AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ok. Kanske bäst att du berättar för Ford att deras nya elpickis inte passar yanks på väg till crossbanan och därför är dödfödd som projekt.
Jag gissar på att de gjort en analys med ett aningens annorlunda utfall.

Och du behöver också tala om för alla enduroåkare som levt med en normalkombi och släpkärra att det inte heller är ett fungerande alternativ. De kan därför skita i att ta ut en Hyundai Ioniq 5 som tjänstebil trots att den skulle lösa laddningen, dra släpet och lösa transporten.

Prisnivå? Där jag hängt i endurokretsar är det väldigt tjänstebils och premiumbilstätt. Inte f-n är crossåkare den mest priskänsliga delen av befolkningen- Absolut inte de som köper fabriksny hoj frekvent.

Att du inte vill se en förändring är uppenbart och självklart helt ok. Men att påstå att det är mer eller mindre omöjligt av tekniska skäl är bara dumt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok. Kanske bäst att du berättar för Ford att deras nya elpickis inte passar yanks på väg till crossbanan och därför är dödfödd som projekt.
Jag gissar på att de gjort en analys med ett aningens annorlunda utfall.

Och du behöver också tala om för alla enduroåkare som levt med en normalkombi och släpkärra att det inte heller är ett fungerande alternativ. De kan därför skita i att ta ut en Hyundai Ioniq 5 som tjänstebil trots att den skulle lösa laddningen, dra släpet och lösa transporten.

Prisnivå? Där jag hängt i endurokretsar är det väldigt tjänstebils och premiumbilstätt. Inte f-n är crossåkare den mest priskänsliga delen av befolkningen- Absolut inte de som köper fabriksny hoj frekvent.

Att du inte vill se en förändring är uppenbart och självklart helt ok. Men att påstå att det är mer eller mindre omöjligt av tekniska skäl är bara dumt.

Jag har inte C-körkort, den säljs inte i Sverige, och även om den gjorde så är den dyrare än de flesta rejsbussar och dessutom inte en skåpbil utan en pickup som inte skyddar hojen, verktygen etc, och den saknar utrymmen för att sova och göra mat.

Räkna antalet personbilar och antalet skåpbilar nästa gång du besöker en crossbana.
Jag tror det går 5-10 skåp på varje personbil med släp.

Jag har väl aldrig sagt att något är omöjligt? Det är dock väldigt många förändringar på vägen som jag skulle vilja säga gör att elcrossar en lång framtid bara kommer vara ett särintresse inom en sport som redan nu utgör ett särintresse.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har inte C-körkort, den säljs inte i Sverige, och även om den gjorde så är den dyrare än de flesta rejsbussar och dessutom inte en skåpbil utan en pickup som inte skyddar hojen, verktygen etc, och den saknar utrymmen för att sova och göra mat.

Räkna antalet personbilar och antalet skåpbilar nästa gång du besöker en crossbana.
Jag tror det går 5-10 skåp på varje personbil med släp.

Jag har väl aldrig sagt att något är omöjligt? Det är dock väldigt många förändringar på vägen som jag skulle vilja säga gör att elcrossar en lång framtid bara kommer vara ett särintresse inom en sport som redan nu utgör ett särintresse.

Jag har C-kort. Jag tog det för att det underlättade att genomföra en förändring. Alternativet hade varit att sätta sig och grina och gnälla om hur svårt det är. Dock inte lika produktivt.

Nu sa jag ju att normalkombin var vanlig vid i endurodepån, det har därför liten bäring på hur crossdepån är belagd. Där jag kört är det definitivt inte den fördelningen du beskriver, tvärtom snarare.

Det jag säger är att de delar som du beskriver som ett stort problem inte är svåra att lösa. Inte ens lite om man jämför med utvecklingen av nya drivlinor t.ex. Elnät till skiteffekter i skogen är enkelt i jämförelse.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
På tal om tokiga investeringar i sjukt oattraktiva elhojar, HD bryter loss Livewire som istället kommer börsnoteras som eget bolag.
Ett blank check bolag kommer trycka in $253 miljoner i det, + $100 miljoner från privata investerare och sen sticker HD själva in ytterligare $100 miljoner.
Ska bli spännande och se hur Livewire ska gå tillväga för att öka sin omsättning från $33 miljoner i år till $1,77 miljarder 2026 (5360% ökning, skapligt!) det är jääääkligt många sålda hojar och det är inte direkt billiga sådana.... :brinnerup
Målgruppen för HD är väl rimligtvis knappast intresserade av en tyst hoj utan vibrationer, eller?

Livewire.png
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det är ju ingen tvekan om att elfordonsföretag nu är extremt högt värderade. Är man en fordonstillverkare och vill få in största möjliga kapital för framtida utveckling är det nog smart att göra som HD. I Sverige har Volvo Cars gjort samma sak med Polestar. Man går till börsen med det rena elfordonsföretaget och satsar rejält med marknadsföring och varumärkesbyggande för att driva upp värdet. Detta smittar av sig även på börsvärdet hos moderföretaget. Man får således in kapital dubbelt upp.

Men konkurrensen är mördande och det blir upp till bevis för att leva upp till de höga värderingarna framöver. Några kommer gå under.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Håller absolut med om att värderingarna på allt som har med elfordon i nuläget är rejält skeva.
Polestars värdering är nog den mest rimliga bland de rena EV tillverkarna tycker jag, och då är den ändå orimlig om man jämför med "klassiska" biltillverkare.
Ingen som vet hur länge det kommer fortgå, men jag har SVÅRT och se att Livewire ska gå bra framöver, det finns mest troligt en anledning till att HD vill putta ut det från under sitt tak.
HD har ju själva gått ganska risigt senaste fem åren och har knappast ett bra rykte bland investerare, gissar på att deras el-satsning inte gett vad man räknat med (årets estimat pekar på det) och nu fick man en chans att skära sig fri från den.
Detta är väl det första större (till värderingen sett iaf) börsnoterade bolaget som sysslar enbart med elhojar, så det ska bli spännande att följa ändå.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Livewire har ju bara ett fett problem, priset. Lös det och de kommer att sälja som smör.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon nämnde sur ron, det ska tydligen komma en cross som möjligt kan köpas gatlegal. Frågan är om det är polerad skit, bra skit, eller inte skit alls?


 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det faktum *gäller alla eldrivna fordon* att jag inte bara kan stanna på en mack och fylla på tanken med bränsle, och minuten senare köra vidare, får mig att utveckla en ny mutation av ADHD.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det faktum *gäller alla eldrivna fordon* att jag inte bara kan stanna på en mack och fylla på tanken med bränsle, och minuten senare köra vidare, får mig att utveckla en ny mutation av ADHD.
Sätt dit en kick kopplad till generator som nödladdare. Simulerar sur, svårstartad KTM. Så har man att göra under laddningen. I flera dagar faktiskt ?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det faktum *gäller alla eldrivna fordon* att jag inte bara kan stanna på en mack och fylla på tanken med bränsle, och minuten senare köra vidare, får mig att utveckla en ny mutation av ADHD.
Bränsleceller (vätgas) är vad jag har hoppats på sedan Honda gjorde sin första vätgasbil typ 2006. Det löser problemet med laddtid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den viktigaste hojen att elektrifiera är den som ersätter flest bränsledrivna hojar på kortast tid.
(och då framförallt tvåtaktare)

Alltså Honda Cub och liknande, där är inte Cake långt ifrån.

Problemet är bara att ska man ersätta en Honda Cub får det inte kosta något, och har ni sett hur elstolparna i filipinerna/vietnam/indien/ annat land där det säljs mycket Cubliknande fordon ser ut?

Deras elsystem är dimensionerade för ett kylskåp och ett par glödlampor och en fläkt per hushåll, skulle alla som äger en Honda Cub (eller likanande kinakopia) börja ladda elmotorcyklar hemma så skulle ett stort svart rökmoln sakta stiga upp från dom länderna.

Jag har IOFS haft våta drömmar om en CME från solen som genererar en så kraftig EMP att vi får ett nytt Carrington-event som bränner upp allt som går på luftledning, så att dom länderna tvingas riva ner allt och börja om från början, med nedgrävda kablar.

Innan dess är inte elfordon realistiska i dom länderna, Lastbalansering? det har dom aldrig hört talas om, det hänger alltid flest kablar på den skruv som sitter mest lättåtkomligt till på transformatorn.

chaos-cables-wires-electric-pole-thailand-wire-cable-clutter-142887870.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den viktigaste hojen att elektrifiera är den som ersätter flest bränsledrivna hojar på kortast tid.
(och då framförallt tvåtaktare)

Alltså Honda Cub och liknande, där är inte Cake långt ifrån.

Problemet är bara att ska man ersätta en Honda Cub får det inte kosta något, och har ni sett hur elstolparna i filipinerna/vietnam/indien/ annat land där det säljs mycket Cubliknande fordon ser ut?

Deras elsystem är dimensionerade för ett kylskåp och ett par glödlampor och en fläkt per hushåll, skulle alla som äger en Honda Cub (eller likanande kinakopia) börja ladda elmotorcyklar hemma så skulle ett stort svart rökmoln sakta stiga upp från dom länderna.

Jag har IOFS haft våta drömmar om en CME från solen som genererar en så kraftig EMP att vi får ett nytt Carrington-event som bränner upp allt som går på luftledning, så att dom länderna tvingas riva ner allt och börja om från början, med nedgrävda kablar.

Innan dess är inte elfordon realistiska i dom länderna, Lastbalansering? det har dom aldrig hört talas om, det hänger alltid flest kablar på den skruv som sitter mest lättåtkomligt till på transformatorn.

chaos-cables-wires-electric-pole-thailand-wire-cable-clutter-142887870.jpg
Jag vet någon som skulle kunna lära ut och prata dem tillrätta med det där om lastbalansering :hihi

Mera seriöst så har du en poäng där.
Störst genomslag och bäst miljöpåverkan vore ju att se till att alla fordon i världen hade katalysator till att börja med.
Sen se till att el i hela världen inte kom ifrån smutsiga källor. Sen kan man börja ladda fordonen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet någon som skulle kunna lära ut och prata dem tillrätta med det där om lastbalansering :hihi

Mera seriöst så har du en poäng där.
Störst genomslag och bäst miljöpåverkan vore ju att se till att alla fordon i världen hade katalysator till att börja med.
Sen se till att el i hela världen inte kom ifrån smutsiga källor. Sen kan man börja ladda fordonen.

För några år sedan fanns det ett projekt om att bygga om tvåtaktarna till fyrtaktare.
Dom löste nog aldrig problemen med smörjning av motorerna men det ska finnas filmer på youtube på projektet.

Redan det skulle enligt uträkningarna göra enorm skillnad på utsläppen.

Men en ersättningsmotor och ett batteripack för att elkonvertera skulle göra betydligt mera för miljön framförallt eftersom det tydligen finns gott om moppar med trasiga motorer som skulle kunna användas igen (till och med kina fyrtaktarna är för dyra som ersättning i dom fattiga länderna, så moppar med motorhaveri blir inte alltid lagade)

Man bygger ihop elmotor/inverter/fartreglage i en aluminiumkåpa med bulthål för dom vanligaste motorfästena (Honda/Kinafyrtakt/vanligaste tvåtaktsmotorn) och antingen ett batteri i form av en bensintank eller en kombinerad pakethållarlåda som tål last

Sen kan Cake ägna sig åt att göra Pastellfärgade Hipstermoppar som kostar som en småbil i Indien om dom vill, det finns säkert en (liten) marknad för det med.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I andra änden av spektrat så har Ducati nu börjat testa sin MotoE-prototyp V21L på Misano. Ducatis testförare Michele Pirro säger följande: ”The bike is light and already has a good balance. Furthermore, the throttle connection in the first opening phase and the ergonomics are very similar to those of a MotoGP bike.” Hur det nu är med det så den riktigt snygg, till skillnad från Desmosedicin de senaste åren.


1640194841082.jpeg

1640195258524.jpeg

1640195280300.jpeg
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
I andra änden av spektrat så har Ducati nu börjat testa sin MotoE-prototyp V21L på Misano. Ducatis testförare Michele Pirro säger följande: ”The bike is light and already has a good balance. Furthermore, the throttle connection in the first opening phase and the ergonomics are very similar to those of a MotoGP bike.” Hur det nu är med det så den riktigt snygg, till skillnad från Desmosedicin de senaste åren.


View attachment 466818

View attachment 466819

View attachment 466820
Lite buell-varning framifrån, men RIKTIGT snygg från sidan!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ärligt talat så borde du nog starta en egen tråd för den hojen. Jag tror inte att Ducati och framförallt inte Roberto Cane vill att deras namn dyker upp när någon stolle googlar efter svenska elsparkcyklar ritade av någon med yllekofta…
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ärligt talat så borde du nog starta en egen tråd för den hojen. Jag tror inte att Ducati och framförallt inte Roberto Cane vill att deras namn dyker upp när någon stolle googlar efter svenska elsparkcyklar ritade av någon med yllekofta…
Jo, absolut. Det kanske är AMF som borde lyssna istället…
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top