17 döda i motorcykelolyckor i år!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
17 motorcyklister har dött i år

En äldre man på mc som antingen kör av vägen eller krockar med ett mötande fordon.
Så ser den vanligaste typen av dödsolyckor bland mc-förare ut.
Hittills i år har 17 motorcyklister mist livet, enligt Transportstyrelsens statistik.


Antalet mc-förare blir bara fler och fler i Sverige. Från att ha varit kring 100 000 på 1990-talet är antalet drygt 300 000 i år, enligt uppgifter från Transportstyrelsen.

Den typiske mc-föraren är dock, tvärtom vad man kan tro, inte den unge fartglade mannen som just tagit körkort.

Så såg det ut på 1990-talet, berättar Jan Ifver, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Män i medelåldern

I dag är många mc-förare i stället i medelåldern. Enligt Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC, är snittåldern på en svensk mc-förare 52 år.



–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc. För 15-20 år sedan var det fler ungdomar som körde mc. Det kan vara en ekonomisk fråga, att man efter att ha skaffat familj och bil skaffar sig en mc som ett extra färdmedel, säger Jan Ifver.

Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.

– Medelålders personer har betydligt längre körerfarenhet än yngre personer. Det kan göra att risken i trafiken minskar, säger Jan Ifver.
17 döda hittills

Vanligtvis beräknas omkring mellan 40 och 50 personer dö i mc-olyckor varje år. Förra året omkom 31 personer i mc-olyckor, att jämföra med 46 personer året före det. Även de som skadats svårt i mc-olyckor var färre 2012 jämfört med 2011, visar Transportstyrelsens statistik över polisrapporterade vägtrafikolyckor.

Hittills har 17 motorcyklister mist livet i trafikolyckor, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik, som sträcker sig fram till 15 juli 2013.

– Det är ett normalt tal, om man får säga så om olyckor. Men det kan ändras, vi vet att de flesta olyckor sker under juli och augusti, då mc-förare kör mycket, säger Maria Nordqvist, internationell sekreterare på SMC.
Singelolyckor vanligast

Den vanligaste typen av olyckor där mc-förare är inblandade är singelolyckor. Men även mötande- och korsningsolyckor, likt den i Knivsta, är vanliga.

– Oftast handlar det om att andra förare inte ser mc:n eller missbedömer motorcykelns hastighet. I fallet med singelolyckor handlar det ofta om att mc-förare är oskyddade. Kör du bil kan du klara av en olycka i 70 kilometer i timmen utan att riskera livet. Krockar du i den farten med en mc blir du allvarligt skadad, säger Jan Ifver.

Råden till mc-förare i trafiken är tydliga.

– Kör med insidan av huvudet, kör inte över din förmåga, håll en rimlig hastighet, håll avstånd till framförvarande fordon, säger Maria Nordqvist

Dagensgodagärning
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Xibalba jag jobbar på aftonbladet och vi måste faktiskt ha fler visningar på hemsidan annars läggs den ner :mad:

Skojar bara :hihi så kunde man gjort direkt :rodnar
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Äldre man = med dom som fick A-kort i conrflakespaketet på 50-talet.....säger sig själv att gubbar & tanter som inte har någon som helst utbildning & köper hoj efter 50 är överrepresenterade när det gäller olyckor!
I detta kontrollerade land är det för mig en GÅTA att det får fortsätta....:död
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Äldre man = med dom som fick A-kort i conrflakespaketet på 50-talet.....säger sig själv att gubbar & tanter som inte har någon som helst utbildning & köper hoj efter 50 är överrepresenterade när det gäller olyckor!
I detta kontrollerade land är det för mig en GÅTA att det får fortsätta....:död

52åringar fick väl inte kortet?
 

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Söderhamn
Hoj
2006 Zx6R
alla som tagit B före 1975 fick A per automatik. så nån som är 52 idag kan knappast ha A "gratis"
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Läs det du skrev en gång till & tänk lite

"De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning." Källa DN

alla som tagit B före 1975 fick A per automatik. så nån som är 52 idag kan knappast ha A "gratis"
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Dåligt och klumpigt skriven artikel med en mängd oklara syftningar. Men det är ju Aftonbladet som jag fortfarande inte förstår varför någon någonsin läser.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Läs det du skrev en gång till & tänk lite

"De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning." Källa DN

Jag kanske missar din poäng, men de sista som fick A-behörigheten på köpet var de som tog B-behörighet 1975. De yngsta är således 56 år nu om de tog kortet som 18-åringar.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jaha men då kanske försäkringsbolagen kan sänka premien för oss "yngre" nu då, känns som om det vore på tiden!
Största anledningen till att färre unga har hoj i dagens läge skulle ja vilja säga är just försäkringen och dess orimlighet!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Största anledningen till att färre unga har hoj i dagens läge skulle ja vilja säga är just försäkringen och dess orimlighet!

Förmodligen delvis därför färre unga kör ihjäl sig också dock.. ( i kombination med att det blir allt krångligare och dyrare att ta MC-kort) Sänker de premierna så syns det nog i statistiken igen också..
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Mja, det är inte konstigt alls. Statistiskt sett så kommer fler äldre att omkomma
eftersom den gruppen förare har ökat lavinartat.

Oavsett, tragiskt med alla döda. :(
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag har en egen teori; äldre snubbar kör oftast gigantiska glidare = dom sitter mest och tittar på fåglarna och naturen = -"OJ hoppsan, nu SVÄNGER visst vägen!"#!#"!" :glömdet :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Japp, gött om dom självgoda flintisarna med kalaskula och stinn börs får chockhöjda premier och vi pojkar får deras löjligt låga. Åh vad jag ska retas! :D
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
ja tragisk läsning .... Men att reglerna ändå är sådana att det är krångligt,tufft,svårt dyrt,och knappt får köra något som går fortare än 75 km/t när du tagit kortet.Så är det jävligt lustigt att dom inte gjort något åt alla dom som fick kortet för i tiden .. en uppkörning eller något skit innan dom aktivera något dom inte använt på 30 år.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Bara 17 stycken i år? Var det inte förrförra året som det var tredje dag skrevs om att en hojförare dog i Olyckstråden?

Hoppas det håller sig så här lågt resten av året :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jaha men då kanske försäkringsbolagen kan sänka premien för oss "yngre" nu då, känns som om det vore på tiden!
Största anledningen till att färre unga har hoj i dagens läge skulle ja vilja säga är just försäkringen och dess orimlighet!


Fast för oss yngre är det fortfarande "helt okej priser" så länge man inte kör en hoj som har kåpor... Men vore ju fanimig på tiden att sänka priserna. är 110% säker på att många fler skulle kunna ha råd att ta kortet och äga hoj och allt där till om det går ner i pris. :fyllisar
 

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Tuono 2014
Jag tycker det är nervöst att se folk köra hojj som inte tagit några bankörningskurser. Dom har inte koll på motstyrning, ingen positionering på hojjen, nervösa inbromsningar och i princip på gränsen till OK balans.

Brrrrrrrrrrrrr säger jag, alla skulle må bra av lite SMC kurser, that's foh sho!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det är nervöst att se folk köra hojj som inte tagit några bankörningskurser. Dom har inte koll på motstyrning, ingen positionering på hojjen, nervösa inbromsningar och i princip på gränsen till OK balans.

Brrrrrrrrrrrrr säger jag, alla skulle må bra av lite SMC kurser, that's foh sho!

Det kan vara rätt spännande att se folks första bekantskap med bana med SMC med. :skrämd
Inte för att jag själv på något sätt tror att jag var mindre skrämmande att se på första gången.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bankurser är nog bra för att lära sig att bromsa och styra.
Men de handlar inte om hur du ska klara dig ute i trafiken,vilket inte tas upp öht.
på SMC-kurser:gnissla
Bristande erfarenhet och förutseende, lära sig att backa av när det kanske inte är riktigt läge
för en omkörning. Tror jag är en avgörande faktor för att klara sig mera än knäskrap på en bana:7peta
Alltid tänka på att man är osynlig i trafiken.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top