17 döda i motorcykelolyckor i år!

Antalet döda motorcyklister är den enda gruppen som i princip är oförändrad sedan 1970, resten har minskat drastiskt. Intressant att antalet dödade mopedister 1970 var 100+ :va. Tycker 50 döda hojåkare/år är väldigt lite när 300k har hoj - kanske dags att brassa mera, verkar ju inte vara så farligt att köra hoj trots allt :fakta

Säkrare bilar - och vi har blivit fler...siffror går att vrida på som det passar en själv bäst. ;)

Hojar erbjuder inte deformationszoner och airbags i drivor liCksåm.
 
Fokus måste slås om från sport/gathoj till touring/krompråmar, men det är ju kanske för provokativt för dom styrande och deras remissorganisation.
 

  • Fokus måste slås om från sport/gathoj till touring/krompråmar, men det är ju kanske för provokativt för dom styrande och deras
    remissorganisation.
SMC startar krompråmsprojektet en utbildning i fyra steg:
Steg 1. Fransar, rätt längd och material för att minimera distraktionskoefficienten.
Steg 2. Jet-hjälm vs integral-hjälm, varför det är trevligt att ha hakan kvar efter kraschen.
Steg 3. Easy rider var inte en dokumentär, kalaskulan avslöjar att du inte är en ung rebell.
Steg 4. Luft och buller, varför alla skrattar åt dig i smyg.
 
Jepp!

Och majoriteten var nyktra vid olyckstillfället, det säger ju ett och annat..

Säkrast att man dricker innan man startar hojen alltså? Majoriteten av de som kör hoj är trots allt nyktra så konstigt vore väl annars?

Få som dör i trafiken på vintern kör med sommardäck... Hur ska man tolka det? Säkrast att köra med sommardäck på vintern?

Och om jag säger dig att medelåldern på motorcyklister är ca 49 år men genomsnittsåldern på de som omkommer är strax över 35. Anser du då fortfarande att de är de äldre som är högriskpersoner? Samma statistiska underlag men avläst på olika sätt.

Statistik är lätt att misstolka och det är vad du gjort.

Enligt din tolkning så kan en Stockholmare flytta till Gotland och automatiskt omvandlas från en högriskprofil till en lågriskprofil.
Felet i den tolkningen ligger i att Stockholmare är inte mer högriskpersoner än Gotlänningar, däremot så finns det jäkligt mycket fler Stockholmare än Gotlänningar. Men den naiva kan råka göra den tolkningen att Stockholmare har större risk att dö i trafiken än Gotlänningar
 
Last edited:
Majoriteten av de som kör hoj är trots allt nyktra så konstigt vore väl annars?

Få som dör i trafiken på vintern kör med sommardäck... Hur ska man tolka det?

Och om jag säger dig att medelåldern på motorcyklister är ca 49 år men genomsnittsåldern på de som omkommer är strax över 35. Anser du då fortfarande att de är de äldre som är högriskpersoner? Samma statistiska underlag men avläst på olika sätt.

Statistik är lätt att misstolka och det är vad du gjort.

Enligt din tolkning så kan en Stockholmare flytta till Gotland och automatiskt omvandlas från en högriskprofil till en lågriskprofil.
Felet i den tolkningen ligger i att Stockholmare är inte mer högriskpersoner än Gotlänningar, däremot så finns det jäkligt mycket fler Stockholmare än Gotlänningar så den naiva kan råka göra den tolkningen.

Nästan alla som dör på fjället saknar flytväst, och dom flesta som drunknar saknar isdubbar.
 
Last edited:
Jag körde faktiskt väldigt lugnt :)
Hade denna tråd i bakhuvudet under hela körningen idag!
Nu är man hemma i tryggheten. Det var en underbar mc-tur och jag är glad att allting gick bra.

Imponerande! Fast å andra sidan är det endast 17 som har dött av några hundra tusen så man ska inte tänka för mycket på sånt även om man alltid ska köra vettigt
 
Läs det du skrev en gång till & tänk lite

"De som tog sitt bilkörkort före den 1 januari 1976 fick ett mc-kort på köpet. Det innebär att de lagligt kan sätta sig på tung motorcykel och köra i väg utan någon som helst erfarenhet eller utbildning." Källa DN

öhh, ja... som jag skrev, nån som idag är 52år har inte fått A på köpet. vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg, kanske jag som är trög.
 
Antalet döda motorcyklister är den enda gruppen som i princip är oförändrad sedan 1970, resten har minskat drastiskt. Intressant att antalet dödade mopedister 1970 var 100+ :va. Tycker 50 döda hojåkare/år är väldigt lite när 300k har hoj - kanske dags att brassa mera, verkar ju inte vara så farligt att köra hoj trots allt :fakta

Samtidigt har väl mängden motorcyklar tredubblats sen 70-talet?
 
Såg på nyheterna idag att i Västra Götaland så saknade 5 av 6 omkomna körkort för MC, appropå statistik.
 
är 110% säker på att många fler skulle kunna ha råd att ta kortet och äga hoj och allt där till om det går ner i pris. :fyllisar


Vilket skulle vara kontraproduktivt då fler motorcyklister innebär fler olyckor = ökande försäkringspremier. Dessutom verkar ju varken staten eller försäkringsbolagen vara särskilt förtjusta i motorcyklister.
 
Allt fler kör motorcykel utan körkort

Från dagens GP:
Sex av sju som dött i motorcykelolyckor i Västra Götaland i år saknade mc-körkort.

– Mot det här hjälper ingen utbildning, säger trafikpolischefen Peter Thuresson.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1849145-allt-fler-kor-motorcykel-utan-korkort
Så då kan man direkt konstatera att 6 omkommna av 7 i Västra Götaland saknade MC-körkort.
Extrapolerar man detta resultat till 17 :död i hela Sverige blir det att 14,57 :va saknade MC-kort.

Det här påminner lite om den typiskt drunknade under sommaren:
En man utan flytväst med alkohol i kroppen som fallit i vattnet från en roddbåt och hittas med uppknäppt gylf.

Eller:
Den drunknade kunde inte simma.

Tragiskt i vilket fall som helst.
 
Last edited:
Gäller bara att få allmänheten att förstå detta också. När dom läser tidningarna ser dom bara att det var en motorcyklist.
 
Samtidigt har väl mängden motorcyklar tredubblats sen 70-talet?

Ja, och med tanke på att antalet bilar också har stigit samtidigt som det i 9 fall av 10 fel är bilistens fel när en mc är inblandad, så innebär detta att... vi kör som mesar jämfört med dem på 70-talet? :näsblod
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top