24 år gräns för A - kort 2013

Så sluta bygg antagande på statistik, räcker redan med att korkade journalister, politiker och ekonomer gör det!

Tyvärr är detta fakta, vi vet hur många som förolyckats eller blev allvarligt skadade 2011. Vi vet även ålder, Mc, hur länge dom haft körkort, hur många av den typ av MC som rullar på svenska vägar mm mm. Däremot så vet vi inte hur många som korsar vid eller bredvid övergångställen. Bara hur många om förolyckats, eller blivit skadade.

Jag håller med att statistik kan du snurra runt hur som helst. Men du kan inte snurra runt något där alla faktorer kan beräknas med 100% tillförlitlighet.

Har läst att om man har A-begränsat nu så får man obegränsat om 2 år iaf. Men jag nu som tar begränsat detta år och är 20, kan jag fortfarande göra en ny uppkörning nästa år (när jag är 21, enkelt räknat) och få behörighet för obegränsat, enligt dom "gamla" reglerna? För enligt dom reglerna som gäller nu ska man få får man automatiskt obegränsat när man haft begränsat minst 2 år ELLER när haft det 1 år och bara gör en ny uppkörning.

Har läst att om man har A-begränsat nu så får man obegränsat om 2 år iaf. Men jag nu som tar begränsat detta år och är 20, kan jag fortfarande göra en ny uppkörning nästa år (när jag är 21, enkelt räknat) och få behörighet för obegränsat, enligt dom "gamla" reglerna? För enligt dom reglerna som gäller nu ska man få får man automatiskt obegränsat när man haft begränsat minst 2 år ELLER när haft det 1 år och bara gör en ny uppkörning.

Saxat från artikeln på Bike jag länkade till tidigare:
"De som har tagit körkort innan 19 januari 2013 kommer att fortsätta under de bestämmelser som råder i dag."

Lycka till med kortet, bara att köra på. :yoparty

Med tanke på att riskutbildningar har lagts på för att öka riskmedvetandet så känns det här bara som ett i mängden alla hinder man försöker sätta ut för att minska friheten i vårt land. Har de ens plockat upp om riskutbildningarna gett någon effekt? Varför ta till en ytterligare åtgärd innan man analyserat senaste ändringen?

Jag plockade mitt kort när jag var 22 och har hittills inte förorsakat någon olycka.

Finns det ens statistik på att 21-23-åringar är kraftigt överrepresenterade i skadestatistiken? Svårt att hitta ålder och MC-statistik sammankopplade. Jag tvivlar på det faktiskt. Tror inte det är någon större skillnad på 22 och 24-åringar.

Är det inte på tiden att A-begränsad blir en faktisk behörighet, och inte bara en vänteperiod som det varit fram till nu?
För min del kunde dom lika gärna höja till 25, visst det är lätt att säga när man blitt gammal och grå och redan har sitt obegränsade kort i handen.
Men om ett mellankort är en behörighet som folk har i 7år istället för max 3år, då kanske vi slipper alla "strypta" sportisar och i förlängningen kanske lite vettigare fördelade försäkringspremier (dvs. att kidsen kan köpa en vettig hoj och faktiskt försäkra den på sig själva).... Men jag kanske hoppas på för mycket?

Med tanke på försäkringspremierna är det kanske klokt att höja det hela till 24år.

Jag tycker det låter vettigt, men hade jag fyllt 21 2013 hade jag nog blivit mer eller mindre förbannad!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT