2012 Beta EVO 300cc iordningställning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. ja, det är inte jag som hanterar kommunikationen. Det är en äldre herre som är veteran i sporten och har redan en bra relation till Beta-motor. Han ordnar saker åt mig.

Nu säger tydligen Beta att dom inte har något högerben, utan endast hela gaffeln, för 8800 kr. Så jag har lagt till lite pengar och vi har beställt en hel gaffel ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Och nu har jag också lyckats montera mitt säte med extratank på ett tillfredsställande sätt.

IMG_8537.JPG

Provade sitta på den ett tag, men den känns liten och smal. Nästan för liten för mig att leka med. Jag får nog nöja mig med att mestadels stå, som man ska göra på sådana hojar. Det blir spännande senare på våren att prova.. det där på bakhjulet över stockarna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Smyckade ut min trial-hoj idag med lite grejer, tror nog att handskydden blev lite overkill så jag skruvar dit ett par styrändar istället. Dock inget elektriskt inkopplat än, jag funderar på hur jag ska lösa det där med baklampan och så att skylten inte lutar mer än 15 grader. Inte lätt när bakskärmen sticker rakt ut 45 grader!?

IMG_8571.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så där. Nu sitter hojen högre upp på sina nya styvare fjädrar.

IMG_8697.JPG


Framfjädrarna, original högst upp. Den nya hårdare fjädern är något kortare, märkte jag.

IMG_8683b.jpg


Både fram och bak fjädrar original här.

IMG_8696.JPG


Gaffelolja ska vara 5W, så denna fick duga.

IMG_8685.JPG


Vad som fanns under korken i höger gaffelben.

IMG_8684.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen hörde jag att gubbarna var ute och körde på Tiger MK igår. Jag måste pallra mig dit och köra lite trial snart. Nu ska jag bara regga min Beta innan jag kan köra dit, och köra.

Det är väl bara att ställa på hojen, betala försäkringen, och boka tid för besiktning va?

Sen ska jag börja med att lära mig att lyfta framhjulet på ett kontrollerat sätt >>
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sen hörde jag att gubbarna var ute och körde på Tiger MK igår. Jag måste pallra mig dit och köra lite trial snart. Nu ska jag bara regga min Beta innan jag kan köra dit, och köra.

Det är väl bara att ställa på hojen, betala försäkringen, och boka tid för besiktning va?

Sen ska jag börja med att lära mig att lyfta framhjulet på ett kontrollerat sätt >>
Tänk på att du på väg hem och dit bör ha fyllt i en massa luft i däcken bara. I sektionerna kör du ju med larvigt lågt tryck, tryck jag inte kan tänka mig är fördelaktigt på asfalten.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
I sektionerna kör du ju med larvigt lågt tryck
Tackar. Ja, det är för att däcket ska greppa hårdheterna bättre. Dom där däcken är supermjuka. Inget jag egentligen gillar så jag tänkte eventuellt byta till ett par hårdare endurodäck eller nåt. Trialdäck är så svampiga att även om dom är pumpade med 2bar så är dubbarna fortfarande färsk finsk laktris. Faktiskt farligt i kurvor på asfalt, samt att däcken är så höga att dom kan vika sig i sidled i högre farter.

Sen har jag hittat några småvägar genom skogar och landsbyggd, så slipper jag dom stora 70-vägarna till banan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har du ingen bil? En sådan där kan väl hänga på en cykelhållare?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jodå, men ingen krok. Jag kommer nog behöva installera en som pallar med 100 kg, så kan jag konka på min KTM ibland, den väger typ 105 kg, trialhojen väger typ 70 kg.

Tänker på en sån där ramp baktill som man sätter ovanpå kroken.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Lite fram-baksteg här, med total sänkning av min plan. Jag får den inte vägreggad, eller trial/enduro-reggad. Som bäst "tävlingsreggad" vilket innebär att jag inte får köra på väg till/från banan, utan enbart kortare sträckor mellan banor under tävling.

Tillverkad 2012 fanns det aldrig något COC-dokument till denna så den kommer aldrig godkännas av transportstyrelsen idag, och jag vill inte hålla på med nåt "hemmabygge" för att hoppas på att senare kanske få det godkänt. Fick veta detta igår då jag fick svaret från GMS-Gruppen / Christer som fått infon från Italien, det blir inget COC, och det blir ingen väghoj av den här.

Plan-B: köpa en nyare hoj. Då är dom vägreggade från början, man får med hela kittet som lampor och blinkers mm, dock inte long-range kittet som är extra tillbehör.

Så vem vill ha en 2012 Beta Evo 300 2-takt? Jag har köpt delar för att göra den som ny; framskärm (med dekaler), motorsidor, rasterskydd för kylaren, med mera.

IMG_8758.JPG

Hur som helst, jag är nu medlem i TigerMK, så nu får jag åka dit och köra på deras hinderbana samt skogsmarker. Dock utan hoj nu eftersom jag ... inte orkar LEDA dit min trial. Så jag tänker sticka dit och gå banan till fots några gånger. Sen så har jag faktiskt nåt på gång i alla fall. Vänta får ni se ;)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lite fram-baksteg här, med total sänkning av min plan. Jag får den inte vägreggad, eller trial/enduro-reggad. Som bäst "tävlingsreggad" vilket innebär att jag inte får köra på väg till/från banan, utan enbart kortare sträckor mellan banor under tävling.

Tillverkad 2012 fanns det aldrig något COC-dokument till denna så den kommer aldrig godkännas av transportstyrelsen idag, och jag vill inte hålla på med nåt "hemmabygge" för att hoppas på att senare kanske få det godkänt. Fick veta detta igår då jag fick svaret från GMS-Gruppen / Christer som fått infon från Italien, det blir inget COC, och det blir ingen väghoj av den här.

Plan-B: köpa en nyare hoj. Då är dom vägreggade från början, man får med hela kittet som lampor och blinkers mm, dock inte long-range kittet som är extra tillbehör.

Så vem vill ha en 2012 Beta Evo 300 2-takt? Jag har köpt delar för att göra den som ny; framskärm (med dekaler), motorsidor, rasterskydd för kylaren, med mera.

View attachment 483129

Hur som helst, jag är nu medlem i TigerMK, så nu får jag åka dit och köra på deras hinderbana samt skogsmarker. Dock utan hoj nu eftersom jag ... inte orkar LEDA dit min trial. Så jag tänker sticka dit och gå banan till fots några gånger. Sen så har jag faktiskt nåt på gång i alla fall. Vänta får ni se ;)
Kör med kawasakin.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu är de bäst å fixa dragkrok på bilen så kan du frakta hojen eller hojarna ...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Alltså jag tänker mycket på dragkrok till min 2018 Nissan Qashqai, men något hindrar mig. Jag älskar min Nissan men jag har vaga visioner av att jag byter ut den mot en Subaru eller nåt annat fyrhjulsdrivet i samma storlek, och SEN kommer dragkroken. Eller att jag skaffar en skåpbil av större slag. Men då skulle Camilla döda mig.

Min Nissan är dessvärre endast en automatväxlad snobb-bil där vi äter god mat och lyssnar på skön musik när vi rullar på gamla Strängnäsvägen med solen i trädtopparna glimmrandes genom glastaket. Den funkar fint att pendla med vintertid, men dessvärre litar jag inte på att den funkar att ta sig fram dit jag behöver för att köra trial.

Samt det faktum att jag inte ännu är riktigt seriös med min motorsport. Jag känner att jag börjar närma mig ett lite mer organiserat motorliv. Jag ser hur andra i klubben kommer med sina skåpbilar, ofta arbetsbilarna dom har i sitt jobb, eller släp med två hojar på. Då tänker jag "fan, tur att jag i alla fall har tillgång till vattenslang att skölja av min hoj med efter en lerig eftermiddag".

Så, tillsvidare kör jag min hoj till banan på vägarna, det är det mest bekväma, det tar kanske 20 minuter (kanske 2 timmar att leda hem). Då kan jag bara stanna till vid macken på vägen hem och tanka den. Väl hemma rullar jag fram till BRFens undercentral (dit jag har nyckel) där jag i lugn och ro tvättar av hojen för att sen köra den fram och tillbaka ett par gånger på Albyvägen för att torka den, innan jag rullar in den i hissen och in i lägenheten.

.. nu ligger TigerMK's bana lite längre bort, med principen är samma.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag kollar på Transportstyrelsens hemsida angående "Tvävlingsregistrering", och vad det betyder. Läser detta >>

"För tävlingsregistrerade motorcyklar gäller att de inte får brukas på allmän väg annat än till och från tävling, och i samband med tävling(transportsträckor), eller träning.
...
Frågor och svar:
Behöver jag ansöka om att mitt tävlingsfordon ska undantas från kravet på kontrollbesiktning?
Nej, det behöver du inte göra, men du behöver göra en registreringsbesiktning för att få rätt textkod som ger dig besiktningsbefrielse.

Vad gäller för tävlingsfordon med vit registreringsskylt?
För dessa fordon gäller de ordinarie besiktningsreglerna. "


Som jag tolkar det behöver jag alltså bara göra just en registreringsbesiktning, och sen få en "textkod", MEN min Beta 2T har en "vit regskylt" vilket borde innebära att den vanlig kontrollbesiktning gäller för den. Vad tycker ni?

Och, således får jag helt lagligt framföra min 2T Beta på vägarna ".. på allmän väg annat än till och från tävling, och i samband med tävling(transportsträckor), eller träning"
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag kollar på Transportstyrelsens hemsida angående "Tvävlingsregistrering", och vad det betyder. Läser detta >>

Som jag tolkar det behöver jag alltså bara göra just en registreringsbesiktning, och sen få en "textkod", MEN min Beta 2T har en "vit regskylt" vilket borde innebära att den vanlig kontrollbesiktning gäller för den. Vad tycker ni?
Det är vad Transportstyrelsen tycker som är intressant och du skrev ju tidigare att det var kört att lv-regga den.Då återstår bara regbesiktning för att få den "orangeskyltad".
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Busa. Jag jobbar på det. Det kommer ordna sig på ett eller annat sätt. Jag måste bara organisera lite, mitt om döme är just nu lite 'dimmigt' då min katt dött och jag knappt sover på nätterna. Det kommer ordna sig med denna hojen, eller en annan. Jag är inte omöjlig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har köpt en ny hoj, den är helt ny och vägreggad från början så jag kan köra vart jag vill med den på allmän väg. Men jag får inte hämta den förrän på måndag. Verkstan säger att dom måste meka lite med den först, nåt med "munstycken" och grejer. Jag är jättenyfiken, är det en byggsats jag köpt?

Det är tydligen munstycken som ska sitta i förgasaren, kollade på sms. Jag erbjöd mig att vara med och hjälpa till att meka, men det fick jag inte pga försäkringsfrågor. Så klart. Hur som helst, det är en 4-taktare Beta 300 ;)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top