Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Öööhh. Vad är det du skriver nu?
Du menar att merparten av alla oljor för bil och MC är olämpliga att hälla i en motor med rullager.
Alla motorer innehåller massor av rullager.

Ditt uttalande betyder ju att majoriteten av alla oljor är olämpliga att hälla i motorer. Antingen har alla världens oljebolag misslyckats med sin produktutveckling eller så snackar du skit är min slutsats.

Visst. Arne Anka sade "att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter" men han hade inte rätt om allt heller.

Det är något alvarlig fel på dig ta en valium och lugna ner dig:D nej det är inte fullt med rullager i dom vanligaste motortyperna.
gå och köp billigast oljan du kan hitta och sluta trakasera mig din snåla dj....:D

Tack! Jag som alltid har undrat hur man portar....:D

tänkte det blir så otrevlig stämmning när vi pratar oljor så lite portning borde göra alla till vänner:D

Funderingar
Pluggad oljeöverströmningskanal = Tryckbegränsning för smörjsystemet?

Dubbelt så stort vevstakslagerspel och större ramlagerspel, resulterar i en rejäl ökning av flödet som "blöder ut" från lagrena.

Fixar oljepumpen flödet som behövs för att kompensera den ökade "blödningen" och tryckfallet som kommer som ett brev på posten och kan orsaka brusten oljefilm?

jag ökar inte minskar trycket med pluggad kanal..... och ja jag följer bara ducatis racing manual i lagerspel..... anars håller inte motorn.
 
Last edited:
Skjuvvärdet har ringa betydelse i rullningslager. Dessa smörjs elastohydrodynamiskt, dvs det är tryckviskositetskoefficienten hos oljan som bestämmer i min rullagrade vev, rullyftare samt rullvippor tex. Men i din motor, med glidlagrad vev och vanliga kamsläpor är det ännu viktigare att använda en ACEA A3/B4, dvs som du gör nu.


Va rullar din kulor:va..... trodde dom låg och plana som i alla veteranmotorer, och byttes samtidigt med oljan:tungan

Jag menade igentligen att jag kan ha ett skyhögt HTHS värde utan att förlora nämdvärt med effekt då de flesta lagerna är rullager:tummenupp
 
Last edited:
Va rullar din kulor:va..... trodde dom låg och plana som i alla veteranmotorer, och byttes samtidigt med oljan:tungan

Jag menade igentligen att jag kan ha ett skyhögt HTHS värde utan att förlora nämdvärt med effekt då de flesta lagerna är rullager:tummenupp

Javisst ja, du har ju rullagrad vev du med.
Jo det är ju av den anledningen HD har kört med 50W-olja sedan urminnes tider.
 
bara vevstakslagren är glidlagrad:)

Jo jag vet, jag har ett antal duccekompisar och är bla garagegranne med TomTom. Så jag har fått inblick i de där L-formade bokstöden.:D Men jag glömde bort att det bara är vevlagren som är glidlagrade, inte ramlagren.
 
Jo jag vet, jag har ett antal duccekompisar och är bla garagegranne med TomTom. Så jag har fått inblick i de där L-formade bokstöden.:D Men jag glömde bort att det bara är vevlagren som är glidlagrade, inte ramlagren.

vad får du ut för vrid ur ditt förstorade bojsänke, slår du min förfinade olivoljepress:D
 
vad får du ut för vrid ur ditt förstorade bojsänke, slår du min förfinade olivoljepress:D

Lite OT i oljetråden nu, men med originalkam och originaltoppar så passerar hon 120 Nm vid 1800 rpm och ger sedan max på strax över 178Nm vid 4500 rpm.
I vinter har dock Proservice fått porta topparna, har dock inte bänkat den ännu efter vinterns modifieringar.
Har en byggtråd om hojen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
 

Bifogat

  • dyno 080702 nm.JPG
    dyno 080702 nm.JPG
    94.4 KB · Visningar: 91
Ja, det ska ju alltid dyka upp nån med någon förhistorisk konstruktion och bevisa motsatsen:D

Av ren nyfikenhet, var sitter rulllagrena?

:D Vev- och ramlager, restan av lagren i motorn är kul- och nållager.
Hjullager samt svinglager är också koniska timken rullager.

Öht så är det ju vanligt med rullningslager i twinnar och stånkor, eftersom dessa motorers block ofta har vertikalt delningsplan.

Edit. Så att ingen missförstår. Rullningslager= rullande lager, dvs samlingsnamn för kullager, rullager och nållager.
 
Last edited:
:D Vev- och ramlager, restan av lagren i motorn är kul- och nållager.
Hjullager samt svinglager är också koniska timken rullager.

Öht så är det ju vanligt med rullningslager i twinnar och stånkor, eftersom dessa motorers block ofta har vertikalt delningsplan.

Edit. Så att ingen missförstår. Rullningslager= rullande lager, dvs samlingsnamn för kullager, rullager och nållager.

O tusan, är det std med rulllager till veven?
 
O tusan, är det std med rulllager till veven?

Jopp de e std i de amerikanska bojsänkena :näsblod

men de finns även i äldre japps 4 cylindriga motorer.

Suzuki GS 1000 -81 / GSX 1100 80-87
Kawa Z900/Z1000 73-83 / GPZ 1100 80-83

Dessa har byggda vevaxlar med rullager på ramlager förutom ett som är kullager som styrning i axialled, och rullar på vevstakslagerna.

Annars är det vanligast på 2T.
:)
 
:D

Öht så är det ju vanligt med rullningslager i twinnar och stånkor, eftersom dessa motorers block ofta har vertikalt delningsplan.

En trög Dalmas förstår inte! :confused:

Var ligger logiken i det?
Det ena utesluter väl inte det andra. Oavsett lagertyp kan man väl ha både horisontal och vertikal delning på Singel och vinkel twin.

Däremot är horisontal delning enda alternativet vi radmotor oavsett om det är rull eller glid vev.

Eller? Finns det någon fördel med att dela blocket på endera sättet?

Mats
 
O tusan, är det std med rulllager till veven?

Ja, på min motor sitter det på primärsidan två motvända koniska Timken rullager som ramlager, dessa funkerar då förstås också som axiallager.
På registersidan sitter det ett Timken rullager.
Vevlagret bestå av tre rullager.

En trög Dalmas förstår inte! :confused:

Var ligger logiken i det?
Det ena utesluter väl inte det andra. Oavsett lagertyp kan man väl ha både horisontal och vertikal delning på Singel och vinkel twin.

Däremot är horisontal delning enda alternativet vi radmotor oavsett om det är rull eller glid vev.

Eller? Finns det någon fördel med att dela blocket på endera sättet?

Mats

Vid glidlager vill man av produktionstekniska och serviceskäl ha lagerhalvor. Ska man ha tex glidramlager i en motor med vertikalt delningsplan så måste ju dessa glidlager vara odelade samt pressas i, med tillhörande matchning av smörjhål.

Sedan måste blockhalvora skruvas ihop tomma varefter lagren måste line-brotshas/honas i en jigg. Om man därtill vill ha vitmetallfodrade bronslager (som de flesta delade glidlagerskålar har) så kan man därtill inte brotsha eller hona dessa maskinellt, de måste då skavas in för hand, med märkfärg av skillad person med hög lön..

Så då tar det evigheter att bygga/renovera en motor. Därför har de flesta efterkrigsmotorer med vertikalt delningsplan rullningslager i blockhalvorna.
 
Last edited:
Vid glidlager vill man av produktionstekniska och serviceskäl ha lagerhalvor. Ska man ha tex glidramlager i en motor med vertikalt delningsplan så måste ju dessa glidlager vara odelade samt pressas i, med tillhörande matchning av smörjhål.

Sedan måste blockhalvora skruvas ihop tomma varefter lagren måste line-brotshas/honas i en jigg. Om man därtill vill ha vitmetallfodrade bronslager (som de flesta delade glidlagerskålar har) så kan man därtill inte brotsha eller hona dessa maskinellt, de måste då skavas in för hand, med märkfärg av skillad person med hög lön..

Så då tar det evigheter att bygga/renovera en motor. Därför har de flesta efterkrigsmotorer med vertikalt delningsplan rullningslager i blockhalvorna.

Jaha, då förstår jag.

Trodde att man kunde montera i Vit- lager utan att efterbearbeta dem.


För varje gång man lärt sig någon, så upptäcker man 2 nya saker att lära.

Mats
 
För en som inte orkar läsa 16sidor gidder utan bara söker ett enkelt svar,

Om man har tre oljor med samma viskositet, och som alla klarar de högsta klassningarna, hur vet man vilken som är "bäst"?
 
För en som inte orkar läsa 16sidor gidder utan bara söker ett enkelt svar,

Om man har tre oljor med samma viskositet, och som alla klarar de högsta klassningarna, hur vet man vilken som är "bäst"?

Den med högsta eller lägsta priset, det beror på vilken sida du står på i diskussionen :D :banana :fyllisar

Jag röstar på lägsta pris!

/Stefan
 
Last edited:
För en som inte orkar läsa 16sidor gidder utan bara söker ett enkelt svar,

Om man har tre oljor med samma viskositet, och som alla klarar de högsta klassningarna, hur vet man vilken som är "bäst"?

Nog för att tråden verkar ha ändrat lite fokus de senaste sidorna... Jag föreslår att du läser första inlägget.

Förövrigt går inte din fråga att svara enkelt på. Vad är "bäst" för Dig?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top