Alkohol och bankörning...är det OK?

Det är vuxna människor vi talar om.... de borde ju kunna ta ansvar för sitt eget handlande. De bör även ta hänsyn till andras liv. Därför skulle ens inte en sån här sak ens behöva diskuteras.
/Ida

Victor skrev:
Jag vet inte det, vart ska man dra gränsen?
Ska man få köra med en 40C feber om man känner att man orkar det, eller en lätt förskylning?

RR är inte alls någon förebild för den normale gatknutten. Han har aldrig varit på ett SM och kommer förmodligen inte ge sig dit heller.
Möjligtvis har han sett GP på TV och tyckt att de lutar mycket eller nått sånt.

Du dricker inte personligen och det är ditt beslut. Det respekterar jag.
Men kom inte och påtvinga andra vad vi får och inte får göra.
Sålänge folk kan blåsa 0.0 innan de kör ut så anser jag att saken är klar.
Men hela tråden känns som att slia mygg och sväjla kameler.

1. RR är visst något för normala Sporthoj.com åkare o det är ju här vi diskuterar detta oxå!!!

2. Jo, jag tycker om att dricka sprit, mycket, ofta och länge men absolut inte i samband med Motorsport..

Visst det är min personliga åsikt och om du läste lite ordentligt så ska man absolut inte förbjuda det i regler, men tycker att det borde ligga i teamens intresse att ha all personal på topp under racehelg o man är inte i topp dagen efter, även om man blåser OK..

Sen ANSER JAG att det är jävligt oseriöst att blanda in alkohol i motorsport, det har inte där att göra..

Victor skrev:
Du dricker inte personligen och det är ditt beslut. Det respekterar jag.
Men kom inte och påtvinga andra vad vi får och inte får göra.
Sålänge folk kan blåsa 0.0 innan de kör ut så anser jag att saken är klar.
Men hela tråden känns som att slia mygg och sväjla kameler.
Kan du då förklara varför aktiva måste dricka alkohol i samband med tävlingarna?

sandstream skrev:
Kan du då förklara varför aktiva måste dricka alkohol i samband med tävlingarna?
Eftersom du tjatar så mycket så ska jag förklara för dig som inte är aktiv, ingen måste dricka öl, men vi som träffas ett par gånger om året på banorna gillar att grill/meckmysa och snacka skit på kvällarna, ej att förväxla med råsupande, vissa tar en öl eller två och andra nöjer sig med cola.

För en som inte är aktiv kan detta förefalla konstigt eller?

Jag föreslår en kompromiss. Den går i korthet ut på att de som är aktiva i RR, antingen som förare, depåpersonal eller funktionärer följer reglementet, medan de som tror på det goda föredömets starkt föränderliga kraft avstår från folköl till maten kvällen innan de framför ett motorfordon i trafiken. Att vara allmänt föredöme är dock meningslöst om ingen vet vad i ens gärning som är föredömligt. Jag föreslår därför att de föredömliga till självkostnadspris får köpa streamers till bakrutan på bilen på vilka det står "Jag avstod från folköl till maten igår kväll". På så sätt uppnås dels det goda föredömets effekt, dels kan alla andra trafikanter direkt se vilken fin och ansvarskännande person som framför fordonet ifråga.

En uppenbar risk med förfarandet är naturligtvis att även sådana individer som regelmässigt dricker en folköl till maten kvällen innan de sätter sig bakom ratten, beställer en dekal - och sas renomésnyltar på de fina och ansvarstagande trafikanterna. Tror ni att det för det problemests lösande räcker att alla som beställer en dekal får blåsa i en alkoholmätare vid beställningstillfället, eller bör det genomföras slumpmässiga kontroller i samband med kvällsvardens intagande? Vad säger ni, vilken metod är den bästa?

Last edited:
Bingo skrev:
Jag föreslår en kompromiss. Den går i korthet ut på att de som är aktiva i RR, antingen som förare, depåpersonal eller funktionärer följer reglementet, medan de som tror på det goda föredömets starkt föränderliga kraft avstår från folköl till maten kvällen innan de framför ett motorfordon i trafiken. Att vara allmänt föredöme är dock meningslöst om ingen vet vad i ens gärning som är föredömligt. Jag föreslår därför att de föredömliga till självkostnadspris får köpa streamers till bakrutan på bilen på vilka det står "Jag avstod från folköl till maten igår kväll". På så sätt uppnås dels det goda föredömets effekt, dels kan alla andra trafikanter direkt se vilken fin och ansvarskännande person som framför fordonet ifråga.

En uppenbar risk med förfarandet är naturligtvis att även sådana individer som regelmässigt dricker en folköl till maten kvällen innan de sätter sig bakom ratten, beställer en dekal - och sas renomésnyltar på de fina och ansvarstagande trafikanterna. Tror ni att det för det problemests lösande räcker att alla som beställer en dekal får blåsa i en alkoholmätare vid beställningstillfället, eller bör det genomföras slumpmässiga kontroller i samband med kvällsvardens intagande? Vad säger ni, vilken metod är den bästa?
:rofl :rofl :rofl

GSXR1100R skrev:
Eftersom du tjatar så mycket så ska jag förklara för dig som inte är aktiv, ingen måste dricka öl, men vi som träffas ett par gånger om året på banorna gillar att grill/meckmysa och snacka skit på kvällarna, ej att förväxla med råsupande, vissa tar en öl eller två och andra nöjer sig med cola.

För en som inte är aktiv kan detta förefalla konstigt eller?
Tjatar jag mycket?
Jag undrar bara hur det kan komma sig att ni inte kan avstå från alkohol helt "ett par gånger om året"?
Som du skriver går ju cola bra eller är det nervöst för en del att umgås i grupp?

Victor skrev:
Eh?
Jag vet att du är en smart kille så ansträng dig lite nu.
:pannkyss
Smart vete fan men jag vill bara ha en förklaring till varför man inte kan låta bli att dricka alkohol under en tävlingshelg?
Det finns väl en bra bit över 300 andra dagar på året som man kan ägna åt detta om man vill?

Den dagen då jag kommer och säger åt dig hur du ska driva din firma/sexa med din fru eller hur du ska uppträda innan du tränar RR på Rörken vill jag att du slår mig. Hårt.
Det för att jag inte har med de sakerna att göra.
Nu tror jag inte att du har en uppfattning om problemet eftersom du inte är en flitig besökare av tävlingar i Sverige vad jag förstår.

Det är ju iofs inte svar på din fråga men jag tycker att du kan få en uppfattning vad jag tycker & tänker tidigare i denhär tråden.

Zoidberg skrev:
Motorsport: 08.00 - 18.00
Socialt umgänge mm: 18.00 - 08.00

Detta kombinerat med bondförnuft & att man är nollad & fräsch 08.00 gör ett totalförbud överflödigt & tråkigt enl McB:s argument !
Om man kunde förlita sig på "bondförnuft" vore alla typer av regler och förbud onödiga. Men vi har alla olika värderingsgrunder och preferenser. Det som den ene tycker är normalt och skulle kalla "bondförnuft" är fullständigt otänkbart för en annan.

Victor skrev:
Den dagen då jag kommer och säger åt dig hur du ska driva din firma/sexa med din fru eller hur du ska uppträda innan du tränar RR på Rörken vill jag att du slår mig. Hårt.
Det för att jag inte har med de sakerna att göra.
Nu tror jag inte att du har en uppfattning om problemet eftersom du inte är en flitig besökare av tävlingar i Sverige vad jag förstår.

Det är ju iofs inte svar på din fråga men jag tycker att du kan få en uppfattning vad jag tycker & tänker tidigare i denhär tråden.
Tyvärr så känns det som att du har missuppfattat mina inlägg, eller så vill du missuppfatta dem eller så är jag helt enkelt för dålig på att framföra mina åsikter klart och tydligt.

Hur jag driver min firma, hur jag har sex med min fru och hur jag själv "tränar RR" påverkar ingen annan i någon större utsträckning.

Om jag däremot far fram i +250 ihop med 15-20 andra personer så kan det jag gör få väldigt starka konsekvenser för de andra.

Jag vet vad du tycker men det känns ändå inte som att du eller någon annan har kunna motivera, på ett bra sätt, varför man ska dricka alkohol under en tävlingshelg.
Och är det ingen som kan det finns det ju inte så mycket att diskutera, eller hur?

@nyteknik: Huvudet på spiken! :tummenupp

sandstream skrev:
Tjatar jag mycket?
Jag undrar bara hur det kan komma sig att ni inte kan avstå från alkohol helt "ett par gånger om året"?
Som du skriver går ju cola bra eller är det nervöst för en del att umgås i grupp?
Jag har jobbat i Saudi Arabien och där skulle du trivas, noll tolerans och hårda straff för dom som inte sköter sig, frihet under ansvar existerar inte.

GSXR1100R skrev:
Jag har jobbat i Saudi Arabien och där skulle du trivas, noll tolerans och hårda straff för dom som inte sköter sig, frihet under ansvar existerar inte.
Vilken utmärkt jämförelse :rolleyes:

Varför är det folk som inte ens tävlar i RR som har åsikter om detta :confused:

sandstream skrev:
Ska du med till Saudi Arabien?
Vi bor ju i samma kommun så vi kanske kan samåka :hihi
Ja kanon trevligt. Dem verkar ha mer förstånd än en del välutbildade här borta så varför inte.
Inte nog med det, P.A, aka Dr.Bike skall dit om bara någon månad kanske vi kan åka med honom. Han kan kulturen också så...

Hur som helst så står jag helt på din sida i denna fråga. Men förmynderi brukar ha svårt att bita t.o.m. på de smartaste korkskallarna.

//Fredda

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...