95 eller 98 oktan??

95 om det inte spikar.
Sämre effekt i 98
:öl

har öppnat luftboxen, ljuddämparen samt bestyckat om förgasaren och flyttat trottelnålen ett hack uppåt.

Borde man tanka 98 nu ? eller ingen betydelse..?

-MLM- skrev:
har öppnat luftboxen, ljuddämparen samt bestyckat om förgasaren och flyttat trottelnålen ett hack uppåt.

Borde man tanka 98 nu ? eller ingen betydelse..?

eftersom du inte höjt kompressionen ska det inte vara nåt problem att fortsätta med 95 oktan. Anledningen till högre oktanhalt är för att slippa spikningar som är skadliga för motorn, ju högre kompression ju mer får du gå upp i oktan.
Du får alltså ingen effekthöjning genom att köra på högre oktanhalt utan det ska till mer saker.

98 oktan = mer energi i bränslet = tankar alltid 98 i fordon där effekten är intressant....
Alltså inte i jobbets 323a eller VW Sharan (förvisso turbo).....

Om jag hade råd (som McBudet tydligen har *räck ut tungan smiley*) skulle jag köra på minst 100oktan.......
Sälja billigt till mig... Snäääälla......

Oktan

Om jag minns rätt har det här varit en lång tråd om detta ämne tidigare, men...

Kort- och populärvariant: Bensin självantänder vid ett visst tryck, låt oss säga att vi mäter detta värde i oktan. För att bränsleblandningen inte ska tända av trycket i cylindern (vid fel tidpunkt, för tidigt, d v s ej av gnistan) tillsätts ett "hämmande " ämne" - förr var det bly. Ju högre komp - ju högre oktantal, d v s mer tillsats av ämne "som inte brinner" = sämre energivärde. Vitsen är förstås att man får en vinst i en högpresterande motor men det går också åt mer bränsle.

(Alltså, ju högre oktantal ju sämre energivärde = mindre effekt. Men det är ganska marginellt och märks inte i praktiken)

Moderna motorer (med elektronik) anpassar sig till förbränningsförhållandena vilket gör att även min Busa går på 95.

Last edited:
Supermoto skrev:
98 oktan = mer energi i bränslet = tankar alltid 98 i fordon där effekten är intressant....

Om jag hade råd (som McBudet tydligen har *räck ut tungan smiley*) skulle jag köra på minst 100oktan.......

ledsen men det du säger är fullständigt felaktigt:-)
Effekten har som sgt inget med oktanhalten att göra, den enda parralellen är isf att en högeffektsmotor skulle ha högre kompression och börja spika med för låg oktanhalt. Energiinnehållet är inte högre i 98okt.

Motorn går på 95, så jag kör med det för att det är billigast och har något högre energivärde (vilket dock inte ger utslag på bensinåtgången, men där har priset en roll att spela).

Supermoto skrev:

Suck....

Högre oktantal ger som regel sämre brinnhastighet.
Att tro hojen går fortare med 98 är ett påfund från moppeåldern .(Som dock gav kraftig psykologisk effekt med blandade resultat.)
:rodnar

Vilket det fortfarande gör för vissa.

Så i ditt fall med kompression på cirkus 11.5:1 med normal tändning/förgasarbestyckning så finns det ingen anledning att köra på 98. :crash

Hoppsan. Kan det verkligen vara så att jag haft fel... Ser ju inte bättre ut :crash . Eftersom jag inte är kemiingenjör så har jag enbart refererat till vad jag läst i div. biltidningar.

HuskyRR -> Varför är det så då att alltid när motorer testas så körs de på så högt oktantal som möjligt? Jo, för att de ger mer effekt då (sen hade jag tydligen fel om energiinnehållet)Teknikens värld (tror jag det var) gjorde ett test på bensin för några år sedan och det visade klart och tydligt att 98 gav mer effekt. Om energiinnehållet i soppan är mindre varför ger då 98 mer effekt???

TomK mfl -> Om nu 95 innehåller mer energi varför handlar folk svindyr typ 102 oktanig soppa istället för att åka till sydöstra Polen och handla 32 oktan?? Upplys en stackars ovetande jäkel.

Silwer -> Så eftersom jag har 12.2 i komp så är det rätt av mig att köra på 98?

Kan nån reda ut allt detta????

henkablyfot skrev:
Då vill jag ha svar på varför min hoj går bättre med 98 + octanbooster :fakta ... Med 95 så... :zpy

Placebo.

Eller så har du så hög kompression att motorn spikar med 95 oktan.

Re: Re: Oktan

henkablyfot skrev:
Vad jag fick lära mig på brandmansutbildningen så kan bensin ALDRIG självantända. Måste finnas en öppen låga för att en förbränning ska tillkomma (tändstiftet). Blyet var till för att smörja ventiler o ventilsäten osv...inget annat.

Sa de samma sak om metanol och diesel åxå?

Jag är ingen exptert och jag har inte testat på just bensin, men det mesta annat antänds vid en viss temperatur. Öka temperaturen till den punkten och ämnet antänds.

En gnista är ju per definition inte någon låga. Det är inget som brinner. Det är ett gäng elektroner som "hoppar" genom luften och tränger undan kringvarande luft väldigt hastigt vilket ger en kraftig temperaturhöjning i den direkta närheten, vilket i en bensinmotor antänder bensinen.

Re: Re: Re: Oktan

dumbo skrev:
Placebo.

Eller så har du så hög kompression att motorn spikar med 95 oktan.
Placebo??? Varför säljs det då öht nåt annat än 67 oktan? De tester jag läst har ju visat att en bil ger mer effekt med 98 jämfört med 95. Kan det vara så att motorn känner av det högre oktantalet och då vässar tändningen?? Den kan ju inte öka kompet direkt.... (Läste förresten att det förmodligen kommer dröja innan SAABs SVC-motor släpps om den ens kommer släppas)

dumbo skrev:
*snip*En gnista är ju per definition inte någon låga. Det är inget som brinner. Det är ett gäng elektroner som "hoppar" genom luften och tränger undan kringvarande luft väldigt hastigt vilket ger en kraftig temperaturhöjning i den direkta närheten, vilket i en bensinmotor antänder bensinen.
Intressant faktiskt att få veta orsaken till varför det börjar brinna. Man (jag alltså) har ju alltid vetat att en gnista "tänder" bensin men inte varför.

67 oktan är för lite för de kompressionsföhållanden som finns i våra fordon, enkelt svarat. 98 brinner vid högre tryck helt enkelt.
Antar att det inte spelar nån roll vad vi andra säger ni som kör högoktanit på en standardmotor kommer väl fortsätta med det.

Re: Re: Re: Re: Oktan

Supermoto skrev:
Placebo??? Varför säljs det då öht nåt annat än 67 oktan? De tester jag läst har ju visat att en bil ger mer effekt med 98 jämfört med 95. Kan det vara så att motorn känner av det högre oktantalet och då vässar tändningen?? Den kan ju inte öka kompet direkt.... (Läste förresten att det förmodligen kommer dröja innan SAABs SVC-motor släpps om den ens kommer släppas)

Ja, iaf en del moderna bilad justerar tändkurvor och sånt efter bränslet.
Jag vill minnas att jag läste något om nån modell som även kunde ändra kompressionen, men det är jag inte helt 100 på att det är korrekt.

Anledningen att man inte använder bränslen med så låg oktanhalt som 67 oktan är att då skulle man få sänka kompressionen för att motorn inte skulle spika (eller öht gå att starta). Sänker man kompressionen får man ju lägre effekt.

fan, jag inbillar mig att min ktm går lite "segare" på 95 ....
men tror fan inte att det spelar nån roll, egentligen... =)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti