24 år gräns för A - kort 2013

Grejen med kärringarna nere i Bryssel som vill förstöra livsglädjen för alla människor som råkar bo i fakking Europa är väl att dom börjar med detta. Nästa förslag blir max effekt på 100hk. Sen blir vi tvingade att ha reflexväst som fransmännen. Sen blir det lag på hastighetsbegränsade hojjar. Sen förbjuds supersport på allmän väg. Osv osv... ni kommer bli varse! :mad::mad:

Tråkig inställning för övrigt att inte bara gråhåriga politiker omyndigförklarar alla under 25 år utan även hojåkare *triplefacepalm

Håller med GixxerTina.

Tillhör själv dom som fick "tungt kort" direkt vid 18 utan någon typ av prov/uppkörning och tycker det verkar som lite av problemet är nog kubikhysterin som verkar råda nuförtiden, många vill upp på en R1:a (eller liknande) så fort som möjligt.

Var nog inte helt fel med max 400cc-regeln som hade väldigt billig försäkring som fanns när jag var runt 18år, många på den tiden gick inte direkt på litershojarna utan vi körde några år på RD350, GSX400 mm fast vi kunde sätta oss på det värsta.

Tråkigt att det ska behöva gå såhär långt, tror det kommer bli fler körkortslösa ute i trafiken och tillväxten av hojåkare kommer hämmas. Tror det hade varit bättre att ytterligare förbättra körkortsutbildningen och försöka få bort hetsen att man måste köra literhoj istället. Är ju dessutom svårt att motivera någon att ta mellannivåerna då de blir fruktansvärt dyrt att få full behörighet i slutändan.

Om jag läser texten rätt så ramlar min FZ6n dit på detta att gå som "mellan hoj" nu då. Är 25 kw reggad Men har 72 kw orginal.
Då kommer den alltså räknas som en tung hoj nu då eftersom den har 72 kw i originalutförande?

Om jag läser texten rätt så ramlar min FZ6n dit på detta att gå som "mellan hoj" nu då. Är 25 kw reggad Men har 72 kw original.
Då kommer den alltså räknas som en tung hoj nu då eftersom den har 72 kw i originalutförande?

Sen är ju frågan hur många som tar ett lätt mc kort A1 eller begränsat A2 idag ? Själv sparade jag till B körkort & bil under denna period, 16-18 år. Hoj kom efter, det var en fråga om ekonomi, vad polarna körde (bil) & prioriteringar högskola & studielån. Idag skulle jag om jag var 21 år antagligen kört en alt två parallella intensivkurser för att komma undan 24 år regeln. Men det var hur jag resonerade då. Vad tjock det kommer att bli på körskolorna & så tajt med teori prov & uppkörningstider det kommer att bli.

24 år kan nog vara bra för då kan man ju alltid hoppas att den egna individen har fått lte sunt förnuft till fånga. Samtidigt borde ålder för B kort höjas några år. Det ska ju alltid skyllas på någon annan så fort det händer något idag. Oavsett om det är fordonskörning eller något annat.Inte många som vill stå till svars för det dom gör. Så ja höjd ålder behövs då människan idag inte är mogen för sin ålder idag.Tyvärr men så är det. Det räcker med att bara se när det händer något. Det ska alltid hittas någon som är ansvarig.
Så Eu politikerna gör nog rätt.

De kunde ju samtidigt göra körkortet mycket svårare att få. För teori. risk 1 risk2 ?? sen körning i trafik, EN högfart EN lågfart och ett fåtal bromsprov och lite översikt på hojjen. Sen får du köra en 200 hästars raket.

Varför tog de egentligen bort den ena lågfart var de va ?

Lite statistik kan ju vara intressant
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf sidan 15-17 är intressant med tanke på ålder

Är det någon som har hittat hur motorcyklarna är fördelade åldersmässigt?
Utan det är svårt att säga men det framgår av nedanstående dokument att medianåldern är 50år.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5541/2010_039_okad_sakerhet_pa_motorcykel_och_moped.pdf

Intressant läsning vänder upp & ned på ett antal vedertagna "fakta". Jag hoppas att denna statstik fanns med när beslutet togs om höjd ålder för A kort. Dvs. att beslutet vilar på ett fullständigt & genomarbetat faktaunderlag & att man vid beredningen av ärendet vägt in alla aspekter i frågan.

Känns förjävlig att säga det men jag tycker att dem ska höja åldern till 24

Problemet med om inte hojar på över 70 kW får strypas till begränsad är att flera populära 600 kubikare faller bort som A2 hojar. Jag är skeptisk till att tillverkarna kommer att engagera sig i att släppa fabriksstrypta varianter av dessa.

Kan väll knappast vara så svårt att dimensionera ner hojen lite för att passa 70kW? Vill de fortsätta sälja hojar får de nog snällt förse folk med någonting fram tills de får tungt också.

Jösses vad skitnödigt samhället har blivit......

"men, det hindrar ju unga att skada sig eller döööööö!"

Jo fan, det kanske(?)det gör......men är det någon av alla de räddade som lever då?

Bara inse, det är farligt att leva, man kan Dööö!
Fuck it, det är faktum nu men man behöver inte älska det för det!

Men men, det är väl någon annans fel när folk fortsätter dö.........kanske är hojarnas däck för smala.......
"Vi kräver breda däck så inte stackars oskyldigt folk ramlar på sina motorcyklar!"

Ge det något år så är det(på sporthoj ett ivrigt påhejat förslag)ett faktum.........eller annat dumt......

Funderade ett tag innan jag skrev detta då det inte kommer falla i god jord
hos alla säkerhetsivrare, men vad fan.......man kvävs ju inlindad i bubbelplast med! :mad:

Jag skulle vilja se både en kubik och en effektgräns (4-500cc/30-40kw?) samt att INTE tillåta nerstrypta hojar.

Det är lätt (och vanligt)att plocka bort en strypning och dubbla effekten, det är skitsvårt att tjuvtrimma en liten klen till dubbla effekten.

Ja ja ja! Helt rätt! Gött åt er sketungar, hahahaaa!! Mer regler och inskränkningar på personlig frihet överlag tycker jag är bra, det fostrar intelligenta medborgare. Jag jämför gärna mina farföräldrars generation med big brothergenerationen här. Och längtar till samhällets kollaps. Då får vi se om det vi lärt oss är till nån nytta, tjohoo

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?2rfkwu

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey