Amerikanarna har inte alla indianer i kanoten...

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Låter likt patriot act

The Justice Department has opened an investigation into leaks to the media about the National Security Agency's classified domestic surveillance program.

http://edition.cnn.com/2005/POLITICS/12/30/nsa.leak/index.html

Jag tror du blandar ihop begreppen "kontroll" och "övervakning"...
Även om jag ogillar patriot act och allt tjafs om "homeland security" så är det milsvid skillnad mellan att övervaka all media och att kontrollera den.

För att uttrycka mig mer pedagogiskt:
- Även om jag skulle ogilla det skulle jag kunna leva med att farbror staten visste vilka böcker jag lånade däremot skulle jag ALDRIG acceptera att de BESTÄMDE vilka böcker jag läste.

Fy fan, verkar ju vara rena rama drømlandet.

Bara snäppet värre än USA... :näsblod

Last edited:
Jag tror du blandar ihop begreppen "kontroll" och "övervakning"...
Även om jag ogillar patriot act och allt tjafs om "homeland security" så är det milsvid skillnad mellan att övervaka all media och att kontrollera den.

För att uttrycka mig mer pedagogiskt:
- Även om jag skulle ogilla det skulle jag kunna leva med att farbror staten visste vilka böcker jag lånade däremot skulle jag ALDRIG acceptera att de BESTÄMDE vilka böcker jag läste.

jo, men bägge är fel i alla fall

hur kom ni på att jämföra usa och korea, vore bättre jämföra usa och sverige

jo, men bägge är fel i alla fall

hur kom ni på att jämföra usa och korea, vore bättre jämföra usa och sverige

Absolut, den jämförelsen vore kanske värd att göra.

Att diskussionen ens kom upp beror helt enkelt på att T509 anser att USA är, så gott som, lika illa som Nordkorea. Nu har han iofs sagt att Nordkorea är värre om han MÅSTE välja något av länderna men det verkar vara på håret..

Irak ser ut att bli en lång historia för USA och Sverige, hur många flyktingar ska vi nu få.

"It's viewed as a temporary surge, but I think no one has a really clear idea of how long that might be," Gates said at a news conference

"The increase in military forces will be phased in. It will not unfold overnight. There will be no D-Day. It won't look like the Gulf War," Gates said.

Defense Secretary Robert Gates recommends 92,000 more soldiers and Marines for the military.

http://www.cnn.com/video/partners/c...tics/2007/01/11/gates.iraq.plan.briefing.pool

EDIT! USA spenderar lite drygt 1/6 av sin budget på "Försvaret". Dock bör nämnas att denna nätta summa av "470 billion dollars" är mer än de fjorton näst största aktörerna tillsammans (inkl. Nord Korea)

Var får du de uppgifterna ifrån? Senast jag kollade, var nog 2005 så lade USA drygt 5% av BNP på krigsmakten, alltså ungefär som Sverige under 50 och 60-talet.

Edit: 470 miljarder dollar är ungefär 4% av BNP. Vilket är väldigt långt från 1/6 del (16,7%) och ungefär som Sverige under 70-talet.

Last edited:
Inte för att vara sådan, men han för iallafall en argumentation. Till skillnad från dig mesta dels. Förstår du inte vad jag menar läs dina egna inlägg från trådens början så ska du se att du förstår.

Du kan visst få vara sådan, se hur diskussionen utvecklades efter att jag gick och gjorde nytta så ser du varför jag inte orkade bemöda mig. Man behöver så klart inte gilla någonting med något land alls men någon jävla nivå på motiveringarna kan man väl kräva?

Kolla på det här t.ex:

Sanningen är om Sverige hade trotsat USA hade vi gått samma öde till mötes som en av dom bombade länder, dom hade kommit hit för att säkra sin "national security".
:rofl

Vad fan vet han med cigarren som gillar snabbmat om sanningen? Kan han ge exempel på något land som har trotsat USA enkom och därefter bombats? T.ex. Venezuela, det borde ju varit helt jävla vansinnigt bortbombat om Ronald McDonald hade någon koll på det han yrade om.

Att diskussionen ens kom upp beror helt enkelt på att T509 anser att USA är, så gott som, lika illa som Nordkorea. Nu har han iofs sagt att Nordkorea är värre om han MÅSTE välja något av länderna men det verkar vara på håret..

Såna som T509 är, som Bingo kallar dem, forumtroll, mata inte dem.

Var får du de uppgifterna ifrån? Senast jag kollade, var nog 2005 så lade USA drygt 5% av BNP på krigsmakten, alltså ungefär som Sverige under 50 och 60-talet.

Edit: 470 miljarder dollar är ungefär 4% av BNP. Vilket är väldigt långt från 1/6 del (16,7%) och ungefär som Sverige under 70-talet.

Inte för att jag kan något om nationalekonomi, men visst är det skillnad på stadsbudget och BNP?

Inte för att jag kan något om nationalekonomi, men visst är det skillnad på stadsbudget och BNP?

Ja såklart, jag som läste slarvigt, men inte för att det förändrar något i sak, USA spenderar ungefär lika mycket som vi gjorde på 70-talet, då var vi dessutom inte i krig.

Idag står det åderlåtna svenska försvaret fortfarande för dryga 1.5% av BNP och ungefär 5% av statsbudgeten. Alltså knappt en tredjedel så mycket som USA:s

Idag står det åderlåtna svenska försvaret fortfarande för dryga 1.5% av BNP och ungefär 5% av statsbudgeten. Alltså knappt en tredjedel så mycket som USA:s

Är det inte felaktiga siffror så har vi rimligen för stor militär kostym i Sverige då vi inte krigar osv.

Ganska kul. Ganska likt det som Jay Leno kört med i flera år (jaywalking?).

Tyvär så tror jag att utfallet skulle bli ungefär det samma om man gick ut på torget i någon mellansvensk småstad och började ställa samma frågor.

Jag tror du skulle upptäcka att "medelsvensson" har en bra jävla mycket högre allmänbildning än "medeljänkaren". :)

Vi kan väl göra ett test här.

Vem kan komma på ett land som börjar på S?

Jag börjar:
S-tland

Last edited:
Du kan visst få vara sådan, se hur diskussionen utvecklades efter att jag gick och gjorde nytta så ser du varför jag inte orkade bemöda mig. Man behöver så klart inte gilla någonting med något land alls men någon jävla nivå på motiveringarna kan man väl kräva?

Kolla på det här t.ex:

Sanningen är om Sverige hade trotsat USA hade vi gått samma öde till mötes som en av dom bombade länder, dom hade kommit hit för att säkra sin "national security".
:rofl

Vad fan vet han med cigarren som gillar snabbmat om sanningen? Kan han ge exempel på något land som har trotsat USA enkom och därefter bombats? T.ex. Venezuela, det borde ju varit helt jävla vansinnigt bortbombat om Ronald McDonald hade någon koll på det han yrade om.

Åter igen attackerar du mig pesonligen nu är det min vikt, att föra en diskussion med dig är som att pissa i motvind, jävligt puckat!!! Bara att konstatera att du inte har forumvett!!!

Åter igen attackerar du mig pesonligen nu är det min vikt, att föra en diskussion med dig är som att pissa i motvind, jävligt puckat!!! Bara att konstatera att du inte har forumvett!!!

Okej, det har du rätt i. Jag ber om ursäkt. Din eventuella förkärlek för snabbmat hör inte hit, dina imbecilla tolkningar och naiva argument gör det dock. Om du vill kan du förklara hur attackplanerna för Venezuela ser ut. :rofl

Amerikansk mjukvara ÄR skit. Den som kommer från Finland är bättre.

Och vilken är det? Om du syftar på Linux är du en smula bortkommen. Finns det någon finsk programvara som erövrat världen? Måste jag isåfall ha missat. Det enda jag kan komma att tänka på är i så fall SymbianOS men det är inte finnarna ensamma om.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti