Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1.) Inte direkt kända för att vara bättre???? är det därför rossis motor rullar med denna olja i sin motor:va

2.) det är efter den listan som alla seriösa bedömer kvaliten på oljorna....

3.) en dyrare basolja skulle sluta tillverkas om den inte får bättre egenskaper, skulle vara omöjligt att ta bättre betalt för en sämre basolja. Igen oljetillverkare skulle köpa in en sämre basolja för dyrare fatpris

4.) :D

1.) Vilken olja Rossi har i sin motor har varken du eller jag någon aning om men jag kan garantera dig att det knappast är nåt du kan eller ens vill köpa i butik till din hoj.

2.) Nej, alla seriösa tribologer vet bättre än att bedömma nåt efter den listan. Du är helt ute ur den här matchen.

3.) Riktigt så enkelt är det inte. Att basen är bättre betyder inte att helheten är bättre. Esterbaserade smörjmedel kan mycket väl vara bättre i framtiden någon gång men det är troligen mer en fråga för våra barn.

4.) Det där flinet ser bara fånigt ut på någon med din bristfälliga kompetens inom tribologi.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Group I:
Group II:
Group III
Group IV:

För att göra en liknelse så är ditt resonemang om grupperna ungefär som att vi grupperar båtar, hus osv efter vilket material dom är tillverkade i. trä, stål, plast, aluminum, betong och sedan påstår du att plastbåtar alltid är bäst!? Varför bygger man inte stora skepp i stål då? Eller att betong alltid är bäst material till att bygga hus? Tills man vaknar i ett radonhus? Eller tills man ska finansiera det?
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
1.) Vilken olja Rossi har i sin motor har varken du eller jag någon aning om men jag kan garantera dig att det knappast är nåt du kan eller ens vill köpa i butik till din hoj.

2.) Nej, alla seriösa tribologer vet bättre än att bedömma nåt efter den listan. Du är helt ute ur den här matchen.

3.) Riktigt så enkelt är det inte. Att basen är bättre betyder inte att helheten är bättre. Esterbaserade smörjmedel kan mycket väl vara bättre i framtiden någon gång men det är troligen mer en fråga för våra barn.

4.) Det där flinet ser bara fånigt ut på någon med din bristfälliga kompetens inom tribologi.


Jag är fullt medveten om att oljan i rossis hoj inte går att köpa, men den är säkert esterbaserad.
sen att du tror att oljebasen inte är viktig får stå för dig:)
vad ska man svara på detta:va
Jag är glad att du inte väljer min olja:D:D:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är fullt medveten om att oljan i rossis hoj inte går att köpa, men den är säkert esterbaserad.
sen att du tror att oljebasen inte är viktig får stå för dig:)
vad ska man svara på detta:va
Jag är glad att du inte väljer min olja:D:D:D

Var har jag sagt att den inte är viktig? Den är skitviktig och din favoritbas har tyvärr problem med vissa additiver som är minst lika viktiga. Men det visste du ju redan... :näsblod

Ja du är säker glad för det, men jag skulle ha varit mycket road av att jobba med dig på min förra arbetsplats som var ett oljelab. :D
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
För att inte bara vara dryg och bidra lite i denna tråd till de ekonomiskt lagda så hittade jag detta som är ett år gammalt.... här finns lite ekonomi tips som antagligen är betydligt bättre än biltema olja, håll till godo. jag vet inte skribenten till namn så jag kan inte ge han äran vilket är synd, håll till godo:tummenupp

"sedan 2003 i samband med ett uppdrag på Volvo CE components i Eskilstuna och "smittades" av ämnet eftersom jag hade då tillgång till de flesta motortillverkares krav ,oljestandard samt oljetillverkarnas produkt och säkerhetsdatablad . Det var häpnadsväckande hur lite (även om jag borde veta om det yrkesmässigt ) jag kunde om oljor. Efter 3-4 år rotande i oljeträsket skrev en artikel på ca 2 A4 sidor som sammanfattadei grova drag det väsentliga. Om så önskas ,kan bifogas här...
I slutändan handlar det om pengar, ofta ett överpris för något som inte är det, men vi gärna med glädje betalar...
I Tyskland är det absolut förbudet att använda benämningen "syntetisk" om inte basoljan är av Polyalfaolefiner eller estertyp . I Sverige är det mesta "helsyntet" " halvsyntet" "syntetisk baserad" och så vidare
propaganda. Oljan av de flesta fabrikat gör jobbet utmärkt, men vi kastar pengar i sjön i tron att en dyrare produkt (oftast förknipad med motorsport) är bättre för just min motor än en billigare.
Lite råd:
1.Vad säger instruktionsboken handlar om en dåtid, dagens oljor är uppgraderade och bättre både som basolja (ca80%) och tillsatser (resten).
Syntetisk (Grupp4-PAO, estrar,olefiner) och mineral(Grupp1,2 och 3 )smörjer lika bra,men syntet är bättre i extrema(täcker kallt,varmt ) förhållanden - har du det (och när) i din motor ?
Syntetisk olja kräver mindre tillsatser , men är ofta aggressiv mot packningsmaterial, klarar din motor detta?
Och det är från fall till fall( och årgång ).
2. API och ACEA krav berättar inte om oljans kvalite utan det är viskositetsklassificering=oljans motstånd
och flytbarhet i olika temperaturområden.Kvalite och godkänande läses av i produktdatabladet.
3.Eftermarknadens aktörer vill gärna sälja sina produkter men , erbjuder de produkt och säkerhetsdatablad
för att läsa vad är produkten sammansatt av och vilka motortillverkare har godkänt egendkaperna (läs i produktdatabladet) ?

a.Helsyntetisk bas är kemiskt framställda oljor med noga utvald viskositet för endamålet (kraven): polyalfaolefiner, ester polyol, ester dibasic acid, polyglyglykol polyamine.Läs säkerhetsdatabladet.
Den basen är svindyr, därför procenttalet även i säkerhetsdatabladen blir och förblir okänt - den posten är en blandning - t.ex :"88% PAO + kemiskt modifierade kolväten" , men hur mycket av vad vet inte jag, förskar fortfarande...

b."Halvsyntet","syntetisk baserad" eller "helsyntet {Biltema(=Statoil) 5w -50 }" är Grupp 2 mineralbas, eller hydroisomeriserad Grupp3 , men inte en droppe av ovanstående beskrivet i "a"
Missbrukar benämningen gör främst populära Castrol ochShell. Statoil,okq8, och andra hänger med också och klistrar etiketter flitigt utan bekymmer - det är fritt fram därför konsumenten är ej krävande och påläst.

4 Nyare bil kräver mer strikt förhållande till rekomendationerna (=läs) p.ga. sofistikerade avgasrening som
kan påverkas av oljevalet , ej motorns hållbarhet, utan katalytiska system som kan vara ur funktion betydligt tidigare än räknat. Sök fakta,fråga...
5. Välj olja som inte täcker ett så stort område t.ex 10W-60 eller 5W-50, som betyder att någon av gränserna 10 winter eller 50,60 är uppblåst med tillsatser, som är förbrukade efter 7 - 800 mil.

Min personliga val är Swedol (från Petrolia och Nynäs) Samma oljor säljs som Q8, OKQ till betydligt högre pris

Beroende av behov:
1.äkta syntet - "Swedol Helsyntet 5W-40" 4liter för 200 kr som är lika med "Q8Formula Excel" 550 kr tror på macken eller andra Shell,Castrol som är lika dyra , men ej bättre...
2."Halvsyntetisk (inget syntet här utan Grupp 3 mineral ) och helt OK för VAG motorer:
Swedol delsyntet 10W-40 4 l dunk för 135 kr som är kamuflerad "Q8 Formula Advanced" - svindyr på macken
och lika med de flesta Castrol Shell, Penzoil,BP,Texaco etc.(Varför betala 300 spänn till ?)
20 liter dunk av samma fabrikat kostar 650 kr !
3. Fantastisk diesel motorolja (och bensin - SL) som uppfyller en helA4 sida med krav är mineraloljebaserad
Q8 T 750 - 20 liter 477+ moms . Samma olja kostar 380kr för 4 liter på okq8
4.Minst lika bra - Q8 T 720 som är lite billigare - 419kr + moms för 20 liter.

Mina personliga val betyder inte att jag favoriserar fabrikat utan jag vill veta vad jag betalar för och mest besviken är jag på alla stora färgglada röd-gröna, gul-röda , helgröna och andra svindyra "papegoljor"
som fuskar och vill ha mer betallt av vad de stoppar i förpackningarna.
Ni kan också testa vad som finns egentligen i dunken - gå in på hemsidorna - läs och kräv fakta.
Alla är i dag mer eller mindre skylldiga att redovisa innhållet för kunden"
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att inte bara vara dryg och bidra lite i denna tråd till de ekonomiskt lagda så hittade jag detta som är ett år gammalt.... här finns lite ekonomi tips som antagligen är betydligt bättre än biltema olja, håll till godo. jag inte vet skribenten till namn så kan jag inte ge han äran vilket är synd, håll till godo:tummenupp

"sedan 2003 i samband med ett uppdrag på Volvo CE components i Eskilstuna och "smittades" av ämnet eftersom jag hade då tillgång till de flesta motortillverkares krav ,oljestandard samt oljetillverkarnas produkt och säkerhetsdatablad . Det var häpnadsväckande hur lite (även om jag borde veta om det yrkesmässigt ) jag kunde om oljor. Efter 3-4 år rotande i oljeträsket skrev en artikel på ca 2 A4 sidor som sammanfattadei grova drag det väsentliga. Om så önskas ,kan bifogas här...
I slutändan handlar det om pengar, ofta ett överpris för något som inte är det, men vi gärna med glädje betalar...
I Tyskland är det absolut förbudet att använda benämningen "syntetisk" om inte basoljan är av Polyalfaolefiner eller estertyp . I Sverige är det mesta "helsyntet" " halvsyntet" "syntetisk baserad" och så vidare
propaganda. Oljan av de flesta fabrikat gör jobbet utmärkt, men vi kastar pengar i sjön i tron att en dyrare produkt (oftast förknipad med motorsport) är bättre för just min motor än en billigare.
Lite råd:
1.Vad säger instruktionsboken handlar om en dåtid, dagens oljor är uppgraderade och bättre både som basolja (ca80%) och tillsatser (resten).
Syntetisk (Grupp4-PAO, estrar,olefiner) och mineral(Grupp1,2 och 3 )smörjer lika bra,men syntet är bättre i extrema(täcker kallt,varmt ) förhållanden - har du det (och när) i din motor ?
Syntetisk olja kräver mindre tillsatser , men är ofta aggressiv mot packningsmaterial, klarar din motor detta?
Och det är från fall till fall( och årgång ).
2. API och ACEA krav berättar inte om oljans kvalite utan det är viskositetsklassificering=oljans motstånd
och flytbarhet i olika temperaturområden.Kvalite och godkänande läses av i produktdatabladet.
3.Eftermarknadens aktörer vill gärna sälja sina produkter men , erbjuder de produkt och säkerhetsdatablad
för att läsa vad är produkten sammansatt av och vilka motortillverkare har godkänt egendkaperna (läs i produktdatabladet) ?

a.Helsyntetisk bas är kemiskt framställda oljor med noga utvald viskositet för endamålet (kraven): polyalfaolefiner, ester polyol, ester dibasic acid, polyglyglykol polyamine.Läs säkerhetsdatabladet.
Den basen är svindyr, därför procenttalet även i säkerhetsdatabladen blir och förblir okänt - den posten är en blandning - t.ex :"88% PAO + kemiskt modifierade kolväten" , men hur mycket av vad vet inte jag, förskar fortfarande...

b."Halvsyntet","syntetisk baserad" eller "helsyntet {Biltema(=Statoil) 5w -50 }" är Grupp 2 mineralbas, eller hydroisomeriserad Grupp3 , men inte en droppe av ovanstående beskrivet i "a"
Missbrukar benämningen gör främst populära Castrol ochShell. Statoil,okq8, och andra hänger med också och klistrar etiketter flitigt utan bekymmer - det är fritt fram därför konsumenten är ej krävande och påläst.

4 Nyare bil kräver mer strikt förhållande till rekomendationerna (=läs) p.ga. sofistikerade avgasrening som
kan påverkas av oljevalet , ej motorns hållbarhet, utan katalytiska system som kan vara ur funktion betydligt tidigare än räknat. Sök fakta,fråga...
5. Välj olja som inte täcker ett så stort område t.ex 10W-60 eller 5W-50, som betyder att någon av gränserna 10 winter eller 50,60 är uppblåst med tillsatser, som är förbrukade efter 7 - 800 mil.

Min personliga val är Swedol (från Petrolia och Nynäs) Samma oljor säljs som Q8, OKQ till betydligt högre pris

Beroende av behov:
1.äkta syntet - "Swedol Helsyntet 5W-40" 4liter för 200 kr som är lika med "Q8Formula Excel" 550 kr tror på macken eller andra Shell,Castrol som är lika dyra , men ej bättre...
2."Halvsyntetisk (inget syntet här utan Grupp 3 mineral ) och helt OK för VAG motorer:
Swedol delsyntet 10W-40 4 l dunk för 135 kr som är kamuflerad "Q8 Formula Advanced" - svindyr på macken
och lika med de flesta Castrol Shell, Penzoil,BP,Texaco etc.(Varför betala 300 spänn till ?)
20 liter dunk av samma fabrikat kostar 650 kr !
3. Fantastisk diesel motorolja (och bensin - SL) som uppfyller en helA4 sida med krav är mineraloljebaserad
Q8 T 750 - 20 liter 477+ moms . Samma olja kostar 380kr för 4 liter på okq8
4.Minst lika bra - Q8 T 720 som är lite billigare - 419kr + moms för 20 liter.

Mina personliga val betyder inte att jag favoriserar fabrikat utan jag vill veta vad jag betalar för och mest besviken är jag på alla stora färgglada röd-gröna, gul-röda , helgröna och andra svindyra "papegoljor"
som fuskar och vill ha mer betallt av vad de stoppar i förpackningarna.
Ni kan också testa vad som finns egentligen i dunken - gå in på hemsidorna - läs och kräv fakta.
Alla är i dag mer eller mindre skylldiga att redovisa innhållet för kunden"

Så att ingen läsare missförstår, bil/båt-oljorna ovan är inte riskfria att använda om man till skillnad från mig har en hoj där motoroljar smörjer även kopplingen.

Själv utnyttjar jag denna möjlighet med HD, att kunna använda bilracingolja. Så jag kör på Statoils HP 25W-50, ca 50 kr litern. Handlar storpack från grossist. På macken kostar denna båt/bilracingolja 185:-/litern. Tack vare esterteknologin så innehåller den iof ingen moly/friction modifiers, men det känns ändå riskabelt med icke JASO-godkänd syntet i kopplingen. I låda/koppling använder jag därför en mineral 80W GL4 transmissionsolja från Golden Spectro, designad bra grepp i för våta kopplingar/bromsar.

Vasa, om du vill få en kvalificerad gissning kring vad Biltema racing mc-oljan innehåller så leta rätt på produktbladet för Statoil racingway MC 10W-40.

Själv står jag helst utanför er debatt, ville bara skriva detta inlägg så ingen missuppfattade ovanstående oljor som MC-oljor.

/J
 
Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Vasa, om du vill få en kvalificerad gissning kring vad Biltema racing mc-oljan innehåller så leta rätt på produktbladet för Statoil racingway MC 15W-40.

Själv står jag helst utanför er debatt, ville bara skriva detta inlägg så ingen missuppfattade ovanstående oljor som MC-oljor.

/J

En liten tillrättning bara. Racingway 10w-40 ska det vara.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är det vanligt att tillverkarna ändrar innehållet i sina oljor? Fordonstillverkarna (både motorcyklar och bilar) lär inte uppdatera sina specifikationer på de äldre utgångna modellerna särskilt ofta. Risken är väl att återförsäljarna häller i fel olja tillslut som sliter ut motorerna i förtid. Eller hur ska man tolka den här vetenskapen om oljor?

Tittade tillbaka i en tråd på ett Porsche forum: http://forums.rennlist.com/rennforums/993-forum/407224-anything-new-on-the-mobil-1-front-2.html

Citatet kommer från ett inlägg där från någon som utger sig för att kunna ett och annat om oljor:

"Mobil have been playing "footsie" with oil specs lately as part of their damage control to marketing. They have complied with the EPA's demand to reduce ZDDP while trying not to lose market share. To that end, they have not been very forthcoming about providing specs on their oils for the folks who need such protection even going so far to say that the current SM-rated 15w-50 has sufficient levels of Zn & P for these engines."

Varje motorforum verkar ha sina oljetråd. Blir inte mycket klokare när jag läser vad som skrivs om jag ska vara helt ärlig. Inte helt enkelt att skilja vad som är rätt och fel när man kommer in oljors olika beståndsdelar som skyddar motorerna på olika sätt beroende på vilken generation de framställts för.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Av dina undermåligt framförda sk argument antar jag att du fortfarande inte har fattat?

Att jag har något att tjäna på att snåla på oljan?...... jag tror du inte fattar varför racemotorer renoveras med relativt korta interval.... om du vill vara snål på någontig så billigt som olja så är det upp till dig... och om du tror att högt trimmade motorer inte slits och går sönder som du påstod så är det uppenbart att det är du som inte fattar:D:D:D
 

Dr.Bike

Guest
Är det vanligt att tillverkarna ändrar innehållet i sina oljor? Fordonstillverkarna (både motorcyklar och bilar) lär inte uppdatera sina specifikationer på de äldre utgångna modellerna särskilt ofta. Risken är väl att återförsäljarna häller i fel olja tillslut som sliter ut motorerna i förtid. Eller hur ska man tolka den här vetenskapen om oljor?

Tittade tillbaka i en tråd på ett Porsche forum: http://forums.rennlist.com/rennforums/993-forum/407224-anything-new-on-the-mobil-1-front-2.html

Citatet kommer från ett inlägg där från någon som utger sig för att kunna ett och annat om oljor:

"Mobil have been playing "footsie" with oil specs lately as part of their damage control to marketing. They have complied with the EPA's demand to reduce ZDDP while trying not to lose market share. To that end, they have not been very forthcoming about providing specs on their oils for the folks who need such protection even going so far to say that the current SM-rated 15w-50 has sufficient levels of Zn & P for these engines."

Varje motorforum verkar ha sina oljetråd. Blir inte mycket klokare när jag läser vad som skrivs om jag ska vara helt ärlig. Inte helt enkelt att skilja vad som är rätt och fel när man kommer in oljors olika beståndsdelar som skyddar motorerna på olika sätt beroende på vilken generation de framställts för.

Inget du behöver oroa dig för kompis.

ZDDP är bara en förkortning på den Zinkförening-tillsats (alltså inte Zink i metallisk form som man kan luras att tro, utan här som en metalltvål) man har som anti-skär-tillsats, och den har (helt i enlighet med nyare standarder) minskats och minskats, nu till en nivå, där då i detta fallet Porchefans oroar sig för att detta inte räcker. (hur de nu kan ha nån uppfattning om det)
Samma sak gäller P. D.v.s Fosfortillsatsen.

Läser man min oljetråd No 1 (tror jag det var) så redogör jag för just Zink.

Slutsatsen är iaf att så länge oljan gör sitt jobb (vilket den alltid gör med helsyntet av rätt viskositet, och under de löjligt korta bytesintervall man har på en hoj som inte på något sätt "sliter ut" oljan) så kommer aldrig zinket in i bilden.
För det är bara i spel när oljefilmen brister.
Vilket den alltså normalt inte gör på moderna oljor.

Oro obefogad alltså... :)
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Att jag har något att tjäna på att snåla på oljan?...... jag tror du inte fattar varför racemotorer renoveras med relativt korta interval.... om du vill vara snål på någontig så billigt som olja så är det upp till dig... och om du tror att högt trimmade motorer inte slits och går sönder som du påstod så är det uppenbart att det är du som inte fattar:D:D:D

Du som har koll: exakt vilka egenskaper är det, som gör de bra "icke biltema"-oljorna och andra "högvärdiga oljor", bättre för dig?

är det livslängden, så du inte behöver byta olja så ofta?

är det mc tillverkaren som har räknat fel på behovet av styrka på oljefilmen, rengöring, förmåga att hantera främmande ämnen m.m.?

är det ditt sätt att använda mc:n som är annorlunda jämfört med vad tillverkaren förutspått?

eller är det något annat som gör att din mc behöver en olja som överstiger de krav som mc-tillverkaren anser uppfyller motorns behov?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En liten tillrättning bara. Racingway 10w-40 ska det vara.

Korrekt, jag skrev fel. jag menade alltså att Statoil Racingway 10W-40 är den olja som enligt mig mfl utgör även Biltema racing 10W-40. Jag ändrar i mitt inlägg.

Iaf fram tills nyss, eftersom Biltema/Statoil nyligen inte valde att förnya det 5-årskontrakt som skrevs 2005.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att inte bara vara dryg och bidra lite i denna tråd till de ekonomiskt lagda så hittade jag detta som är ett år gammalt.... här finns lite ekonomi tips som antagligen är betydligt bättre än biltema olja, håll till godo. jag vet inte skribenten till namn så jag kan inte ge han äran vilket är synd, håll till godo:tummenupp

"sedan 2003 i samband med ett uppdrag på Volvo CE components i Eskilstuna och "smittades" av ämnet eftersom jag hade då tillgång till de flesta motortillverkares krav ,oljestandard samt oljetillverkarnas produkt och säkerhetsdatablad . Det var häpnadsväckande hur lite (även om jag borde veta om det yrkesmässigt ) jag kunde om oljor. Efter 3-4 år rotande i oljeträsket skrev en artikel på ca 2 A4 sidor som sammanfattadei grova drag det väsentliga. Om så önskas ,kan bifogas här...
I slutändan handlar det om pengar, ofta ett överpris för något som inte är det, men vi gärna med glädje betalar...
I Tyskland är det absolut förbudet att använda benämningen "syntetisk" om inte basoljan är av Polyalfaolefiner eller estertyp . I Sverige är det mesta "helsyntet" " halvsyntet" "syntetisk baserad" och så vidare
propaganda. Oljan av de flesta fabrikat gör jobbet utmärkt, men vi kastar pengar i sjön i tron att en dyrare produkt (oftast förknipad med motorsport) är bättre för just min motor än en billigare.
Lite råd:
1.Vad säger instruktionsboken handlar om en dåtid, dagens oljor är uppgraderade och bättre både som basolja (ca80%) och tillsatser (resten).
Syntetisk (Grupp4-PAO, estrar,olefiner) och mineral(Grupp1,2 och 3 )smörjer lika bra,men syntet är bättre i extrema(täcker kallt,varmt ) förhållanden - har du det (och när) i din motor ?
Syntetisk olja kräver mindre tillsatser , men är ofta aggressiv mot packningsmaterial, klarar din motor detta?
Och det är från fall till fall( och årgång ).
2. API och ACEA krav berättar inte om oljans kvalite utan det är viskositetsklassificering=oljans motstånd
och flytbarhet i olika temperaturområden.Kvalite och godkänande läses av i produktdatabladet.
3.Eftermarknadens aktörer vill gärna sälja sina produkter men , erbjuder de produkt och säkerhetsdatablad
för att läsa vad är produkten sammansatt av och vilka motortillverkare har godkänt egendkaperna (läs i produktdatabladet) ?

a.Helsyntetisk bas är kemiskt framställda oljor med noga utvald viskositet för endamålet (kraven): polyalfaolefiner, ester polyol, ester dibasic acid, polyglyglykol polyamine.Läs säkerhetsdatabladet.
Den basen är svindyr, därför procenttalet även i säkerhetsdatabladen blir och förblir okänt - den posten är en blandning - t.ex :"88% PAO + kemiskt modifierade kolväten" , men hur mycket av vad vet inte jag, förskar fortfarande...

b."Halvsyntet","syntetisk baserad" eller "helsyntet {Biltema(=Statoil) 5w -50 }" är Grupp 2 mineralbas, eller hydroisomeriserad Grupp3 , men inte en droppe av ovanstående beskrivet i "a"
Missbrukar benämningen gör främst populära Castrol ochShell. Statoil,okq8, och andra hänger med också och klistrar etiketter flitigt utan bekymmer - det är fritt fram därför konsumenten är ej krävande och påläst.

4 Nyare bil kräver mer strikt förhållande till rekomendationerna (=läs) p.ga. sofistikerade avgasrening som
kan påverkas av oljevalet , ej motorns hållbarhet, utan katalytiska system som kan vara ur funktion betydligt tidigare än räknat. Sök fakta,fråga...
5. Välj olja som inte täcker ett så stort område t.ex 10W-60 eller 5W-50, som betyder att någon av gränserna 10 winter eller 50,60 är uppblåst med tillsatser, som är förbrukade efter 7 - 800 mil.

Min personliga val är Swedol (från Petrolia och Nynäs) Samma oljor säljs som Q8, OKQ till betydligt högre pris

Beroende av behov:
1.äkta syntet - "Swedol Helsyntet 5W-40" 4liter för 200 kr som är lika med "Q8Formula Excel" 550 kr tror på macken eller andra Shell,Castrol som är lika dyra , men ej bättre...
2."Halvsyntetisk (inget syntet här utan Grupp 3 mineral ) och helt OK för VAG motorer:
Swedol delsyntet 10W-40 4 l dunk för 135 kr som är kamuflerad "Q8 Formula Advanced" - svindyr på macken
och lika med de flesta Castrol Shell, Penzoil,BP,Texaco etc.(Varför betala 300 spänn till ?)
20 liter dunk av samma fabrikat kostar 650 kr !
3. Fantastisk diesel motorolja (och bensin - SL) som uppfyller en helA4 sida med krav är mineraloljebaserad
Q8 T 750 - 20 liter 477+ moms . Samma olja kostar 380kr för 4 liter på okq8
4.Minst lika bra - Q8 T 720 som är lite billigare - 419kr + moms för 20 liter.

Mina personliga val betyder inte att jag favoriserar fabrikat utan jag vill veta vad jag betalar för och mest besviken är jag på alla stora färgglada röd-gröna, gul-röda , helgröna och andra svindyra "papegoljor"
som fuskar och vill ha mer betallt av vad de stoppar i förpackningarna.
Ni kan också testa vad som finns egentligen i dunken - gå in på hemsidorna - läs och kräv fakta.
Alla är i dag mer eller mindre skylldiga att redovisa innhållet för kunden"

Ok. Det må vara så att det är skrivet av någon som skriver tidningsartiklar men en mängd faktafel i detta gör att trovärdigheten blir i princip noll från min sida.

Newsflash. Journalister är inte direkt sanningens stöttepelare. Dom vill sälja artiklar och är ofta villiga att skriva vad som helst för att få läsare.
Kolla exempelvis på aftonbladet och expressen. Det är långt ifrån allt i dom tidningarna som är pålitlig fakta av hög journalistisk kvalitet.

Först påståendet om att syntetiska oljor skulle vara mer aggressiva mot packningsmaterialen. Det är rent bullshit som inte har några som helst belägg överhuvudtaget.

Detta är en gammal myt som härrör sig från tiden när oljorna var betydligt sämre än dom är idag.
Man hade kört med en dålig mineralolja som gett avlagringar som kunde bidra till att täta dåliga packningar men när man gick över till syntetolja så rengjorde oljan packningen som då började läcka.
Anledningen til läckaget var då inte att oljan var aggressiv utan att packningen var så usel.
som parentes kan nämnas att Chevrolets smallblockmotorer på 60 talet hade en bakre vevaxelpackning som var gjord av en bit rep.
Gissa om det läcker när du häller i en olja som inte koksar igen packningen.
idag är även mineraloljorna så bra att man får fullgod rengöringseffekt och något "syntetoljeläckage" uppstår inte om man byter över.

API och ACEA är just kvalitetsklassningar. Däremot är SAE värdet ett mått på viskositeten. Återigen grovt faktafel.

Ja. Det finns produktblad som är ganska detaljerade men om man inte bryr sig om att fråga efter dom eller leta efter dom så får man ju naturligtvis inget.

En olja som benämns syntetolja kan inte innehålla mineralolja. Innehåller den bara en procent mineralolja så måste den anges som delsyntet.
Dom vanligaste syntetljorna på marknaden i sverige är idag baserade på Polyalfaolefiner. Återigen faktafel.


För att förtydliga. I en mening hävdas att exempelvis OKQ8 tillhör dom som fuskar mest med benämningen för att i nästa mening rekommendera en Swedol som han själv säger är samma som Q8 FormulaExcel då den är en äkta syntet.

Innan du anger "trovärdiga" källor till information så borde du ägna dig åt lite källgranskning och vara lite kritisk.
Om någon säger emot sig själv så är det en klar varningsklocka.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Ok. Det må vara så att det är skrivet av någon som skriver tidningsartiklar men en mängd faktafel i detta gör att trovärdigheten blir i princip noll från min sida.

Newsflash. Journalister är inte direkt sanningens stöttepelare. Dom vill sälja artiklar och är ofta villiga att skriva vad som helst för att få läsare.
Kolla exempelvis på aftonbladet och expressen. Det är långt ifrån allt i dom tidningarna som är pålitlig fakta av hög journalistisk kvalitet.

Först påståendet om att syntetiska oljor skulle vara mer aggressiva mot packningsmaterialen. Det är rent bullshit som inte har några som helst belägg överhuvudtaget.

Detta är en gammal myt som härrör sig från tiden när oljorna var betydligt sämre än dom är idag.
Man hade kört med en dålig mineralolja som gett avlagringar som kunde bidra till att täta dåliga packningar men när man gick över till syntetolja så rengjorde oljan packningen som då började läcka.
Anledningen til läckaget var då inte att oljan var aggressiv utan att packningen var så usel.
som parentes kan nämnas att Chevrolets smallblockmotorer på 60 talet hade en bakre vevaxelpackning som var gjord av en bit rep.
Gissa om det läcker när du häller i en olja som inte koksar igen packningen.
idag är även mineraloljorna så bra att man får fullgod rengöringseffekt och något "syntetoljeläckage" uppstår inte om man byter över.

API och ACEA är just kvalitetsklassningar. Däremot är SAE värdet ett mått på viskositeten. Återigen grovt faktafel.

Ja. Det finns produktblad som är ganska detaljerade men om man inte bryr sig om att fråga efter dom eller leta efter dom så får man ju naturligtvis inget.

En olja som benämns syntetolja kan inte innehålla mineralolja. Innehåller den bara en procent mineralolja så måste den anges som delsyntet.
Dom vanligaste syntetljorna på marknaden i sverige är idag baserade på Polyalfaolefiner. Återigen faktafel.


För att förtydliga. I en mening hävdas att exempelvis OKQ8 tillhör dom som fuskar mest med benämningen för att i nästa mening rekommendera en Swedol som han själv säger är samma som Q8 FormulaExcel då den är en äkta syntet.

Innan du anger "trovärdiga" källor till information så borde du ägna dig åt lite källgranskning och vara lite kritisk.
Om någon säger emot sig själv så är det en klar varningsklocka.

Hehe för det första är det skrivet av en Ingenjör på volvo och jag la in denna som en tips för snålvargar som har torrkoppling eller vill ge teambussen ett längre liv för billiga pengar då det var tips på billig olja som ser ok ut om man tittar på specen. Det var problem med packningar förr med det var för att packningmaterialen var dåliga, knappast aktuellt i daggsläget, det där bossebildoktor tugget med igenslamade utslitna packningar får stå för dig. Förr så fick man inte kalla vad som helst för syntet olja, nu för tiden är den ena leveratören av olja oseriösare än den andra, allt heter ju syntet baserat och så vidare. Jag la upp den för att det fanns tips om billig olja vilket jag trodde den här tråden handlar om:va
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top