ABS-test Ducati

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
[YOUTUBE-ID]y6sTbgJgA0E[/YOUTUBE-ID]

Brittiska MCN testar ABS på en Ducati Monster 1100. Ganska talande.

Hehe, ja jag hade gärna köpt mig en abs hoj (cbr1000rr / s1000rr (a)) om jag hade haft pengar. Det är ju som sagt väldigt talande..

@Zerokool; Har du inte testat abs'en en endaste gång?^^ Ut och testa!

Lite spontana framhjulslåsningar är ju del av charmen när man gör stoppies på våren.

Jag är teknikanorektiker. Endast det nödvändiga och knappt det. Men ABS vill jag ha. Otroligt bra på gathojjar. Det konstiga är att det verkar vara många som är emot det. När ABS kom på bilar (ja, jag är gammal) var det knappt någon som var mot det. Bromsar man på sig med bil går det rakt fram tills man släpper bromsen. Odramatiskt. Bromsar man på sig med hoj måste man ha tur om det skall gå bra.

Säkert tror många många mc åkare att man är en bra mc åkare och kan allt perfekt. Och nu kommer ett teknisk system som ska vara bättre än man själv??? Never ever!!! :blah

Ja, det är onekligen en bra grej. Men när sker olyckorna? I kurvor eller rakt fram? Har för mig att jag läste att vid nedlägg så existerar inte ABS:en och gör den det är det några få procent utan det är rakt fram den gör sitt jobb. Någon som är mer insatt kanske?

Allstaar skrev:
Ja, det är onekligen en bra grej. Men när sker olyckorna? I kurvor eller rakt fram? Har för mig att jag läste att vid nedlägg så existerar inte ABS:en och gör den det är det några få procent utan det är rakt fram den gör sitt jobb. Någon som är mer insatt kanske?
Abs fungerar alltid på så sätt att du inte skall kunna låsa hjulet/en. Det skall fungera både vid nerlägg och inte. Men detta betyder inte att du inte kan bromsaomkull i en kurva med Abs.
Även om du inte låser hjulet så kan förflyttning av vikten resultera i att hjulet tappar grepp och du går omkull.

Men som sagt, abs fungerar oavsett om du lutar hojen eller inte.

Ska det vara så svårt att lita på ABS? Första jag gjorde med mn splitt nya Hornet 600 var att nita för fullt när jag övningskörde. Hur lätt som helst :)

Nej det är inte särskilt svårt att lita på det under kontrollerade former, har testat det både på grus och torr asfalt. Kan däremot inte säga hur jag kommer reagera den dagen man verkligen behöver det, risken är då att man fortfarande kör med tankar om framhjulslåsning och tvekar med att använda systemets fulla kapacitet.

Som sagt man skulle behöva träna dess egenskaper betydligt mer och det ska jag se till att göra.

Nej det är inte särskilt svårt att lita på det under kontrollerade former, har testat det både på grus och torr asfalt. Kan däremot inte säga hur jag kommer reagera den dagen man verkligen behöver det, risken är då att man fortfarande kör med tankar om framhjulslåsning och tvekar med att använda systemets fulla kapacitet.

Som sagt man skulle behöva träna dess egenskaper betydligt mer och det ska jag se till att göra.

Jag har kört hoj med ABS sen -05 och kommer aldrig köpa en hoj utan det.
Tyckte inte det var särskilt svårt att ställa om till att nypa fullt vid "behov".

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back