95 eller 98 oktan??

Silwer skrev:
*snip*Har själv provat kört på flygsoppa 102 oktan eller nåt sånt, hojen gick inte ett spår bättre vad jag märkte (än normala 95).
Men det var väl för att du just då inte körde med nån "vassare" tändning eller högre komp. Alltså inget behov av högre oktantal??

På husan finns ju en omkopplare för tändningen, high & low. High ger en aggresivare tändkurva upp till trakten av 5000varv eller vad det nu är. Den funktionen borde man ju kunna bygga om så att det ena läget är för "touringbruk" (finns ju såklart inte på husa :p ) med 95 oktan medans det andra skulle kunna vara anpassat för rejs och 98 oktan eller om man så vill 102.

Silwer skrev:
*snip*Har själv provat kört på flygsoppa 102 oktan eller nåt sånt, hojen gick inte ett spår bättre vad jag märkte (än normala 95).
Men det var väl för att du just då inte körde med nån "vassare" tändning eller högre komp. Alltså inget behov av högre oktantal??

På husan finns ju en omkopplare för tändningen, high & low. High ger en aggresivare tändkurva upp till trakten av 5000varv eller vad det nu är. Den funktionen borde man ju kunna bygga om så att det ena läget är för "touringbruk" (finns ju såklart inte på husa :p ) med 95 oktan medans det andra skulle kunna vara anpassat för rejs och 98 oktan eller om man så vill 102. Nån guru som känner sig manad? Freddie?

Jag tankar bara 98 för att manualen säger så.

Du vill jag ha svar, om det finns någon som kan, på att när jag har "rätt" installd tändning o kör på de båda sorterna så går den bättre med 98. Mycket bättre. Den spikar inte på 95 osv utan den går helt enkelt Bättre! Då bårde ju den här teorin om effekt/oktan falla...

Jag kör med 98, inte för att få högre effekt utan för att dom innan hade kört med det och den mår inte så dåligt utav det så jag kör vidare på det :squid

henkablyfot skrev:
Du vill jag ha svar, om det finns någon som kan, på att när jag har "rätt" installd tändning o kör på de båda sorterna så går den bättre med 98. Mycket bättre. Den spikar inte på 95 osv utan den går helt enkelt Bättre! Då bårde ju den här teorin om effekt/oktan falla...
du menar att din hoj går mycket bättre på 98 oktan?
det är inga teorier vi drar här utan fakta.

Supermoto skrev:

jo, men det är ju för fan det jag sagt hela tiden, inte har ju alla som tror på att 98 ger mer effekt i sig själv ställt om tändningen, läs tråden en gång till.

Silwer skrev:
jo, men det är ju för fan det jag sagt hela tiden, inte har ju alla som tror på att 98 ger mer effekt i sig själv ställt om tändningen, läs tråden en gång till.
Ojoj, man ska inte svära åt andra farbröder borde din mamma lärt dig :p ;)
Jag har ju svängt rätt bra i mitt resonemang om energiinnehåll osv efter att mer och mer vettiga grejer kommit fram och DU har ju varit en av de största bidragarna till det!
Ville bara konstatera att det inte var så att du gjort nåt krafs med hojen innan du testade raketbränslet. Eller om det kanske var i bilen du testat, det framgick ju faktiskt inte :6surkart ;)

No hard feelings ? :hej

Supermoto skrev:
Ojoj, man ska inte svära åt andra farbröder borde din mamma lärt dig :p ;)
Jag har ju svängt rätt bra i mitt resonemang om energiinnehåll osv efter att mer och mer vettiga grejer kommit fram och DU har ju varit en av de största bidragarna till det!
Ville bara konstatera att det inte var så att du gjort nåt krafs med hojen innan du testade raketbränslet. Eller om det kanske var i bilen du testat, det framgick ju faktiskt inte :6surkart ;)

No hard feelings ? :hej

ledsen att jag svor där :(
Det var i en zzr1100 jag provade, farsan har tillgång till flygsoppa.
Jag ville bar prova om det verkligen gav nåt, men på den hojen som ju gick ok på 95oktan gav det inget, men jag säger inget om att det skulle funkat bättre om jag gjort andra modifieringar på motorn som krävt högre oktanvärde.

Ska man ha mer effekt ska man ha bränsle med högre brinnhastighet. Ej högre oktantal.
Ska det vara så svårt att förstå?

SM 570 RR skrev:
Ska man ha mer effekt ska man ha bränsle med högre brinnhastighet. Ej högre oktantal.
Ska det vara så svårt att förstå?
Vid detonation brinner det rätt mkt fortare o visst blir det mer effekt(er)......
Skämt åsido; finns en massa andra saker (utom brinnhastigheten)som (oxå) påverkar effekten. Oktantalet i sig är inte en av dom (så länge det är högt nog f motorn), det är rätt. Men lite väl svepande tycker jag nog ditt påstående är.
/u

Fel! Bensin drygt 600 grader och diesel antänds vid 800 grader
En diesel motor ha väldigt mycket högre kom än en bensinare, då det är just kompet som får dieseln att antända vid 8 hundringen.
Inga tändstift här inte!

TheDude skrev:
Vad menas med att motorn spikar? :confused:
Att blandningen tänder för snabbt och/eller för tidigt. Oftast pga för tidig ställd tändning eller nåt hett som tänder den, t.ex. sot eller överhettade ventiler eller stift. Av nån anledning blir förbränningshastigheten hög och tryckvågen hörs som ett skarpt ljud. Kan lätt leda till ännu högre temp o allt våldsammare förbränning. Värmen kan t.ex. smälta hål i kolven (som om man svetsat ett hål i den) eller trycket slå hål i kolven (som om man slagit en dorn genom kolvtoppen). Man talar om både spikning o detonation, men jag kan inte skillnaden. Uppträder både f 2- o 4takt. Kan även uppträda pga för högt tryck o temp för oktantalet på soppan. Händer isf lättast vid varvtal f max.vrid o full gas. Turbomotorer ligger ofta precis på den gränsen o rättar laddtrycket efter om den spikar/knackar eller inte. Högre oktantal = mer tålig = mer laddtryck = mer effekt. Ibland kan man se att den spikat genom att topp/kolv ser 'pepprat' eller 'hackat' ut. Kan även ha smält bort lite material från stift el kolv.
Anders Brink visade fina foton på hur havererade kolvar ser ut här, men det var nog BC (before crash)
/u

Last edited:
behöver dock inte bli hål i mitten, vid spikning antänder som sagt soppan av sig själv och ofta ute i kanten på kolven. Så kolven faller ofta sönder i kanterna.

Men...min hoj låter rätt jävligt vid fullt gaspåslag. Spikar den då? (Allvarligt talat, faktiskt)

Gustav1 skrev:
Men...min hoj låter rätt jävligt vid fullt gaspåslag. Spikar den då? (Allvarligt talat, faktiskt)
Xt600an ? Borde inte göra det, åtminstone inte i orginalskick. kan förstås göra det pga snål blandning o därmed för hög temp på stift eller avgasventil. För lågt värmetal på stiftet kan ge sånt. Ta ur stiftet o kolla färg o ev 'prickar' o antydan till smälta/avrundade elektroder. Jag skulle nog prova större huvudmunstycke, kallare stift o 98 oktan, i den ordningen. Eller bara tanka 98 en gång o se om det gör nån skillnad. Men den ska inte behöva 98. Går den snålt borde du se det på ljust stift eller känna att den drar mer när du backar av lite från fullgas.
Sen kan ju t.ex. urkopplad tps göra att tändningen står fel (om den nu har throttle positioning sensor)
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Xt600an ? Borde inte göra det, åtminstone inte i orginalskick. kan förstås göra det pga snål blandning o därmed för hög temp på stift eller avgasventil. För lågt värmetal på stiftet kan ge sånt. Ta ur stiftet o kolla färg o ev 'prickar' o antydan till smälta/avrundade elektroder. Jag skulle nog prova större huvudmunstycke, kallare stift o 98 oktan, i den ordningen. Eller bara tanka 98 en gång o se om det gör nån skillnad. Men den ska inte behöva 98. Går den snålt borde du se det på ljust stift eller känna att den drar mer när du backar av lite från fullgas.
Sen kan ju t.ex. urkopplad tps göra att tändningen står fel (om den nu har throttle positioning sensor)
/u

Den är ju strypt till 25 kw. Kan detta ge snålare blandning? Iofs drar den inte mer när jag släpper lite på fullgas.

Det gjorde däremot min gamla moped årsm. -59. :p

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...