250-klassens framtid i Sverige?

Nyfiken: Hur många gjorde det? Tidningsanka? En 500-twin hade varit kul :)
2002 var det garanterat ett gäng svenskar som köpte nya 250Racers, fast jag tror inte de gjorde det eftera tt ha läst Bikekatalogen men ändå. :D
NSR500 finns ju några till salu med ojämna mellanrum och de betingar från ca 300 000 och uppåt.

Känns rätt korkat att lära sig köra 250sp om det inte finns något naturligt steg vidare efter det.
Efter 250SP tar du steget till R600, sen efter det så går du vidare till 125GP för att därifrån gå vidare till 250GP.

Det kommer att vara fulla startfält i 125GP nästa år när jag, Sege, Mattias, Torkel och Magnus K (m fl?) ska göra upp om titeln som snabbast i 125 över 25 (år).

En sak jag inte förstår riktigt är varför 250 ska behålla sin SM-status när det inte finns någon VM- eller EM-serie (för visst kördes det ingen EM-serie 2009) att köra i? 250 känns lite som en återvändsgränd i dagsläget, eller vad tycker ni?

Man kommer få lov att köra med en 250GP hoj i Moto2 nästa år om man vill. Hört ett par team som haft funderingar på det. Wildcard platser kommer dom alltid ha även om det skulle visa sig att man blir många med Moto2 där.

Att det inte var någon Europa-cup i 250GP i år beror på att UEM var så förvirrade så dom gav 2st olika arrangörer ( en Holländare och en Italienare) tillstånd och sen kunde ingen av dom komma överens om vem av dom som skulle arrangera det. Till nästa år kan det ev bli en sån cup om dom ser till att inte göra sånt här misstag.

Om man kollar vilken klass som hade flest seriösa förare som körde hela EM-serien så var nog 250 den som vann överlägset. Övriga klasser hade bara nån Polack och nån Svensk som körde hela serien. Övriga startande var från den arrangerande landet och dom körde inte några andra race.

Last edited:
Om man kollar vilken klass som hade flest seriösa förare som körde hela EM-serien så var nog 250 den som vann överlägset. Övriga klasser hade bara nån Polack och nån Svensk som körde hela serien. Övriga startande var från den arrangerande landet och dom körde inte några andra race.
Men då pratar du om 2008.

Menar du att Superstock 600 och 1000, som kör på de europeiska WSBK-racen, bara hade någon enstaka deltagare som körde alla race 2009 :va

Menar du att Superstock 600 och 1000, som kör på de europeiska WSBK-racen, bara hade någon enstaka deltagare som körde alla race 2009 :va
Tror Axxexs pratar om EM-deltävlingarna som sådana.

Angående SM-status är det ju tex. svårt att byta till den klass som efterträder i VM, av förklarliga skäl.
Det finns ju fortfarande nationella mästerskap i 250 i ett flertal länder även om det inte körts EM, dessutom har vi ju haft SM-klasser förut utan att de har funnits i EM/VM sammanhang.

Sedan har beslutet säkert att göra med att man vid ett tidigare belsut bestämt att 250 skulle ha SM-status till och med 2010, eller var det 2011? Att riva upp det beslutet så här sent ser väl Svemo ingen större vinst i. Bättre att göra eventuella förändringar med lite mer framförhållning för de som faktiskt satsar på klassen.

Återvändsgränd för vem och på vilket sätt? Visst kommer klassen att fasas ut men det betyder ju inte att den är värdelös för det.

Superstock600 är en EM klass ja. Iof som ett Junior-EM då det är en åldersgräns på 20år. Ryktena säger att WSBK tänker lägga ner den klassen pga för dåligt intresse för den.

Superstock1000 som går på WSBK Europa-helgerna är bara en FIM eller UEM-cup.

I år 2009 finns det bara ett EM-race som går på Albacete nu i november för klasserna 125GP, Supersport600 och Superstock1000. Så vi kan ännu inte prata om något EM för 2009 allstå.

Efter 250SP tar du steget till R600, sen efter det så går du vidare till 125GP för att därifrån gå vidare till 250GP.

Det kommer att vara fulla startfält i 125GP nästa år när jag, Sege, Mattias, Torkel och Magnus K (m fl?) ska göra upp om titeln som snabbast i 125 över 25 (år).

:vajag måste ha gjort en total fel analy av 125 GP klassen,jag
som trodde att folk skulle sluta att köra så att jag kunde
briljera hem total segern...märkligt...

Vad kostar en 250GP maskin????

Återvändsgränd för vem och på vilket sätt? Visst kommer klassen att fasas ut men det betyder ju inte att den är värdelös för det.
Jag menar inte alls att det är en värdelös klass, jag funderar bara lite högt på vilket värde den har för svenska förare när den bara körs nationellt och det inte finns något nästa steg att ta. Kör du 125, 600 eller 1000 finns det steg att ta hela vägen upp till VM.

Svemos eventuella beslut om att köra 250 till 2011 borde vara baserat på FIM/Dorna/Någon Annans beslut att göra det i VM men så blev det ju inte.

Superstock600 är en EM klass ja. Iof som ett Junior-EM då det är en åldersgräns på 20år. Ryktena säger att WSBK tänker lägga ner den klassen pga för dåligt intresse för den. Superstock1000 som går på WSBK Europa-helgerna är bara en FIM eller UEM-cup.
Det läser jag som din tolkning/vinkling. De flesta anser nog att de cuper som körts ihop med WSBK i Europa kan räknas som EM oavsett vad de heter på pappret.

Last edited:
:vajag måste ha gjort en total fel analy av 125 GP klassen,jag
som trodde att folk skulle sluta att köra så att jag kunde
briljera hem total segern...märkligt...

Vad kostar en 250GP maskin????
Med tanke på att flera unga från 125Junior planerar att köra 125R så har du garanterat gjort fel ananlys. :D

Köp en 250R. :)

..

Det läser jag som din tolkning/vinkling. De flesta anser nog att de cuper som körts ihop med WSBK i Europa kan räknas som EM oavsett vad de heter på pappret.

Nej, jag tolkar inget. Verkar dock som du måste tolka allt som andra säger som inte passar dig? Jag LÄSER reglerna rakt av som om det är lagparagrafer. superstock600 har EM-status och Superstock1000 som går ihop med WSBK har inget EM-status. Flamini äger rättigheterna till serien "Superstock600 EM". Därför man inte kan köra den serien i "EM" utan kör Supersport600 där.

Skickar med loggorna för dom Superstock-serierna som Flamini kör. Syns rätt tydligt redan där vilken som har Mästerskaps-status som EM och vilken som bara är en cup. Står tydligt i alla regler med. Vad ett fåtal tror att det är en Superstock VM-klass osv gör det inte till nått annat än vad det verkligen är. Bara att dom personerna isf inte har någon koll på läget.

spk600.jpg

stk1000.jpg

Last edited:
Synd att EM dött ut som serie, nästan ingen som haft råd att köra den sen vinstpengarna mer eller mindre dragits in från Dorna.
Hade ju ett skönt samband med att startersättningarna var tvungna att höjas till motogp-teamen för att de skulle ha råd med fyrtakts-satsningen..
Även 125 och 250 teamen fick ju betydligt mindre efter det.
Många av de stora namnen nu som kom EM-vägen, nu är det rätt konstiga vägar till gp-depån..

Nej, jag tolkar inget. Verkar dock som du måste tolka allt som andra säger som inte passar dig?
Nej, så är det inte och det är därför jag skriver vad jag tror/tycker så det ska framgå.

De bästa unga förarna som kör 1000-kubik ihop med WSBKs europeiska race får heta Kalle Anka cup om den vill, för mig är den likvärdig med en EM-serie när diskussionen gäller steget efter de nationella tävlingarna.

Gör något roligt i Svenska 250 klassen innan den dör ut. Starta en egen Moto2 klass. Inhandla ett 250 chassi och släng i en 600 cc motor - så vips har vi en Moto2 klass även i sverige. Inte större kostnad än att fortsätta med 250 2-takt...bra idé va?:)

Gör något roligt i Svenska 250 klassen innan den dör ut. Starta en egen Moto2 klass. Inhandla ett 250 chassi och släng i en 600 cc motor - så vips har vi en Moto2 klass även i sverige. Inte större kostnad än att fortsätta med 250 2-takt...bra idé va?:)
Förutom att du inte har en suck att få in en 600 kubiks radfyra i ett 250 chassie. Supermono finns ju redan med stånkor i diverse storlekar i 125/250R chassien. :)

Nej, så är det inte och det är därför jag skriver vad jag tror/tycker så det ska framgå.

De bästa unga förarna som kör 1000-kubik ihop med WSBKs europeiska race får heta Kalle Anka cup om den vill, för mig är den likvärdig med en EM-serie när diskussionen gäller steget efter de nationella tävlingarna.

Och för mig är ERF Cup likvärdigt med lilla EnduranceVM:rolleyes:

Och för mig är ERF Cup likvärdigt med lilla EnduranceVM:rolleyes:

Om dom hade kört det runt om i hela världen med mycket potenta team och det samtidigt inte funnits något officiellt VM så hade du väl det :confused:

Uppviglaren har väl ändå inte kallat SM/SO eller Pro Superbike för EM? Eller?

/ Jens

En sak jag inte förstår riktigt är varför 250 ska behålla sin SM-status när det inte finns någon VM- eller EM-serie (för visst kördes det ingen EM-serie 2009) att köra i? 250 känns lite som en återvändsgränd i dagsläget, eller vad tycker ni?

Jag förstår inte heller hur de kan få behålla sin SM-status, men inte för den anledningen du nämner.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT