Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Tjena läste i ett annat forum att biltemas utombordsmotorolja art nr 36-316 ska vara bättre än biltemas vanliga syntetiska tvåtaktsolja (art nr 36-1549) pga det ställs högre krav på marin olja, detta kan väll inte stämma?

Tänk på att vattenkylda 2t utombordsmotorer går betydligt kallare än de flesta andra tillämpningar, motorcyklar inkluderade. Vet inte om det spelar någon roll i just detta fallet men jag skulle inte bli förvånad om oljorna är anpassade för det...
 
OT

Turbulens är enbart positivt i dem lägena där man skulle fått avlösning med laminärt flöde. I tex ett rakt rör är turbulens alltid negativt för strömmningen.

Sen finns det ju något jag har för mej att man brukar kalla "hydralic smooth" lr något sådant som typ anger vid vilken finish det inte är lönt att polera mer för att "förbättra" flödet (vid ett specifikt Re)

Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.

Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.
 
Den är inbakat i API-specen precis som för alla andra motoroljor som vågar visa upp en API-klassning. Men det vet väl du?

Sen finns ju oljor som t.ex Motul som åtminstone tidigare föredrog att inte redovisa någon API-klassning. Istället skrev(skriver?) dom ut namn på en massa tester som utförts men däremot ingen siffra på utfallet. Lika intressant som att dom skulle ha skrivit att dom gjort viskositetstest men sedan inte skrivit ut någon viskositet. :näsblod

Inbakad..... ja då är det minst 3,6 då? vilken gör att jag garanterat riskerar motorras om jag häller den i motorn, att många racingoljor inte är klassade är ibland för att dom inte motsvar nya krav för katalysarorer m.m. men det är inte intresant för min del:)

Om du tycker jag är insnöad på esterbas så är du minst lika hårt nedkletad i klassningen då den blir ointresant och missvisande om man kör hårt trimmade och desutom v-motorer vill man inte ha olja som skall göra standardmotorerna bränslesnåla:D
 
Last edited:
...vilken gör att jag garanterat riskerar motorras om jag häller den i motorn...

Kör du Ducati? :D Sorry! Kunde inte låta bli...

Seriöst, har du byggt om och optimerat lagerytor i din motor så hårt?

Om du tycker jag är insnöad på esterbas så är du minst lika hårt nedkletad i klassningen...

Kan du ha rätt i, jag ser ingen anledning till andra oljor än dom som uppfyller kraven min manual anger.
 
Last edited:
Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.

Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.

Möjligt att de e OT, men intressant...

Har funderat över hur typ insugningsrör skulle flöda & fungera om man utformade ytan precis som en golfboll och sedan med en grovblästring...

Som ytterligare avvikelse, så testade typ Apple-racing sin ljuddämpare i deras flödesbänk och vart förvånade över att det var bättre flöde genom en ljuddämpare som är ett rakt rör med massor av hål i, än ett motsvarande rakt rör utan hål.
Ähum... raggare :D
 
OT

Turbulens är enbart positivt i dem lägena där man skulle fått avlösning med laminärt flöde. I tex ett rakt rör är turbulens alltid negativt för strömmningen.

Sen finns det ju något jag har för mej att man brukar kalla "hydralic smooth" lr något sådant som typ anger vid vilken finish det inte är lönt att polera mer för att "förbättra" flödet (vid ett specifikt Re)

Kan bara hålla med.
man ska skilja på teoretisk strömning i rakt rör och struktur för att hidra avlösning rund kurvaturer... då krävs det turbulent gränsskit för att begränsa flödesmotståndet :)
 
Last edited:
Kör du Ducati? :D Sorry! Kunde inte låta bli...

Seriöst, har du byggt om och optimerat lagerytor i din motor så hårt?



Kan du ha rätt i, jag ser ingen anledning till andra oljor än dom som uppfyller kraven min manual anger.

Jag har dubbelt så stort vevstakslagerspel och ökat ramlagerspel, pluggad olje överströmningskanal..... ja vad ska man säga det är enda sättet att få en duccemotor med över 190 på slangen att hålla.... med tanke på hur mycket motorrs som sker på endurance(ERF) så behöver nog japs cyklarna samma/liknade behandling... Desmotopparna har aldrig mot bra av standard olja som ducati rekomenderar..... men dom får sälja reservdelar:D
 
Jag vet inte om i pratar om samma sak.
Egentligen skulle jag nog inte diskuterat två olika saker i samma inlägg.
Jag har inga egentliga kunskaper i ämnet, utan mer detaljer jag snappat upp i samband med praktisk tillämpning.
#1:
Det går fortare att tömma en behållare (åtminstonde vätska, men gaser brukar beté sig som vätskor i princip) om man skapar en virvel.
#2:
Att "golfbollsstruktur" ger mindre luftmotstånd är ett känt faktum.
Att den gör det har jag blivit ilurad beror på de microvirvlar som jag försökte beskriva.

Tidigare polerade man oftast kanalerna vid portning.
Då uppstod fenomen med att bränslet "klumpade" sig (den så kallade gasblandningen är snarare en aerosol, med små bränsledroppar som svävar i luften. krockar två små droppar så blir det en större) samt att bränsle kondenserade på kanalväggarna.
Brännbarheten blev större om man hade lite turbulens i kanalen.
Bäst är att ha turbulens hela ägen, i stället för att slå sönder dropparna efter att de klumpat sig.
Provades med olika "råa" ytor i kanalerna.
Blästrad yta visade sig ge högre flöde och mindre kondensering än allt annat.
Till och med högre flöde än polerade ytor.
Vet inte om det är korrekt att kalla det turbulens.
Vet egentligen inte ens om det är sant.
Men jag har hört det från flera trovärdiga, fristående källor.
Men att det är OT: Det vet jag.

Mer OT:

#1 anledningen att de går snabbare att tömma en behållare med en virvel är ju för att luften måste komma in i behållaren någonstans o då skapar man ju en kanal i mitten för de.

2# det med golfbolls strukturen är presis som du säger att det ska skapa små virvlar, men det är för att minska det avlösta området bakom bollen. Ett avlöst område ger ett lågt tryck som vill "suga" bak bollen. Virvlarnas funktion är att "blanda" in luftströmmen i gränsskiktet och på det sättet tillföra energi till gränsskiktet så att luften stannar kvar vid ytan längre (enkelt beskrivet).


Sen som Two stroke mannen säger så har jag svårt att se att det skulle existera någon laminär strömmning i ett insug pga pulserande flöde, vibrationer mm.


Vi kanske skulle behöva en aerodynamik tråd istället, fast den skulle nog spåra ur rätt snabbt:S
 
Mest OT av alla: När man började kasta spjut upp på läktarn på -80talet konstruerades spjuten om till att bli mindre optimala, spjuten landade återigen på spjutkastarbanan och allt var frid och fröjd.
Ända tills någon kom på att man kunde belägga spjuten med en knottrig yta vilken skulle ge mindre friktion mot luften och man började återigen närma sig läktaren varpå knottrorna förbjöds.

(taget fritt ur minnet)
 
Inte omöjligt men räfflorna ska ju se ut på rätt sett. Och min gissning är att dammsugarslangens räfflor är för stora så att dom därmed skadar mer än dom gör nytta för flödet.

Men om du polerar dammsugarens alurör på insidan så är jag ganska säker på att du får sämre flöde än innan. Men jag vågar inte svära på nånting i den världen.

jag skrev det tidigare lite luddigt men ett polerat rakt rör ger bättre flöde ju finnare ytan är, allt annat är bara fel slutsatser på fel problem, obs röret skall vara rakt....... struktur används för att hindra avlösning som stryper flödesarean genom okontrolerad turbulens i krökta kanaler, den grova ytan ger ett litet turbulent gränskikt som skapar mindre strömningsstörningar då tryckförändringarna över arean blir lägre.
Om någon tänkt porta topparna så tänk på att som någon tidigare skrev så blir bränsle blandningen bättre med stuktur i hela röret, bygg D-kanaler genom att fylla ut kanalen så stolpen i "D"et är lilla radien i kanalen... i det exstrema fallet så fyller man halva kanalen så det blir ett det kvar.
 
Last edited:
Inbakad..... ja då är det minst 3,6 då? vilken gör att jag garanterat riskerar motorras om jag häller den i motorn, att många racingoljor inte är klassade är ibland för att dom inte motsvar nya krav för katalysarorer m.m. men det är inte intresant för min del:)

Om du tycker jag är insnöad på esterbas så är du minst lika hårt nedkletad i klassningen då den blir ointresant och missvisande om man kör hårt trimmade och desutom v-motorer vill man inte ha olja som skall göra standardmotorerna bränslesnåla:D

Man ska ju alltid hålla sig till en ACEA A3/B3/B4-klassad olja i prestanda- samt äldre motorer. Ngn lågfriktionsolja typ A5 och liknande är ju inget vidare lämpligt, men förekommer tack och lov heller inte till MC. Så gott som alla racingoljor för bil samt alla mc-oljor är A3/B3/B4 dvs med HTHS > 3.5
 
Last edited:
Man ska ju alltid hålla sig till en ACEA A3/B3-klassad olja i prestanda- samt äldre motorer. Ngn lågfriktionsolja typ A5 och liknande är ju inget vidare lämpligt, men förekommer tack och lov heller inte till MC. Så gott som alla racingoljor för bil samt alla mc-oljor är A3/B3 dvs med HTHS > 3.5

3,5 är inget högt värde, inget man helst vill hälla i en motor full med rulllager. det är vad du får med en motul 300v 0w-30... den rekomenderas inte till annat än högvarvigga formelmotorer och korta race. oljan jag använder nu har 7,17.
 
3,5 är inget högt värde, inget man helst vill hälla i en motor full med rulllager. det är vad du får med en motul 300v 0w-30... den rekomenderas inte till annat än högvarvigga formelmotorer och korta race. oljan jag använder nu har 7,17.

Skjuvvärdet har ringa betydelse i rullningslager. Dessa smörjs elastohydrodynamiskt, dvs det är tryckviskositetskoefficienten hos oljan som bestämmer i min rullagrade vev, rullyftare samt rullvippor tex. Men i din motor, med glidlagrad vev och vanliga kamsläpor är det ännu viktigare att använda en ACEA A3/B4, dvs som du gör nu.
 
Last edited:
3,5 är inget högt värde, inget man helst vill hälla i en motor full med rulllager. det är vad du får med en motul 300v 0w-30... den rekomenderas inte till annat än högvarvigga formelmotorer och korta race. oljan jag använder nu har 7,17.

Öööhh. Vad är det du skriver nu?
Du menar att merparten av alla oljor för bil och MC är olämpliga att hälla i en motor med rullager.
Alla motorer innehåller massor av rullager.

Ditt uttalande betyder ju att majoriteten av alla oljor är olämpliga att hälla i motorer. Antingen har alla världens oljebolag misslyckats med sin produktutveckling eller så snackar du skit är min slutsats.

Visst. Arne Anka sade "att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter" men han hade inte rätt om allt heller.
 
Om någon tänkt porta topparna så tänk på att som någon tidigare skrev så blir bränsle blandningen bättre med stuktur i hela röret, bygg D-kanaler genom att fylla ut kanalen så stolpen i "D"et är lilla radien i kanalen... i det exstrema fallet så fyller man halva kanalen så det blir ett det kvar.

Tack! Jag som alltid har undrat hur man portar....:D
 
Jag har dubbelt så stort vevstakslagerspel och ökat ramlagerspel, pluggad olje överströmningskanal..... ja vad ska man säga det är enda sättet att få en duccemotor med över 190 på slangen att hålla.... med tanke på hur mycket motorrs som sker på endurance(ERF) så behöver nog japs cyklarna samma/liknade behandling... Desmotopparna har aldrig mot bra av standard olja som ducati rekomenderar..... men dom får sälja reservdelar:D

Funderingar
Pluggad oljeöverströmningskanal = Tryckbegränsning för smörjsystemet?

Dubbelt så stort vevstakslagerspel och större ramlagerspel, resulterar i en rejäl ökning av flödet som "blöder ut" från lagrena.

Fixar oljepumpen flödet som behövs för att kompensera den ökade "blödningen" och tryckfallet som kommer som ett brev på posten och kan orsaka brusten oljefilm?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top