ABS bromsar

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
På min Bandit med ABS bromsar går ABS'en in redan vid måttlig bromsning (framhjulet) och jag undrar om det verkligen skall vara så. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan det möjligen bero på att någon av skivorna skevar?

Vad är det som styr aktiveringen av ABS:en?
Är det en jämförelse med bakhjulets rotationshastighet eller rotationsgradienten?

Man kallar det "slip ratio" dvs skillnaden mellan hjulets rotationshastighet och fordonets hastighet. Det är väl det du kallar rotationsgradienten.

hur räknar den ut fordonets hastighet utom att just mäta bakhjulet:confused:

Är det bytt däck från orginalen så kan ju hjulen ha fått lite olika rullomkrets så att systemet uppfattar det som att framhjulet rullar långsammare än bakhjulet redan innan det låser.

Samma sak skulle kunna hända om den mäter hastigheten på bakhjulet med en givare på lådan och man drevar om.

hur räknar den ut fordonets hastighet utom att just mäta bakhjulet:confused:

På bilar sitter det en mätkrans på varje hjul.
Hur skulle man annars veta skillnaden mellan dom?

Last edited:
Däcken har orginaldimensioner. På varje hjul finns mätsensorer.

Tja, det skulle ju kunna vara så att andra däck med orginaldimensionen har annan profil på slitytan vilket gör att den upplever differans i hjulens hastighet, men jag spekulerar bara och greppar efter halmstrån, det rätta här är nog att prata med din Suzuki handlare.

ja om de har börjat utrusta hojarna med det så visst men så långt har det väl knappast gått...

O kul i en tunnel... :D

Är det bytt däck från orginalen så kan ju hjulen ha fått lite olika rullomkrets så att systemet uppfattar det som att framhjulet rullar långsammare än bakhjulet redan innan det låser.

Samma sak skulle kunna hända om den mäter hastigheten på bakhjulet med en givare på lådan och man drevar om.

På bilar sitter det en mätkrans på varje hjul.
Hur skulle man annars veta skillnaden mellan dom?

Nu missförstod du mig
Jag menade för att kunna få fram vilken hastighet som hojen rör sig så måste den mäta bakhjulet, det finns juh inget annat sätt som är "ekonomiskt nog"

Last edited:
Nu missförstod du mig
Jag menade för att kunna få fram vilken hastighet som hojen rör sig så måste den mäta bakhjulet, det finns juh inget annat sätt som är "ekonomiskt nog"

Man kan mäta framhjulet också, eller utgående drev i växellådan, eller till och med mäta motorns varvtal och vilken växel som är i och sedan räkna ut hastigheten.

Det sista vet jag inte om det är godkänt då det inte visar alls när man frikopplar och rullar.

Men för att få en fungerande ABS måste ju både fram och bakhjulet mätas hela tiden, det är ju om det uppstår skillnader ABS griper in.

Abs-systemen på bilar räknar iaf normalt på derivatan av vinkelhastigheten på hjulet och jämför sedan med en massa bivillkor. Dvs när hjulet låser sig har man en osannolik retardation.

Vad är det som styr aktiveringen av ABS:en?
Är det en jämförelse med bakhjulets rotationshastighet eller rotationsgradienten?

På bilar är det iaf vanligen rotationsgradienten

Last edited:
Apropå ABS

Var nyss (20min sedan) ute och körde en Honda 600:a med ABS.
(jo ni läste rätt -19 å allt...)
Det blev lite lurigt för mig, eftersom ABS-en upphör att fungera under 5 eller om det är 3 Km/h (annars skulle ju fordonet aldrig stanna, så det ska alltså vara så) Men ickeförty kändes det sådär lagom kaxigt att nypa i bromsen fullt på den helt snöbeklädda vägen!
Och på slutet av avstannandet så gled framdäcket alltså helt låst...

:)

Man kan mäta framhjulet också, eller utgående drev i växellådan, eller till och med mäta motorns varvtal och vilken växel som är i och sedan räkna ut hastigheten.

Det sista vet jag inte om det är godkänt då det inte visar alls när man frikopplar och rullar.

Men för att få en fungerande ABS måste ju både fram och bakhjulet mätas hela tiden, det är ju om det uppstår skillnader ABS griper in.

Om man bara mäter framhjulet så får man juh ingen referens
Och de jag menade var att om du tar på kedjan, drevet eller bakhjulet spelar mindre roll det är hastigheten på bakhjulet man vill åt.

Men just på hojen så kan man bara hålla koll på två hjul

På bilar är det iaf vanligen rotationsgradienten

Det skulle ju kunna ge en intressant effekt på en hoj med dåligt pumpat framhjul :)

Alla som låst upp (det behöver inte stå still) framhjulet vet att det de flesta gångerna handlar om tiondels sekunder tills hjulet är på väg åt sidan. Hinner det ut för långt åt sidan innan man lättar på bromsen så är det kört och man kan inte hämta hem framhjulet igen, iaf inte den gången.

Så om hjulet vid inbromsning börjar gå på en mindre radie så snurrar det ju lika fort trots att hojen sänker hastigheten. När upptäcker ABS:en det? Hur känslig är detekteringen? Om ABS:en lättar på bromsen och belastningen på framhjulet minskar; kommer den att detektera en minskad rotationshastighet hos framhjulet och nypa igen?
Intressant reglerproblem. Torde vara en PID-regulator :)

Apropå ABS

Var nyss (20min sedan) ute och körde en Honda 600:a med ABS.
(jo ni läste rätt -19 å allt...)
Det blev lite lurigt för mig, eftersom ABS-en upphör att fungera under 5 eller om det är 3 Km/h (annars skulle ju fordonet aldrig stanna, så det ska alltså vara så) Men ickeförty kändes det sådär lagom kaxigt att nypa i bromsen fullt på den helt snöbeklädda vägen!
Och på slutet av avstannandet så gled framdäcket alltså helt låst...

:)

Var glad att du hade strävt, bra vinterväglag och inte runt nollan :tummenupp

Last edited:
Det skulle ju kunna ge en intressant effekt på en hoj med dåligt pumpat framhjul :)

Alla som låst upp (det behöver inte stå still) framhjulet vet att det de flesta gångerna handlar om tiondels sekunder tills hjulet är på väg åt sidan. Hinner det ut för långt åt sidan innan man lättar på bromsen så är det kört och man kan inte hämta hem framhjulet igen, iaf inte den gången.

Så om hjulet vid inbromsning börjar gå på en mindre radie så snurrar det ju lika fort trots att hojen sänker hastigheten. När upptäcker ABS:en det? Hur känslig är detekteringen? Om ABS:en lättar på bromsen och belastningen på framhjulet minskar; kommer den att detektera en minskad rotationshastighet hos framhjulet och nypa igen?
Intressant reglerproblem.

Styrsystemet analyserar alltså derivatorna på hjulets vinkelläge mot förprogramerade randvilkor. En hjulllåsning gör ju att förstaderivatan blir diskontinuerlig eller får en inflexionspunkt och teckenbyte på andraderivatan osv. Det är ren differential- och integralkalkyl på samma vis som i en PID som sagt. ABS:en behöver inte veta hur fort de andra hjulet snurrar.

Last edited:
Fanns Banditen med abs 97? Hur som så måste något vara fel, givare, pump, ecu...

Körde en ER6 på lite bandagar, grusväg och snabb gatåkning med ett inte allt för avanserat abs-system kalibrerat för att gå in mycket tidigt. Systemet aktiverades aldrig utan provokation från min sida.

Epilog

Efter många försök är nu bromsarna äntligen ok. Lägger in denna epilog till ev hjälp för andra med bromsproblem.

mina åtgärder:
-bytt skivor (dom var faktisk något skeva) - ingen förbättring
-andra belägg - ingen förbättring
-renoverat oken - ingen förbättring
-renoverat gafflarna -ja, lite bättre blev det
-bytt styrlager - nu blev det bra

Kunde inte tro att glapp i styrlager och gafflarna skulle kunna påverka bromsens funktion så mycket. Det visade sig ju att det inte alls var ett problem kopplat till min ABS. :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back