2026 Monster Energy GP of Czechia

En bragd av MM får man väl säga, det är helt klart varför han vunnit sju mästerskap redan.
Pekko gör en helgjuten insats även om han fick ge sig på första och andra plats.
Uppriktigt surt för Pedro med motorstopp på KTM:en sista varvet, men kanske han kan åberopa den berömda KTM fabriksgarantin?
Skulle inte förvåna mig om Pecco fick slå på farten pga bränslebrist.
Det är väl den som ligger först som förbrukar mest bensin ?!? :va
Och att Pedro fick motorstopp pga soppan var slut (och ett litet fel på KTM's bränslegivare ?Enligt bränslegivaren hade Pedro mer än 1 liter kvar ...... i tanken. :va
 
Har man Videopass så finns onboard bild och ljud hur hojen beter sig vid incidenten med Bezzecchi/funktionären under lördagens Sprint. Välj OB2 och spola fram till 47:30. Gasglad Aprilia.
 
Marc till Pecco om Ai.
-"He looks Fresh!".
😅
Ja, den var jätterolig..

MM: You suffer physical, no? You looks relaxed, yeah.
AI: Im quite Ok
MM: you ok yeah
Pecco The thing is he´s to ok?, we need 50 laps races
MM:He looks fresh *smiling*
MM: He´s 25 *haha*
Pecco: He can still go to ibiza and race on sunday *haha*
 
Tycker ändå Bez straff var oproportionerligt. Det kan ju komma att avgöra hela mästerskapet. Hela cirkusen har ju blivit nån jävla PK-skola. Alla skall medietränas och lära sig att hålla tillbaka alla känslor.
Hade varit bättre att ge honom 100000 euro i böter, som gick till den drabbade funktionären.
 
Skulle inte förvåna mig om Pecco fick slå på farten pga bränslebrist.
Det är väl den som ligger först som förbrukar mest bensin ?!? :va
Och att Pedro fick motorstopp pga soppan var slut (och ett litet fel på KTM's bränslegivare ?Enligt bränslegivaren hade Pedro mer än 1 liter kvar ...... i tanken. :va
Fast MM och Pecco bör ju ha samma förutsättningar, och den som slipper slåss om positioner bör ju spara bränsle då det är jämnare linjer och mindre ryckigt med acc och broms.
KTM kan förstås ha räknat fel på mängden bränsle till Pedro. 🙂
Förresten, ska de inte ha extra bränsle för att klara omstart?
Så ett eller två extra varv.
Samt för att klara ärevarvet… 😅
 
Tycker ändå Bez straff var oproportionerligt. Det kan ju komma att avgöra hela mästerskapet. Hela cirkusen har ju blivit nån jävla PK-skola. Alla skall medietränas och lära sig att hålla tillbaka alla känslor.
Hade varit bättre att ge honom 100000 euro i böter, som gick till den drabbade funktionären.
Hur blir man funktionär ?
Jag skulle nog kunna greja hem 100000 Euro.
Har lätt göra nått dumt. :rodnar
(Kan vara ett ironi inlägg.)
 
Last edited:
Fast MM och Pecco bör ju ha samma förutsättningar, och den som slipper slåss om positioner bör ju spara bränsle då det är jämnare linjer och mindre ryckigt med acc och broms.
KTM kan förstås ha räknat fel på mängden bränsle till Pedro. 🙂
Förresten, ska de inte ha extra bränsle för att klara omstart?
Så ett eller två extra varv.
Samt för att klara ärevarvet… 😅
Vi har väl olika åsikter, själv tror jag tvåan kan tjäna bränsle på att ligga i draget efter ettan.
Och som jag uppfattar dig så går det åt minst bränsle för ettan och tvåan behöver mer bränsle?
Allra värst borde det då vara ligga trea eller längre bak .... ??????
 
Last edited:
Vi har väl olika åsikter, själv tror jag tvåan kan tjäna bränsle på att ligga i draget efter ettan.
Och som jag uppfattar dig så går det åt minst bränsle för ettan och tvåan behöver mer bränsle?
Allra värst borde det då vara ligga trea eller längre bak .... ??????
Nejdå, inte så olika alls.
Slipstreaming är bra för bränsleförbrukningen så klart.
Men hur stor del av körningen är det?
Jag vet inte, men det är intressanta frågor som förhoppningsvis GP teamen kan svara på.
Eller så stoppar man i en liter extra och kör safe 🤓
 
Nejdå, inte så olika alls.
Slipstreaming är bra för bränsleförbrukningen så klart.
Men hur stor del av körningen är det?
Jag vet inte, men det är intressanta frågor som förhoppningsvis GP teamen kan svara på.
Eller så stoppar man i en liter extra och kör safe 🤓
Det är maxstorlek på tanken, det är 22 liter 2026 och jag har en känsla av att det finns team som fyller på kall bensin direkt ur kylskåpet(?) direkt före Sighting Lap. För effekten är från kg bensin. Och kall bensin har högre täthet i kg/liter.
Så det gäller verkligen hålla nere bränsleförbrukningen.
Annars kommer inte ekipaget i mål.
Det finns ingen möjlighet stoppa i en extraliter för köra safe.
 
Last edited:
Bensin får inte kylas mer än 15 grader kallare än utetempen. Mäts av dom på MotoGP en timme innan start. Har varit temperatur regler på bensin sen 2-taks eran. Senaste ändringarna gjordes när man bytte till 4-takt. Förr var det vanligt teamen lagrade bensin på toaletterna i depå boxarna. Då dom ändå inte användes. Va ofta lite kallare där inne.
 
Det finns ingen möjlighet stoppa i en extraliter för köra safe.
Nej tanken är bara en viss storlek, maxreglerat enligt reglementet.
Men om man annars resonerar att bränslet tar slut för att man fyllt på mindre, kalkylerat fel?
Sak samma, bara sett från två olika vinklar.
Skulle verkligen tankarnas maxvolym matcha alla banor, eller hur vill du tolka det?
Jag vill tro att det går olika mycket bränsle på olika banor, rent logiskt.
Men vad som hände detta race får vi nog inte reda på.
 
Nej tanken är bara en viss storlek, maxreglerat enligt reglementet.
Men om man annars resonerar att bränslet tar slut för att man fyllt på mindre, kalkylerat fel?
Sak samma, bara sett från två olika vinklar.
Skulle verkligen tankarnas maxvolym matcha alla banor, eller hur vill du tolka det?
Jag vill tro att det går olika mycket bränsle på olika banor, rent logiskt.
Men vad som hände detta race får vi nog inte reda på.
Det enkla sättet spara bränsle är att gasa mindre. Och det är dom så illa tvungna till.
Jag kallar det här ekonomiracing. När man begränsat hur mycket bensin som får förbrukas.
I praktiken styrs det hela av att föraren byter till en snålare mappning (dvs mindre bensin till insugsluften) när det börjar se ut som risk inte nå mållinjen.
Och med snålare mappning sjunker motoreffekten och föraren riskerar bli omkörd.
Rasa bakåt i slutet av loppet som Bagnaia gjorde på Brno. Från legat etta till trea i mål.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top