95 eller 98 oktan??

Puch Dakota med Buffalostyre går bättre på 98 :skrämd

Jag kör på principen "dyrt är bra". Därför tankar jag 98. :)

Hojen går bättre än vad jag kan hantera iaf så jag skulle nog inte märka nån större skillnad.

/Lucky9

Oktantalet har ingenting med energiinnehåll att göra utan hur mycket värme och tryck bränslet tål utan att självantända.
Ja, allt "självantänder" vid tillräckligt hög temp. Du som hade gått brandutbildning borde väl kunna de tre faktorerna som ska till för att det ska brinna dvs bränsle, syre och värme.... inte nödvändigtvis eld eller gnista!

Citat från nån motorfreaksida:
"Att en modern motor kan kännas piggare på 98 beror på att den avancerade motorstyrningen känner av om en motor,
eller någon av dess cylindrar börjar "spika". Tändpunkten sänks då automatiskt med sämre effekt som följd. Motorn försöker sedan gå tillbaka till en effektivare tändning, men så fort
bränslet inte tillåter mer tvingas den till sänkning igen och så fortsätter det. Med det högre oktantalet kan tändningen alltid ligga mer motoreffektivt."

Summa summarum: Lider man inte av spikningar, dvs okontrollerad förbränning i cylindrarna så är 98 rätt meningslöst!

Och här finns mer läsning för dem som vill fördjupa sig i mer kemiska förklaringar osv..
http://www.krc.su.se/raffprojektet/text/Uppdelade pdf-filer/sid 130_133.pdf

Last edited:
henkablyfot skrev:
"Ja, allt "självantänder" vid tillräckligt hög temp. Du som hade gått brandutbildning borde väl kunna de tre faktorerna som ska till för att det ska brinna dvs bränsle, syre och värme.... inte nödvändigtvis eld eller gnista!"

Visst gör det det. Men jag har svårt att tro det kan komma upp i dom temperaturerna.

Tryck, min vän, tryck.... Med tillräckligt hög kompression får man diesel att explodera.

/Hising

Suomalainen skrev:
Citat från nån motorfreaksida:
"Att en modern motor kan kännas piggare på 98 beror på att den avancerade motorstyrningen känner av om en motor,
eller någon av dess cylindrar börjar "spika". Tändpunkten sänks då automatiskt med sämre effekt som följd. Motorn försöker sedan gå tillbaka till en effektivare tändning, men så fort
bränslet inte tillåter mer tvingas den till sänkning igen och så fortsätter det. Med det högre oktantalet kan tändningen alltid ligga mer motoreffektivt."
Tack för det :tummenupp . Var ju precis vad jag var ute och cyklade efter tidigare. Borde jag ju haft i huvet. SAABs APC-sensor som introducerades 1984 (?) var ju inget annat än en mikrofon som övervakade spikningar och om motorn spikade sänktes tändningen automagiskt.

Det där jag skrev om 67oktanig bensin var såklart överdrivet från min sida men det gav mig ändå svar jag ville ha, tackar.

Jag är ganska övertygad nu om att "de extra tre oktanen" inte spelar så stor roll men jag kommer nog göra som Lucky, tyvärr. Svårt att lära gamla hundar sitta. Jag har ju faktiskt 12.2 i komp så jag kan ju hävda att jag behöver 98 :crash

Suomalainen skrev:
Summa summarum: Lider man inte av spikningar, dvs okontrollerad förbränning i cylindrarna så är 98 rätt meningslöst!

Detta gäller iofs bara motorcyklar.

Moderna bilar reagerar så snabbt på knackningarna att det är omöjligt att säga på gehör om den behöver 67, 93 eller 98 oktan. Man lär koppla in sig på styrboxen för att avgöra om den retarderar tändingen eller inte.

95 & 98 har lite olika sammansättning och därför lite olika förbränningsegenskaper. Förutom knackningståligheten (som man kan mäta på flera olika sätt, inget mer 'sant' än nåt annat) är dom väldigt lika, men inte helt. Sammansättningen på 'samma sorts' bensin varierar lite oxå.

Slutsatsen är: Prova båda o kör på den som du tycker känns bäst.

F.ö. är det tryck, blandning o temp (förutom felaktig tändning) som avgör om den spikar, inte nominella komp.förhållandet. Den spikningen uppkommer först vid max.vrid varvtal. Det är då som trycket är högst, per definition sas..
Vet inte om det finns knacksensor på några motorer utom överladdade. SAAB lär mäta knackning via tändstiftet numera. Säkrare än att lyssna. För överladdade motorer är det mycket bättre sänka laddtrycket än tändningen vid knackning, vilket jag tror alla gör oxå.
/u

Nurse Ratched skrev:
Tryck, min vän, tryck.... Med tillräckligt hög kompression får man diesel att explodera.

/Hising

Visst är det så! Och mot vad jag tidigare har sagt att bensin inte kan självantända...där hade jag fel! :( Men diesel har en lägre antändningstemp. därav min tanke.

Och enligt en känd "motorguru" här i landet:"De flesta motorer går Bättre med ett så högt oktantal som möjligt. Allt annat är fel. Högre oktan-mer effekt. Punkt slut." End quote

Däremot kan det skilja på -98 och 98 oktan

Jag tippade i lite -98 oktan aspen indoor å då gick den mycket bättre, inte snabbare rappare eller så utan bara bättre......lättare att starta (som om det är någe problem)

Det sägs var bättre kvaltiet på den......

Men jag e ingen soppaguru........jag tankar -95 å ser glad ut

Nurse Ratched skrev:

/Hising

Näee, faktiskt inte.
Tryckökningen gör att temperaturen går upp drastiskt, vilket i sin
tur antänder dieslet.

Komprimera gas = temeraturen stiger
Sänkt trycket = temperaturen sjunker

Angående blyet så fick jag lära mig när jag pryade på Nynäs
raffenaderiet, att det har man i för att få ur mer bensin ur
råoljan. Den blyförening de använde spjälkade upp kolvätemolekylerna
i kortare kedjor så en del av det som skulle bli diesel blev bensin.

oktan är inte som procent i spriten eller nåt sånt utan mäts i Ron och Mon, jag tror vi har det angivet i Mon här i Sverige och USA i Ron (kan vara tvärtom men siktsamma) därför har de lägre siffror på sin soppa trots att det inte är sämmre soppa på nåt sätt.
Vad gurus säger kan ju vara kul, men vad har det för relevans, det är ju inte så att ni inte själv kan ta reda på riktig kemisk fakta om det ni pratar om. Det är inte just oktanvärdet i soppan som ger högre effekt. Om du däremot höjer kompen eler ställer tändningen snävare så ger det högre effekt med högre oktan, för att den soppan antänds vid högre tryck. Kör du då 95 spikar motorn och du kan få motorskador som följd, kolven går sönder osv.
Jag antar att det kan finnas renare soppa på nån mack eller att köpa som kanske kan ge extra effekt(så som miljöbränslet Aspen)?
Men jag gissar att det är lönlöst att be er ta reda på fakta i ämnet själva.
Har själv provat kört på flygsoppa 102 oktan eller nåt sånt, hojen gick inte ett spår bättre vad jag märkte (än normala 95).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT