AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man pratar prestanda, vikter, man killgissar för man sett någon 60kg racerförare som inte orkar lyfta hojen efter en vurpa:hihi.
Du har naturligtvis helt rätt, fakta är fakta. Jag vet inte vem som skrev att en Energica måste väga minst 50kg mer än vad specen säger på deras hemsida, men det var väl rena fakta..

Vad i h-vete är det du insinuerar...??? Jag har inte pratat om någon jävla hemsida. Jag har kunder som kör Energicas hoj i MotoE och jag vet därför - på grammet - vad den hojen väger då den ställs på vågen ute i verkligheten. Den siffran är avsevärt högre än den siffra som nämndes i presentationsmaterialet inför klassens uppstart.

"Killgissar"...? Om det är någon här som sysslar med sådan skit så är det väl i så fall du som "kärringtycker"...? Jag kan inte tolka ditt insinuerande och ditt flin som något annat...? Att vara självutnämnd expert på alla elhojar baserat på ägande av en enda elhoj är knappast bättre än förbränningsmotorkillen som baserar sitt tyckande på att läsa specen...?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vad i h-vete är det du insinuerar...??? Jag har inte pratat om någon jävla hemsida. Jag har kunder som kör Energicas hoj i MotoE och jag vet därför - på grammet - vad den hojen väger då den ställs på vågen ute i verkligheten. Den siffran är avsevärt högre än den siffra som nämndes i presentationsmaterialet inför klassens uppstart.

"Killgissar"...? Om det är någon här som sysslar med sådan skit så är det väl i så fall du som "kärringtycker"...? Jag kan inte tolka ditt insinuerande och ditt flin som något annat...? Att vara självutnämnd expert på alla elhojar baserat på ägande av en enda elhoj är knappast bättre än förbränningsmotorkillen som baserar sitt tyckande på att läsa specen...?

Vad väger eländet körklar?
Och vad är verklig körtid?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag hoppas verkligen att de utvecklar och släpper vettiga hojar.
Och att de inte bara bränner pengar på lite schyssta löner samt innestadskontor.
Elektrifieringen vänder upp och ned på marknader, det vet vi.
De gamla märkena tar tid innan de kommer ikapp och det finns en bra öppning för något riktigt bra.
Men det krävs lite för att lyckas med, inte bara 500 mille på banken.

Men klart det vore nice med en svensk hojtillverkare igen ?
Hoppas de börjar med ett gäng nya designers... :gnissla
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Teknikutvecklingen utgör ju i sig också underlag för politiska beslut, så det är inte särskilt konstigt.

Men att vara EMOT teknikutveckling har aldrig fört mänskligheten framåt, och vi skall komma ihåg att det ofta är nya miljökrav inom tex motorsport som gett oss effektiva och relativt rena förbränningsmotorer i konsumentledet. Och tysta, moderna R-hojar hörs ju minst av alla hojar på KNIX-banorna...
Ingen är väl emot teknikutveckling? Tror du det på allvar?

Teknikutvecklingen är inte det som driver politiska beslut i hög omfattning. Det handlar om klimatmål, inget annat.

Ta bort all bonus för eldordon och all malus för ICE så kommer ICE dominera ett bra tag till. Inte för evigt, eldrift är det enda tänkbara på lång sikt. Det är väl inget att sticka under stol med?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad väger eländet körklar?
Och vad är verklig körtid?
Jag misstänker att det finns NDAs som hindrar honom att säga de sakerna.
Och körtiden på bana är väl i princip hit långt de valde att ta racen i MotoE, misstänker att det inte gått att köra fler varv än vad de valt och färre hade antagligen varit lite dålig reklam.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför körde elklassen bara 1 varv på Gotland Grand National? :rofl

Och trots det så tog det varvet 34:42 för vinnaren, att jämföra med Micke Perssons 24:32 på första varvet. Och då höll Micke ett tempo så att han skulle orka ytterligare nästan 3 timmar.

35 minuter motsvara motocrosstempo som jag skulle vilja säga att det är 10-20% högre tempo än vad man kör i ett 3 timmars endurolopp.

Jag ser fram emot den dagen elhojarna också kör 3 timmar på Gotland.
 

Bifogat

  • GGN_EL.png
    GGN_EL.png
    68 KB · Visningar: 14
  • GGN_Elit.png
    GGN_Elit.png
    47.9 KB · Visningar: 14

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad i h-vete är det du insinuerar...??? Jag har inte pratat om någon jävla hemsida. Jag har kunder som kör Energicas hoj i MotoE och jag vet därför - på grammet - vad den hojen väger då den ställs på vågen ute i verkligheten. Den siffran är avsevärt högre än den siffra som nämndes i presentationsmaterialet inför klassens uppstart.

"Killgissar"...? Om det är någon här som sysslar med sådan skit så är det väl i så fall du som "kärringtycker"...? Jag kan inte tolka ditt insinuerande och ditt flin som något annat...? Att vara självutnämnd expert på alla elhojar baserat på ägande av en enda elhoj är knappast bättre än förbränningsmotorkillen som baserar sitt tyckande på att läsa specen...?
Kan du dela med dig av den vikt som angavs i energicas presentationsmaterial?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tävlingsgrejor som Alatalo sysslar med är knappast offentliga uppgifter, men det vore skoj att se vilka uppgifter de lämnat i presentationsmaterialet.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag misstänker att det finns NDAs som hindrar honom att säga de sakerna.
Och körtiden på bana är väl i princip hit långt de valde att ta racen i MotoE, misstänker att det inte gått att köra fler varv än vad de valt och färre hade antagligen varit lite dålig reklam.
Så kan det vara. Men oavsett anpassningar eller inte kan det ge en god indikation på hur illa det är i praktiken.

Uppenbart är det en svårare uppgift att bygga tvåhjuligt eldrivet än bil dito. Jämförelsevis väger t.ex. en Tesla 3 ca 1850kg vilket i bilsamanhang knappast kan betecknas som tungt för en hyffsat snabb fyrhjulsdriven medelstor bil. På MC-fronten verkar det vara annorlunda.

Att man börjar i race och endurosegmenten är lite av en gåta för mig då det uppenbart är mycket stora krav på vikt och effektuttag. En glidare borde vara extremt mycket enklare att få ihop med en rimlig teknisk spec.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Att börja med just race-sammanhang är i min mening det mest rimliga. En valfri endurotävling ger troligen lika mycket eller mer data än ett helt års vanlig körning. Som det alltid har varit, både i bil och mc-sammanhang. Dessutom kan du testa en massa saker utan att behöva be myndigheter om lov för att registrera fordonet för att få testa i vanlig trafik.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Att man börjar i race och endurosegmenten är lite av en gåta för mig då det uppenbart är mycket stora krav på vikt och effektuttag. En glidare borde vara extremt mycket enklare att få ihop med en rimlig teknisk spec.
Ja kraven på vikt och effektuttag gör förstås att det blir begränsat. Samtidigt, och jag antar detta är en av anledningarna till valet av dessa segment, är väl omständigheterna också sådana att man här kan kontrollera förutsättningarna så att man kan förhålla sig till begränsningarna och inte behöver jämföra sig med utan delvis kan ignorera de förutsättningar som hade gällt för bensinmotorer.

Alla kör runt, runt på samma bana och det går att anpassa antalet varv som körs till den aktuella räckvidden. Laddning finns alltid i depån. Eftersom man tävlar mot andra fordon med samma viktmässiga nackdelar behöver man bara jämföra sig med varandra och inte med fordon som tävlar i en helt annan klass osv.

Den som köper en glidare, däremot, kommer förstås förhålla sig till vilka egenskaper på hojen denne skulle få vid valet av en eldriven vs. bensindriven hoj. Där kommer direkta jämförelser vara relevanta på ett annat sätt.

Lägg därtill det som plisse tar upp ang. möjligheten att samla data och även hur man kan använda raceverksamheten för att bygga varumärke och intresse för elhojar hos allmänheten så tycker jag det låter väldigt rimligt att satsa på just detta.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För att utveckla är det såklart klokt att förhålla sig till kontrollerade miljöer. Men som bekant går det hela ut på att till syvende och sist att sälja motorcyklar. Och där är det väl alltför uppenbart att man befinner sig ljusår efter den mer traditionella konkurrensen. Även i försäljningssiffror tror jag.
Eldrivlinor är inte raketforskning längre så längre än att prova ett par varv har man väl rimligen kompetens till sedan länge.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Utan att ta ställning för eller emot elhojar eller Tompas information.....
Herregud vad framtiden är tråkig om man skall köra så ?
Jag är glad att jag faktisk fått genomleva och njuta av bensindrivna sporthojarnas peakperiod och lyckats göra det under min ungdom utan att ordningsmakten varit allt för nitiska.
Jag skummade igenom halva tråden men kan bara konstatera att jag lever - har levt under den bästa tidsperioden.
Körde RD125 som sextonåring och dom år jag har kvar som motorcyklist blir med brummande hojar.
En halv miljard i kapitaltillskott....Hoppas dom lägger någon slant på designen , djävlar vad ful den var.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag skummade igenom halva tråden men kan bara konstatera att jag lever - har levt under den bästa tidsperioden.
Körde RD125 som sextonåring och dom år jag har kvar som motorcyklist blir med brummande hojar.
En halv miljard i kapitaltillskott....Hoppas dom lägger någon slant på designen , djävlar vad ful den var.
Instämmer helt med vad du säger. Själv kört i 45 bast och kommer också avsluta mitt MC-liv med brum. Tror inte att jag hinner med något annat heller ?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Såg yammie noobs snutt på tuben om cake där de provkör i stadstrafik. Den imponerande väl inte riktigt kan man säga.

Därmed inte sagt att jag aldrig kommer ha eldrivet. Men det ligger långt bort om jag inte tvingas till det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan du dela med dig av den vikt som angavs i energicas presentationsmaterial?
Jag jobbar ju inte i cirkusen så jag googlade? På FIMs hemsida finns en två år gammal presentation där vikten antyds till 160-180 kg. Enligt de Angelis i denna länk vägde den ca 260 kg när den anlände: https://www.gpone.com/en/2018/11/26...-great-but-the-weight-remains-an-unknown.html . Ni som minns - visst blev det en rejäl viktskillnad när tvåtaktsfemhundrorna ersattes med fyrtakts litermotorer i MotoGP? Är det någon som minns hur mycket vikten höjdes när det begav sig? 10-20 kg?

Och visst är MC en större utmaning än bilar när batterier är energibärare, helt enkelt för att fordonet/chassit väger så lite i f t föraren. Plattformen blir därför mer känslig för varje kilo vikt som tillförs, sannolikt är det en rejäl utmaning att komma ned i vikt. Och frågan är vad som prioriteras i nuläget - lägre vikt eller längre räckvidd? 1 500 kg fyrhjulig bil är helt enkelt bättre på att dölja den extra vikten av batterierna.

Därför är det väl rimligt att tro att den första tvåhjuliga satsningen blir pendlarfordon för storstäder, där har vi ju också den i världen dominerande marknaden. Jag hoppas däremot att det inte dröjer alltför länge tills vi får möjlighet att prova någon streethoj eller halvkåpeförsedd maskin med elektrisk drivlina. Det kan säkert vara ett riktigt kul koncept för kvälls- och helgturer till att börja med, särskilt om de lyckas hålla tyngdpunkten vettigt långt ned ?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top