Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Jag går på det som står i boken. Klarar oljan 10W-50 och är JASO T903 MA2 klassad så får den heta vad som helst på burken.
Generellt är ju att ju varmare motorn går, desto bättre olja. Men att byta var 5:e timme är ju lite överdrivet om man inte är SM-åkare och kan ta ur hojen allt som går... :)
Så när tycker du det är lämpligt att byta olja (och filter) på en "mortionskörd" enduro/cross?
Egentligen räcker det väl att värma upp oljan för mycket 1-2 gånger så är det dags?
 
Så när tycker du det är lämpligt att byta olja (och filter) på en "mortionskörd" enduro/cross?
Egentligen räcker det väl att värma upp oljan för mycket 1-2 gånger så är det dags?
Hur vet du att den är "för varm"? Om jag kör ett enduropass på hösten i 3-4 graders värme jämfört med samma pass mitt i sommaren med 25 grader på termometern? Enligt boken är det ju samma intervall men jag vet ju att det går att lägga handen på motorn efter höstturen, men inte efter sommarturen.
Sen har ju tex KTM förlängt intervallen på en del modeller allteftersom tiden går, t ex på 990 motorn. Allt detta leder ju till att det är rekommenderade värden som står i boken, sen är det upp till mig att bestämma när det sker beroende på hur och var jag kör.
T ex så står det att luftfiltret ska rengöras var 15:e timme...
Skulle jag följa det rådet så hade motorn inte fått någon luft öht på de tre senaste passen...

Allting här i världen "beror på"... :)
 
Så länge den inte blir för varm så borde oljan hålla tills den är full av skit.
 
Bra fråga! Har ingen aning, men så skulle det ju vara.
Sålde visserligen en R6 -02 nyligen som, förutom en olje/filter/kylvätskeservice 2015, inte blivit startad sen 2013. Vid uppstart inför försäljning var den med 912 mil precis som ny. Med åtta år gammal soppa sprang den igång efter ett sekundtryck på startmotorn!
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top