Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
ATF uppfyller alla dina önskemål, bra både för kopplingen och för kugghjulen. Hög kvalitet till ett lågt pris. Spelar ingen roll vilket fabrikat du väljer för ATF är så hårt specade att dom knappast skiljer sig.

När jag körde CRF450 motard för några år sedan så använde jag ATF i växellådan och Mobil 1 i motorn, funkade kanon. Inget märkbart slitage när jag gjorde 100h service, varken på växellåda, cylinder eller lager. CRF:en har ju fördelen av att ha separat vevhus så man kan använda en riktigt hal bilolja i motorn utan att ta hänsyn till kopplingsslir. Jag bytte olja var tredje till femte timme ungefär.
 
När jag körde CRF450 motard för några år sedan så använde jag ATF i växellådan och Mobil 1 i motorn, funkade kanon. Inget märkbart slitage när jag gjorde 100h service, varken på växellåda, cylinder eller lager. CRF:en har ju fördelen av att ha separat vevhus så man kan använda en riktigt hal bilolja i motorn utan att ta hänsyn till kopplingsslir. Jag bytte olja var tredje till femte timme ungefär.

Ja, det är fördelen med separat olja mellan motor och växellåda som CRF har!

Här är det nog på sin plats att varna för att använda ATF i övriga 4t crosshojar där oljan även ska smörja motorn. Egentligen kanske det funkar men jag skulle inte våga chansa.
 
Ja, det är fördelen med separat olja mellan motor och växellåda som CRF har!

Här är det nog på sin plats att varna för att använda ATF i övriga 4t crosshojar där oljan även ska smörja motorn. Egentligen kanske det funkar men jag skulle inte våga chansa.

Nä det är nog ingen bra idé:)
 
Ja ATF är den optimala olja för våtkoppling helt klart, ATF är ju bla designad för att de bra grepp samt frikoppling friktionslameller och våta bromsar. I HD andvänder man därför ofta ATF i transen (primärtransmissionen), även jag. Men jag använder den inte inte i växellådan eftersom ATF-oljan anses väl tunn för dessa stenkrosslådor. I dragbikes köra man dock ofta med ATF även i lådan, bka eftersom man ändå inte hinner varmköra lådan.

På lättare 2T-cyklar som crossar och 250-banhojar och sådant skulle jag tro att ATF är tillräckligt bärig även för lådan. Men i en större 2T-gathoj som går många mil på motorväg så skulle jag inte våga. Skulle inte köra ATF i en Kawa H2- eller RD500-gathoj sas.

Om man har en koppling som vill dragga men ändå inte vill ta steget från tex Gear oil till tunn ATF, ja då kan man blanda tills man hittat den andel ATF som gör kopplingen snäll. När man väl vet detta är det ju bara att skriva upp eller blanda till en hel dunk för flera byten.
 
Last edited:
Därför att det enda som hänt sedan SG är att man har begränsat en mängd tillsatser som dödar katalysatorn samt ställt krav på ökad mängd antioxidationstillsatser för att tåla längre bytesintervaller. Båda är egenskaper jag högaktningsfullt skiter i.....

En SG olja kan därmed mycket väl ha bättre filmbärighet och andra parametrar jag bryr mig om än en SM klassad olja från Biltema och därmed kan Motul 150kr/L vara prisvärd.

Samma visa med DOT 3 4 5.1 och bromsvätskor. De bästa bromsvätskorna är DOT3 klassade då de inte innehåller tillsatser som krävs i senare klassning men de har högst kokpunkt vilket är det enda relevanta för MC bruk....

Ok. Jag köper att det som huvudsakligen hänt sedan SG är att man anpassat oljan för katalysator och längre byten.
Men ditt resonemang bygger då på att det inte finns några krav alls på filmbärighet mm i klassningarna ens tidigare.
För att få märka en olja med SM så måste den uppfylla även dom föregående. Den måste med andra ord uppfylla även de krav som SG ställer. Och SG är det som MC-tillverkaren säger är minimikravet.
Vad är det då som säger att en SM olja inte skulle vara tillräckligt bra? Har du lusläst varenda rad i specifikationerna och jämfört exempelvis Motul med Biltema och utifrån det dragit slutsatsen att motul är bättre?
Vet du exakt vilka parametrar som måste ha vilka värden för att just din motor ska må bra. Eller andra motorer med för den delen.

Tillverkare av fordon brukar inte vara snåla när det gäller att ställa krav på vilka reservdelar eller vätskor vi ska använda för att garantierna ska gälla. Dom vill helt enkelt inte ha onödiga garantireparationer och ställer därför hellre för höga krav än för låga. I dagsläget sliter du inte ut en motor i första taget om du bara sköter oljebyten och annan service. Den lilla skillnad du kan få genom att använda en annan olja blir således försumbar då resten av hojen eller bilen kommer att ha rasat samman långt innan du hunnit slita ut motorn även om du kört på en riktigt billig olja.

Jag har fortfarande inte sett något styrkt exempel på att en motor gått åt helvete för att man hällt i olja från Biltema. Det är ju inte biltema som tillverkar oljan.
det finns ett fåtal stora tillverkare av olja och additiv i världen. I många fall är det med andra ord bara en etikett på flaskan som skiljer två olika märken på olja. Som konsument är det enda man har att gå efter dom kvalitetsklassningar som oljan har. Vissa nöjer sig dock inte med det utan köper en mycket dyrare olja utan att egentligen ha några verkliga belägg för att den faktiskt är bättre. Det är klart att dom tycker det vore tråkigt om det visade sig att dom lagt ut en massa extra pengar utan att egentligen få något annat mervärde än en annan etikett på flaskan dom slängde i soptunnan när dom hällt oljan i hojen.
 
Ok. Jag köper att det som huvudsakligen hänt sedan SG är att man anpassat oljan för katalysator och längre byten.
Men ditt resonemang bygger då på att det inte finns några krav alls på filmbärighet mm i klassningarna ens tidigare.
För att få märka en olja med SM så måste den uppfylla även dom föregående. Den måste med andra ord uppfylla även de krav som SG ställer. Och SG är det som MC-tillverkaren säger är minimikravet.
Vad är det då som säger att en SM olja inte skulle vara tillräckligt bra? Har du lusläst varenda rad i specifikationerna och jämfört exempelvis Motul med Biltema och utifrån det dragit slutsatsen att motul är bättre?
Vet du exakt vilka parametrar som måste ha vilka värden för att just din motor ska må bra. Eller andra motorer med för den delen.
Tillverkare av fordon brukar inte vara snåla när det gäller att ställa krav på vilka reservdelar eller vätskor vi ska använda för att garantierna ska gälla. Dom vill helt enkelt inte ha onödiga garantireparationer och ställer därför hellre för höga krav än för låga. I dagsläget sliter du inte ut en motor i första taget om du bara sköter oljebyten och annan service. Den lilla skillnad du kan få genom att använda en annan olja blir således försumbar då resten av hojen eller bilen kommer att ha rasat samman långt innan du hunnit slita ut motorn även om du kört på en riktigt billig olja.

Jag har fortfarande inte sett något styrkt exempel på att en motor gått åt helvete för att man hällt i olja från Biltema. Det är ju inte biltema som tillverkar oljan.
det finns ett fåtal stora tillverkare av olja och additiv i världen. I många fall är det med andra ord bara en etikett på flaskan som skiljer två olika märken på olja. Som konsument är det enda man har att gå efter dom kvalitetsklassningar som oljan har. Vissa nöjer sig dock inte med det utan köper en mycket dyrare olja utan att egentligen ha några verkliga belägg för att den faktiskt är bättre. Det är klart att dom tycker det vore tråkigt om det visade sig att dom lagt ut en massa extra pengar utan att egentligen få något annat mervärde än en annan etikett på flaskan dom slängde i soptunnan när dom hällt oljan i hojen.

Vilken skittråd detta är, den ena snålare än den andra.:D
Tror du på alvar att motortillverkarna bygger evighetsmaskiner. DOM TJÄNAR SKITFETA PENGAR PÅ RESERVDELAR.:gnissla
Kan bara svara för mig själv och de flesta seriösa oljekonsumenter. Lika lite som bilverkstan köper sina vertyg på biltema skulle jag köpa en lågvärdig synetolja på biltema, inte ens till min skrotiga familjebuss..... det finns oljeleverantörer med likvärdiga priser för en helsytet.... vad händer om biltemas olja börjar få dåligt rykte, jo dom slutar sälja oljan... en oljefirma får lite större problem.... köp riktig raceolja inte någon lågvärdig sytetolja. oljan är nog sista stället där man ska snåla:krama
 
  • Gilla
Reaktioner: flu
Vilken skittråd detta är, den ena snålare än den andra.:D
Tror du på alvar att motortillverkarna bygger evighetsmaskiner. DOM TJÄNAR SKITFETA PENGAR PÅ RESERVDELAR.:gnissla
Kan bara svara för mig själv och de flesta seriösa oljekonsumenter. Lika lite som bilverkstan köper sina vertyg på biltema skulle jag köpa en lågvärdig synetolja på biltema, inte ens till min skrotiga familjebuss..... det finns oljeleverantörer med likvärdiga priser för en helsytet.... vad händer om biltemas olja börjar få dåligt rykte, jo dom slutar sälja oljan... en oljefirma får lite större problem.... köp riktig raceolja inte någon lågvärdig sytetolja. oljan är nog sista stället där man ska snåla:krama

Visa oss då den "lågvärdiga" oljan från Biltema, kontra "dyrare" olja, - gärna med produktblad.

Jag skulle inte kalla mig själv seriös oljekonsument, om jag köpte dyr olja, när det finns bättre billigare.

Det har sagts många gånger, men behöver tydligen påpekas igen:
Lär er klassningarna så VET ni vilka oljor som är bra eller dåliga.
 
Tror du på alvar att motortillverkarna bygger evighetsmaskiner. DOM TJÄNAR SKITFETA PENGAR PÅ RESERVDELAR.:

Och hur mycket tror du inte att en tillverkare FÖRLORAR på att bygga motorer som systematiskt rasar? Både i garantiärenden och minskad försäljning. Tänk lite...:rolleyes:
 
Visa oss då den "lågvärdiga" oljan från Biltema, kontra "dyrare" olja, - gärna med produktblad.

Jag skulle inte kalla mig själv seriös oljekonsument, om jag köpte dyr olja, när det finns bättre billigare.

Det har sagts många gånger, men behöver tydligen påpekas igen:
Lär er klassningarna så VET ni vilka oljor som är bra eller dåliga.

Om du tror att klassningarna säger allt så är du grundlurad.

Och hur mycket tror du inte att en tillverkare FÖRLORAR på att bygga motorer som systematiskt rasar? Både i garantiärenden och minskad försäljning. Tänk lite...:rolleyes:


Men du har tänk då eller:D dom går sönder för att alla ingenjörsutvecklade teknik prylar går sönder.... och man vill tjäna pengar.
 
Last edited:
Om du tror att klassningarna säger allt så är du grundlurad.

Klassningar säger inte allt, det tror jag inte, men det är en god förutsättning, om man inte kan ta del av all annan fakta (som inte står på förpackningen).

Men visa oss konkret nu, hur du har kommit fram till att biltemas olja är "lågvärdig".
 
Men du har tänk då eller:D dom går sönder för att alla ingenjörsutvecklade teknik prylar går sönder.... och man vill tjäna pengar.

Oljan... Vet ej men jag kör på Biltema eller OKs som är prisvärd enligt det jag kunnat se.

Teknik som går sönder... jag har lite inside info om saker från bosch som var "för" bra. De slutade med modellen och kom med en ersättare som hade på pappret högre prestanda men som inte höll måttet.

I många applikationer så håller den säkert men då vi körde rätt hårda tester höll dem inte.

Vi protesterade om och om igen och till slut fick vi svaret att den gamla modellen var inte lönsam då de varken behövde service eller gick sönder. Varpå konsumenten inte var beredd att betala vad som helst i nypris trots dess kvalite då konkurrenter pressade priser. Dock med sämre kvalite men prislappen styr tyvärr.

De gjorde helt enkelt en sak som var billigare i inköp men som behövde service och dessutom inte höll o man pressade gränserna.

Att det händer liknande saker överallt är jag övertygad om.
 
Vilket betyder att: ?????

Hur kvalitetsmäter man olja då, då?


Mats

Enligt "experterna" på SH, naturligtvis............

Bäst: Den som satsar fetast på reklam, tex. MOTO GP. SBK, F1....

Sämst: Den som "bara" redovisar vilka kvalitetsnormer som oljan klassats efter.

Så nu vet du....eller?

/KentW
 
Enligt "experterna" på SH, naturligtvis............

Bäst: Den som satsar fetast på reklam, tex. MOTO GP. SBK, F1....

Sämst: Den som "bara" redovisar vilka kvalitetsnormer som oljan klassats efter.

Så nu vet du....eller?

/KentW

Tack.... det svaret var efterlängtat :Bugar

Mats

Var kan man köpa den DYRASTE oljan? :tuttar
Jag skiter i kvalite, bara den är DYR:yoparty
 
Tack.... det svaret var efterlängtat :Bugar

Mats

Var kan man köpa den DYRASTE oljan? :tuttar
Jag skiter i kvalite, bara den är DYR:yoparty

Glöm inte bort att få med STORA dekaler att klistra på kåporna så att
alla vet att du prutar minsann INTE på KVALITEN!

/KentW
 
Det brukar finnas en spec. där man kan se prestandan på oljan sen om man vill köpa det en del kallar en klass 3 helsyntet(mineral olja) och tro att den har samma prestanda som en så kallad ester helsyntet klass 5 där framtagningen av basoljan är betydligt dyrare ja då är man bara snål och kan man inte erkänna att man är snål och nöjer sig med en sämre produkt då lurar man bara sig själv och ingen annan:D

Group I: Solvent frozen mineral oil. This is the least processed of all oils on the market today and is typically used in nonautomotive applications, though some of it may find its way into low-cost motor oils.

Group II: Hydro-processed and refined mineral oil. This is the most common of all petroleum oils and is the standard component of most petroleum-based automotive and motorcycle engine oils.

Group III (now called synthetic): The oils start as standard Group I oils and are processed to remove impurities, resulting in a more heat-stable compound than possible as a standard Group I or II oil. Some examples are Castrol Syntec automotive oil and Motorex Top Speed. These are the lowest cost synthetics to produce, and generally do not perform as well as Group IV or V oils.

Group IV: Polyalphaolefin, commonly called PAOs. These are the most common of the full synthetic oils, and usually offer big improvements in heat and overall stability when compared to Group III oils. They are produced in mass quantities and are reasonably inexpensive for full-synthetic oils. Since they are wax-free they offer high viscosity indexes (low temperature pour point) and often require little or no viscosity modifiers. Examples include Amsoil and Motorex Power Synt.

Group V: Esters. These oils start their life as plant or animal bases called fatty acids. They are then converted via a chemical reaction into esters or diesters which are then used as base stocks. Esters are polar, which means they act like a magnet and actually cling to metals. This supposedly offers much better protection on metal-to-metal surfaces than conventional PAOs, which do not have this polar effect. These base stock oils also act as a good solvent inside the engine, translating into cleaner operation. Esters are the most expensive to produce, and oils manufactured with them usually cost much more. Due to this higher cost, many companies only fortify their oils with esters. Some examples are Bel-Ray EXS, Torco MPZ Synthetic and Maxum 4 Extra. Motul 300V, however, uses 100 percent ester as its base oil, and is one of the more expensive oils.

Glöm inte bort att få med STORA dekaler att klistra på kåporna så att
alla vet att du prutar minsann INTE på KVALITEN!

/KentW

Klibbor på hojen det e riktigt snålt då pröjsar man ju inte fulltpris:D
 
Last edited:
Då jag tänkte vara så trevlig att ge biltemaoljan en ärlig chans utan fördommar, så går det såklart inte att finna någon datablad på deras oljor, riktigt dåligt:fakta
 
Last edited:
Efter läst databladet http://www.okq8.se/data/internal/data/10/23/1142431384327/SBK Racing.pdf
så säger den att den innehåller "Solvent-raffinerad mineralolja Ca. 92 procent
(IP346DMSO extract < 3 %) och polyalfaolefiner
Zinkalkyldithiofosfater 0.5 - 1.5 procent"

vilket då borde innebära att det är obestämd procent Polyalphaolefin(PAOs), mindre än 3,5%
Det skulle jag utan tvekan kalla en klass 3 olja (förr kallad högkvalitativ mineralolja) vilket förklarar priset:)

Vilken grupp dom tillhör har inget med kvalitet att göra även om man kan ana sig till att vissa grupper kan/bör ha högre kvalitet. Som tex att syntetolja brukar bättre än mineralolja.

Man ska ha klart för sig att detta bara är en bas som bär en mängd additiver som ger oljan sina egenskaper.

Din favorit klass 5, esterbaserade smörjmedel är däremot inte direkt kända för att vara bättre smörjmedel än övriga.
 
Last edited:
Vilken grupp dom tillhör har inget med kvalitet att göra även om man kan ana sig till att vissa grupper kan/bör ha högre kvalitet. Som tex att syntetolja brukar bättre än mineralolja.

Man ska ha klart för sig att detta bara är en bas som bär en mängd additiver som ger oljan sina egenskaper.

Din favorit klass 5, esterbaserade smörjmedel är däremot inte direkt kända för att vara bättre smörjmedel än övriga.

Nej det är basoljan som bär en oljas egenskaper, i en sämre basolja används tillsattser i större utsträckning för att förbättra oljan vilket gör att oljan snabbt tappar mycket av sin prestanda...... vilket gör att en sämre olja "slits ut" mycket fortare vilket kan göra att en dyr olja blir billigare i längden då den inte behöver bytas lika ofta. har man en lågprestanda motor kan det vara overkill att hälla i en dyr olja, även om den kan göra viss nytta.
esterbaserade smörjmedel inte direkt kända för att vara bättre???? är det därför rossis motor rullar med denna olja i sin motor:va
det är efter den listan som alla seriösa bedömer kvaliten på oljorna.... en dyrare basolja skulle sluta tillverkas om den inte får bättre egenskaper, skulle vara omöjligt att ta bättre betalt för en sämre basolja. Igen oljetillverkare skulle köpa in en sämre basolja för dyrare fatpris:D
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top