17 döda i motorcykelolyckor i år!

För jämförelsens skulle kunde det vara intressant att veta hur många biltrafikanter som hittills omkommit i trafiken. Som artikeln säger har antalet motorcyklister ökat trefaldigt men dödsolyckorna har sjunkigt i antal. En glädjande utveckling på många sätt.

Nollvisionen är ett förnuftig mål men förmodligen ouppnåeligt så länge vi människor har herraväldet över maskinerna. Kunde man dock få bort alla körkortslösa, fyllon och tjuvar från vägarna så har man nog kommit en mycket god bit på vägen.

Ja, fick man bort dem skulle man ju i ett svep mer än halvera olyckorna på MC.
Är nog till och med en bättre minskning bland bilolyckorna.
 
För jämförelsens skulle kunde det vara intressant att veta hur många biltrafikanter som hittills omkommit i trafiken. Som artikeln säger har antalet motorcyklister ökat trefaldigt men dödsolyckorna har sjunkigt i antal. En glädjande utveckling på många sätt.

Nollvisionen är ett förnuftig mål men förmodligen ouppnåeligt så länge vi människor har herraväldet över maskinerna. Kunde man dock få bort alla körkortslösa, fyllon och tjuvar från vägarna så har man nog kommit en mycket god bit på vägen.

Förstår din tanke, och visst att få bort dem från vägarna hade varit bra.

Men av dessa 17 som omkommit, har jag inte läst någon olycka där fyllo, körkortslösa
eller tjyvar varit inblandade. Jag har dock inte läst på om precis alla 17 olyckor.

Min poäng är att nyktra bilister och mc-förare klarar av att omkomma helt på egen hand :(
 
Förstår din tanke, och visst att få bort dem från vägarna hade varit bra.

Men av dessa 17 som omkommit, har jag inte läst någon olycka där fyllo, körkortslösa
eller tjyvar varit inblandade. Jag har dock inte läst på om precis alla 17 olyckor.

Min poäng är att nyktra bilister och mc-förare klarar av att omkomma helt på egen hand :(

Jag har dock läst om flera olyckor där piloten misstänkts varit påverkad av droger eller alkohol, färdats på en stulen hoj eller saknat körkort (ofta en kombination av några eller alla av dem)
Sedan är det ju sant som du säger att alla olyckor inte kan skyllas på det, utan många beror också på för hög fart för omständigheterna.
 
Så är det, men i den utomordentliga djupstudien som doolycheck länkade till kan man utläsa:
- nästan var tredje omkommen ägde inte motorcykeln
- var fjärde saknade A-körkort
- var fjärde var alkohol eller drogpåverkad

Och det som styrker ditt påstående är:
- endast tre av tio mc-förare höll hastighetsbegränsningen.

Lägg därtill dem som krockar med ett bilfyllo,, vill t ex minnas att den 50-åriga kvinna som omkom utanför Hörby krockade med ett notoriskt rattfyllo. Kunde man få bort samtliga ovan kategorier hade man nog kunnat halvera dödsolyckorna.
 
ååååå, är det ingen som läst artikeln?!

–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc..

Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.
 
Och alla dessa fyhjulingar och trehjulingar räknas väl också som motorcyklar i statistiken trots att de får köras på b-körkort?
Här om dagen var det här i krokarna en berusad kvinna på fyrhjuling som blev statistik. MC-olycka?

Värsta exemplet måste vara den här scooter-modellen. Den kräver motstyrning och balansering på samma sätt som en tvåhjuling. Och inte för att jag kört någon men sunt förnuft säger mig att den pga konstruktionen är betydligt trögare/besvärligare att köra än motsvarande tvåhjuling men pga tre hjul blir den godkänd att köra på b-kort. :dummer
 

Bifogat

  • peugeot-metropolis-05_thumb_e.jpg
    peugeot-metropolis-05_thumb_e.jpg
    43.4 KB · Visningar: 609
23 år och 6 månader. Bilkort i 5 år, inte en skada. Mc kort i ett år. Boendes i 'fint' villaområde söder om Göteborg. Svedeas 'säkrast' lossnar på 17,5k hel/hel för mig för en -04 kawasaki z750 (35k). Definera 'okey priser' är du snäll, jag tycker inte att en halv bruttomånadslön är 'okey'.

Nu är det så att det även betalas ut ersättning på det som inte täcks av sjukförsäkringen. Oavsett vem som betalar din rehab, rullstol, inkomst osv. så är du som ung mycket dyrare att ersätta än en gammal person. Du har alltså fler år med en funktionsnedsättning än en äldre person.

Saxat från wikipedia

Inkomstförlust, sjukvård, rehabilitering med mera till följd av trafikskada ersätts till största delen genom den allmänna sjukförsäkringen. Trafikförsäkringen ersätter bara kostnader som inte ersätts av sjukförsäkringen. Sveriges regering vill ändra på systemet så att trafikförsäkringen står för alla trafikskadekostnader. Motiveringen är att tydliggöra trafikskadornas verkliga kostnader, och att effektivisera systemet.

Det skulle höja trafikförsäkringspremierna med omkring femtio procent, och i motsvarande grad sänka den allmänna sjukförsäkringens utgifter. Till att börja med har en skatt på försäkringen införts.
 
ååååå, är det ingen som läst artikeln?!

–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc..

Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.

Det är väl snarare så att förra årets dåliga sommar med största sannolikhet bidrog till dom fina siffrorna. Vi får se vad det slutar på i år.
 
Varför då? :confused: har man kört mc sedan 1976 så har man mycket mera erfarenhet än någon som har ny tagit körkort trots "utbildning" Även om man nu skulle köpa efter 50år varför skulle man köra sämre?
Det är inte de som kört MC sedan innan 1976 som han menar, utan de som fick körkortet utan utbildning och som aldrig satt sig på en MC förens nu när ålderns höst ska förgyllas och de kan kliva på en MC utan någon form av utbildning eller erfarenhet alls.

Dock så skulle jag vilja se statistik som visar på att dessa är inblandade i olyckor mer än övriga innan jag pekar något finger. Jag är inte så övertygad om att det är så många. De som kört MC i många år har ju som du skriver erfarenheten ändå även om de fått kortet "gratis".
 
Det är inte de som kört MC sedan innan 1976 som han menar, utan de som fick körkortet utan utbildning och som aldrig satt sig på en MC förens nu när ålderns höst ska förgyllas och de kan kliva på en MC utan någon form av utbildning eller erfarenhet alls.

Dock så skulle jag vilja se statistik som visar på att dessa är inblandade i olyckor mer än övriga innan jag pekar något finger. Jag är inte så övertygad om att det är så många. De som kört MC i många år har ju som du skriver erfarenheten ändå även om de fått kortet "gratis".

Käre farmor tog körkortet 1964 och har sedan dess aldrig suttit bakom ratt eller styre.

Skulle kunna blir en minnesvärd youtubevideo att släppa iväg henne på gixxern :hihi
 
Käre farmor tog körkortet 1964 och har sedan dess aldrig suttit bakom ratt eller styre.

Skulle kunna blir en minnesvärd youtubevideo att släppa iväg henne på gixxern :hihi
Ja det finns väl en lucka inom MC-filmmarknaden numera, den skulle Turbo-Granny lätt kunna fylla. :yoparty
 
Det är inte de som kört MC sedan innan 1976 som han menar, utan de som fick körkortet utan utbildning och som aldrig satt sig på en MC förens nu när ålderns höst ska förgyllas och de kan kliva på en MC utan någon form av utbildning eller erfarenhet alls.

Dock så skulle jag vilja se statistik som visar på att dessa är inblandade i olyckor mer än övriga innan jag pekar något finger. Jag är inte så övertygad om att det är så många. De som kört MC i många år har ju som du skriver erfarenheten ändå även om de fått kortet "gratis".

De var, om jag inte minns fel, en stor del av olycksstatistiken för 10 år sedan sådär när de kom upp och hade sin 40-årskris.
 
Och det tolkar du alltså som att äldre är en större riskgrupp?

På sidan 26 kan man utläsa att Stockholmare är den grupp som oftast skadas/dödas....

Jepp!

Och majoriteten var nyktra vid olyckstillfället, det säger ju ett och annat..
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top