250-klassens framtid i Sverige?

Håller med dig. Det är många som borde klassa upp sig från R600/1000 som absolut hör hemma i de större klasserna. En del av förarna vill kanske ha några vinster i bagaget innan man vill fortsätta upp och några andra vågar inte tro på sig själva. I Sverige är det ju i princip fult att tycka att man är duktig.

Kör man 1.08-09 i Rookie 1000 och 1.09 i Rookie 600 på Gelleråsen så är det kanske hög tid att klassa upp sig.

Är det sedan väldigt många förare i SST1000 och 600 så hade det ju varit underbart med bantid nog att köra A och B-finaler. Det är ändå ett väldigt angenämnt problem vi har i Sverige för närvarande, med överfulla klasser.

Det är väl inte så många som var snabba förra året som är kvar i rookie i år? Verkar väl ha funkat bra med uppklassningen den senaste tiden. Tvångsuppklassning mitt i säsongen tror jag inte riktigt på, bättre att man får tävla minst en gång på alla banor som rookie.

Det är väl inte så många som var snabba förra året som är kvar i rookie i år?

Jag undrar också! Ställde frågan förut och försöker igen:

Till alla som tycker att det är för lite uppklassningar: Hur många av de som kom topp 6-8 i R600/1000 under 2008 kör i samma klass 2009?

Endast om man resonerar som så att Rooki600/1000 är instegklasserna... Det finns gott om möjligheter att köra 125R och 250R även som rookie och bägge är utmärkta instegsklasser för talangfulla förare.

Men egentligen.... hur bra är det att blanda "folksomvillutivärldenochkörfortsomfan" med totala blåbär? Om man nu är en helt grön förare som kanske läger stabila 16-tider på en 250gp.... hur lämpligt är det att den personen vinglar omkring med VM-aspiranter?

Last edited:
Men egentligen alltså.... vad är det som får en förare med talang och resurser, att utvecklas på ett så positivt sätt som möjligt? Beror det på klassen man kör hur mycket man utvecklas? Nej, jag tror inte det. Det beror nog mer på hur tufft motstånd man möter.

Jag vill påstå att i Sverige är det Pro Superbike och STK 600 som är de tuffaste klasserna just nu. Här finns motståndet och ett jämt maskinmaterial. I helgen var det sex förare som körde sexor i STK 600! Det är rätt vasst! Och med förare som Watz och Spjeldnes bland de sex vill jag påstå att det var tider som skulle stått sig även med ytterligare utländskt motstånd.

Riktigt så är det väl inte i 125 och 250. Eller? Sista året Gull korde 125 i Sverige så var han ju HELT outstanding. Han varvade väl nästan tvåan någon gång?!? Och hur mycket utvecklade han sig på det, att köra i Sverige? Inte speciellt mycket tror jag. Han såg det som "bra träning" vill jag minnas...
Lite samma är det väl i 250. Toppen är VÄLDIGT tunn. Så frågan är om 250 är en bra klass att satsa på för att få ut förare i världen.... Här i Sverige finns ju inte speciellt mycket motstånd och det är väl DET som fostrar: att fightas med MÅNGA förare som alla kör grymt fort!

Det har du rätt i Mozzberk men det beror ju inte på att 125R/250R i sig är dåliga klasser för att utvecklas utan för att de flesta väljer att köra andra typer av hojar. Det är ints å himla många år sedan som förare som Watz, Cajback, Mårtensson, Milovanovic etc körde 250GP. Då var det en av de absolut "tuffaste" klasserna i landet.

Det har du rätt i Mozzberk men det beror ju inte på att 125R/250R i sig är dåliga klasser för att utvecklas utan för att de flesta väljer att köra andra typer av hojar. Det är ints å himla många år sedan som förare som Watz, Cajback, Mårtensson, Milovanovic etc körde 250GP. Då var det en av de absolut "tuffaste" klasserna i landet.

Nej för tusan! 125 och 250 är grymt coola hojar, klart mer "racing" än STK 600. 125 är fortfarande en bra klass, 250 var det. De förare du nämner körde 250 men vad kör de nu? Och varför har de valt att köra den klassen nu? Jo, därför att just nu utvecklar Superbike dem mest/ger dem bäst chanser att få bra styrningar

2006 så sa man från förbundshåll att dom klasserna man kör med i SM kommer man köra med i en 5-års plan framöver. Dvs 125GP, 250GP, STK600 och NSBK fram till 2011. Det för att förhindra ryktesspridning med smutskastning från andra så att dom som kör i dessa klasser kan planera och investera i lugn och ro utan att bry sig om tex trådar på forum som detta.

Efter den tiden utgått så finns det förmodligen inget som säger att tex någon klass kan gå till andra serier. Tex 250GP till Classic arrangemangen.

Fast det är ju relativt nyligen man tagit beslut om att ersätta 250GP VM med Moto2. Jag har absolut inget emot 250, det är riktigt coola racers, men det är riktigt tråkigt när det bara kommer 9 till start.

Självklart måste man som förbund också ge klara och tydliga besked i god tid. Man vill ju inte ha ett nytt "Svemokrök". Men det vore ju väldigt tråkigt om det blev fem startande till nästa år.

Sedan spelar det ingen roll vad det är för anledningar till att inte fler kom till start i 250GP på Gelleråsen senast. Att någon inte gillar banan och att någon inte har råd hör alltid till och kommer alltid att göra. Det bör ju finnas strax över 18-20 startande iallafall i alla race. Vilket i praktiken innebär minst 25-talet förare över året då det alltid är någon som är borta av någon anledning.

Nej för tusan! 125 och 250 är grymt coola hojar, klart mer "racing" än STK 600. 125 är fortfarande en bra klass, 250 var det. De förare du nämner körde 250 men vad kör de nu? Och varför har de valt att köra den klassen nu? Jo, därför att just nu utvecklar Superbike dem mest/ger dem bäst chanser att få bra styrningar
Nja. Jag tror inte de valde att byta kalss gjorde att de utvecklades mer utan på grund av att det är dyrt/svårt att komma in i GP-VM. Det är enklare/billigare att köra en SST-serie.
Fast jag ska verkligen inte svara för de förarna och jag respekterar deras beslut helt och fullt.

Kan väll påminna dig om att du skrev nästan ingenting i tråden om när Rookie1000 var 11 startande och 7st i mål på ett SO race.
EDIT: Såg nu att du svarat att det var Våler 2007.

Och du tog upp den tävlingen för att du tycker att det innebär samma sak som för 250 nu, eller hur tänkte du?
Så du ger mera ett sken av att runka i din egen depå och försöka skita hos dom andras depå..
Lite osäker på vad du vill ha sagt, du kanske kan formulera om dig lite mer vuxet?

Ni som skriver i tråden att snabba förare i Rookie 1000 och 600 borde klassa upp sig, när ska ni berätta vilka snabba förra året som inte klassat upp sig? Det är flera som frågat men ni verkar inte vilja svara...

Vad jag känner till i min egen klass så har nästan alla som var snabba 2008, vann race eller stod på pallen, klassat upp sig till i år.

På Falken var det utkvalning i Superbike Challenge, på Gelleråsen var det utkvalning i SST 600. Ni tror inte att det får en del förar att tveka om uppklassning?

Sen kan det ju vara bra att vinna tex Rookie 600 klassen i SO när man ska jaga sponsorer för en satsning i SST 600.

Last edited:
Skippa alla former av B-finaler.
En klass...med kval...sedan x antal till start....
Om en klass är för populär får man sätta upp två divisioner
typ..
Rookie 1000 class 1
Rookie 1000 class 2

de bästa från class 2 får sedan året efter chansen i class 1 osv....
Kanske redan går till så idag...jag är inte så insatt...
Har en klass under 15 deltagare så tycker jag att man skall lägga
ner den helt.

Nja. Jag tror inte de valde att byta kalss gjorde att de utvecklades mer utan på grund av att det är dyrt/svårt att komma in i GP-VM. Det är enklare/billigare att köra en SST-serie.
Fast jag ska verkligen inte svara för de förarna och jag respekterar deras beslut helt och fullt.

:confused: Jag vill inte vara krånglig, men har inte du och andra framhållit 250gp som en billig och lätt klass??? Och nu säger du att det är billigare/enklare med en SST???
Sen TROR jag att Watz utvecklas mer i USA på en 600, och Alex, Per, Nico o Cajback på sina 1000-hojar i Prosuperbike och STK-VM (eller vad det nu heter) än om de skulle fortsatt köra i en tynande 250-klass.
Men VET gör jag ju inte:)

En klass...med kval...sedan x antal till start....
Om en klass är för populär får man sätta upp två divisioner
typ..
Rookie 1000 class 1
Rookie 1000 class 2

de bästa från class 2 får sedan året efter chansen i class 1 osv....
Kanske redan går till så idag...jag är inte så insatt...
Har en klass under 15 deltagare så tycker jag att man skall lägga
ner den helt.

Vad är skillnaden på två divisioner och a resp b final? :va
För mig är det: same same but different name"

Håller med till 100 %!!!! NOT!!!:)

FÖRSLAG: Som det nu är så är det ibland fullt i NSB, Stk600, R600 och R1000. Kör EN B-final där alla utkvalade från samtliga dessa klasser får vara med. Ställ upp dem i träningstidsordning och TJÖR!!!

Vad är det som får vissa Rookies att stanna hemma nu? Jo, risken att bli utkvalad=inte få tävla.
Vad är det som skulle kunna få vissa Rookies att inte vilja klassa upp sig? Jo, risken att bli utkvalad=inte få tävla.
Vad är det som får vissa A-förare att fundera på att klassa ned sig? Jo, risken att bli utkvalad=inte få tävla.

VET man att man får tävla så skulle många fler komma/klassa upp sig. Tror jag.
"Men det blir ju så farligt pga de stora fartskillnaderna" säger någon då? Nej, det blir det inte alls pga att man kör ett relativt kort heat = få varvningar.

FY F-N vilken BRA ide!!!:)

Vad är skillnaden på två divisioner och a resp b final? :va
För mig är det: same same but different name"

Rent krasst skulle man under en SO-helg kunna köra SBC/NSBK/ROOKIE1000 tillsammans. Kvalen kan man dock köra på ranking, för att "nya/oerfarna" inte ska blandas med de som är allra snabbast.
De som kör snabbast kör såklart a-final, de andra kör b/c-final och kanske någon/några får bara köra kval och träning.
Det innebär såklart att några b-förare kommer få köra A-klass, samt några a-förare köra b-klass. Men det kommer bli jämnast varvtider i dessa race.
Man kan också ställa krav på att man kört minst ett antal rena b-tävlingar innan man får köra ovan sorts tävling.

:confused: Jag vill inte vara krånglig, men har inte du och andra framhållit 250gp som en billig och lätt klass??? Och nu säger du att det är billigare/enklare med en SST???
Sen TROR jag att Watz utvecklas mer i USA på en 600, och Alex, Per, Nico o Cajback på sina 1000-hojar i Prosuperbike och STK-VM (eller vad det nu heter) än om de skulle fortsatt köra i en tynande 250-klass.
Men VET gör jag ju inte:)
Fast det är ju två olika saker. 250R är en bra klass om det är konkurrens i den. Klassen/hojarna som sådana blir ju inte sämre verktyg att lära sig klöra fort bara för att det är få som startar. Däremot är det låga antalet startande inte bra för utvecklingen. Förstår du hur jag menar?

Rent krasst skulle man under en SO-helg kunna köra SBC/NSBK/ROOKIE1000 tillsammans. Kvalen kan man dock köra på ranking, för att "nya/oerfarna" inte ska blandas med de som är allra snabbast.
De som kör snabbast kör såklart a-final, de andra kör b/c-final och kanske någon/några får bara köra kval och träning.
Det innebär såklart att några b-förare kommer få köra A-klass, samt några a-förare köra b-klass. Men det kommer bli jämnast varvtider i dessa race.
Man kan också ställa krav på att man kört minst ett antal rena b-tävlingar innan man får köra ovan sorts tävling.

Det där är aldelese för enkelt. Kommer inte SVEMO att gå med på. ;)

Fast det är ju två olika saker. 250R är en bra klass om det är konkurrens i den. Klassen/hojarna som sådana blir ju inte sämre verktyg att lära sig klöra fort bara för att det är få som startar. Däremot är det låga antalet startande inte bra för utvecklingen. Förstår du hur jag menar?

Japp. :tummenuppMen då måste ju också då innebära att JUST NU är 250 en sådär bra klass att utvecklas i....

När det gäller 250 så upprepar sig historien, de var en ordentlig svacka 2002 när det spreds rykten om att 250 skulle läggas ner världen över för att motogp gick till fyrtakt.
Det gick dock att vända genom att promoto 250r och visa att det var en riktigt bra klass. Tyvärr fick ryktena genomslag lite varstans i världen och luften har väl till slut gått ur. Både att EM som serie nästan dog, att IDM tog bort 250 etc, de har ju gjort att det naturliga steget till 250 VM försvunnit.
Att det inte tillverkas fler hojar till överkomliga priser gör ju sitt till såklart.
Numer är väl enda chansen att få köra kommande moto2 att man kommer från 125GP-vm, eller visat framfötterna i någon nationell serie med väldigt hög status i 125 eller 600 är min gissning iaf, samt såklart en väldigt stor påse pengar..
Ska aldrig köpa en Honda igen, för det är de som är skyldiga till förstörandet av en riktigt superb mellanklass :mad:

Iom att 250 inte kommer vara en VM-klass, förmodligen heller inte i EM, så är väl SM-status kanske inte nödvändig.
Däremot hoppas jag det bereds plats för en klass där alla som har hojar fortsatt kan köra dem här hemma. Sen om det går i "SM/SO"-regi eller på annat sätt är väl upp till diskussion.
Jag tycker nuvarande SM knappt har berättigande till den statusen med bara två SM-klasser och sen då X antal rookie-race i A-B-C finaler..

Det där är aldelese för enkelt. Kommer inte SVEMO att gå med på. ;)

Mjo, det går säkert att ordna.

FY F-N vilken BRA ide!!!:)

Läs mitt förslag.. Där hamnar alla förare på rätt plats i gridden, oavsett om det står Senior, B eller Elit på licensen.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...