750R vs ZXR750

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
Jag håller på och letar ny hoj,det är därför jag bombar forumet med frågor
Jag önskar en liten jämförelse på
Suzuki 750R -90 och Kawasaki ZXR 750 92
Kawan har gått 1000 mil längre och är 10000 !!! dyrare
Är det så stor skillnad på dem? Fel brister? Är kawan värd de extra 10000 kr?
Båda är bra skick
:huvet

Läckra retrohojar båda två, enda jag vet om dem är att kawan är
f-n så mycket läckrare till utseendet..
Är själv sugen på en sån... :tummenupp

Har en polare som körde med sin ZXR750 -92 på Philip Island för inte så länge sedan han sa att det va som att dra runt med ett kylskåp på bana (han har också en ZX9R -98 skulle va betydligt smidigare).

Men allt är relativt lycka till med köpet :tummenupp

Kawan är känd för att vara övervärderad. Lite dyrare bör den nog vara, men 10 papp låter lite mycket kanske.

Vilken som är bäst beror helt på personligt tycke och smak, personligen föredrar jag Kawan.

IMHO

Köpte nyss en ZXR 750 92, har inte erfarenhet av några andra hojar och kan därför inte uttala mig om kylskåpskommentaren nedan. Det jag vet är att det helt klart är en prisvärd hoj. Tittar man på försäkringspremier så är jag glad att jag valde mitt illgröna kylskåp. Jag tycker den är relativt smidig, men det är klart man får ju vad man betalar för så skall du smiska bana så har det ju såklart hänt en del sedan 92. Skall man däremot ha en schysst sporthoj för en billig peng med ett vasst utseende för sin ålder skulle jag välja ZXR alla gånger. :tummenupp

Välj vilken du själv vill. Det är bara skillnad när du kör bana och kan köra, annars märker du ingenting.
Ska du ha cykeln till gatkörning så ta den som du tycker är snyggast.

Jag hade en ZXR750 -93a och den kändes som en riktigt schysst modern sporthoj. Gixxern är säkerligen en klassiker men chassit lämnar nog lite mer att önska än kwackern.

Rocks skrev:
Jag håller på och letar ny hoj,det är därför jag bombar forumet med frågor
Jag önskar en liten jämförelse på
Suzuki 750R -90 och Kawasaki ZXR 750 92
Kawan har gått 1000 mil längre och är 10000 !!! dyrare
Är det så stor skillnad på dem? Fel brister? Är kawan värd de extra 10000 kr?
Båda är bra skick
:huvet

Köp GSXRén och när du börjar tycka den är lite trött köper du en GSXR 1100 motor och häller in i chassit.

Last edited:
Ahlstrom skrev:
Hur? Gäller det alla zxr750-modellerna?

Har höjt min H1 (alltså 89:an) bak också. Där behövs 2 nya plattjärn med några hål i. Inte alls svårt att fixa. :tummenupp

Köp suzukin :tummenupp
Suzukin klarar av ett kärnvapenkrig, kawasakin klarar inte av ett myggbett :arsele

Bossebult skrev:
Suzukin klarar av ett kärnvapenkrig, kawasakin klarar inte av ett myggbett :arsele

Med tanke på hur många rasade/rykande/misständande gamla GSXR:er så skulle nog jag påstå att dom inte är så skottsäkra som alla påstår (mest Suzukiägare)

Bossebult skrev:

Du verkar inte veta vad du pratar om när du yttrar dig ang. kawan i fråga.
Eftersom trådstartaren jämför en zxr750 -92 med den luftkylda suzukin så vill jag påstå att han ska ta o glömma suzukin. Den funkar kanske jättebra, men jag har varit med när de gått varma i långa bilköer och då kommer han ångra sig.

Suzukin är en fin retrohoj, men ZXRen slår den faktiskt.

Jag har jobbat som mc- mekaniker i 10 år, och jag skulle inte ens köpa en ny kawasaki :3freak
Men smaken är ju som baken, alla har vi olika erfarenheter :rolleyes:
Största fördelen med gammla suzuki är att du kan i princip gå in på närmaste konsumbutik och köpa en kolvsats, det finns hur mycket delar som helst till den.
Men däremot har kawan betydligt bättre chassi och det kanske väger upp??

Mavve skrev:
Du verkar inte veta vad du pratar om när du yttrar dig ang. kawan i fråga.
Eftersom trådstartaren jämför en zxr750 -92 med den luftkylda suzukin så vill jag påstå att han ska ta o glömma suzukin. Den funkar kanske jättebra, men jag har varit med när de gått varma i långa bilköer och då kommer han ångra sig.

Suzukin är en fin retrohoj, men ZXRen slår den faktiskt.

Bossebult skrev:
Jag har jobbat som mc- mekaniker i 10 år, och jag skulle inte ens köpa en ny kawasaki :3freak
Men smaken är ju som baken, alla har vi olika erfarenheter :rolleyes:
Största fördelen med gammla suzuki är att du kan i princip gå in på närmaste konsumbutik och köpa en kolvsats, det finns hur mycket delar som helst till den.
Men däremot har kawan betydligt bättre chassi och det kanske väger upp??

Som mekaniker, skulle du verkligen rekommendera en luftkyld hoj framför den vattenkylda?

Om ja, varför? För att du kan ändå laga den utanför Konsum? :lol

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...