24 år gräns för A - kort 2013

Delar din erfarenhet, som ung MC - förare lärde jag mig snabbt att bli en tekniskt skicklig förare. Jag var orädd, hade bra balans & snabba reflexer, vilket gjorde att jag kunde köra riktigt fort. Jag pressade hela tiden gränserna körde mot klockan till jobbet trotts tät trafik.
Min känsla var att jag kunde & visste allt av värde, risktänk & trafikregler var för oskickliga förare, de jag använde som rundningsmärken i min slalomkörning.
Mitt uppvaknande kom efter ett par nära döden upplevelser i samtliga körde jag riktigt fort in i en kurva med hojen nedlagd till knäskrap, jag låg på mittlinjen i en skymd kurva & mötte en bil mitt under en omkörning av en annan bil. I det andra fallet körde jag ännu fortare & mitt i kurvan förlorade jag spår & kom in på mötande fil & bilar. Att jag lever idag är bara tur & att bilarna gjord undanmanövrer.
Insikten efter det var att man inte kan förutse allt & att jag har en begränsning.
Tyvärr hamnar jag även idag ibland i tillståndet: road maniac, men kan hejda mig efter ett tag, då jag frågar mig vad jag håller på med.
Senast var ute i Trosa där jag körde på en underbar landsväg med böljande kurvor & helt utan trafik då helt plötsligt ett par rådjur står mitt i vägen de stod helt paralyserade men kunde när som helst ta ett skutt åt vilket håll som helst. Jag siktade på bakdelen på ett av rådjuren & tvärnitade, som tur var sprang de åt rätt håll. Men det var tur & inte skicklighet som räddade mig.
Facit efter mitt uppvaknande har jag inte hamnat i någon trafik incident jag inge själv kunnat lösa utan risk för mig eller någon annan. Ok med ett undantag. Men man lär så länge man lever & just överleva måste vara det primära & då inte som en grönsak på ett sjukhus.

OM detta hade inneburit att man sluppit se JJ(CBR)JJ på en fullefektshoj ett par år till, så hade jag tyckt det var den bästa idén i Sveriges historia!!! :glömdet

Borde inte ett bättre krav vara på erfarenhet innan man får ta tungt MC-kort istället för att bara chansa och vifta till med en ålder?

Brainstormar bara lite men låt säga minst tre år med A1 (Lätt MC). Så kan man (precis som jag) få köra runt på en hoj som såg ut, gick och lät som en trimmad moppe :hihi och skaffa sig erfarenhet och insikt den vägen.

själv bli man 23år i maj och allt hänger för min del på att jag tar min körkort denna säsong.
endast uppkörning kvar den 10e maj, vilket jag verkligen hoppas på att jag klarar..

men moderaterna gör ju allt fel när dom ska förändra.
enligt statistik så är det ju de som kör olagligt oftast inte har kortet sedan tidigare och hamnar i olycksstatistiken. och det ska vi laglydiga personer "straffas" för.

själv anser jag hårdare straff för de som torskar så att säga. och de som leker med döden får leken tåla..

självklart har inte alla kört som en galning av de som dör, tragiskt nog :(
Nu är det ju inte just moderaterna eller Reinfelt som kommit fram till detta.

Vad spelar det för roll för dig som är så laglydig om du kör hoj med begränsad effekt?
En 25kw hoj toppar ofta över 120 km/h som faktiskt är den högsta tillåtna hastigheten i Sverige.

Helfordonsgodkännandet sätter nog stopp för sånt.

För det har fungerat så bra sedan den 6 juni 1999?( med reservation för fel datum):va

Jag tycker det är tråkigt att vi ska vara så kubikfixerade i Sverige så att detta ska ses som ett problem.
Tycker att 25kW gränsen är ganska löjlig när man ser till strypta sporthojar som knappt är körbara p.g.a detta.
De flesta stryper ju ändå av hojen så vad är poängen? Att kriminalisera en stor del av våra fordonsförare bara för att?

Har man där emot en hoj med ursprunglig effekt på 25kW så är saken helt annan. Fler små-hojar till folket!
Höj gränsen för mellanklass lite och introducera bättre alternativ/underlätta import av fordon från t.ex Japan och liknade där små-sportisar är mycket vanliga.

Bra bromsar, fjädring, väghållning och lagom med effekt. It´s a win win situation:)

Kommer gränsen för tung fortfarande vara 595cc och minst 26kW? Tänker på sambon och många vänner som funderar på att ta hoj-kort. Dock berörs ingen av 24 års gränsen, precis som jag inte gör.

Jag tycker det är tråkigt att vi ska vara så kubikfixerade i Sverige så att detta ska ses som ett problem.
Kubik har ingenting med kW-gränserna på körkortet att göra. Enda kubikgränsen som finns på körskortsbehörigheterna för MC är för A1, lätt MC (125 cm³).

Tycker att 25kW gränsen är ganska löjlig när man ser till strypta sporthojar som knappt är körbara p.g.a detta. De flesta stryper ju ändå av hojen så vad är poängen? Att kriminalisera en stor del av våra fordonsförare bara för att? Höj gränsen för mellanklass lite
Gränsen för A2 (tung begränsad) höjs till högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg. Problemet med om inte hojar på över 70 kW får strypas till begränsad är att flera populära 600 kubikare faller bort som A2 hojar. Jag är skeptisk till att tillverkarna kommer att engagera sig i att släppa fabriksstrypta varianter av dessa. Annars är ju detta ett sätt att komma åt de som kör ostrypt supersport på begränsad behörighet. De kommer fortfarande att kunna köra ostrypta hojar, men inte 70+ kW hojar (om 70 kW delen går igenom dvs)

Kommer gränsen för tung fortfarande vara 595cc och minst 26kW? Tänker på sambon och många vänner som funderar på att ta hoj-kort. Dock berörs ingen av 24 års gränsen, precis som jag inte gör.
Minst 595 cm³ och minst 40 kW på uppkörningshojen. Inga gränser på själva behörigheten.

Borde inte ett bättre krav vara på erfarenhet innan man får ta tungt MC-kort istället för att bara chansa och vifta till med en ålder?

Brainstormar bara lite men låt säga minst tre år med A1 (Lätt MC). Så kan man (precis som jag) få köra runt på en hoj som såg ut, gick och lät som en trimmad moppe :hihi och skaffa sig erfarenhet och insikt den vägen.
Kruxet är bara att det inte finns någon möjlighet att styrka den erfarenheten. En person kan ju haft A1 i flera år utan att för den sakens skull ha suttit på en hoj sedan uppkörningen. Eller bara kört en halv säsong för sen tog pengarna slut.
Däremot tror jag att både erfarenhet och personlig mognad är viktiga faktorer. Och även om det är lätt för mig att säga som 40+ så tror jag ändå att det är ett riktigt grepp att höja till 24. Jag tror att det kommer att gynna tillräckligt många (som kommer att överleva sitt första år på fulleffektshoj) för att det skall vara en rimlig åtgärd.

Skulle kunna sträcka mig så långt att det enbart skulle gälla för killar...

I gruvindustrin vill man helst att tjejer kör de stora dumprarna då dom håller mkt bättre då och min kompis är åkeriägare och har en kvinnlig chaufför som förbrukar betydligt mindre bränsle på samma rutt som killarna(extrem viktigt för åkerier).
Senast idag så hamnade jag bakom en nyare M3:a i en rondell som ledde ut på en torr fin 90 raksträcka och då åker den in på vägrenen och släpper om mig då jag trycker på lite???
Självklart satt det ung tjej bakom ratten!

mer förbud + strängare och fler lagar + hårdare straff = ett bättre samhälle?

1984

att förbjuda motorcykelåkeri för en stor del motorcyklister är i min mening ett stort steg bakåt.

Jag är kluven, vi måste styra upp återväxten...och få fler yngre att inse vad kul det är med motorcyklar.

Jag håller med Werzion ovan, det här med att dra till med en siffra är ju mer eller mindre värdelöst, utbildning och skaffa sig förståelse hur lite man egentligen kan är kritiskt, för att sedan jobba mot att bli mer aktiv i sin körning...och sedan ägna resten av livet åt att bli en bättre, och bättre förare. :hihi

Tittar man tillbaka på sin egna karriär är det en del läskiga moments man kunnat undvika med lite enkla småsaker...turligt nog hann jag inte ställa till det innan jag tog en sporthojskurs (uppvaknande deluxe..) och blev medvetet inkompetent..

Risk 2an är ett steg i rätt riktning, att tro att en grabb på 24 är mer lämplig utan någon extra utbildning, för en literklubba, är lite i paritet med att tro på jultomten.

att förbjuda motorcykelåkeri för en stor del motorcyklister är i min mening ett stort steg bakåt.
Det är ingen som förbjuder motorcykelåkeri för en stor del motorcyklister. Däremot begränsas man - tack vare EU:s tredje körkortsdirektiv - till hojar med max 35 kW tills man är 24. Jag kan försäkra att det är fullt möjligt att köra motorcykel med 35 kW också...

En mig närstående person håller just på att ta obegränsat hojkort, han är 24 nu och säger själv att det nog egentligen är väldigt bra att han inte körde den hoj han har idag (140 hk) när han var 18 eller för den delen 20.
Om han har bättre förutsättningar att överleva på hoj genom att vänta tills idag, vilket jag tror, så har jag extremt svårt att se det som ett steg bakåt.

Jag känner mig själv bäst och jag skulle inte vilja ha A-obegränsat när jag var 21 därför tog jag kortet senare istället.. även med några fler år på nacken kan jag inte påstå att det har blivit bättre.. Men visst tänker jag till både 1,2,5 gånger innan jag hittar på något dumt medan när jag va yngre så tänkte jag inte alls.. (och för att vara helt ärlig så göra jag inte alltid det nu heller)

Men men,kommer det göra någon skillnad ? Fler som kör tung även fast de inte är behöriga likaså folk som kör utan kort ? vad vet jag:dummer

Last edited:
Inte 1 dag för tidigt. Hade jag fått min vilja igenom hade jag höjt till 25 år

Har du någon källa på det där om Hjärnans utveckling, låter som ren bullshit enligt mig, precis som att man inte kan gå upp i vikt av att äta frukt....
Sedan så handlar det så mycket mer om erfarenhet än mognad, folk i äldre ålder har mer erfarenhet och kan därav vara medvetna om olika risker som kan uppträda. sedan att äldre har både sämre syn och reaktionsförmåga verkar man inte ta hänsyn till? sedan andra psykiska aspekter som är sämre hos äldre... Tror att detta kan jämföras med arbetsplatsolyckor inom t.ex. byggnadsbranschen, där äldre och yngre människor är överrepresenterade, vilket nog folk med lite logik förstår, om inte så beror det på att de yngre saknar erfarenhet och medvetenhet om olika risker samtidigt som de äldre underskattar dessa då de vart med så länge....
Detta kan man även se inom olycksstatistiken med motorcyklar, äldre och yngre är mest med om olyckor, inte så många i medelåldern (saknar dock källa på det här, men det är vad jag hört ifrån polistjänstemän och ambulanspersonal)....

Vad är medelålder för dig? Du kan ha dålig syn vid 1 års ålder. Men jag förmodar att du menar åldersyn, vilket börjar visa sig vid 45 om anlagen finns, vissa får det inte alls. Olyckstatestik är byggd på ren fakta, inget annat. Det tar inte hänsyn till om du är 18 eller 80. Sporthojar representerar ca 7% av motorcyklar i Sverige - men ändå står dom för 70% av alla olyckor. Och vem kör sporthoj i störst utsträckning? Jo, personer mellan 20 - 35 år, och olyckstatestiken är överepresentativ för personer mellan 20-24 procentuellt. Så det finns en naturlig förklaring, vi alla vill rädda så många unga liv som möjligt, och varför inte börja med en av dom farligaste som finns. Att köra en motorcykel som 20 åring med 150 - 200hk slutar bara på 1 sätt - i diket!

Tack för mig

Om det kommer göra skilland med mindre döda är det bra att åldern höjts.

Annars är det skit

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...