-MLM-
Motardpilot
Som rubriken löd.. tankar ni 95 eller 98 i era hojar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SM 570 RR skrev:95 om det inte spikar.
Sämre effekt i 98
![]()
-MLM- skrev:har öppnat luftboxen, ljuddämparen samt bestyckat om förgasaren och flyttat trottelnålen ett hack uppåt.
Borde man tanka 98 nu ? eller ingen betydelse..?
Supermoto skrev:98 oktan = mer energi i bränslet = tankar alltid 98 i fordon där effekten är intressant....
Alltså inte i jobbets 323a eller VW Sharan (förvisso turbo).....
Om jag hade råd (som McBudet tydligen har *räck ut tungan smiley*) skulle jag köra på minst 100oktan.......
Sälja billigt till mig... Snäääälla......
Supermoto skrev:98 oktan = mer energi i bränslet = tankar alltid 98 i fordon där effekten är intressant....
Alltså inte i jobbets 323a eller VW Sharan (förvisso turbo).....
Om jag hade råd (som McBudet tydligen har *räck ut tungan smiley*) skulle jag köra på minst 100oktan.......
Sälja billigt till mig... Snäääälla......
henkablyfot skrev:Då vill jag ha svar på varför min hoj går bättre med 98 + octanbooster... Med 95 så...
![]()
henkablyfot skrev:Vad jag fick lära mig på brandmansutbildningen så kan bensin ALDRIG självantända. Måste finnas en öppen låga för att en förbränning ska tillkomma (tändstiftet). Blyet var till för att smörja ventiler o ventilsäten osv...inget annat.
Placebo??? Varför säljs det då öht nåt annat än 67 oktan? De tester jag läst har ju visat att en bil ger mer effekt med 98 jämfört med 95. Kan det vara så att motorn känner av det högre oktantalet och då vässar tändningen?? Den kan ju inte öka kompet direkt.... (Läste förresten att det förmodligen kommer dröja innan SAABs SVC-motor släpps om den ens kommer släppas)dumbo skrev:Placebo.
Eller så har du så hög kompression att motorn spikar med 95 oktan.
Intressant faktiskt att få veta orsaken till varför det börjar brinna. Man (jag alltså) har ju alltid vetat att en gnista "tänder" bensin men inte varför.dumbo skrev:*snip*En gnista är ju per definition inte någon låga. Det är inget som brinner. Det är ett gäng elektroner som "hoppar" genom luften och tränger undan kringvarande luft väldigt hastigt vilket ger en kraftig temperaturhöjning i den direkta närheten, vilket i en bensinmotor antänder bensinen.
Supermoto skrev:Placebo??? Varför säljs det då öht nåt annat än 67 oktan? De tester jag läst har ju visat att en bil ger mer effekt med 98 jämfört med 95. Kan det vara så att motorn känner av det högre oktantalet och då vässar tändningen?? Den kan ju inte öka kompet direkt.... (Läste förresten att det förmodligen kommer dröja innan SAABs SVC-motor släpps om den ens kommer släppas)
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |