Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Då jag tänkte vara så trevlig att ge biltemaoljan en ärlig chans utan fördommar, så går det såklart inte att finna någon datablad på deras oljor, riktigt dåligt:fakta

Ang texten i detta inlägg innan du ändrade:"Efter läst databladet http://www.okq8.se/data/internal/dat...K Racing.pdf
så säger den att den innehåller "Solvent-raffinerad mineralolja Ca. 92 procent
(IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner
Zinkalkyldithiofosfater 0.5 - 1.5 procent"

vilket då borde innebära att det är obestämd procent Polyalphaolefin(PAOs), mindre än 3,5%
Det skulle jag utan tvekan kalla en klass 3 olja (förr kallad högkvalitativ mineralolja) vilket förklarar priset"


Så kan jag misstänka att du missuppfattat texten.
SBK 15W-50 har en syntetisk basolja (polyalfaolefiner) däremot så måste man tillsätta några procent mineralbas iom att additiverna är lösta i mineral. De 92 procen är således syntetbas plus några procent mineralbas i vilka additiverna är uppblandade.

Jag har själv kollat upp just SBK 15W-50 via samtal med tekniker på OKQ8 eftersom jag just köpt 40 liter till HD:n. Jag vill nämligen prova 50-olja med större viskositetsindex än den 25W-50 jag hittills använt. Detta för att ha mindre flöde i bypassventilerna vid kall motor (högre verkligt oljeflöde till motorn vid kall motor). Jag valde då SBK 15W-50 eftersom den visat sig funka väldigt bra i tex de Ducatimodeller (tex 996) där kamsläporna historisk har en tendens att gå ner sig, SBK har där funkat bättre än den rekommenderade Shell-olja som hojarna originallevereras med. Även i vassa motarder med kort motorlivslängd har SBK oljan visat sig funka bra.

Jag brukar göra så när jag ska skaffa mig en subjektiv bedömning: kolla på applikationer där (i likhet med ovan) konstruktionen är sådan att man (för att kompensera konstruktionssvagheter) kommit att behöva en bra olja.

Jag tror dock att motuls värstingoljor också är himla bra, kanske tom bättre, men det är ju (iaf för mig) sista utvägen att handla sådana smörjmedel som inte går att köpa i storpack utan som måste handlas till samma literpris som singelmaltwhisky från glashyllor i motorcykelbutiker med täckmattor.
 
Last edited:
Förr så fick man inte kalla vad som helst för syntet olja, nu för tiden är den ena leveratören av olja oseriösare än den andra, allt heter ju syntet baserat och så vidare. Jag la upp den för att det fanns tips om billig olja vilket jag trodde den här tråden handlar om:va

Grupp III olja är syntet, såsom Pao och esterbas är det.
Tom domstol har slagit fast detta via en fight mellan Mobil och Castrol för cirkus 15 år sedan

Utvecklingen går framåt, men en del vill inte ta del av den...:brynad
 
Last edited:
Hehe för det första är det skrivet av en Ingenjör på volvo och jag la in denna som en tips för snålvargar som har torrkoppling eller vill ge teambussen ett längre liv för billiga pengar då det var tips på billig olja som ser ok ut om man tittar på specen. Det var problem med packningar förr med det var för att packningmaterialen var dåliga, knappast aktuellt i daggsläget, det där bossebildoktor tugget med igenslamade utslitna packningar får stå för dig. Förr så fick man inte kalla vad som helst för syntet olja, nu för tiden är den ena leveratören av olja oseriösare än den andra, allt heter ju syntet baserat och så vidare. Jag la upp den för att det fanns tips om billig olja vilket jag trodde den här tråden handlar om:va

Jag säger inte att OKQ8 oljan är dålig. Jag tycker bara att det är lite anmärkningsvärt att någon kan i ena andetaget hävda att OKQ8 fuskar med angivelserna på sina oljor och i nästa andetag rekommenderar en olja och säger att den är samma som en OKQ8 olja. Med andra ord. Han hävdar att dom fuskar först för att i meningen efter hävda att oljan är bra.
Det måste väl ändå även du tycka är lite motsägelsefullt.

Att syntetolja inte är mer aggressiv än mineralolja är inget som jag måste stå för. Det är något som alla som sysslar med olja kan styrka. Och att myten om det grundar sig i att äldre motorer och packningar inte hade sama toleranser och kvalitet som idag och att koksavlagrinar kunde göra att dom inte läckte olja och syntetoljan sedan tvättade bort dom är också välkänt.
 
Ang texten i detta inlägg innan du ändrade:"Efter läst databladet http://www.okq8.se/data/internal/dat...K Racing.pdf
så säger den att den innehåller "Solvent-raffinerad mineralolja Ca. 92 procent
(IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner
Zinkalkyldithiofosfater 0.5 - 1.5 procent"

vilket då borde innebära att det är obestämd procent Polyalphaolefin(PAOs), mindre än 3,5%
Det skulle jag utan tvekan kalla en klass 3 olja (förr kallad högkvalitativ mineralolja) vilket förklarar priset"


Så kan jag misstänka att du missuppfattat texten.
SBK 15W-50 har en syntetisk basolja (polyalfaolefiner) däremot så måste man tillsätta några procent mineralbas iom att additiverna är lösta i mineral. De 92 procen är således syntetbas plus några procent mineralbas i vilka additiverna är uppblandade.

Jag har själv kollat upp just SBK 15W-40 via samtal med tekniker på OKQ8 eftersom jag just köpt 40 liter till HD:n. Jag vill nämligen prova 50-olja med större viskositetsindex än den 25W-50 jag hittills använt. Detta för att ha mindre flöde i bypassventilerna vid kall motor (högre verkligt oljeflöde till motorn vid kall motor). Jag valde då SBK 15W-50 eftersom den visat sig funka väldigt bra i tex de Ducatimodeller (tex 996) där kamsläporna historisk har en tendens att gå ner sig, SBK har där funkat bättre än den rekommenderade Shell-olja som hojarna originallevereras med. Även i vassa motarder med kort motorlivslängd har SBK oljan visat sig funka bra.

Jag brukar göra så när jag ska skaffa mig en subjektiv bedömning: kolla på applikationer där (i likhet med ovan) konstruktionen är sådan att man (för att kompensera konstruktionssvagheter) kommit att behöva en bra olja.

Jag tror dock att motuls värstingoljor också är himla bra, kanske tom bättre, men det är ju (iaf för mig) sista utvägen att handla sådana smörjmedel som inte går att köpa i storpack utan som måste handlas till samma literpris som singelmaltwhisky från glashyllor i motorcykelbutiker med täckmattor.

Jag tog bort inlägget för att jag insåg att jag haft fel och läst specen som fan läser bibeln:D
 
Jag tog bort inlägget för att jag insåg att jag haft fel och läst specen som fan läser bibeln:D

OK :tummenupp
Jag får erkänna att även jag fick en dyster bild av syntetinnehållet vid första anblicken av SBK-databladet. :D
 
Du som har koll: exakt vilka egenskaper är det, som gör de bra "icke biltema"-oljorna och andra "högvärdiga oljor", bättre för dig?

är det livslängden, så du inte behöver byta olja så ofta?

är det mc tillverkaren som har räknat fel på behovet av styrka på oljefilmen, rengöring, förmåga att hantera främmande ämnen m.m.?

är det ditt sätt att använda mc:n som är annorlunda jämfört med vad tillverkaren förutspått?

eller är det något annat som gör att din mc behöver en olja som överstiger de krav som mc-tillverkaren anser uppfyller motorns behov?

Alla är saliga på sin egen tro, även jag. Då jag använder en "värsting"(läs ester raceolja) olja, så byter jag efter säsongens slut eller 500mil, oljefilter varje 100mil. Om jag tvingas till att använda en lågspecad olja byter jag efter 100mil eller tidigare. Har man en lågtrimmad motor eller aldrig varvar, kör långt och lungt visst då kan man sattsa på en "billigare" olja om man inte är rädd för extra slitage.
Esterbas olja skulle inte existera om inte den haft fördelar som försvarar priset. Shell advance 20w-60 x4 racing är löjligt svindyr och anväder esterolja som bas vilket nästan alla högspecade raceoljor gör. medans deras vanliga svindyra advance helsyntet inte gör det. hittar man en "värsting" olja för bättre pris så visst köp:tummenupp......
 
Det finns flera i ducceklubben som hävdar att ok sbk racing oljan har ätit vippor, bytt till shell advace och problemet har upphört...... jag vet inte hur stora slutsatser man kan dra av detta då det är ett subjektivt omdöme som kan ha andra orsaker, vill inte ha några egna åsikter om ok racing oljan då jag inte vågat använda den själv. att jag får en svårarbetad växellåda med biligare oljor efter 100 mil eller mindre är svårt att komma runt.:)
 
Alla är saliga på sin egen tro, även jag. Då jag använder en "värsting"(läs ester raceolja) olja, så byter jag efter säsongens slut eller 500mil, oljefilter varje 100mil. Om jag tvingas till att använda en lågspecad olja byter jag efter 100mil eller tidigare. Har man en lågtrimmad motor eller aldrig varvar, kör långt och lungt visst då kan man sattsa på en "billigare" olja om man inte är rädd för extra slitage.
Esterbas olja skulle inte existera om inte den haft fördelar som försvarar priset. Shell advance 20w-60 x4 racing är löjligt svindyr och anväder esterolja som bas vilket nästan alla högspecade raceoljor gör. medans deras vanliga svindyra advance helsyntet inte gör det. hittar man en "värsting" olja för bättre pris så visst köp:tummenupp......

Du menar att om du köper en olja som uppfyller dom specar som ducati anger som krav för oljan och häller i din hoj så måste du byta oljan redan efter 100 mil istället för det av ducati rekommenderade intervallet bara för att oljan hade en för låg prislapp.?????

Hör du hur du själv låter.
För övrigt så hävdade ju den texten du lade in tidigare att höga SAE värden var ett tecken på stora mängder tillsatser. Exempelvis om någon anger SAE 20W-60 så var det för att någon har "spetsat" oljan till 60. Och det skulle man undvika.

Det skulle innebära att du inte ens själv tror på din trovärdiga källa?
 
Du menar att om du köper en olja som uppfyller dom specar som ducati anger som krav för oljan och häller i din hoj så måste du byta oljan redan efter 100 mil istället för det av ducati rekommenderade intervallet bara för att oljan hade en för låg prislapp.?????

Hör du hur du själv låter.
För övrigt så hävdade ju den texten du lade in tidigare att höga SAE värden var ett tecken på stora mängder tillsatser. Exempelvis om någon anger SAE 20W-60 så var det för att någon har "spetsat" oljan till 60. Och det skulle man undvika.

Det skulle innebära att du inte ens själv tror på din trovärdiga källa?

Han dödade biltemas helsytet genom att hävda att den inte innehåller någon helsyntetolja.:Bugar
Nej för fan jag tror inte på han...... han propagerar ju för billiga oljor:D
men snåltipset på en ok biloja verkar helt rätt:)
"Spetsade" oljor är vanligare med en billigare oljebas då kolkedjorna är kortare och om du nu ska gnälla får du ju inte ändra från textens 10w-60 till 20w-60... då raceoljerna inte "spetsas". det är därför du inte hittar dessa oljor i det "billiare" segmentet
sen får du skilja på spec. och pris... jag skrev "billig", menade sämre specad olja. om du kan köpa en "dyr" olja billigt så blir den ju inte sämre av den anledningen. fast det känns alltid kul med dyra grejer:D
Shell advance som ducati rekomenderar är skitdyr.
 
Last edited:
Han dödade biltemas helsytet genom att hävda att den inte innehåller någon helsyntetolja.:Bugar
Nej för fan jag tror inte på han...... han propagerar ju för billiga oljor:D
men snåltipset på en ok biloja verkar helt rätt:)
"Spetsade" oljor är vanligare med en billigare oljebas då kolkedjorna är kortare och om du nu ska gnälla får du ju inte ändra från textens 10w-60 till 20w-60... då raceoljerna inte "spetsas". det är därför du inte hittar dessa oljor i det "billiare" segmentet
sen får du skilja på spec. och pris... jag skrev "billig", menade sämre specad olja. om du kan köpa en "dyr" olja billigt så blir den ju inte sämre av den anledningen. fast det känns alltid kul med dyra grejer:D
Shell advance som ducati rekomenderar är skitdyr.

Vasa!
Här billigt och bra!

Prisexempel
Q8 SBK-Racing Mc-olja Helsyntetisk 15w50 61 kr/lit
Q8 Formula Excel Helsyntetisk 5w40 51 kr/lit
Q8 Formula Advanced Halvsyntetisk 10w40 33 kr/lit
Q8 T 750 Motorolja 15w40 27:50/lit
Glykol Etylenbaserad 22:50/lit
Klicka på reklambladslänkarna i spalten till höger, för att se vår kompletta oljeprislista. Listan är uppdelad på fyra sidor.

http://www.ica.se/FrontServlet?state=butikssida&s=butiker&urlnamn=svenssons_livs&frm=1

Han som har hand om oljorna är kunnig och dom är trevliga.
Handlar där jämt.
 
Inget du behöver oroa dig för kompis.

Läser man min oljetråd No 1 (tror jag det var) så redogör jag för just Zink.

Slutsatsen är iaf att så länge oljan gör sitt jobb (vilket den alltid gör med helsyntet av rätt viskositet, och under de löjligt korta bytesintervall man har på en hoj som inte på något sätt "sliter ut" oljan) så kommer aldrig zinket in i bilden. För det är bara i spel när oljefilmen brister.
Vilket den alltså normalt inte gör på moderna oljor.

Oro obefogad alltså... :)

Tack för svaret. Jag ska titta tillbaka på oljetråd 1. Misstänkte att oron antagligen var obefogad i synnerhet på motorcyklar. Gäller det även oljor till bilar som i det här fallet Porsche? Inte sällan är ju bytesintervallerna 1500- 2000 mil eller årligen. På en entusiastbil som körs 500 mil om året lär inte oljan ha någon avgörande betydelse om man inte kör ytterst korta intervaller där motorn inte körs driftvarm. Vi lämnar longlife oljor utanför diskussionen. Där har ju en del problem uppstått då man uppenbarligen tänjer på gränserna för att ge sken av att bilarna har låga servicekostnader, när de i själva verket har ökat på modernare bilar i och med komplicerade lösningar som kräver många debiterade timmar. Ett oljebyte är i sammanhanget billigt.
 
Tack för svaret. Jag ska titta tillbaka på oljetråd 1. Misstänkte att oron antagligen var obefogad i synnerhet på motorcyklar. Gäller det även oljor till bilar som i det här fallet Porsche? Inte sällan är ju bytesintervallerna 1500- 2000 mil eller årligen. På en entusiastbil som körs 500 mil om året lär inte oljan ha någon avgörande betydelse om man inte kör ytterst korta intervaller där motorn inte körs driftvarm. Vi lämnar longlife oljor utanför diskussionen. Där har ju en del problem uppstått då man uppenbarligen tänjer på gränserna för att ge sken av att bilarna har låga servicekostnader, när de i själva verket har ökat på modernare bilar i och med komplicerade lösningar som kräver många debiterade timmar. Ett oljebyte är i sammanhanget billigt.

Ja, du sammanfattar det hela på ett så korrekt sätt att ytterligare kommentarer är helt överflödiga! :bow :)
Och ja, oron är obefogad oavsett motortyp.

Självklart kan man lägga in massa Brasklappar och passusar om ev. konstruktionsfel som gör att vissa motordetaljer går med oljesvält eller blir överhettade osv, varvid oljefilmen ständigt brister osv... men då är det fortfarande inte oljans fel att trista saker tillslut händer.

I dessa "specialfall" hade kanske ev. ett lite större zinkinnehåll kunnat rädda motorn en ytterligare liten tid.
Men denna ytterligare tid är så kort, så jag själv kallar den akademisk.
Så mer zink för att skyla över dålig smörjning är alltså inte lösningen.
Nu heller... ska tilläggas ;)
 
Oljefilmen brister i alla motorer. Varje kallstart man gör så går friktionsytorna på additiverna utan smörjfilm.
Nja.
Så djävla rent blir det inte i lagerytorna för att motorn stått still en stund.
Motorer som stått riktigt länge brukar jag veva runt för hand (utan komp) för att cirkulera oljan innan startförsök.
Men då har de stått flera månader.
Är lagret "skitigt" så är det inte smörjtorrt.
 
Nja.
Så djävla rent blir det inte i lagerytorna för att motorn stått still en stund.
Motorer som stått riktigt länge brukar jag veva runt för hand (utan komp) för att cirkulera oljan innan startförsök.
Men då har de stått flera månader.
Är lagret "skitigt" så är det inte smörjtorrt.

Det som händer när ett glidlager stannar är att oljekilen kollapsar och tappar trycket, så vid startögonblicken är det som regel gränsskiktssmörjning. Det är en av orsakerna till vändkanter i cylindrar tex.

Därmed inte sagt att det är en dum idé att baxa motorer under längre driftstopp.
 
Nja.
Så djävla rent blir det inte i lagerytorna för att motorn stått still en stund.
Motorer som stått riktigt länge brukar jag veva runt för hand (utan komp) för att cirkulera oljan innan startförsök.
Men då har de stått flera månader.
Är lagret "skitigt" så är det inte smörjtorrt.

Den handlar inte om att ha olja eller inte mellan ytorna.

Smörjfilm kräver relativrörelse mellan ytorna. Det är som när du kastar smörgås med en sten på vatenytan så lyfter vattnet stenen så den studsar på ytan men så snart stenen förlorar farten faller stenen till sjöbotten.
 
Den handlar inte om att ha olja eller inte mellan ytorna.

Smörjfilm kräver relativrörelse mellan ytorna. Det är som när du kastar smörgås med en sten på vatenytan så lyfter vattnet stenen så den studsar på ytan men så snart stenen förlorar farten faller stenen till sjöbotten.

Bra liknelse!

Men observera att jag skrev: "akademisk betydelse"
Och det är typiskt det korta startmomentet t.ex
Och där klarar man sig med gränsskiktssmörning då vare sig relativhastigheten är särskilt stor, eller yttrycken.
Om det då är 22 eller 15 mikrogram zinkadditiv per liter olja, är helt akademiskt.

För självfallet finns det många exempel på både NÄR oljefilmen brister och ATT den gör det.
Men som sagt: inte systematiskt, och ffa inte under drift.

Du gör som alltid dina försök att knacka hål på det jag säger...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top