2012 Beta EVO 300cc iordningställning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
pensionärs gänget som är ute å kör
.. ja, titta, näh alla är inte panshisar. Jag ser EN äldre gubbe.

Jag förstår att trial inte är en sport man direkt kör ihjäl sig i, inga höga farter. Inte heller är tricken så farliga, i motsats till gymnasterna där man ofta ser rullstolsbundna fd gymnaster som varit med om nån 'olycka'.

Jag skulle kunna jämföra trial med snooker, man behöver koncentrera, fokusera, och ha en väl inövad motorik.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Fick förresten hem mitt säte/ extratank kit igår.

IMG_8404.JPG

Men fick dessvärre inte med dom viktiga distanserna för att skruva fast modulen i ramen. Utan dom där "top-hat spacers" kan jag inte använda sätet, det skulle böja skruvarna.

Long Range kit parts 02.jpg

Dom sitter från två håll, dom håller huvudvikten av sätet mot ramen så skruven måste ha stöd av dessa två distanser på båda sidor. Jag väntar på svar från säljaren.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Försökte kontakta Beta i Italien om dom där top-hat distanserna, men fick svaret: "Sorry, but we don’t sell directly to final consumer.", och blev hänvisad till deras "dealer" här i Sverige som verkar vara GMS-group AB.

Så jag har skickat en fråga dit, hoppas dom har nåt åt mig. Tänkte även ta en sväng förbi Hornbach och kolla deras udda bricksortiment. Kanske hittar jag nåt som passar.

Det måste väl ändå vara ganska vanliga saker, en M6 distans med 'läpp'.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Försökte kontakta Beta i Italien om dom där top-hat distanserna, men fick svaret: "Sorry, but we don’t sell directly to final consumer.", och blev hänvisad till deras "dealer" här i Sverige som verkar vara GMS-group AB.

Så jag har skickat en fråga dit, hoppas dom har nåt åt mig. Tänkte även ta en sväng förbi Hornbach och kolla deras udda bricksortiment. Kanske hittar jag nåt som passar.

Det måste väl ändå vara ganska vanliga saker, en M6 distans med 'läpp'.
Prova här https://www.sifvert-skruv.se/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Försökte kontakta Beta i Italien om dom där top-hat distanserna, men fick svaret: "Sorry, but we don’t sell directly to final consumer.", och blev hänvisad till deras "dealer" här i Sverige som verkar vara GMS-group AB.

Så jag har skickat en fråga dit, hoppas dom har nåt åt mig. Tänkte även ta en sväng förbi Hornbach och kolla deras udda bricksortiment. Kanske hittar jag nåt som passar.

Det måste väl ändå vara ganska vanliga saker, en M6 distans med 'läpp'.
Det finns ju vanliga brickor, och stora brickor, dvs med betydligt större ytterdiameter för större tryckavlastning. En nödlösning kanske kan vara lagom många vanliga och en stor?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Försökte kontakta Beta i Italien om dom där top-hat distanserna, men fick svaret: "Sorry, but we don’t sell directly to final consumer.", och blev hänvisad till deras "dealer" här i Sverige som verkar vara GMS-group AB.

Så jag har skickat en fråga dit, hoppas dom har nåt åt mig. Tänkte även ta en sväng förbi Hornbach och kolla deras udda bricksortiment. Kanske hittar jag nåt som passar.

Det måste väl ändå vara ganska vanliga saker, en M6 distans med 'läpp'.

De är enklare att svarva ett par sånna om man får tag ett par från återförsäljaren..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar boys. Har tänkt på samtliga förslagen. Siefvert är bra, kanske ska åka dit och fråga? Han finns ju bara en kvart härifrån.

På ebay finns en medlem som kan 'skräddarsy' dessa åt mig. Ska bara vänta på vilket svar jag får av säljaren. Eventuellt kanske jag kan få lite avdrag på priset om jag måste skaffa detaljerna själv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilket mått har brickan, brickorna? Duger det att svarva den i nån form av svart stål? Jag har en svarv och kan nog fixa det åt dig om du inte får tag på dessa om det skulle vara intressant?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vilket mått har brickan, brickorna? Duger det att svarva den i nån form av svart stål? Jag har en svarv och kan nog fixa det åt dig om du inte får tag på dessa om det skulle vara intressant?

Jag skulle gjort dom i Aluminium eller Nylon..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle gjort dom i Aluminium eller Nylon..

Glömde bort att jag köpte aluminiumstång för nån vecka sen för att det är bra att ha, har nog även rostfritt men känner mig inte sugen på att svarva i rostfritt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag vågar påstå att de finns på Hornbach, köpt lika fast större där. Fint sortiment.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Siefvert:
"Vi har bara runda eller sexkantliga distanser. (rsm & dhs) Vi har ingenting som ser ut som det du skickat bild på tyvärr."

Hornbach har verkligen ett bra sortiment. Men inget direkt passande. Men jag har kollat på Aliexpress och där finns alla möjliga cylindriska distanser, och lagom billigt. Tänkte prova med att ordna en vanlig M6x10 med passande längd och komplettera den med en vanlig M6-bricka.

Stod och skruvade isär hojen lite sporadiskt idag för att titta lite på grejer .. och upptäckte lite annat skit jag måste fixa, bla en M6 gänga som inte är gänga längre. Så nu har jag köpt en 'gängreparationssats' hos Jula som jag ska leka lite med.

.. och gaffelbenet är på väg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så idag anlände paketet med mitt höger gaffelben, fin fabrikspåse och allt .. "Right hand fork leg" , så visar det sig att man lagt ner ett VÄNSTER FORK LEG i påsen!?

Är det inte tomtar så är det kineser, och är det inte DET så är det ____ , och är det inte det så är det italienare, för inte kan det väl vara .. VEM?

Det är väl inte barnarbetare va? Finns det analfabeter hos Beta-motor, sådana där praktikanter som inte kan läsa, eller ens vet något om produkterna dom säljer?

Jag vet att mcdonalds gör fel ibland, men Beta!?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kräv omedelbar leverans av rätt ben samt fraktsedel för retur av det felaktiga, med lite tur orkar de inte hantera en retur och du har ett extra vänsterben, som Sven Gren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top