750R vs ZXR750

Mavve skrev:
men jag har varit med när de gått varma i långa bilköer och då kommer han ångra sig.

Som mekaniker, skulle du verkligen rekommendera en luftkyld hoj framför den vattenkylda?

Om ja, varför? För att du kan ändå laga den utanför Konsum? :lol

Vad skall man med vatten till i en motor? Helt onödig, bara till besvär. Mycket mer lätt mekat utan en massa vattten och kylare och termostater.
Gått varm? Jag har åkt trimmad olje/luftkylda GSXR i drygt 10år och har aldrig haft något värmeproblem. Normalt så går dom lite för kalla och nu när jag har turbo så har jag lite högre temp men det inget problem.
 
Kolvar ,ja det kan ju behövas :hihi
Bossebult skrev:
Jag har jobbat som mc- mekaniker i 10 år, och jag skulle inte ens köpa en ny kawasaki :3freak
Men smaken är ju som baken, alla har vi olika erfarenheter :rolleyes:
Största fördelen med gammla suzuki är att du kan i princip gå in på närmaste konsumbutik och köpa en kolvsats, det finns hur mycket delar som helst till den.
Men däremot har kawan betydligt bättre chassi och det kanske väger upp??
 
Köp inte Suzukin, risken är att du blir totalt frälst på Ur-R och aldrig kommer att äga något annat och det är ju jättetråkigt.
 
Tysken skrev:
Köp inte Suzukin, risken är att du blir totalt frälst på Ur-R och aldrig kommer att äga något annat och det är ju jättetråkigt.

Ok, det är sant. En gång gammal GSXR alltid GSXR
 
Om det handlade om en nyare hoj, så hade jag absolut rekomenderat en med vattenkylning!!
Men nu pratar vi om gammla/äldre maskiner som helt säkert är ganska plågade, och då är det mindre saker på en oljekyld motor som kan gå sönder.



Mavve skrev:
Som mekaniker, skulle du verkligen rekommendera en luftkyld hoj framför den vattenkylda?

Om ja, varför? För att du kan ändå laga den utanför Konsum? :lol
 
Har ägt båda dessa: zxr750 -98 och gsxr -98....och kan bara påstå för min egen del att gsxr´n är mycket brutalare...går som en raket på rakorna och är helt underbar i svängarna....

Men jag tycker man ska prova båda för alla har ju olika kör stilar och kunskap att bemästra dess egenskaper dessa hojar erbjuder !

Obs: Vet att det handlar om äldre hojar än dessa ovan.
 
Kraschpucken skrev:
Nej då hette den ZX7R och var en heeeelt annan hoj.. förövrigt mycket vacker :)

Nja, beror inte det lite på vilket land hojen såldes i? Har för mig att det finns vissa 98:or som heter ZXR, men jag kan ha fel.
 
Sista modellen av ZXR750 kom 1995. Slutdiskuterat.

1998 hette 750ninjan ZX-7R. Fanns även en ZX-7RR.

Lite som att idag jämför ZX-10R med GSXR1000 :freak
 
Rocks skrev:
Jag håller på och letar ny hoj,det är därför jag bombar forumet med frågor
Jag önskar en liten jämförelse på
Suzuki 750R -90 och Kawasaki ZXR 750 92
Kawan har gått 1000 mil längre och är 10000 !!! dyrare
Är det så stor skillnad på dem? Fel brister? Är kawan värd de extra 10000 kr?
Båda är bra skick
:huvet

Jag skulle tveklöst köpa Suzukin, har ägt både zxr750 och gsxr750, suzukin är mycket roligare att köra samt mycket trevligare motor trots olje/luft-kylningen, dessutom är ju suzukin billigare och har gått mindre men köper du för utseendet är det ju smaksak.

/Micke-moosekiller
 
DFMSWEDEN skrev:
Jasså inte !

Men du har garanterat INTE ägt fler än den har... :arsele

Du missar poängen helt och vad anbelangar din sista mening vet jag inte vad du vill ha sagt.

Om du hade en "sporthojs-ZX-Kawa" på 750cc med årgång '98 så heter den ZX-7R och inget annat. ZXR750 tillverkades i olika modeller från '89 till '93. De som såldes '94 och '95 var tillverkade '93. 1996 presenterades efterföljaren till ZXR750, den senare som bl a Scott Russel vann Superbike VM på, och den heter ZX-7R. En hoj på vilken Yanagawa fightade in i det längsta i Superbike.

IMHO tillhör såväl ZXR750 som ZX-7R de snyggaste hojarna som någonsin tillverkats och tycker själv att min gamla ZXR750 (J1) var snyggare än såväl min ZX-9R '99 som min ZX-6R '01. Båda hojarna är riktigt vassa, men saknar givetvis i pulver jämfört med dagens värstinghojar. På bana är motorn en tillgång, bromsarna riktigt bra och chassiet är stabilt. Den största nackdelen med hojen är emellertid dess vikt, i övrigt har jag bara lovord om den.

Båda modellerna fanns givetvis i dubbel-R-utförande.
 
Kul att så många svarar och kommenterar, Kawan är något snyggare men det lutar åt suzukin
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top