Antalet döda motorcyklister är den enda gruppen som i princip är oförändrad sedan 1970, resten har minskat drastiskt. Intressant att antalet dödade mopedister 1970 var 100+

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Antalet döda motorcyklister är den enda gruppen som i princip är oförändrad sedan 1970, resten har minskat drastiskt. Intressant att antalet dödade mopedister 1970 var 100+. Tycker 50 döda hojåkare/år är väldigt lite när 300k har hoj - kanske dags att brassa mera, verkar ju inte vara så farligt att köra hoj trots allt
![]()
Säkrare bilar - och vi har blivit fler...siffror går att vrida på som det passar en själv bäst.
Hojar erbjuder inte deformationszoner och airbags i drivor liCksåm.
Moderna guldvingar har faktis airbag![]()
Fokus måste slås om från sport/gathoj till touring/krompråmar, men det är ju kanske för provokativt för dom styrande och deras
remissorganisation.
Jag har faktiskt hört att det inte går att köpa kraschpuckar till guldvingar, däremot fendrar.Men det är väl mer åt oceanångarhållet?![]()
Jepp!
Och majoriteten var nyktra vid olyckstillfället, det säger ju ett och annat..
Majoriteten av de som kör hoj är trots allt nyktra så konstigt vore väl annars?
Få som dör i trafiken på vintern kör med sommardäck... Hur ska man tolka det?
Och om jag säger dig att medelåldern på motorcyklister är ca 49 år men genomsnittsåldern på de som omkommer är strax över 35. Anser du då fortfarande att de är de äldre som är högriskpersoner? Samma statistiska underlag men avläst på olika sätt.
Statistik är lätt att misstolka och det är vad du gjort.
Enligt din tolkning så kan en Stockholmare flytta till Gotland och automatiskt omvandlas från en högriskprofil till en lågriskprofil.
Felet i den tolkningen ligger i att Stockholmare är inte mer högriskpersoner än Gotlänningar, däremot så finns det jäkligt mycket fler Stockholmare än Gotlänningar så den naiva kan råka göra den tolkningen.
Nästan alla som dör på fjället saknar flytväst, och dom flesta som drunknar saknar isdubbar.
Jag körde faktiskt väldigt lugntHur länge körde du lugnt? 1min?![]()
Jag körde faktiskt väldigt lugnt
Hade denna tråd i bakhuvudet under hela körningen idag!
Nu är man hemma i tryggheten. Det var en underbar mc-tur och jag är glad att allting gick bra.
Jag har faktiskt hört att det inte går att köpa kraschpuckar till guldvingar, däremot fendrar.
Läs det du skrev en gång till & tänk lite
"De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning." Källa DN
Antalet döda motorcyklister är den enda gruppen som i princip är oförändrad sedan 1970, resten har minskat drastiskt. Intressant att antalet dödade mopedister 1970 var 100+. Tycker 50 döda hojåkare/år är väldigt lite när 300k har hoj - kanske dags att brassa mera, verkar ju inte vara så farligt att köra hoj trots allt
![]()
är 110% säker på att många fler skulle kunna ha råd att ta kortet och äga hoj och allt där till om det går ner i pris.![]()
Sex av sju som dött i motorcykelolyckor i Västra Götaland i år saknade mc-körkort.
– Mot det här hjälper ingen utbildning, säger trafikpolischefen Peter Thuresson.
Samtidigt har väl mängden motorcyklar tredubblats sen 70-talet?
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |