250-klassens framtid i Sverige?

Japp. :tummenuppMen då måste ju också då innebära att JUST NU är 250 en sådär bra klass att utvecklas i....
Så är det ju och det går väl att diskutera huruvida klassen ska köras som SM eller Cup etc. oFFkeFF säger en hel del av vad jag tycker ovan så jag tänker inte kopiera upprepa det.

Årets tabell finns ju!
http://www.roadracing.se/Sections/All/results2009/smsupport2009.html

Men vart är fjolåret tabell för Rookie?
Wow, jag ligger 32:a i Rookie 1000, tur att man inte kan klassas ned.... :D

Förra årets tabeller hittar du här: http://www.sandstream.se/tabell.asp
(Välj klass först).

Vore intressant om tex "Axxexs" eller "- Anders -" kunde peka ut de förare i Rookie 1000 som var med i toppen förra året, som fortfarande kör och som inte klassat upp sig. Ni skrev ju att så var fallet tidigare i tråden :)

Wow, jag ligger 32:a i Rookie 1000, tur att man inte kan klassas ned.... :D

Förra årets tabeller hittar du här: http://www.sandstream.se/tabell.asp
(Välj klass först).

Vore intressant om tex "Axxexs" eller "- Anders -" kunde peka ut de förare i Rookie 1000 som var med i toppen förra året, som fortfarande kör och som inte klassat upp sig. Ni skrev ju att så var fallet tidigare i tråden :)

Klart jag kan läsa tabellerna åt dig :)

Av de 20 personer som placerade sig inom topp tio i R600 eller R1000 2008 är det 12 personer som fortfarande kör. 8 av dessa kör som A-förare och 4 som B-förare. 8 förare kör inte alls. Reservation för namnändringar osv.

Jag får erkänna att jag trodde att det skulle vara fler än 1/3 som stannade kvar men jag tycker fortfarande att det är mycket. Det är ju dock inte lösningen på problemet att tvinga ngn att klassa upp sig då det inte skapar fler platser på gridden i någon klass. Jag tycker att Mossbergs förslag om en Robinssoninspirerad andra chansen för samtliga oavsett klass som inte kvalade in är ett bra förslag.

Klart jag kan läsa tabellerna åt dig :)

Av de 20 personer som placerade sig inom topp tio i R600 eller R1000 2008 är det 12 personer som fortfarande kör. 8 av dessa kör som A-förare och 4 som B-förare. 8 förare kör inte alls. Reservation för namnändringar osv.

Jag får erkänna att jag trodde att det skulle vara fler än 1/3 som stannade kvar men jag tycker fortfarande att det är mycket.
Kanon, att läsa och förstå innan man påstår är alltid bra :tummenupp
(Jag skulle aldrig skriva något utan att ha torrt på fötterna :rolleyes: :D )

Tror det är lite av en myt att folk inte klassar upp sig. I depån får jag snarare känslan av att folk klassar upp sig lite för fort ibland, de vill så gärna. I slutänden beror det väl på vilket mål man har med sin racing.

EDIT: Sen missade du en viktig detalj i din beräkning. Enligt reglementet ska man snitta 8 poäng för att få klassa upp sig och på de 9 tävlingarna som finns med i tabellen var det bara 4 st som gjorde det i Rookie 1000 och 3 st i Rookie 600. Av dessa har 100% av dem som fortfarande kör klassat upp sig!

Last edited:
Nej för tusan! 125 och 250 är grymt coola hojar, klart mer "racing" än STK 600. 125 är fortfarande en bra klass, 250 var det. De förare du nämner körde 250 men vad kör de nu? Och varför har de valt att köra den klassen nu? Jo, därför att just nu utvecklar Superbike dem mest/ger dem bäst chanser att få bra styrningar

Jag tror allt handlar om var man är i förarutvecklingen.

Exempel skall man bli snabb i cross, börjar man när man är en skit hög med en KX65a, byter sen när man är två skitar hög till en 85a för att sen när man är tre skitar hög byta till en 125a osv. Jag tror generellt sätt att de som är snabba har växt upp i denna stege.

Skall man bli snabb i en bil börjar man också som en skit hög med en oväxlad liten gokart och går sen i steg upp i storlek på gokart och för att innan man tar steget till en bil ha kört växlad kart. Jag tror generellt sätt att de som är snabba har växt upp i motsvarande stege.

Skall man bli snabb i roadracing börjar man nog med minimoto, metrakit, 125JR och sen 125R/250SP osv... Jag tror många av de som har börjat sin roadracing "högre upp i utvecklingsstegen" och är RIKTIGT snabba antingen har en bakgrund i motocross, motard eller trial. (oftast brukar talang i en ny gren vara åratal av träning i en annan gren innan)

För toppen i ProSuperbike är det ju naturligtvis så att de utvecklas mest där men det tror jag är på grund av att de är i det skedet av utvecklingen, men det betyder inte att det är fallet för alla. Har man ingen gedigen motorcykelbakgrund när man ger sig in i roadracing i början så är det säkert lämpligt att kanske ta något år på en klass längre ner i utvecklingskedjan och lära sig grunden.

Är det någon som har koll på vilka förare i topp 5 i ProSuperbike som inte har kört 125JR/GP eller 250SP/GP innan (eller grundat med cross/motard)?

EDIT: Sen missade du en viktig detalj i din beräkning. Enligt reglementet ska man snitta 8 poäng för att få klassa upp sig och på de 9 tävlingarna som finns med i tabellen var det bara 4 st som gjorde det i Rookie 1000 och 3 st i Rookie 600. Av dessa har 100% av dem som fortfarande kör klassat upp sig!

Det där är väll lite en feltolkning? det är väll ett snitt på de tävlingarna man kört och inte på alla tävlingar?

Den enda jag kan se som borde varit upplassad förra året är ju Ladarp som var total 4a. Dock så har han ju bara 8.5 poäng / tävling så det är ju inte kosntigt att han är kvar ytterligare ett år.

MVH Oskar

Läs mitt förslag.. Där hamnar alla förare på rätt plats i gridden, oavsett om det står Senior, B eller Elit på licensen.

Jo, det är ett bra förslag också. Dock tycker jag att mitt förslag http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4329982&postcount=114 är bättre då det verkar lättare att administrera (man kvalar med sin klass, inget meck med seedning eller vad det nu var du kallade det) samt att det bara blir en B-final där alla utslagna ingår = bättre utnyttjad bantid.

Last edited:
Jo, det är ett bra förslag också. Dock tycker jag att mitt förslag http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4329982&postcount=114 är bättre då det verkar lättare att administrera (man kvalar med sin klass, inget meck med seedning eller vad det nu var du kallade det) samt att det bara blir en B-final där alla utslagna ingår = bättre utnyttjad bantid.

Men de "långsamma" A-förare med de b-förare som är allra långsammast?
Långsamma a-förare är ju ofta inte så långsamma, utan det lär ju bli en grupp med väldigt olika varvtider?
Seedning är ju inte så svårt, och det är ju enbart för uppdelning i kvalgrupper, men det kan man ju hoppa också, och bara lotta grupperna.
Eller så kör man friträning med transponder och låter det avgöra kvalgrupp.. D.v.s kval till kvalet.

Det där är väll lite en feltolkning? det är väll ett snitt på de tävlingarna man kört och inte på alla tävlingar?
2.1.6
Uppklassning från Junior / Senior till Elitlicens sker efter ansökan till Svemo, summa av uppklassningspoäng lika med eller mer än 8 poäng gånger antalet under kalenderåret arrangerade tävlingar i klassen ger direkt uppklassning.

Tror dock att Svemo ser lite mellan fingrarna med den regeln och tex Marcus hade säkert fått klassa upp sig om han velat. Det finns ju folk som blir uppklassade bara efter några tävlingar även om det inte stått högst upp på pallen.

2.1.6
Uppklassning från Junior / Senior till Elitlicens sker efter ansökan till Svemo, summa av uppklassningspoäng lika med eller mer än 8 poäng gånger antalet under kalenderåret arrangerade tävlingar i klassen ger direkt uppklassning.

Tror dock att Svemo ser lite mellan fingrarna med den regeln och tex Marcus hade säkert fått klassa upp sig om han velat. Det finns ju folk som blir uppklassade bara efter några tävlingar även om det inte stått högst upp på pallen.

Så är det nog. Skulle den regeln följas hade det ju kanske inte varit någon som blev uppklassad vissa år.

Borde det inte köras mer på 107% regeln än vad det gör idag.?
Ex sm som gick i helgen sst 600 körde 1.06 tider det borde ge en högsta kvaltid om 1,10,6 ungefär men de sämsta körde typ 1.12 tider.......

MVH Oskar

.

Borde det inte köras mer på 107% regeln än vad det gör idag.?
Isåfall hade det varit 5 förare(om jag inte räknar helt galet)till start i det 250 rejs som nämndes i trådens första inlägg.

Last edited:
107% regeln har väl aldrig tillämpast som en generell regel i Sverige. 107% gäller för GP racing och vi är ju inte riktigt där, speciellt med tanke på att flera i tråden vill se fler förare och inte färre.

107% regeln har väl aldrig tillämpast som en generell regel i Sverige. 107% gäller för GP racing och vi är ju inte riktigt där, speciellt med tanke på att flera i tråden vill se fler förare och inte färre.
Inte ens i MotoGP är 107%-regeln absolut, känns mer som ett riktmärke. Är du utanför prövas det och inte sällan får de köra ändå. T.ex. om du kraschat, väderförhållandena ändrades underkvalet eller om du kanske bara är hemmahoppet som sponsorerna betalat wild card:et för :)

Har funnits en 115%-regel att använda för tävlingsledningen om det känts nödvändigt.
STCC kör med 107% men har gjort flera undantag.
EM var det 110%-gräns och VM som sagt 107%.

Kommer 250 klassen att försvinna i sverige analogt med att klassen förlorar sitt VM status i gengäld för Moto2 ?

Inte ens i MotoGP är 107%-regeln absolut, känns mer som ett riktmärke. Är du utanför prövas det och inte sällan får de köra ändå. T.ex. om du kraschat, väderförhållandena ändrades underkvalet eller om du kanske bara är hemmahoppet som sponsorerna betalat wild card:et för :)

107% regeln kör dom stenhårt på i MotoGP. Du får inte köra om du missar den med 1/1000-dels sekund! Du måste ha klarat av det på något pass under träningarna.

För 2 år sen kanske man hade ett kval som blev inställt pga oväder. Då gick man efter träningstiderna. Efter det som denna ändringen i regeln kom till att alla pass räknas för att visa att man klarar av att vara innanför 107%-gränsen och att träningstiderna får användas ifall kvalen blir inställd.

Last edited:
107% regeln kör dom stenhårt på i MotoGP. Du får inte köra om du missar den med 1/1000-dels sekund! Du måste ha klarat av det på något pass under träningarna.

För 2 år sen kanske man hade ett kval som blev inställt pga oväder. Då gick man efter träningstiderna. Efter det som denna ändringen i regeln kom till eftersom man tagit bort ena kvalet som var på fredagen.
Jag kan inte annat än säga att du så klart vet bättre än mig.

Dock, ifjor när jag var i Brno så kvalade varken Lorenzo eller Toseland in och t.o.m. kommentatorn gick ju ut med direkt efter kvalet att vi inte skulle oroa oss då de troligast skulle få starta ändå. Vilket de också fick, så särskillt stenhårt verkar det inte vara. De två var utanför men det prövades och de fick därefter köra. Ungefär så som jag skrev i mitt förra inlägg.

http://resources.motogp.com/files/results/xx/2008/MotoGP/CZE/QP/classification.pdf

Last edited:
Kommer 250 klassen att försvinna i sverige analogt med att klassen förlorar sitt VM status i gengäld för Moto2 ?

Nog ingen som vet än.
Men det skulle vara kul om man försökte införa ett förenklat moto2-reglemente i SM istället för att lägga ner klassen.

Nog ingen som vet än.
Men det skulle vara kul om man försökte införa ett förenklat moto2-reglemente i SM istället för att lägga ner klassen.
Svemo vill avvakta och se hur det ser ut den här säsongen.

Vad menar du att en förenklad Moto2-klass skulle tillföra? Skulle någon svensk ha råd med något som ens kommer i närheten?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT