24 år gräns för A - kort 2013

Ja ja ja! Helt rätt! Gött åt er sketungar, hahahaaa!! Mer regler och inskränkningar på personlig frihet överlag tycker jag är bra, det fostrar intelligenta medborgare. Jag jämför gärna mina farföräldrars generation med big brothergenerationen här. Och längtar till samhällets kollaps. Då får vi se om det vi lärt oss är till nån nytta, tjohoo

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?2rfkwu
Ja på din tid fick man ju bil och mc kort på samma gång, det är ju garanterat mycket bättre....

Last edited:
När de under 24 nu inser att de inte kan köpa sin efterlängtade R1:a, så blir de Zatzymuppar istället och köper en 600-hästars Supra eller dylikt istället och hur bra är det. :D

Nä men allvarligt. Klart att det inte alla gånger är lämpligt att sätta sig på en 1000cc sporthoj med nytaget kort och strax över 20år. Men alla är ju inte helt förståndshandikappade och det försurar bara för den stora massan med detta förslag.
Skulle vara som någon sa tidigare att det skulle byggas upp med erfarenhet istället, det handlar ju inte enbart om ålder. Hur har jag dock inget bra förslag på för tillfället, men det finns det säkert bättre lämpade för.
Det var en kille här på orten för nåt år sedan som tog obegränsat vid 35 års ålder om jag inte missminner mig. Han hade sitt kort i 2 veckor innan han en dag drog tidigare från jobbet för att köra båge. Han kom nån kilometer innan han fick för sig att lufta sin 180hk+ sporthoj inne i stan vilket slutade i en bil som svängde ut på vägen som var en 50-väg. Kan inte klandra bilisten då den uträknade hastigheten enl bromsspåren var ca160km/h.

Så till frågan. Hade det nya förslaget förhindrat denna olycka? Svar nej såklart. Det spelar ingen roll om de sätter 24,25 eller 30-årsgräns för obegränsat. Det kommer alltid finnas någon som gasar för mycket vid fel tillfälle oavsett detta förslag eller ej. Det måste finnas bättre lösningar.

Jag säger inte att jag är utanför riskzonen för det. Tänker mycket på hur jag kör och var jag gasar på, men rätt vad det är gör man fel val vid fel tillfälle och det kan hända även den bäste.

Det jag inte förstår är alla som absolut måste ha en 1000cc sporthoj som första hoj, annars får det va. Känns lite som Zatzymupp vill skaffa hoj och köra ifrån sina bilpolare. :tungan
Själv tog jag obegränsat direkt vid 23 års ålder och jag ville skaffa en 1000cc men plånboken tillät mig bara att skaffa en SV650 som första hoj. Men hellre en 650 än ingen alls och jag lärde mig mycket på de 3 säsonger jag hade den och jag hade jävligt roligt dessutom innan det var dags att stega upp.

Så till frågan. Hade det nya förslaget förhindrat denna olycka? Svar nej såklart. Det spelar ingen roll om de sätter 24,25 eller 30-årsgräns för obegränsat. Det kommer alltid finnas någon som gasar för mycket vid fel tillfälle oavsett detta förslag eller ej. Det måste finnas bättre lösningar.

Vilket jävla skitresonemang.

"Det kommer alltid att finnas någon...."

Jo, även om vi rensar bort gruppen som står för 99% av olyckorna så kommer det att finnas kvar 1%

Här handlar det om att rensa bort en liten (men ung) grupp som står för den stora delen av skada.

Låt säga 10% av individerna men 50% av olyckorna, känns inte det som en fair deal?

Dessutom kommer dom ju inte att förbjudas att köra motorcykel, dom kommer att ha tillgång till motorcyklar med lägre effekt men fullt tillräckliga fartresurser

Jag upplever det som att inläggen här ändå ser ändringen som positiv överlag. De flesta som är negativa försöker vara lustiga utan egentliga belägg eller bra poänger.

Rätta mig om jag har fel men nya A2-begränsad är max 35 kW och max 0,2 kW/kg innebär minst 175 kg hoj om den har 35 kw (47 hk) Det blir ju verkligen ingen raket isf :D
Om vi kan förmå importörerna att ange bakhjulshästar och körklar vikt (verklighetens siffror) isf vevaxelhästar och snustorrvikt (utan gaffelolja och batterivatten tom) så kommer skillnaden sannolikt bli markant i hur rolig/potent hojen kan vara, men då lär väl politikerna ändra om igen :rolleyes:

Med dessa begränsningar blir steget till en värstinghoj väldigt stor och om jag förstår ovanstående rätt så kan man 'avtjäna' sin A2-tid till dess att man är 20, eller? Jag tror att jag försöker säga att den begränsade är väldigt begränsad och att steget sen ändå kan bli väldigt stort.

Samtidigt får man väl se det som en övergångsperiod på två säsonger där man kan, och bör, fokusera på att förfina sin körteknik men det är ju en lång väntan för den som drömmer om en speciell hoj...

Dessa regler kan direkt jämföras med skyttevärldens där du ska ha varit aktiv medlem i olika långa perioder innan du får söka licens för allt grövre vapen, samtidigt som de flesta vapenbrott inte utförs av licensierade skyttar.

Jag tycker att 24 år är rimligt för den rena nybörjaren eftersom det går att komma runt det med två år begränsat. Bara att välja hur man vill göra ju.

Last edited:
Jag tycker att detta förslag är larvigt. Man tror att ålder löser allt. Man borde istället försöka att uppmuntra yngre förare som kör skadefritt genom att det tydligare skulle märkas på försäkringskostnaden. Som det är nu spelar det ingen som helst roll för en ung person som kört skadefritt från exempelvis 18 till 21 års ålder.

Jag tycker att detta förslag är larvigt. Man tror att ålder löser allt. Man borde istället försöka att uppmuntra yngre förare som kör skadefritt genom att det tydligare skulle märkas på försäkringskostnaden. Som det är nu spelar det ingen som helst roll för en ung person som kört skadefritt från exempelvis 18 till 21 års ålder.

Försäkringskostnaden påverkar inte skadorna ett skit.

Ingen tänker "Försäkringen är ändå så dyr, jag lägger hojen i generatorböjen, det kostar mig ändå inget, försäkringen blir ändå inte dyrare"

Vilket jävla skitresonemang.

"Det kommer alltid att finnas någon...."

Jo, även om vi rensar bort gruppen som står för 99% av olyckorna så kommer det att finnas kvar 1%

Här handlar det om att rensa bort en liten (men ung) grupp som står för den stora delen av skada.

Låt säga 10% av individerna men 50% av olyckorna, känns inte det som en fair deal?

Dessutom kommer dom ju inte att förbjudas att köra motorcykel, dom kommer att ha tillgång till motorcyklar med lägre effekt men fullt tillräckliga fartresrseur

Hörru surgubbe! :7peta Det jag ville peka på är att det finns en hel del omogna 30+are som kör som svin och inte bara ungtuppar. Sporthojar drar till sig en viss kategori förare i större utsträckning än andra hojtyper oavsett ålder. Med det vill jag inte säga att alla som kör sporthoj kör som svin. Folk som kör som idioter finns i alla läger.

Sen avslutar du med att säga: "Dessutom kommer dom ju inte att förbjudas att köra motorcykel, dom kommer att ha tillgång till motorcyklar med lägre effekt men fullt tillräckliga fartresurser" :dummer

Vilket är det samma som att säga att även om de inte kan köra obegränsat, så kommer de köra åt helvete på andra hojar. Vad har då 24-årsgränsen bidragit till i sådana fall? Tänk efter innan du börjar gapa! :huvet

Last edited:
Hörru surgubbe! :7peta Det jag ville peka på är att det finns en hel del omogna 30+are som kör som svin och inte bara ungtuppar. Sporthojar drar till sig en viss kategori förare i större utsträckning än andra hojtyper oavsett ålder. Med det vill jag inte säga att alla som kör sporthoj kör som svin. Folk som kör som idioter finns i alla läger.

Sen avslutar du med att säga: "Dessutom kommer dom ju inte att förbjudas att köra motorcykel, dom kommer att ha tillgång till motorcyklar med lägre effekt men fullt tillräckliga fartresurser" :dummer

Vilket är det samma som att säga att även om de inte kan köra obegränsat, så kommer de köra åt helvete på andra hojar. Vad har då 24-årsgränsen bidragit till i sådana fall? Tänk efter innan du börjar gapa! :huvet

Men man kommer åt den allra största gruppen, inte alla omogna förare, men ca 90% av dom.

Visst kommer dom ändå att ha tiilgång till fordon man kan köra av vägen med, men skadorna blir avsevärt mindre om dom kör av vägen med en EU-moppe istället för en literklubba...

Inser du inte det då är du bortom mental räddning

Försäkringskostnaden påverkar inte skadorna ett skit.

Ingen tänker "Försäkringen är ändå så dyr, jag lägger hojen i generatorböjen, det kostar mig ändå inget, försäkringen blir ändå inte dyrare"

Jag håller inte med. Jag tror att speciellt yngre förare som har lånat pengar till en hoj skulle tänka till lite mer om deras försäkring skulle antingen sänkas efter att ha kört skadefritt eller chockhöjas vid olyckstillfällen. Just nu helförsäkrar man sin hoj, kör som en tok, vurpar, betalar självrisken och får hojen reparerad alternativt en ny hoj sedan kör man vidare tills man antingen skadar sig rejält, avlider eller bygger upp en rädsla för motorcyklar och lägger ner helt.

Jag håller inte med. Jag tror att speciellt yngre förare som har lånat pengar till en hoj skulle tänka till lite mer om deras försäkring skulle antingen sänkas efter att ha kört skadefritt eller chockhöjas vid olyckstillfällen. Just nu helförsäkrar man sin hoj, kör som en tok, vurpar, betalar självrisken och får hojen reparerad alternativt en ny hoj sedan kör man vidare tills man antingen skadar sig rejält, avlider eller bygger upp en rädsla för motorcyklar och lägger ner helt.

Du får gärna tro det.

Men då alla motorcykelolyckor innebär risk för förlamning/död så tror jag att den ekonomiska biten har mindre avskräckande effekt än risken att bli förlamad/död.

Men det är klart, utgår man ifrån att folk är dumma i huvet nå jävulskt (vilket dom är) så kanske dom ser det som det värsta som kan hända att försäkringen blir dyrare

Vad är medelålder för dig? Du kan ha dålig syn vid 1 års ålder. Men jag förmodar att du menar åldersyn, vilket börjar visa sig vid 45 om anlagen finns, vissa får det inte alls. Olyckstatestik är byggd på ren fakta, inget annat. Det tar inte hänsyn till om du är 18 eller 80. Sporthojar representerar ca 7% av motorcyklar i Sverige - men ändå står dom för 70% av alla olyckor. Och vem kör sporthoj i störst utsträckning? Jo, personer mellan 20 - 35 år, och olyckstatestiken är överepresentativ för personer mellan 20-24 procentuellt. Så det finns en naturlig förklaring, vi alla vill rädda så många unga liv som möjligt, och varför inte börja med en av dom farligaste som finns. Att köra en motorcykel som 20 åring med 150 - 200hk slutar bara på 1 sätt - i diket!

Tack för mig

Du har helt rätt, fel av mig :) Tackar att du tar ner mig på jorden.
Erfarenhet kommer ju av sig själv. Sedan får man inte glömma att ungdomar är rätt så korkade (tycker vi här i Sverige när Jante existerar) Annars är ju medelsvensson rätt så intellektuell av sig jämfört med andra djur...
Sedan kan man med statistik visa vad man vill visa, visste du t.ex. att statistiken visar att det är mycket större risk att du blir påkörd på ett övergångsställe än på övriga vägbanan? så rent statistiskt så är det mycket säkrare att när man är gående att hålla sig i körfältet för bilarna :dummer
Statistiskt så är det även mindre risk att du krockar om du kör på fel sida på motorvägen. Så sluta bygg antagande på statistik, räcker redan med att korkade journalister, politiker och ekonomer gör det!

Men man kommer åt den allra största gruppen, inte alla omogna förare, men ca 90% av dom.

Visst kommer dom ändå att ha tiilgång till fordon man kan köra av vägen med, men skadorna blir avsevärt mindre om dom kör av vägen med en EU-moppe istället för en literklubba...

Inser du inte det då är du bortom mental räddning

Klart som f att jag förstår att riskerna ökar om en idiot sitter på en literhoj istället för en EU-moppe. Men det är ju förbannat synd att det ska drabba de med hjärna för att en drös utan hjärna kör ihjäl sig till höger och vänster. Det blir för mycket kollektiv bestraffning över det hela.

Jag tyckte först att det var ett bra förslag, men tänkte lite hur mina tankegångar gick när jag var färsk. Iofs hade jag ändå inte råd med literhoj direkt, det såg försäkringskostnaderna till. :(
Men jag var aldrig ute efter värsta möjliga hoj som tyvärr många fnujisar är och det finns många som faktiskt är mogna nog i tidig ålder.
De jag känner till som var riktigt vilda i ung ålder är inte så långt gångna i utvecklingen när de sätter sig på hojen som 30+are.
Det handlar väldigt mycket om personlig inställning och mognad från början. En del är enorma egon livet ut och växer aldrig upp tyvärr.
Visst minskar problemen iom detta förslag, men kommer tyvärr inte få den önskvärda effekten är jag rädd. Hur som så får väl statistiken tala sitt tydliga språk om några år, så får vi se om det gjorde så stor skillnad.

Jag tycker inte man ska få köra tung mc innan körkortet är två år gammalt oavsett ålder.

Edit: Observera inte innan 24 ;)

Last edited:
Ingen som läst detta?: http://www.bike.se/nyheter/24arsgrans-infors-for-tungt-korkort-93922

Jag tolkar det iaf som att om man tar det nya A2-kortet vid 18 års ålder kan man redan vid 20 års ålder göra en uppkörning och få A-behörighet, alltså obegränsat. Dvs när man har kört begränsat i 2 år.
Då blir det ju lite som det Prof. Kalkyl är inne på.

Då är det alltså bara när man startar från scratch som 24 år gäller för obegränsat. Då är det ju bara att stå ut med 2år som begränsad och därigenom skaffa sig lite erfarenhet.

Så tolkar jag iaf texten från Bike. Läs igenom den och rätta mig om jag har fel.
Tolkar jag rätt, så är det som vanligt att alla bara läser rubrikerna och det blir en jäkla uppståndelse istället för att läsa hela texten och förstå innebörden.

Last edited:
Ingen som läst detta?: http://www.bike.se/nyheter/24arsgrans-infors-for-tungt-korkort-93922

Jag tolkar det iaf som att om man tar det nya A2-kortet vid 18 års ålder kan man redan vid 20 års ålder göra en uppkörning och få A-behörighet, alltså obegränsat. Dvs när man har kört begränsat i 2 år.
Då blir det ju lite som det Prof. Kalkyl är inne på.

Då är det alltså bara när man startar från scratch som 24 år gäller för obegränsat. Då är det ju bara att stå ut med 2år som begränsad och därigenom skaffa sig lite erfarenhet.

Så tolkar jag iaf texten från Bike. Läs igenom den och rätta mig om jag har fel.
Tolkar jag rätt, så är det som vanligt att alla bara läser rubrikerna och det blir en jäkla uppståndelse istället för att läsa hela texten och förstå innebörden.

Men varför ska det till en uppkörning till? Är knappast svårare att köra en "tung" hoj än en begränsad?
Jag tar tungt i år direkt så slipper joxet med begränsat i vart fall :D

Men varför ska det till en uppkörning till? Är knappast svårare att köra en "tung" hoj än en begränsad?
Jag tar tungt i år direkt så slipper joxet med begränsat i vart fall :D

Ja det kan man ju fråga sig, men faktum är ju som sagt att om dagens ungdomar kan skaffa A2 vid 18års ålder så kan de som sagt också få A vid 20års ålder.
Det verkar ju som att många trott och stirrat sig blinda på talet 24 och att det är det som gäller rakt av för alla oavsett tidigare erfarenhet. Men så var ju inte fallet då tydligen.

Men var glad du att du kan ta ditt direkt relativt tidigt.:) Lycka till med kortet.

Men jag tror iaf att det är bra att börja köra med nåt lite mindre motorstarkt och inte gå på R1 el dyl som första hoj.

Last edited:
Ja det kan man ju fråga sig, men faktum är ju som sagt att om dagens ungdomar kan skaffa A2 vid 18års ålder så kan de som sagt också få A vid 20års ålder.
Det verkar ju som att många trott och stirrat sig blinda på talet 24 och att det är det som gäller rakt av för alla oavsett tidigare erfarenhet. Men så var ju inte fallet då tydligen.

Men var glad du att du kan ta ditt direkt relativt tidigt.:) Lycka till med kortet.

Men jag tror iaf att det är bra att börja köra med nåt lite mindre motorstarkt och inte gå på R1 el dyl som första hoj.

Jag kan ta det direkt med nya reglerna också så jag berörs inte alls ;). Och tack för lyckönskningen.
Jag förstår lagstiftningen. När jag var 18 skulle jag absolut inte haft t.ex. en R1.

Med nuvarande regler vet jag inte folk som köper en stryp R1:a för att plocka bort strypningen och sen får nån av föräldrarna stå för försäkringen. Ansvarsfulla föräldrar det. :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT