel och det börjar bli mörkt. Har hänt mig flera gånger, bland annat en gång i Spanien när ett bergspass visade sig vara stängt, vilket innebar en omväg på 12 mil i ett område där det knappt fanns någon civilisation.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
När blev ”räckvidd” ett så viktigt argument för MC egentligen?

Det finns och har funnits hojar med räckvidd på 7-8 mil upp till ca 50-60 för touringhojar. De flesta ligger väl kring 25-30 mil och nästan alla jag känner kör inte längre än så per dygn ens.

Elhojar blir intressanta när de levererar nöje och prestanda i tillräcklig mängd och det största hindret är att få folk att prova. Jag har själv aldrig provat elhoj men ALLA jag känner som gjort det är imponerade vilket i min bok betyder något.

Motsvarande gäller för elbilar och det är väl precis som där att de som är mest emot är de som saknar egen erfarenhet.
Räckvidd är en stor grej för mig. Hatar att tanka. Helst hade jag velat ha rejäla extratankar på mina hojar men hittar inga som passar. Min vinterhoj kommer jag bara 15 mil på. Funkar till och från jobbet men när man ska köra 50 mil och får tanka tre-fyra gånger så suger det rätt hårt och tar en jäkla tid. Laddning på 20-40 minuter per stopp för den sträckan är helt oacceptabelt för mig.

Sen finns det de som tycker att det duger men inte jag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör GSA och har 50 mil mellan tankningarna om jag kör lite slarvigt. Så jag gillar räckvidd.

Men jag tänker på alla andra som kör 10-15 milaturer och verkar trivas bra med det. Tror elhoj skulle funka ypperligt.

Med det sagt så kommer räckvidderna att öka, laddtiderna att minska, antalet laddstationer öka och priserna sjunka.

Så när vi sitter här i november 2023 kommer vi nog att kunna konstatera att saker har hänt som får fler att tänka lite annorlunda.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kör GSA och har 50 mil mellan tankningarna om jag kör lite slarvigt. Så jag gillar räckvidd.

Men jag tänker på alla andra som kör 10-15 milaturer och verkar trivas bra med det. Tror elhoj skulle funka ypperligt.

Med det sagt så kommer räckvidderna att öka, laddtiderna att minska, antalet laddstationer öka och priserna sjunka.

Så när vi sitter här i november 2023 kommer vi nog att kunna konstatera att saker har hänt som får fler att tänka lite annorlunda.
Vi får se. Min prognos är att det tar betydligt längre tid än så, tyvärr.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag är också bortskämd med en hoj som går 50 mil och vill inte gärna sänka det.
Åas så har jag provat el-hoj och gillade definitivt att glida runt nästan ljudlöst. :)

Frågan är vad en acceptabel räckvidd och laddtid faktiskt skulle vara? :va
20-25 mil och ladda på 20-25 minuter tror jag är min skamgräns.

Enda problemet skulle vara på Norgeresorna när vi är 15-20 hojar som skall ladda samtidigt.

Fn skulle jag hellre vilja komplettera med en billig el-skoter på 8-9 mil och runt 40 papp.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Fn skulle jag hellre vilja komplettera med en billig el-skoter på 8-9 mil och runt 40 papp.

Japp. Finner det märkligt att inte marknaden fullständigt exploderat när det kommer till mindre hojar (scooters) och eldrift. Känns på papperet som klippt och skuret då de allra flesta fordon av denna sort just går som renodlade pendlare, några få mil per dag.

Kan det bero på elcykeln? Tillräckligt vettig och billig för samma sträckor, åtminstone inom stadskärnan. Och så de där förhatliga el-kick-bike-historierna då. Men nog måste ett mellanting mellan i princip rena lekfordon och elbilar ha sin plats?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp. Finner det märkligt att inte marknaden fullständigt exploderat när det kommer till mindre hojar (scooters) och eldrift. Känns på papperet som klippt och skuret då de allra flesta fordon av denna sort just går som renodlade pendlare, några få mil per dag.

Kan det bero på elcykeln? Tillräckligt vettig och billig för samma sträckor, åtminstone inom stadskärnan. Och så de där förhatliga el-kick-bike-historierna då. Men nog måste ett mellanting mellan i princip rena lekfordon och elbilar ha sin plats?
De som skulle köra dem bor på sätt där de inte kan ladda hemma. Jag hade skaffat en elscooter för att pendla på, om jag kunnat ladda hemma.
Jag är lite sugen på en silence då de löst problemet någorlunda, men det verkar inte gå att provköra i Sverige.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Japp. Finner det märkligt att inte marknaden fullständigt exploderat när det kommer till mindre hojar (scooters) och eldrift. Känns på papperet som klippt och skuret då de allra flesta fordon av denna sort just går som renodlade pendlare, några få mil per dag.
Jag tror att det kommer att smälla till så småningom även på MC, precis som på bilsidan där laddbara bilar är på väg om i försäljning gentemot bensin och diesel.
Men, och här kommer min oro in. Jag gillar verkligen att köra el, det är riktigt roligt, i en bil som kan ha stora batterier och mycket pulver.
Min stora farhåga är just att det är sådan eftersläpning på MC-sidan. Missförstå mig rätt, jag älskar motorcyklar med ljudet, vibrationerna, sättet effekten levereras och allt sånt men vi får nog tyvärr vara överens om att det finns ett slut på den eran och det slutet närmar sig relativt snabbt, på grund av miljömuppar som på politisk väg försöker stoppa fossila bränslen.

Vad händer när bilsidan är "klar" dvs det är nästan bara elbilar som körs på våra vägar, när mackarna börjar stänga ner, när soppapriset är så högt att folk slutar köra bensin och diesel. Visst, det kommer alltid att gå att få tag i bensin men till sådan kostnad att vi bara kommer att använda det till nostalgiska saker. Vi vevar igång den gamla R1:an igen och åker på en veteranträff där vi träffar andra gubbar och gummor och står och ljuger om hur det var bättre förr när man kunde känna lukten av avgaser.

Jag är rädd för att det blir ett glapp här, när det bara finns elbilar men inga elhojar förutom olika former av "moppar". Då kommer ju samma miljöpolitiker att ge sig på hojarna istället, med förbud och pålagor, och då löser sig ju också "problemet" för trafikverket som bara vill ha bort oss eftersom vi inte passar in i deras trafikmiljö.

För att vi ska kunna köra MC i framtiden så måste utveckligen på något sätt sätta fart mot elektriska hojar som vi vill köpa, annars är begreppet MC rökt...:gnissla
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
N+1 pojkar, som jag ser det.

Jag kommer troligen att köpa en elhoj-scooter av någon sort nästa år, som rent pendlingsfordon till mina 37km enkel väg till jobbet. Billig transport och roligare än bil. Men den vanliga bensinhojen kommer inte att bytas ut (eller det gör den kanske, mot någon annan bensinhoj) för de roliga dagsturerna på upp emot 50 mil som är så härliga.

Det är betydligt lättare om man kan dela upp hojar lite i olika segment, där vissa passar mycket bättre än andra som elektrifierade. Dvs vanliga pendlingsvägar där man med säkerhet vet när och hur långt man ska köra varje dag är väldigt lätta att köra med elhoj, men de roliga hojarna får dröja några år eller decennier till.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att det kommer att smälla till så småningom även på MC, precis som på bilsidan där laddbara bilar är på väg om i försäljning gentemot bensin och diesel.
Men, och här kommer min oro in. Jag gillar verkligen att köra el, det är riktigt roligt, i en bil som kan ha stora batterier och mycket pulver.
Min stora farhåga är just att det är sådan eftersläpning på MC-sidan. Missförstå mig rätt, jag älskar motorcyklar med ljudet, vibrationerna, sättet effekten levereras och allt sånt men vi får nog tyvärr vara överens om att det finns ett slut på den eran och det slutet närmar sig relativt snabbt, på grund av miljömuppar som på politisk väg försöker stoppa fossila bränslen.

Vad händer när bilsidan är "klar" dvs det är nästan bara elbilar som körs på våra vägar, när mackarna börjar stänga ner, när soppapriset är så högt att folk slutar köra bensin och diesel. Visst, det kommer alltid att gå att få tag i bensin men till sådan kostnad att vi bara kommer att använda det till nostalgiska saker. Vi vevar igång den gamla R1:an igen och åker på en veteranträff där vi träffar andra gubbar och gummor och står och ljuger om hur det var bättre förr när man kunde känna lukten av avgaser.

Jag är rädd för att det blir ett glapp här, när det bara finns elbilar men inga elhojar förutom olika former av "moppar". Då kommer ju samma miljöpolitiker att ge sig på hojarna istället, med förbud och pålagor, och då löser sig ju också "problemet" för trafikverket som bara vill ha bort oss eftersom vi inte passar in i deras trafikmiljö.

För att vi ska kunna köra MC i framtiden så måste utveckligen på något sätt sätta fart mot elektriska hojar som vi vill köpa, annars är begreppet MC rökt...:gnissla
Man skulle förstås kunna tänka sig att man genom bl.a. politiska beslut skapar förutsättningar för att det även fortsättningsvis skall finnas vettiga möjligheter att tanka drivmedel till förbränningsmotorer, antingen genom satsning på förnybara sådana och/eller att det inom överskådlig framtid finns kvar möjligheten att tanka bensin, inte minst för att kunna tanka vissa maskiner osv där det inte finns realistiska eldrivna alternativ.

I en framtid där elbilar dominerar har jag dock svårt att se att det skulle bära sig på egna marknadsmässiga grunder att satsa på detta, annat än som en nischprodukt (typ som dagens alkylatbensin). Vilka bensinstationer i glesbygd kommer kunna gå runt på att förse allt färre bilar och motorcyklar med bensin, om det inte subventioneras på något sätt? För att någon skall satsa på detta behöver det nog finnas långsiktiga spelregler som gör att det kommer finnas en marknad för att förse även bilar med bränsle. Så när alla biltillverkare nu går "all in" vad gäller elbilar gör det dessvärre att framtiden ser dyster ut för MC. Tycker vi det är krångligt att ladda en elhoj så är det inget mot hur krångligt det kommer att upplevas att tanka bensin i framtiden.

Jag tror som du, att ifall inte MC-branschen tillräckligt snabbt lyckas få fram riktigt attraktiva eldrivna produkter kommer motorcyklismen delvis att försvinna och det kommer ske på marknadsmässiga grunder.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om el är det enda alternativet för mc åkning så kommer jag lägga ner det, den dagen det inte längre går att tanka drivmedel. El är inget alternativ för mig pga reasons. Förmodligen så kommer mina nuvarande hojar ha gått gode långt vid det laget.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
De som skulle köra dem bor på sätt där de inte kan ladda hemma. Jag hade skaffat en elscooter för att pendla på, om jag kunnat ladda hemma.
Jag är lite sugen på en silence då de löst problemet någorlunda, men det verkar inte gå att provköra i Sverige.

Det låter som en rimlig (del)förklaring.

Läste någonstans att byggandet av publika laddstationer har börjat sakta in sett till hela landet. Orsaken var just att många främst laddar elbilen hemma. Konsekvensen av detta bör rimligtvis mycket riktigt slå mot i sammanhanget billigare pendelfordon, såsom elscooter.

Å andra sidan är världen större än Sverige. Jag har verkligen inte stenkoll, men tillverkas det ens eldrivna pendelhojar hos någon av de fyra japanerna? Saknas även internationellt?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Man skulle förstås kunna tänka sig att man genom bl.a. politiska beslut skapar förutsättningar för att det även fortsättningsvis skall finnas vettiga möjligheter att tanka drivmedel till förbränningsmotorer, antingen genom satsning på förnybara sådana och/eller att det inom överskådlig framtid finns kvar möjligheten att tanka bensin, inte minst för att kunna tanka vissa maskiner osv där det inte finns realistiska eldrivna alternativ.

I en framtid där elbilar dominerar har jag dock svårt att se att det skulle bära sig på egna marknadsmässiga grunder att satsa på detta, annat än som en nischprodukt (typ som dagens alkylatbensin). Vilka bensinstationer i glesbygd kommer kunna gå runt på att förse allt färre bilar och motorcyklar med bensin, om det inte subventioneras på något sätt? För att någon skall satsa på detta behöver det nog finnas långsiktiga spelregler som gör att det kommer finnas en marknad för att förse även bilar med bränsle. Så när alla biltillverkare nu går "all in" vad gäller elbilar gör det dessvärre att framtiden ser dyster ut för MC. Tycker vi det är krångligt att ladda en elhoj så är det inget mot hur krångligt det kommer att upplevas att tanka bensin i framtiden.

Jag tror som du, att ifall inte MC-branschen tillräckligt snabbt lyckas få fram riktigt attraktiva eldrivna produkter kommer motorcyklismen delvis att försvinna och det kommer ske på marknadsmässiga grunder.


Är rädd att du har rätt i att det kan gå snabbare än man tror tills utbudet av bensinstationer blir väldigt glest. Finns det egentligen så många maskiner som inte kan drivas med el? Det enda jag kommer på är strömaggregat till stugor som ligger så långt från vägen att man inte kan ta ström från en bil med V2G och som inte klarar sig med bara solceller. Annars tycker jag batteridrift är överlägset på alla mindre maskiner och verktyg. Alkylatbensin är annars bra till fritidskök.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag hoppas att det finns ett bra utbud av bensin i åtminstone 10-20 år till så att utvecklingen på EMC hinner mogna och bilparken får slitas ut.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är rädd att du har rätt i att det kan gå snabbare än man tror tills utbudet av bensinstationer blir väldigt glest. Finns det egentligen så många maskiner som inte kan drivas med el? Det enda jag kommer på är strömaggregat till stugor som ligger så långt från vägen att man inte kan ta ström från en bil med V2G och som inte klarar sig med bara solceller. Annars tycker jag batteridrift är överlägset på alla mindre maskiner och verktyg. Alkylatbensin är annars bra till fritidskök.
Ja, det mesta fungerar antagligen med eldrift, men jag tror att övergången kommer ta ganska lång tid och att man kanske även politiskt kommer göra så att den inte går fortare än vad människor och företag klarar av. Övergången till elbilar är en tillräckligt stor ekonomisk utmaning för människor och företag ifall den sker snabbt och om man ovanpå detta dessutom får se hela sin maskinpark bli värdelös på kort tid kan det bli en allt för stor börda för många, vilket då kan skapa missnöje som fördröjer övergången till eldrift för bilar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top