17 döda i motorcykelolyckor i år!

VaRIaNT

Guest
Jag tycker det är nervöst att se folk köra hojj som inte tagit några bankörningskurser. Dom har inte koll på motstyrning, ingen positionering på hojjen, nervösa inbromsningar och i princip på gränsen till OK balans.

Brrrrrrrrrrrrr säger jag, alla skulle må bra av lite SMC kurser, that's foh sho!


Finns ju även dom som har varit på 1-2 bankurser och tycker dom är proffs. Det är ganska nervöst att se dom också!!

Och motstyrning får man väl lära sig på bilskolan så det borde man inte behöva gå bankurs för
 
Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Farten är en avgörande faktor, så enkelt är det. Simpel fysik.

Ja, jag har givetvis själv kört fort, det är väldigt sköj för det mesta.

Det som jag aldrig kommer begripa är en annan sak. När man ser folk som
blåser förbi korsningar som är lite skymda, i kanske 100-130 knyck. Eller mer.

Det kan givetvis ske olyckor på biltomma motorvägar med, eller på slingriga
roliga landsvägar, men just korsningar är heliga för min del. Där slår man av
takten, oavsett. Det är mina 2¢. :hej
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tror inte det är så lätt att man kan skylla allt på oförmåga att köra hoj. Även om det givetvis har betydelse!

Det jag tror, är att man måste lära ut när man i trafiken som motorcyklist skall köra defensivt resp offensivt!

Ser så många som ligger och "knör" med bilar i köer eller som kör på tex motorvägen när det är rena jojo effekten på bilisterna. I dom lägena är det mycket bättre att vara lite mer aggressiv och köra offensivt så man lämnar eventuella hot bakom sig genom att köra om (och det skall givetvis ske på ett säkert sätt! Kanske inte alltid laglig men säkert!).

Verkar som om vissa tänker sig att "jag kör lugnt och håller min linje i kön så att ingenting händer". Det man lika gärna kan säga då är att jag ställer mig här mellan två rullande murbräckor och hoppas att svenne inte är så utarbetad så han tappar kopplingen och kör över mig...........

Man måste alltid vara aktiv när man kör motorcykel!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Äldre man = med dom som fick A-kort i conrflakespaketet på 50-talet.....säger sig själv att gubbar & tanter som inte har någon som helst utbildning & köper hoj efter 50 är överrepresenterade när det gäller olyckor!
I detta kontrollerade land är det för mig en GÅTA att det får fortsätta....:död

Varför då? :confused: har man kört mc sedan 1976 så har man mycket mera erfarenhet än någon som har ny tagit körkort trots "utbildning" Även om man nu skulle köpa efter 50år varför skulle man köra sämre?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Väntar vi tio år är det gubbar på äventyrshoj som är överrepresenterade...
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Bana är najs..man får lära sig att alla kör åt samma håll, man klarar sig utmärkt om man druttar omkull för det finns avåkingsytor, vägunderlaget är perfekt, ambulans ett stenkast bort, inga bilar, inga fotgängare...inga distraktionsmoment...

Fast livet i verkligheten, utanför den skyddade verkstaden är helt annorlunda....
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag tycker det är nervöst att se folk köra hojj som inte tagit några bankörningskurser. Dom har inte koll på motstyrning, ingen positionering på hojjen, nervösa inbromsningar och i princip på gränsen till OK balans.

Brrrrrrrrrrrrr säger jag, alla skulle må bra av lite SMC kurser, that's foh sho!

Är det en sån här Grundkurs / Fortbildning som du rekommenderar?
http://www.svmc.se/school/Fortbildningar/
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bara 17 stycken i år? Var det inte förrförra året som det var tredje dag skrevs om att en hojförare dog i Olyckstråden?

Hoppas det håller sig så här lågt resten av året :)

Har det inte alltid varit lite halvlugnt mitt på sommaren? Folk gör annat än att köra hoj då helt enkelt?
Har fått känslan under de år jag kört att flesta går åt tidigt på säsongen, typ April, Maj. Sen lugnare ett tag för att "ta fart" igen i slutet av sommaren, typ Augusti, när folk ska klämma ur det sista ur säsongen.

Håller dock med dig, hoppas att det håller i sig.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Klart att gubbarna är överrepresenterade! dom är ju i klar majoritet. Det gör inte per automatik att alla 20-åringar på r1:eek:r inte längre är en riskgrupp.

Givetvis är det galet att äldre herrar som aldrig har kört en hoj kan köpa sig en fet mc och ge sig ut i trafiken, men jag tror att dom är rätt lätträknade.

Men visst borde det vara obligatoriskt för alla med körkort att med jämna mellanrum uppdatera sig, samt att det borde vara obligatoriskt med en hälsokontroll och synkoll minst va tionde år.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Min far sålde sin hoj förra året. Då har han kört mycket och är väldigt erfaren. Inte bara i Svensk trafik.

Han åkte varje år minst en långtur i i Europa. Han har inte varit inblandad i någon olycka med annat fordon på i vart fall 10-15 år.

Däremot har han vält själv stillastående (bröt foten), kört på ett träd på en parkering, varit otroligt nära ett antal gånger att köra på vilt, ställt hojen utan att stället är utfällt etc. Han formligen älskade ABS vilket han vägrade vara utan och ansåg räddat honom flertalet gånger.

85 bast gammal vågade han inte köra längre med sitt cornflakeskörkort.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Fast för oss yngre är det fortfarande "helt okej priser" så länge man inte kör en hoj som har kåpor... Men vore ju fanimig på tiden att sänka priserna. är 110% säker på att många fler skulle kunna ha råd att ta kortet och äga hoj och allt där till om det går ner i pris. :fyllisar

23 år och 6 månader. Bilkort i 5 år, inte en skada. Mc kort i ett år. Boendes i 'fint' villaområde söder om Göteborg. Svedeas 'säkrast' lossnar på 17,5k hel/hel för mig för en -04 kawasaki z750 (35k). Definera 'okey priser' är du snäll, jag tycker inte att en halv bruttomånadslön är 'okey'.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Klart att gubbarna är överrepresenterade! dom är ju i klar majoritet. Det gör inte per automatik att alla 20-åringar på r1:eek:r inte längre är en riskgrupp.

Givetvis är det galet att äldre herrar som aldrig har kört en hoj kan köpa sig en fet mc och ge sig ut i trafiken, men jag tror att dom är rätt lätträknade.
De som fick mc-kortet i flingpaketet är idag 55år eller äldre.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Målgrupp?:va Skumt ordval.

17 är en siffra som inte säger ett skit.
Hur många dör och skadas i förhållande till det totala antalet förare?
Hur ser utvecklingen ut i förhållande till andra trafikantgrupper? (Lite nyfiken på vad som händer med skador på 70-80-åringar som skaffar elcykel t ex.)
Hur många pråmkaptener skadas/förolyckas jämfört med andra typer av mc? Hur ser det ut för sporthojar totalt sett, bär segmentet sina kostnader?
Hur ser (döds)olyckorna ut utifrån vållandefrågan, olyckor där farten kanske varit största orsaken men annan part blir vållande beroende på hur lagen är utformad?

Min gissning är att sporthojar bidrar med en högre procentuell andel dödande eller förlamande skador än glidargänget. En annan gissning är att det är billigare reparationer och lindrigare skador än på vad som är fallet för sporthojar. Jag tror dessutom att det är betydligt fler sporthojar som ådrar sig dyra reparationer p g a tipp och tapp samt manövervurpor i låg fart. Ytterligare en är att det går åt fler fransjackor men tas procentuellt färre rullstolar eller kistor i anspråk av pråmtrafikanterna.

Största frågan för mig är ändå varför tidningarna lägger så mycket energi på ofullständiga och vinklade artiklar gällande mc men ignorerar den grupp som såvitt jag vet formligen exploderar i allvarliga skador, nämligen cyklister? Nyfiken på vad elhojarna har för påverkan i det sammanhanget är jag också. Helt plötsligt svischar panchosarna fram på vägar och cykelbanor i hastigheter reaktionerna inte längre medger, (eller de ens orkat pedala sig upp till de senaste 25 åren). Kroppen klarar sannolikt inte effekterna av en vurpa i den högre hastigheten så bra längre heller. Funderade på om det var ett alternativ för mina föräldrar men insåg att det är nog närmast att betrakta som aktiv dödshjälp.

Egentligen borde man inte bry sig då det handlar om upplagor, få tidningar sålda och journalister som vill att deras namn/varumärke ska bli så exponerat som möjligt. Plumpa artiklar ger ju förvisso möjligheten att dra plumpa slutsatser och det är ju, som vi alla vet, grymt skönt!
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag ska ut på en långtur nu:död
Blev faktiskt lite nervös nu när jag läste denna tråd.
Nu ska jag köra lugnt och njuta av mc-körningen istället för att jaga adrenalin.
Jag skriver när jag har kommit hem ikväll.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
För jämförelsens skulle kunde det vara intressant att veta hur många biltrafikanter som hittills omkommit i trafiken. Som artikeln säger har antalet motorcyklister ökat trefaldigt men dödsolyckorna har sjunkigt i antal. En glädjande utveckling på många sätt.

Nollvisionen är ett förnuftig mål men förmodligen ouppnåeligt så länge vi människor har herraväldet över maskinerna. Kunde man dock få bort alla körkortslösa, fyllon och tjuvar från vägarna så har man nog kommit en mycket god bit på vägen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top