250-klassens framtid i Sverige?

Jag kan inte annat än säga att du så klart vet bättre än mig.

Dock, ifjor när jag var i Brno så kvalade varken Lorenzo eller Toseland in och t.o.m. kommentatorn gick ju ut med direkt efter kvalet att vi inte skulle oroa oss då de troligast skulle få starta ändå. Vilket de också fick, så särskillt stenhårt verkar det inte vara. De två var utanför men det prövades och de fick därefter köra. Ungefär så som jag skrev i mitt förra inlägg.

http://resources.motogp.com/files/results/xx/2008/MotoGP/CZE/QP/classification.pdf
De fick ju köra eftersom de varit innanför 107% på andra pass.

Svemo vill avvakta och se hur det ser ut den här säsongen.

Vad menar du att en förenklad Moto2-klass skulle tillföra? Skulle någon svensk ha råd med något som ens kommer i närheten?

Chassi lär ju inte vara någon omöjlighet att komma över eller få byggt till vettiga pengar inom 2 år iaf.
Skippar man det värsta motortrimmet, men tillåter lite mer modifieringar på vanliga 600'or i chassi och elektronik, kommer de ju definitivt vara konkurrenskraftiga och med lite lägre viktgräns.

De kvalade inte in under kvalet, men de prövades i efterhand. Om de uteslutande och helt säkert gått på regeln att det räckte med valfritt pass för 107% hade nog inte Toseland haft så bråttom tillbaka i depån för att sedan pressa hårt i det tilltagande regnet.

Om det du och Axxess skriver stämmer så hade ju alla redan kvalat in redan innan själva kvalet. :va

Chassi lär ju inte vara någon omöjlighet att komma över eller få byggt till vettiga pengar inom 2 år iaf.
Skippar man det värsta motortrimmet, men tillåter lite mer modifieringar på vanliga 600'or i chassi och elektronik, kommer de ju definitivt vara konkurrenskraftiga och med lite lägre viktgräns.
Men vad har det med 250s framtid att göra? Du menar att de ska gå över till 600:or i Moto2 istället?

Fab-Tec och BQR har Moto2 att beställa ifall man vill ha en. Båda med 135hk motorer. Dom kostar båda 90.000 euro + moms st. En fabriksny aprilia RSV250 kostar 85.000 euro + moms i jämförelse. Dom motorerna som man ska ha i VM får inte lov att köras utanför GP och kommer lämnas tillbaka mellan varje race.

Fick ett häfte med en pressrealese med en Tysk tillverkare av Moto2 på Sachsenring. Glömt vad den hette. Deras realese kom ut nu i juni. Där stod det att dom hade Michelindäck och Yamaha-motorer. Inget av dom får dom ha i Moto2 VM då det blir Honda och Dunlop.

Man har lagt ner Supersport i flertalet länder pga att det var för dyr klass. Så svårt att motivera en dyrare form av Supersport nu?

De kvalade inte in under kvalet, men de prövades i efterhand. Om de uteslutande och helt säkert gått på regeln att det räckte med valfritt pass för 107% hade nog inte Toseland haft så bråttom tillbaka i depån för att sedan pressa hårt i det tilltagande regnet.

Om det du och Axxess skriver stämmer så hade ju alla redan kvalat in redan innan själva kvalet. :va

Ett exempel från denna helgen på hur det ser ut i listan när en förare inte klarat 107% på ett kval men på en träning och därmed får starta.

mql.jpg

Toby hade problem med att batteriet strulade och att dom valde fel inställningar på chassiet på kvalet. (insatser i sving och gaffelkrona som inte är så snabbt att byta mitt i ett pass)

Last edited:
Ett exempel från denna helgen på hur det ser ut i listan när en förare inte klarat 107% på ett kval men på en träning och därmed får starta.
Men snälla... Jag har aldrig ifrågasatt att 107%-regeln inte finns eller tillämpats. Jag bara menade på att den inte är absolut. Mitt inlägg, #134, så skrev jag bara att det kan göras undantag för 107%-regeln.

http://www.motogp.com/en/news/2008/Frank+Brno+qualifying+analysis+from+deflated+Lorenzo

"Lorenzo will be allowed to race tomorrow at the discretion of Race Direction"
Detsamma gällde Toseland. Detta inträffade 2008. Varken stenhård tillämpning av regeln eller flera år tillbaka i tiden alltså.

Men snälla... Jag har aldrig ifrågasatt att 107%-regeln inte finns eller tillämpats. Jag bara menade på att den inte är absolut. Mitt inlägg, #134, så skrev jag bara att det kan göras undantag för 107%-regeln.

http://www.motogp.com/en/news/2008/Frank+Brno+qualifying+analysis+from+deflated+Lorenzo

"Lorenzo will be allowed to race tomorrow at the discretion of Race Direction"
Detsamma gällde Toseland. Detta inträffade 2008. Varken stenhård tillämpning av regeln eller flera år tillbaka i tiden alltså.

Den är absolut fr.o.m detta året pga det som hände förra året och året innan vid något race. Det pga att man bara har ett kval i alla klasserna från detta året. :) Då tog man hänsyn till det som är inskrivna i årets regler att förarna hade klarat att visa sig vara innom 107% på något pass.

Nya uppdateringarna i reglerna markerade med fet stil.

1.15.5 Qualification for the Race

To qualify for the race, a rider must achieve a time at least equal to
107 % of the time recorded by the fastest rider of his class.
Any rider who fails to achieve a qualifying time will be permitted
to take part in the race provided that in any of the free practice
sessions he/she has achieved a time at least equal to 107 % of
the fastest rider in same session.

Last edited:
Den är absolut fr.o.m detta året pga det som hände förra året och året innan vid något race.
Jamen det är en dj-vla skillnad. Du skrev för 2 år sedan, jag gav exempel på ifjor (inget annat) och nu hänvisar du till en ny regel för detta året. Det är nu hur tydligt som helst.

Så ifjor såg regeln ut:
1.15.5 Qualification for the Race

To qualify for the race, a rider must achieve a time at least equal to
107 % of the time recorded by the fastest rider of his class.
men då kunde den kringgås av tävlingsledningen? Tillägget i fetstil gör den väl inte mer absolut än fjorårets? :confused:

Kanske ska lägga till att det skulle vara intressant att se den tillämpas i stora klassen, dvs. att någon stängs av för att de inte klarar 107%-gränsen. Känslan är att de kommer kringå det igen för att inte vara för få hojar på banan. De behöver alla stjärnor de har.

Så låg det alltså inte till, den regeln infördes först i år då.

Last edited:
Fab-Tec och BQR har Moto2 att beställa ifall man vill ha en. Båda med 135hk motorer. Dom kostar båda 90.000 euro + moms st. En fabriksny aprilia RSV250 kostar 85.000 euro + moms i jämförelse. Dom motorerna som man ska ha i VM får inte lov att köras utanför GP och kommer lämnas tillbaka mellan varje race.

Man har lagt ner Supersport i flertalet länder pga att det var för dyr klass. Så svårt att motivera en dyrare form av Supersport nu?

Kör man med motorerna o-filat så bör det gå att hålla ner kostnaderna. Sen att chassit blir dyrare är ju inte så konstigt då det inte är på löpande bandet.
Men ser ju inte att ett chassi till en 600-motor ska behöva kosta så vansinnigt mycket mer än till en yamma 250?

Nog ingen som vet än.
Men det skulle vara kul om man försökte införa ett förenklat moto2-reglemente i SM istället för att lägga ner klassen.

Som jag ser det är klassen redan döende och på söndagen körde 15 förare snabbare i STK600 än vad vinnaren i 250GP gjorde.
Så tävlingsmässigt tillför inte heller klassen nya bättre förare då alla "snabba" numera kör 4T racing i någon form.
1:an i R600 hade kommit 2:a i 250Gp med sin tid på 18 varv.

Klassen håller helt enkelt inte en standard värdig ett SM status

Last edited:
Kör man med motorerna o-filat så bör det gå att hålla ner kostnaderna. Sen att chassit blir dyrare är ju inte så konstigt då det inte är på löpande bandet.
Men ser ju inte att ett chassi till en 600-motor ska behöva kosta så vansinnigt mycket mer än till en yamma 250?

Det låter vansinnigt dyrt, men då är förmodligen chassit i paritet med en RSV också. Ett budgetchassi som ändå är hyfsat vasst borde gå att fixa fram för en cirkus 20 k euro eller t.om ännu billigare. Men det får ju klart anpassas för en kantarellharv typ R6 eller CBR-motor.

Senaste infon från Svemo:

Sektionen beslutade även att 250 racer skall köras med SM 2010
dock har arrangör rätt att ställa in klass som har färre än 10
deltagare när anmälning / betalningsdatum uppnåtts.

Arrangör som arrangerar fler än ett SM behöver inte ta med 250
racer på resterande tävlingar.

Jahapp... då har man alltså gjort bort sig fatalt genom att skaffa en 250?
bara att elda upp den i en ohelig ritual och skaffa en 600 alltså?

Du har ju en 250SP?

Den klassen lär ju i och för sig också försvinna (om den fortfarande finns), men detta handlar om 250GP

Har suttit och läst lite i denna tråd och jag tycker det är ledsamt om 2t klasserna försvinner helt. Även om jag själv funderar på att börja tävla i rookie 600 så tycker jag att 2t racing egentligen är "the real thing", kanske för att man är uppvuxen med att se Schwantz, Rainey, Mamola, Lawson på TV när man var "yngre" (:huvet)

Bifogar lite "nostalgia" (hur mkt nostalgia blir det på 7 år!??) från bike's mc-katalog 2002. Då kunde man fortfarande köpa eller iaf beställa en färdig 2t racer :Bugar enligt följande:

Bifogat

• RS125R.jpg
    RS125R.jpg
    150 KB · Visningar: 41
  • RS250R.jpg
    RS250R.jpg
    168.2 KB · Visningar: 47
  • TZ250.jpg
    TZ250.jpg
    146.5 KB · Visningar: 48
  • NSR500V.jpg
    NSR500V.jpg
    155.7 KB · Visningar: 54
Känns rätt korkat att lära sig köra 250sp om det inte finns något naturligt steg vidare efter det.

Det enda naturliga steget efter 250SP är 600cc.

Det är milsvida skillnader mellan standardhojar och GP-hojar - även om de har samma storlek på motorn.

Steget innan 250GP är 125GP, innan det är det "naturliga" 70cc.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti