Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
henkablyfot skrev:"Ja, allt "självantänder" vid tillräckligt hög temp. Du som hade gått brandutbildning borde väl kunna de tre faktorerna som ska till för att det ska brinna dvs bränsle, syre och värme.... inte nödvändigtvis eld eller gnista!"
Visst gör det det. Men jag har svårt att tro det kan komma upp i dom temperaturerna.
Tack för detSuomalainen skrev:Citat från nån motorfreaksida:
"Att en modern motor kan kännas piggare på 98 beror på att den avancerade motorstyrningen känner av om en motor,
eller någon av dess cylindrar börjar "spika". Tändpunkten sänks då automatiskt med sämre effekt som följd. Motorn försöker sedan gå tillbaka till en effektivare tändning, men så fort
bränslet inte tillåter mer tvingas den till sänkning igen och så fortsätter det. Med det högre oktantalet kan tändningen alltid ligga mer motoreffektivt."
Suomalainen skrev:Summa summarum: Lider man inte av spikningar, dvs okontrollerad förbränning i cylindrarna så är 98 rätt meningslöst!
Nurse Ratched skrev:Tryck, min vän, tryck.... Med tillräckligt hög kompression får man diesel att explodera.
/Hising
Nurse Ratched skrev:Tryck, min vän, tryck.... Med tillräckligt hög kompression får man diesel att explodera.
/Hising
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden