17 döda i motorcykelolyckor i år!

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För jämförelsens skulle kunde det vara intressant att veta hur många biltrafikanter som hittills omkommit i trafiken. Som artikeln säger har antalet motorcyklister ökat trefaldigt men dödsolyckorna har sjunkigt i antal. En glädjande utveckling på många sätt.

Nollvisionen är ett förnuftig mål men förmodligen ouppnåeligt så länge vi människor har herraväldet över maskinerna. Kunde man dock få bort alla körkortslösa, fyllon och tjuvar från vägarna så har man nog kommit en mycket god bit på vägen.

Ja, fick man bort dem skulle man ju i ett svep mer än halvera olyckorna på MC.
Är nog till och med en bättre minskning bland bilolyckorna.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
För jämförelsens skulle kunde det vara intressant att veta hur många biltrafikanter som hittills omkommit i trafiken. Som artikeln säger har antalet motorcyklister ökat trefaldigt men dödsolyckorna har sjunkigt i antal. En glädjande utveckling på många sätt.

Nollvisionen är ett förnuftig mål men förmodligen ouppnåeligt så länge vi människor har herraväldet över maskinerna. Kunde man dock få bort alla körkortslösa, fyllon och tjuvar från vägarna så har man nog kommit en mycket god bit på vägen.

Förstår din tanke, och visst att få bort dem från vägarna hade varit bra.

Men av dessa 17 som omkommit, har jag inte läst någon olycka där fyllo, körkortslösa
eller tjyvar varit inblandade. Jag har dock inte läst på om precis alla 17 olyckor.

Min poäng är att nyktra bilister och mc-förare klarar av att omkomma helt på egen hand :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår din tanke, och visst att få bort dem från vägarna hade varit bra.

Men av dessa 17 som omkommit, har jag inte läst någon olycka där fyllo, körkortslösa
eller tjyvar varit inblandade. Jag har dock inte läst på om precis alla 17 olyckor.

Min poäng är att nyktra bilister och mc-förare klarar av att omkomma helt på egen hand :(

Jag har dock läst om flera olyckor där piloten misstänkts varit påverkad av droger eller alkohol, färdats på en stulen hoj eller saknat körkort (ofta en kombination av några eller alla av dem)
Sedan är det ju sant som du säger att alla olyckor inte kan skyllas på det, utan många beror också på för hög fart för omständigheterna.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Så är det, men i den utomordentliga djupstudien som doolycheck länkade till kan man utläsa:
- nästan var tredje omkommen ägde inte motorcykeln
- var fjärde saknade A-körkort
- var fjärde var alkohol eller drogpåverkad

Och det som styrker ditt påstående är:
- endast tre av tio mc-förare höll hastighetsbegränsningen.

Lägg därtill dem som krockar med ett bilfyllo,, vill t ex minnas att den 50-åriga kvinna som omkom utanför Hörby krockade med ett notoriskt rattfyllo. Kunde man få bort samtliga ovan kategorier hade man nog kunnat halvera dödsolyckorna.
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jag ska ut på en långtur nu:död
Blev faktiskt lite nervös nu när jag läste denna tråd.
Nu ska jag köra lugnt och njuta av mc-körningen istället för att jaga adrenalin.
Jag skriver när jag har kommit hem ikväll.

Hur länge körde du lugnt? 1min?:yoparty
 

fotomangan

Geggamoja
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Eslöv
Hoj
KTM 690 ER -15
ååååå, är det ingen som läst artikeln?!

–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc..

Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och alla dessa fyhjulingar och trehjulingar räknas väl också som motorcyklar i statistiken trots att de får köras på b-körkort?
Här om dagen var det här i krokarna en berusad kvinna på fyrhjuling som blev statistik. MC-olycka?

Värsta exemplet måste vara den här scooter-modellen. Den kräver motstyrning och balansering på samma sätt som en tvåhjuling. Och inte för att jag kört någon men sunt förnuft säger mig att den pga konstruktionen är betydligt trögare/besvärligare att köra än motsvarande tvåhjuling men pga tre hjul blir den godkänd att köra på b-kort. :dummer
 

Bifogat

  • peugeot-metropolis-05_thumb_e.jpg
    peugeot-metropolis-05_thumb_e.jpg
    43.4 KB · Visningar: 609

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
23 år och 6 månader. Bilkort i 5 år, inte en skada. Mc kort i ett år. Boendes i 'fint' villaområde söder om Göteborg. Svedeas 'säkrast' lossnar på 17,5k hel/hel för mig för en -04 kawasaki z750 (35k). Definera 'okey priser' är du snäll, jag tycker inte att en halv bruttomånadslön är 'okey'.

Nu är det så att det även betalas ut ersättning på det som inte täcks av sjukförsäkringen. Oavsett vem som betalar din rehab, rullstol, inkomst osv. så är du som ung mycket dyrare att ersätta än en gammal person. Du har alltså fler år med en funktionsnedsättning än en äldre person.

Saxat från wikipedia

Inkomstförlust, sjukvård, rehabilitering med mera till följd av trafikskada ersätts till största delen genom den allmänna sjukförsäkringen. Trafikförsäkringen ersätter bara kostnader som inte ersätts av sjukförsäkringen. Sveriges regering vill ändra på systemet så att trafikförsäkringen står för alla trafikskadekostnader. Motiveringen är att tydliggöra trafikskadornas verkliga kostnader, och att effektivisera systemet.

Det skulle höja trafikförsäkringspremierna med omkring femtio procent, och i motsvarande grad sänka den allmänna sjukförsäkringens utgifter. Till att börja med har en skatt på försäkringen införts.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
ååååå, är det ingen som läst artikeln?!

–I dag är det män i medelåldern, eller till och med övre medelåldern, som kör mc..

Det kan förklara varför antalet dödliga mc-olyckor minskat något det senaste året.

Det är väl snarare så att förra årets dåliga sommar med största sannolikhet bidrog till dom fina siffrorna. Vi får se vad det slutar på i år.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Varför då? :confused: har man kört mc sedan 1976 så har man mycket mera erfarenhet än någon som har ny tagit körkort trots "utbildning" Även om man nu skulle köpa efter 50år varför skulle man köra sämre?
Det är inte de som kört MC sedan innan 1976 som han menar, utan de som fick körkortet utan utbildning och som aldrig satt sig på en MC förens nu när ålderns höst ska förgyllas och de kan kliva på en MC utan någon form av utbildning eller erfarenhet alls.

Dock så skulle jag vilja se statistik som visar på att dessa är inblandade i olyckor mer än övriga innan jag pekar något finger. Jag är inte så övertygad om att det är så många. De som kört MC i många år har ju som du skriver erfarenheten ändå även om de fått kortet "gratis".
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är inte de som kört MC sedan innan 1976 som han menar, utan de som fick körkortet utan utbildning och som aldrig satt sig på en MC förens nu när ålderns höst ska förgyllas och de kan kliva på en MC utan någon form av utbildning eller erfarenhet alls.

Dock så skulle jag vilja se statistik som visar på att dessa är inblandade i olyckor mer än övriga innan jag pekar något finger. Jag är inte så övertygad om att det är så många. De som kört MC i många år har ju som du skriver erfarenheten ändå även om de fått kortet "gratis".

Käre farmor tog körkortet 1964 och har sedan dess aldrig suttit bakom ratt eller styre.

Skulle kunna blir en minnesvärd youtubevideo att släppa iväg henne på gixxern :hihi
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Käre farmor tog körkortet 1964 och har sedan dess aldrig suttit bakom ratt eller styre.

Skulle kunna blir en minnesvärd youtubevideo att släppa iväg henne på gixxern :hihi
Ja det finns väl en lucka inom MC-filmmarknaden numera, den skulle Turbo-Granny lätt kunna fylla. :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte de som kört MC sedan innan 1976 som han menar, utan de som fick körkortet utan utbildning och som aldrig satt sig på en MC förens nu när ålderns höst ska förgyllas och de kan kliva på en MC utan någon form av utbildning eller erfarenhet alls.

Dock så skulle jag vilja se statistik som visar på att dessa är inblandade i olyckor mer än övriga innan jag pekar något finger. Jag är inte så övertygad om att det är så många. De som kört MC i många år har ju som du skriver erfarenheten ändå även om de fått kortet "gratis".

De var, om jag inte minns fel, en stor del av olycksstatistiken för 10 år sedan sådär när de kom upp och hade sin 40-årskris.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och det tolkar du alltså som att äldre är en större riskgrupp?

På sidan 26 kan man utläsa att Stockholmare är den grupp som oftast skadas/dödas....

Jepp!

Och majoriteten var nyktra vid olyckstillfället, det säger ju ett och annat..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top