Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Jag går på det som står i boken. Klarar oljan 10W-50 och är JASO T903 MA2 klassad så får den heta vad som helst på burken.
Generellt är ju att ju varmare motorn går, desto bättre olja. Men att byta var 5:e timme är ju lite överdrivet om man inte är SM-åkare och kan ta ur hojen allt som går... :)
Så när tycker du det är lämpligt att byta olja (och filter) på en "mortionskörd" enduro/cross?
Egentligen räcker det väl att värma upp oljan för mycket 1-2 gånger så är det dags?
 
Så när tycker du det är lämpligt att byta olja (och filter) på en "mortionskörd" enduro/cross?
Egentligen räcker det väl att värma upp oljan för mycket 1-2 gånger så är det dags?
Hur vet du att den är "för varm"? Om jag kör ett enduropass på hösten i 3-4 graders värme jämfört med samma pass mitt i sommaren med 25 grader på termometern? Enligt boken är det ju samma intervall men jag vet ju att det går att lägga handen på motorn efter höstturen, men inte efter sommarturen.
Sen har ju tex KTM förlängt intervallen på en del modeller allteftersom tiden går, t ex på 990 motorn. Allt detta leder ju till att det är rekommenderade värden som står i boken, sen är det upp till mig att bestämma när det sker beroende på hur och var jag kör.
T ex så står det att luftfiltret ska rengöras var 15:e timme...
Skulle jag följa det rådet så hade motorn inte fått någon luft öht på de tre senaste passen...

Allting här i världen "beror på"... :)
 
Så länge den inte blir för varm så borde oljan hålla tills den är full av skit.
 
Bra fråga! Har ingen aning, men så skulle det ju vara.
Sålde visserligen en R6 -02 nyligen som, förutom en olje/filter/kylvätskeservice 2015, inte blivit startad sen 2013. Vid uppstart inför försäljning var den med 912 mil precis som ny. Med åtta år gammal soppa sprang den igång efter ett sekundtryck på startmotorn!
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top