24 år gräns för A - kort 2013

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ja då blev det tydligen definitivt, jag vet att frågan varit uppe här tidigare. Med vad tycker ni är det en befogad höjning av åldern eller inte?

Enl. senare hjärnforskning av bl.a. Dr. Jay Giedd, är inte hjärnan fullutvecklad förrän vid 25 års ålder. Den del som mognar sist är pannloben ”hjärnans beslutsfattarcentrum” Detta innebär att förmågor som framtidsplanering, förmågan till överblick och att sålla intryck och riskbedömning inte är utvecklade. Att pannloben inte är fullt utvecklad hos ungdomar innebär att de får ett mer känslomässigt styrt beteende. De delar av hjärnan som hanterar känslor mognar nämligen tidigare. Känslor dominerar därför lätt över planering för ungdomar. Vilket ger impulsivt känslomässigt styrt beteende. Lätt att falla för grupptrycket fast man vet att det är fel. Risktagandet är större.

Det är en preventiv lag på samma sätt som 21 års gränsen, vi har på systembolaget trotts att myndighetsåldern är 18 år.
21 - 23 åringarna ska vara överrepresenterade i olyckor med svåra skador & dödsfall & får därför enorma försäkringspremier.

Men är detta rätt väg att tackla problemet?:confused:
 
Det är fortfarande bara vid direkt access till obegränsad som det gäller så det är inte så spännande. Har man tagit begränsad vid 18 går det fortfarande över till obegränsad vid 20 år efter en uppkörning. Edit: Ett glapp blir det visst första åren eftersom den nya begränsade inte finns än (A2).

Mer spännande är att en hoj med mer än 70 kw originaleffekt inte får strypas till begränsad (enligt originalförslaget iaf).
 
Last edited:
Jag tog A-beg maj 2011 när jag var 20år alltså maj 2013 ska jag få tung automatiskt men hur blir det nu? Är så jävligt nu att jag inte får tung automatiskt nästa år utan måste göra en ny uppkörning? Eller gäller detta inte oss som har tagit a-beg innan den nya lagen träder i kraft?
 
Last edited:
Jag tog A-beg maj 2011 när jag var 20år alltså maj 2013 ska jag få tung automatiskt men hur blir det nu? Är så jävligt nu att jag inte får tung automatiskt nästa år utan måste göra en ny uppkörning? Eller gäller detta inte oss som har tagit a-beg innan den nya lagen träder i kraft?
Det här ska inte drabba de som tagit sitt kort innan 19 januari 2013. Du ska gå under de gamla reglerna.
 
Har du någon källa på det där om Hjärnans utveckling, låter som ren bullshit enligt mig, precis som att man inte kan gå upp i vikt av att äta frukt....
Sedan så handlar det så mycket mer om erfarenhet än mognad, folk i äldre ålder har mer erfarenhet och kan därav vara medvetna om olika risker som kan uppträda. sedan att äldre har både sämre syn och reaktionsförmåga verkar man inte ta hänsyn till? sedan andra psykiska aspekter som är sämre hos äldre... Tror att detta kan jämföras med arbetsplatsolyckor inom t.ex. byggnadsbranschen, där äldre och yngre människor är överrepresenterade, vilket nog folk med lite logik förstår, om inte så beror det på att de yngre saknar erfarenhet och medvetenhet om olika risker samtidigt som de äldre underskattar dessa då de vart med så länge....
Detta kan man även se inom olycksstatistiken med motorcyklar, äldre och yngre är mest med om olyckor, inte så många i medelåldern (saknar dock källa på det här, men det är vad jag hört ifrån polistjänstemän och ambulanspersonal)....
 
själv bli man 23år i maj och allt hänger för min del på att jag tar min körkort denna säsong.
endast uppkörning kvar den 10e maj, vilket jag verkligen hoppas på att jag klarar..

men moderaterna gör ju allt fel när dom ska förändra.
enligt statistik så är det ju de som kör olagligt oftast inte har kortet sedan tidigare och hamnar i olycksstatistiken. och det ska vi laglydiga personer "straffas" för.

själv anser jag hårdare straff för de som torskar så att säga. och de som leker med döden får leken tåla..

självklart har inte alla kört som en galning av de som dör, tragiskt nog :(
 
Är en grupp kraftigt överrepresenterade måste man ta krafttag mot just den gruppen.











Utom när det gäller brottslighet förstås...
 
Jag har ju iaf din fru.

Din lilla stackare :)


Var inte orolig. När du blir äldre kommer den där nervösa rädslan i dig att ersättas med ett tryggt lugn.
När du har lärt dig tycka om dig själv, kommer även andra att göra det.
 
Jag har tolkat det som att de som tar A-begr. innan lagen träder i kraft fortfarande går under gamla systemet. Man kan ju liksom inte byta mitt i. Rätt eller fel? Jag hoppas iaf. på att få hämta ut ett nytt kort i april 2013:tummenupp
 
Jag har tolkat det som att de som tar A-begr. innan lagen träder i kraft fortfarande går under gamla systemet. Man kan ju liksom inte byta mitt i. Rätt eller fel? Jag hoppas iaf. på att få hämta ut ett nytt kort i april 2013:tummenupp

Lagar gäller aldrig retroaktivt. Alltså dom som tar begr. nu när lagen säger att det automatiskt övergår till obegr. efter två 2 år kommer fortfarande gå på dom gamla reglerna.
 
Har du någon källa på det där om Hjärnans utveckling, låter som ren bullshit enligt mig, precis som att man inte kan gå upp i vikt av att äta frukt....
Sedan så handlar det så mycket mer om erfarenhet än mognad, folk i äldre ålder har mer erfarenhet och kan därav vara medvetna om olika risker som kan uppträda. sedan att äldre har både sämre syn och reaktionsförmåga verkar man inte ta hänsyn till? sedan andra psykiska aspekter som är sämre hos äldre... Tror att detta kan jämföras med arbetsplatsolyckor inom t.ex. byggnadsbranschen, där äldre och yngre människor är överrepresenterade, vilket nog folk med lite logik förstår, om inte så beror det på att de yngre saknar erfarenhet och medvetenhet om olika risker samtidigt som de äldre underskattar dessa då de vart med så länge....
Detta kan man även se inom olycksstatistiken med motorcyklar, äldre och yngre är mest med om olyckor, inte så många i medelåldern (saknar dock källa på det här, men det är vad jag hört ifrån polistjänstemän och ambulanspersonal)....

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25_226285.svd
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1424

Finns en hel del om hjärnan på wikipedia med om du inte har något att göra i en vecka eller två.
 
Det är fortfarande bara vid direkt access till obegränsad som det gäller så det är inte så spännande. Har man tagit begränsad vid 18 går det fortfarande över till obegränsad vid 20 år efter en uppkörning. Edit: Ett glapp blir det visst första åren eftersom den nya begränsade inte finns än (A2).

Mer spännande är att en hoj med mer än 70 kw originaleffekt inte får strypas till begränsad (enligt originalförslaget iaf).

Men inget hindrar väll en tillverkare från att släppa en 1000 kubikare med programvara för 69kw? Sen löser eftermarknaden resten. :rolleyes:

Ska begränsningen ha någon betydelse får man väll lägga ett maxkrav på typ 400 kubik vilket iofs fortfarande säkert kan gå jäkligt kvickt. :rolleyes:

Det jag inte fattar är varför man ska köra upp igen mellan klaserna. Är väll inte svårare att köra upp tung än begränsad?
 
Jag har tolkat det som att de som tar A-begr. innan lagen träder i kraft fortfarande går under gamla systemet. Man kan ju liksom inte byta mitt i. Rätt eller fel? Jag hoppas iaf. på att få hämta ut ett nytt kort i april 2013:tummenupp

Som det tidigare nämnts så kommer det inte att drabba oss, är i samma situation som dig så jag slängde iväg ett mejl till ansvarig myndighet där detta bekräftades.
 
Det är kanske inte många som minns det, men man höjde gränsen redan i slutet på 90- talet. Från början kunde man ta tungt mc-kort vid 18 års ålder. Det vill samma som för bil. Om jag inte minns fel var de födda 1978 eller 1979 sista kullen som kunde ta tungt mc-kort vid 18 års ålder. Sedan höjdes det till 20. Jag tillhörde de som var bland de sista som kunde ta mitt tunga mc-kort redan vid 18 års ålder, men valde att inte göra det. Insåg tidigt att oavsett hur mogen man är vid ung ålder är det ändå så att man under de tidiga åren skaffar sig erfarenhet. Den kommer inte gratis. Man tänjer på gränser och inser allt mer att man varken är odödlig eller en gud på att framföra sitt fordon. Att man nu höjer till 24 för tung motorcykel tror jag egentligen är rätt vettigt. Ser man till en själv var det ungefär vid den åldern man började lugna ner sig lite. Man började inse att man inte alls var odödlig utan att man hade gränser och översteg man dem kunde det sluta illa. Det var många vänner och bekanta som var inblandade i olika grader av allvarliga olyckor. Brist på erfarenhet och övermod var orsakerna i de flesta fallen. Väldigt ofta påverkade av grupptryck och någon form av prestige. Det skröts om att de snittat 200- 250+ beroende på hur snabb bil de fått tillgång till mellan olika sträckor. En logiskt tänkande människa förstår att många gånger var det helt omöjligt ens för en väldigt erfaren förare med kompetent bil. Men många svalde betet utan några som helst invändningar.

En sak som är viktigt att notera är att det är skillnad på att bli duktig på att manövrera en motorcykel, någon helt annan att kunna förutse faror ute i trafiken. En naturbegåvning att köra motorcykel kan sakna de egenskaper som gör att man ser och förutser faror i trafiken. Det går inte hand i hand, även om en duktig förare kanske har lite mer manöverutrymme i en paniksituation. Den mer erfarna föraren hamnar inte i det läget i första taget.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top