Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Öööhh. Vad är det du skriver nu?
Du menar att merparten av alla oljor för bil och MC är olämpliga att hälla i en motor med rullager.
Alla motorer innehåller massor av rullager.

Ditt uttalande betyder ju att majoriteten av alla oljor är olämpliga att hälla i motorer. Antingen har alla världens oljebolag misslyckats med sin produktutveckling eller så snackar du skit är min slutsats.

Visst. Arne Anka sade "att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter" men han hade inte rätt om allt heller.

Det är något alvarlig fel på dig ta en valium och lugna ner dig:D nej det är inte fullt med rullager i dom vanligaste motortyperna.
gå och köp billigast oljan du kan hitta och sluta trakasera mig din snåla dj....:D

Tack! Jag som alltid har undrat hur man portar....:D

tänkte det blir så otrevlig stämmning när vi pratar oljor så lite portning borde göra alla till vänner:D

Funderingar
Pluggad oljeöverströmningskanal = Tryckbegränsning för smörjsystemet?

Dubbelt så stort vevstakslagerspel och större ramlagerspel, resulterar i en rejäl ökning av flödet som "blöder ut" från lagrena.

Fixar oljepumpen flödet som behövs för att kompensera den ökade "blödningen" och tryckfallet som kommer som ett brev på posten och kan orsaka brusten oljefilm?

jag ökar inte minskar trycket med pluggad kanal..... och ja jag följer bara ducatis racing manual i lagerspel..... anars håller inte motorn.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Skjuvvärdet har ringa betydelse i rullningslager. Dessa smörjs elastohydrodynamiskt, dvs det är tryckviskositetskoefficienten hos oljan som bestämmer i min rullagrade vev, rullyftare samt rullvippor tex. Men i din motor, med glidlagrad vev och vanliga kamsläpor är det ännu viktigare att använda en ACEA A3/B4, dvs som du gör nu.


Va rullar din kulor:va..... trodde dom låg och plana som i alla veteranmotorer, och byttes samtidigt med oljan:tungan

Jag menade igentligen att jag kan ha ett skyhögt HTHS värde utan att förlora nämdvärt med effekt då de flesta lagerna är rullager:tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Va rullar din kulor:va..... trodde dom låg och plana som i alla veteranmotorer, och byttes samtidigt med oljan:tungan

Jag menade igentligen att jag kan ha ett skyhögt HTHS värde utan att förlora nämdvärt med effekt då de flesta lagerna är rullager:tummenupp

Javisst ja, du har ju rullagrad vev du med.
Jo det är ju av den anledningen HD har kört med 50W-olja sedan urminnes tider.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
bara vevstakslagren är glidlagrad:)

Jo jag vet, jag har ett antal duccekompisar och är bla garagegranne med TomTom. Så jag har fått inblick i de där L-formade bokstöden.:D Men jag glömde bort att det bara är vevlagren som är glidlagrade, inte ramlagren.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jo jag vet, jag har ett antal duccekompisar och är bla garagegranne med TomTom. Så jag har fått inblick i de där L-formade bokstöden.:D Men jag glömde bort att det bara är vevlagren som är glidlagrade, inte ramlagren.

vad får du ut för vrid ur ditt förstorade bojsänke, slår du min förfinade olivoljepress:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vad får du ut för vrid ur ditt förstorade bojsänke, slår du min förfinade olivoljepress:D

Lite OT i oljetråden nu, men med originalkam och originaltoppar så passerar hon 120 Nm vid 1800 rpm och ger sedan max på strax över 178Nm vid 4500 rpm.
I vinter har dock Proservice fått porta topparna, har dock inte bänkat den ännu efter vinterns modifieringar.
Har en byggtråd om hojen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
 

Bifogat

  • dyno 080702 nm.JPG
    dyno 080702 nm.JPG
    94.4 KB · Visningar: 91

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, det ska ju alltid dyka upp nån med någon förhistorisk konstruktion och bevisa motsatsen:D

Av ren nyfikenhet, var sitter rulllagrena?

:D Vev- och ramlager, restan av lagren i motorn är kul- och nållager.
Hjullager samt svinglager är också koniska timken rullager.

Öht så är det ju vanligt med rullningslager i twinnar och stånkor, eftersom dessa motorers block ofta har vertikalt delningsplan.

Edit. Så att ingen missförstår. Rullningslager= rullande lager, dvs samlingsnamn för kullager, rullager och nållager.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
:D Vev- och ramlager, restan av lagren i motorn är kul- och nållager.
Hjullager samt svinglager är också koniska timken rullager.

Öht så är det ju vanligt med rullningslager i twinnar och stånkor, eftersom dessa motorers block ofta har vertikalt delningsplan.

Edit. Så att ingen missförstår. Rullningslager= rullande lager, dvs samlingsnamn för kullager, rullager och nållager.

O tusan, är det std med rulllager till veven?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
O tusan, är det std med rulllager till veven?

Jopp de e std i de amerikanska bojsänkena :näsblod

men de finns även i äldre japps 4 cylindriga motorer.

Suzuki GS 1000 -81 / GSX 1100 80-87
Kawa Z900/Z1000 73-83 / GPZ 1100 80-83

Dessa har byggda vevaxlar med rullager på ramlager förutom ett som är kullager som styrning i axialled, och rullar på vevstakslagerna.

Annars är det vanligast på 2T.
:)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
:D

Öht så är det ju vanligt med rullningslager i twinnar och stånkor, eftersom dessa motorers block ofta har vertikalt delningsplan.

En trög Dalmas förstår inte! :confused:

Var ligger logiken i det?
Det ena utesluter väl inte det andra. Oavsett lagertyp kan man väl ha både horisontal och vertikal delning på Singel och vinkel twin.

Däremot är horisontal delning enda alternativet vi radmotor oavsett om det är rull eller glid vev.

Eller? Finns det någon fördel med att dela blocket på endera sättet?

Mats
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
O tusan, är det std med rulllager till veven?

Ja, på min motor sitter det på primärsidan två motvända koniska Timken rullager som ramlager, dessa funkerar då förstås också som axiallager.
På registersidan sitter det ett Timken rullager.
Vevlagret bestå av tre rullager.

En trög Dalmas förstår inte! :confused:

Var ligger logiken i det?
Det ena utesluter väl inte det andra. Oavsett lagertyp kan man väl ha både horisontal och vertikal delning på Singel och vinkel twin.

Däremot är horisontal delning enda alternativet vi radmotor oavsett om det är rull eller glid vev.

Eller? Finns det någon fördel med att dela blocket på endera sättet?

Mats

Vid glidlager vill man av produktionstekniska och serviceskäl ha lagerhalvor. Ska man ha tex glidramlager i en motor med vertikalt delningsplan så måste ju dessa glidlager vara odelade samt pressas i, med tillhörande matchning av smörjhål.

Sedan måste blockhalvora skruvas ihop tomma varefter lagren måste line-brotshas/honas i en jigg. Om man därtill vill ha vitmetallfodrade bronslager (som de flesta delade glidlagerskålar har) så kan man därtill inte brotsha eller hona dessa maskinellt, de måste då skavas in för hand, med märkfärg av skillad person med hög lön..

Så då tar det evigheter att bygga/renovera en motor. Därför har de flesta efterkrigsmotorer med vertikalt delningsplan rullningslager i blockhalvorna.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vid glidlager vill man av produktionstekniska och serviceskäl ha lagerhalvor. Ska man ha tex glidramlager i en motor med vertikalt delningsplan så måste ju dessa glidlager vara odelade samt pressas i, med tillhörande matchning av smörjhål.

Sedan måste blockhalvora skruvas ihop tomma varefter lagren måste line-brotshas/honas i en jigg. Om man därtill vill ha vitmetallfodrade bronslager (som de flesta delade glidlagerskålar har) så kan man därtill inte brotsha eller hona dessa maskinellt, de måste då skavas in för hand, med märkfärg av skillad person med hög lön..

Så då tar det evigheter att bygga/renovera en motor. Därför har de flesta efterkrigsmotorer med vertikalt delningsplan rullningslager i blockhalvorna.

Jaha, då förstår jag.

Trodde att man kunde montera i Vit- lager utan att efterbearbeta dem.


För varje gång man lärt sig någon, så upptäcker man 2 nya saker att lära.

Mats
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
För en som inte orkar läsa 16sidor gidder utan bara söker ett enkelt svar,

Om man har tre oljor med samma viskositet, och som alla klarar de högsta klassningarna, hur vet man vilken som är "bäst"?
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
För en som inte orkar läsa 16sidor gidder utan bara söker ett enkelt svar,

Om man har tre oljor med samma viskositet, och som alla klarar de högsta klassningarna, hur vet man vilken som är "bäst"?

Den med högsta eller lägsta priset, det beror på vilken sida du står på i diskussionen :D :banana :fyllisar

Jag röstar på lägsta pris!

/Stefan
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
För en som inte orkar läsa 16sidor gidder utan bara söker ett enkelt svar,

Om man har tre oljor med samma viskositet, och som alla klarar de högsta klassningarna, hur vet man vilken som är "bäst"?

Nog för att tråden verkar ha ändrat lite fokus de senaste sidorna... Jag föreslår att du läser första inlägget.

Förövrigt går inte din fråga att svara enkelt på. Vad är "bäst" för Dig?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top