Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag går på det som står i boken. Klarar oljan 10W-50 och är JASO T903 MA2 klassad så får den heta vad som helst på burken.
Generellt är ju att ju varmare motorn går, desto bättre olja. Men att byta var 5:e timme är ju lite överdrivet om man inte är SM-åkare och kan ta ur hojen allt som går... :)
Så när tycker du det är lämpligt att byta olja (och filter) på en "mortionskörd" enduro/cross?
Egentligen räcker det väl att värma upp oljan för mycket 1-2 gånger så är det dags?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så när tycker du det är lämpligt att byta olja (och filter) på en "mortionskörd" enduro/cross?
Egentligen räcker det väl att värma upp oljan för mycket 1-2 gånger så är det dags?
Hur vet du att den är "för varm"? Om jag kör ett enduropass på hösten i 3-4 graders värme jämfört med samma pass mitt i sommaren med 25 grader på termometern? Enligt boken är det ju samma intervall men jag vet ju att det går att lägga handen på motorn efter höstturen, men inte efter sommarturen.
Sen har ju tex KTM förlängt intervallen på en del modeller allteftersom tiden går, t ex på 990 motorn. Allt detta leder ju till att det är rekommenderade värden som står i boken, sen är det upp till mig att bestämma när det sker beroende på hur och var jag kör.
T ex så står det att luftfiltret ska rengöras var 15:e timme...
Skulle jag följa det rådet så hade motorn inte fått någon luft öht på de tre senaste passen...

Allting här i världen "beror på"... :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra fråga! Har ingen aning, men så skulle det ju vara.
Sålde visserligen en R6 -02 nyligen som, förutom en olje/filter/kylvätskeservice 2015, inte blivit startad sen 2013. Vid uppstart inför försäljning var den med 912 mil precis som ny. Med åtta år gammal soppa sprang den igång efter ett sekundtryck på startmotorn!
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top